SweClockers besöker Kompletts huvudlager och PC-produktion

Permalänk
Medlem

Vore kul om Komplett kunde ge oss lite svar hur dom tänkt med ESD-skydd

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prizm:

Om du inte bygger dina datorer naken så missar du hela upplevelsen.

Ah fan, ville bara inte erkänna det! :$

Skrivet av hag.com:

Men skulle det inte kunna tänkas att miljön du jobbar i är mycket mer kritisk och att din ESD-utrustning/kunskap då är mer essentiell för ditt jobb medan det för att montera några hemmadatorer inte krävs lika stor aktsamhet? Det kanske inte gör så mycket för komplett om en av 1000 datorer får en ESD-skada, då kanske det blir dyrare att investera i utrustningen för att förhindra dessa skador?

Jo absolut det gör jag, men kunskapen är fortf densamma om ESD, och som jag skrev så bör de iaf ha minst ESD armband, ESD skor, ESD stol, ESD matta på bordet (om inte ESD bord) samt att alla lådor på bordet ska vara ESD godkända inkl. verktygen.

Problemet är väl att en ESD skada inte uppenbarar sig direkt, eller tom kan sänka prestanda, alla ESD skador betyder inte att produkten slutar funka helt, den kan funka delvis, något som alla kanske inte märker eller som är svårt att bevisa vad som är fel, och vems fel.

Såklart det kostar pengar att investera (men vad kostar inte robotsystemet då?) men för ett företag av den storleken så borde det vara småpengar, jag vet mycket mindre företag som lägger ner mer pengar på ESD skydd än det där.

Skrivet av Gratzner:

Ett jävla tjöt om ESD.

Jag har byggt mina datorer i 20 år och aldrig använt ESD-armband och har fortfarande aldrig fått problem.

Lägg ner eran onödiga diskussion här innne eller kontakta komplett och säg till dom att dom gör fel!

Dig tänker jag inte ens diskutera med, men åk gärna på en ESD kurs så kanske du förstår vad det handlar om. Problemen uppenbarar sig inte oftast direkt, utan kan uppkomma senare eller ge prestandaförlust. Något som man inte alltid kanske reagerar på ESD som orsak utan gärna som något annat "som är fel".

Diskussion är nödvändigt, det handlar om vad kunderna får. Men du kanske hellre skyddar företag än konsumenter som blir/kan bli drabbade och betalar dyra pengar för sina system?

Skrivet av yottabyte:

Förstår inte allt snack om ESD heller. Ett så stort företag som Komplett som har varit i branschen i femton år har väl någon gång haft folk där som kollar så det är en säker miljö. Att sitta här och spekulera om det lilla man ser i videon är ju helt meningslöst hur som helst.

Mycket intressant video för övrigt, uppskattas verkligen.

Det slarvas en hel del med ESD på många platser tyvärr, även vid produktion. Ta bara inlägget ovan som jag nyss svara på, som inte ens verkar tro på ESD, det finns många av den typen, speciellt bland chefer som bara ser ESD som en stor kostnad och inget mer.

Och vadå "spekulera det lilla man ser", du ser väl med egna ögon att det inte finns något ESD skydd, så det finns ju inget att spekulera om precis, bara en frågeställning varför komplett inte tagit detta mer seriöst, eller så har de inte fått utbildning eller ej korrekt sådan, så då är det ju den mänskliga faktorn. Så det är väl jättebra att de får höra sådana här synpunkter på ett sådant forum och få en chans att rätta till sina misstag? Eller vad tycker du själv?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Så som Tozzi går på om ESD måste det ju vara ett under att Kompletts samtliga byggen inte havererar inom ett år.
Eller för den delen alla mina datorbyggen under de 16 åren jag byggt datorer med tanke på att jag inte ansträngt mig alls med att ESD säkra mig. Så under de förhållanden som jag byggt skulle väl Tozzi undra varför det inte blivit total härdsmälta i landet vid det här laget med radioaktivt utfall från var och en av alla processorer jag petat på utan ESD armband på och hund/katt i hushållet med fleece liknande tröja på.

Mmmm, ett riktigt mirakel att jag och större delen av alla jag känner eller sett bygga datorer lyckats med konststycket att inte ESD skada grejorna utan att samtliga komponenter fungerat och fortfarande fungerar som dom skall utan några brister.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Jag vet att jag har rätt till 99%, jobbar som sagt i mer kritiska miljöer än detta, jag måste veta min sak. Vissa kort tillverkas bara i ett ex på mitt jobb (kundkort), och kan kosta någon miljon. Inte kul om något sådant skulle gå sönder pga ESD.

Det här tror jag sammanfattar det hela ganska bra. Motsäger inget du säger angående ESD, men kan tänka mig att din arbetsplats har betydligt hårdare krav på sin ESD-policy än Komplett. Har ingen koll på Kompletts omsättning för Komplett PC-avdelningen, men kan tänka mig att deras stora pengar (och därefter deras största ansvar) ligger i försäljning av hemelektronik och hårdvara. Med det sagt så hoppas jag såklart att Komplett har bra koll på risker med ESD-skador under datorbyggande på så stor skala.

Permalänk

Förstår inte riktigt hur deras lagersystem fungerar.
De små robortarna flyttar runt på lådor, men vad lägger in de olika produkterna i lådorna?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Så som Tozzi går på om ESD måste det ju vara ett under att Kompletts samtliga byggen inte havererar inom ett år.
Eller för den delen mina all datorbyggen under de 16 åren jag byggt datorer med tanke på att jag inte ansträngt mig alls med att ESD säkra mig. Så under de förhållanden som jag byggt skulle väl Tozzi undra varför det inte blivit total härdsmälta i landet vid det här laget med radioaktivt utfall från var och en av alla processorer jag petat på utan ESD armband på och hund/katt i hushållet med fleece liknande tröja på.

Mmmm, ett riktigt mirakel att jag och större delen av alla jag känner eller sett bygga datorer lyckats med konststycket att inte ESD skada grejorna utan att samtliga komponenter fungerat och fortfarande fungerar som dom skall utan några brister.

Tycker en hel del låter mer som ett jävla gnäll helt enkelt.
Information är dock bra att sprida om dom sprids på rätt grunder och fakta.

Jobbade själv som montör för cirka 10,år sedan av datorer och sedan installation av systemet för att se om det fungerade.
På den tiden så använde jag bara ESD armband och körde med vanlig urladdning, hade aldrig några problem. "Men det är jag det"

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Så som Tozzi går på om ESD måste det ju vara ett under att Kompletts samtliga byggen inte havererar inom ett år.
Eller för den delen alla mina datorbyggen under de 16 åren jag byggt datorer med tanke på att jag inte ansträngt mig alls med att ESD säkra mig. Så under de förhållanden som jag byggt skulle väl Tozzi undra varför det inte blivit total härdsmälta i landet vid det här laget med radioaktivt utfall från var och en av alla processorer jag petat på utan ESD armband på och hund/katt i hushållet med fleece liknande tröja på.

Mmmm, ett riktigt mirakel att jag och större delen av alla jag känner eller sett bygga datorer lyckats med konststycket att inte ESD skada grejorna utan att samtliga komponenter fungerat och fortfarande fungerar som dom skall utan några brister.

Att det finns en risk betyder inte alltid med att "det kommer döda komponenten", men du stressar den och olika komponenter tål olika mycket av detta. Mycket beror på hur smått det är (ju mindre nm chipen är byggda i, desto känsligare), dessutom lägger många tillverkare till motstånd mellan jord och dess kritiska kretsar för att minska skadan vid eventuell ESD risk. Och som jag tidigare sagt, systemen måste inte haverera vid ESD skada, det är absolut worst case, det kan bli andra fel som prestandaförluster, någon funktion blir otillgänglig osv osv. Dessutom behöver inte alla fel uppenbara sig direkt om ens alls.

ESD är inte en myt som du verkar få det att låta som, du kan googla lite lätt på det, tom ringa Armeka som anordnar kurser inom detta.

Sen något som många verkar missat, ESD blir känsligare för varje år som går, för många år sen var ESD inte en lika stor fara för komponenterna eftersom de va byggda större med mer mellanrum mellan komponenterna och tjockare ledningar av metaller i sig. Kan jämföras lite grovt med säkringar, en säkring som tål mer har tjockare tråd och går av senare vid samma spänning och styrka som den klenare säkringen.

Skrivet av Frystpingvin:

Det här tror jag sammanfattar det hela ganska bra. Motsäger inget du säger angående ESD, men kan tänka mig att din arbetsplats har betydligt hårdare krav på sin ESD-policy än Komplett. Har ingen koll på Kompletts omsättning för Komplett PC-avdelningen, men kan tänka mig att deras stora pengar (och därefter deras största ansvar) ligger i försäljning av hemelektronik och hårdvara. Med det sagt så hoppas jag såklart att Komplett har bra koll på risker med ESD-skador under datorbyggande på så stor skala.

Absolut har vi det, men jag försöker hålla mig rätt faktamässigt nu, har som sagt nämnt vid två tillfällen vad Komplett skulle behöva för en komplett ESD miljö (även fast de "bara" jobbar med datorbyggen). Jag skulle jättegärna vilja se en djupgående kommentar från Komplett i hur de anpassat sin ESD miljö och hur deras tänk går. Även de bästa kan göra fel, inget konstigt med det, men det betyder inte att vi inte ska diskutera om saken och upplysa om brister som finns.

Skrivet av subaru_impreza:

Förstår inte riktigt hur deras lagersystem fungerar.
De små robortarna flyttar runt på lådor, men vad lägger in de olika produkterna i lådorna?

Tror de åker ut som de visar i videon, fast kanske på annat ställe där folk då fyller på manuellt och registrerar hur många man fyllt på med, gissar jag.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Intressant artikel mer sånt. Imponerande lager och riktigt skoj och se hur det funkar. Då förstår man ju varför det går så fort att få sakerna nu för tiden.

Dock mindre skoj och se deras monterings avdelning, halv ätna bananer och kaffekoppar på borden där man skruvar sina kunder datorer känns riktigt oseriöst och oproffsigt. Ingen vidare reklam för komplett kanske..

Med 17års erfarnhet av elektronik tillverkning så blir man ju lätt arbetsskadad men man har ju hunnit sett en del oxå. ESD-skador skall inte tas med en klackspark. Tur att datordelar inte kostar så mycket att byta ut, men tråkigt för kunden som drabbas om han/hon hinner märka det innan han byter ut delen pga dålig prestanda vilket i sig kan vara skadan.

Imponerande att dom bygger så många datorer på detta lilla ställe. Duktigt folk som bara saknar rätt förutsättningar.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av cy1on:

Tufft lagersystem Komplett har alltså. Vad deras konkurrenter kör för lösningar hade varit kul att se också. Kanske inte lika high tech, men ändå. T.ex. Dustin, Inet, Webhallen etc.

Kan inte tala för de andra, men vi är rätt stolta över vår lagerrobot. A.W.E.S.O.M.E-O 3000:
https://www.facebook.com/webhallen/photos/a.195273683827600.4...

(Ja, robotens ytterhölje är super-ESD-skyddat innan ni frågar.)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag vet inte exakt hur lösningen fungerar men enligt PC-byggarchefen är det, jag citerar, "bara amatörer som använder ESD-armband" eftersom det finns mycket smidigare metoder nuförtiden. Som jag förstår det är allt i rummet anpassat för att inte ge upphov till ESD.

Hela produktionen här på mitt jobb är en epa zon, är väldigt strikt med vad som får vara i epa zonen och speciella kläder krävs. Jobbar med elektronikproduktion sen många år tillbaka.
Gillar för övrigt deras robotlager

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

Ja detta var ju coolt även om jag hade tyckt om att fått mina produkter upplockade av människor.

Det är inte människor som har byggt delarna heller, Robbotarna tar över...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Usch, enformigt som fan med att vara s.k "Montör" .. skulle orka en vecka max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Ett jävla tjöt om ESD.

Jag har byggt mina datorer i 20 år och aldrig använt ESD-armband och har fortfarande aldrig fått problem.

Då tittar vi på några av dina skapade trådar då:
En USB-Enhet känns inte igen ? - Möjligt symptom vid ESD-skada.
G19 setup fungerar inte efter byte av moderkort (ASUS P8P67 Deluxe) - Möjligt symptom vid ESD-skada.
Tar lång tid att ladda en ny bild - Möjligt symptom vid ESD-skada.
Tappar bild på ena skärmen - Möjligt symptom vid ESD-skada.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

när man jobbat med elektroniktillverkning får jag faktiskt säga att jag är lite förvånad över bristen på ESD skydd vid datorbyggnationerna, ESD-matta osv osv. känns smått oseriöst när folk placerar datorlådan på två små ESD-påsar och sitter med en långärmad tjocktröja (eller som vissa, på en kartongbit, och sen lägger moderkortet några centimeter ifrån.

skämmes!

oavsett om hela avdelningen är EPA osv osv, så är en långärmad tröja, kartonger och annat åtminstone inget man "bör" visa i en video till allmänheten

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag vill jobba där... Är ju halvt norsk och har både truckkort samt arbetat med orderplock och byggt datorer på fritiden och ska plugga servicetekniker till hösten så kanske hamnar där i framtiden!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Att det finns en risk betyder inte alltid med att "det kommer döda komponenten", men du stressar den och olika komponenter tål olika mycket av detta. Mycket beror på hur smått det är (ju mindre nm chipen är byggda i, desto känsligare), dessutom lägger många tillverkare till motstånd mellan jord och dess kritiska kretsar för att minska skadan vid eventuell ESD risk. Och som jag tidigare sagt, systemen måste inte haverera vid ESD skada, det är absolut worst case, det kan bli andra fel som prestandaförluster, någon funktion blir otillgänglig osv osv. Dessutom behöver inte alla fel uppenbara sig direkt om ens alls.

ESD är inte en myt som du verkar få det att låta som, du kan googla lite lätt på det, tom ringa Armeka som anordnar kurser inom detta.

Sen något som många verkar missat, ESD blir känsligare för varje år som går, för många år sen var ESD inte en lika stor fara för komponenterna eftersom de va byggda större med mer mellanrum mellan komponenterna och tjockare ledningar av metaller i sig. Kan jämföras lite grovt med säkringar, en säkring som tål mer har tjockare tråd och går av senare vid samma spänning och styrka som den klenare säkringen.

Tror nog du missar poängen... Jag är mycket väl medveten om att ESD inte alltid skadar komponenten i fråga, jag är väl medveten om att fel inte alltid visar sig direkt vid tillfället då skadan uppstått.
Men det verkar som att du (och många andra ESD skydds förespråkare) vill få det till att inte ha fullt ESD skydd är detsamma som att dunka moderkortet i diskvatten utan att torka av det innan man installerar det i lådan.

Ja, ESD är en risk. Komplett är uppenbarligen medvetna om riskerna och har valt att göra vad dom kan utifrån deras riskanalyser utan att för den saken skull kosta på sig mer skydd än eventuell skada som kan uppstå utan detsamma.
Faktum kvarstår, jag har inte upplevt några som helst problem med mina komponenter eller andras komponenter som jag hanterat. Inte vid installation, inte en vecka senare och inte heller 2 år senare när det varit dags att byta på grund av att produkten inte längre uppfyller prestandakraven (på grund av högre prestanda krav än enheten kan leverera) eller önskat stöd.

Spelar alltså ingen roll om det var 16 år sedan med komponenter som man säkerligen kunde köra i mikron utan problem och komponenter som kom ut idag om dom fungerar över 2 år.

Jag är inne i min dator och rotar ungefär en gång varannan månad, ibland i bara boxers och ibland med vilka kläder jag än har på mig. Detta bygget har jag varit och petat i minst 20 gånger under 3 års tid och jag har inte upplevt prestanda/funktionsproblem under hela den perioden.
Kan tillägga att jag har hund med mycket fluffig päls som gärna vill stryka runt mig när jag mekar... Jag ber honom dra åt fanders för att han är ivägen, inte för att han ökar risken för ESD skador.

Vissa kanske tycker att ett ESD armband inte är en stor grej men jag föredrar att vara fri från det och kunna röra mig utan "koppel".

Vissa andra är så klumpiga med ESD armbandet att saker går sönder bara för att dom har det på sig. Som t.ex den gången en medarbetare inte var uppmärksam och bandet fastnade det chassi han byggde på och trots snabbfäste som skall släppa om han råkar dra för hårt ändå lyckades dra med hela bygget i golvet när han skulle gå och hämta något.
...
Total kostnad för misstaget? 7-8000 kr...
Total kostnad utan ESD armband på under alla mina år? 0 kr.

Samt kan tilläggas att med krav på ESD armband tar allt arbete extra tid att utföra. Tid är pengar i branschen.

Men med tanke på dina tidigare utlägg är det nog meningslöst att framföra motargument... I ditt fall verkar det som att ESD är viktigare än fungerande bromsar på bilen.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Vilket drömjobb att sitta och montera datorer hela dagarna!
Skulle gärna se fler repotage om t.ex NetonNet, inet, dusting osv.

nja, precis som alla jobb tror jag nog att det blir rätt tråkigt och enformigt redan efter en vecka :/

Skrivet av Oliver91:

Jag vill jobba där... Är ju halvt norsk och har både truckkort samt arbetat med orderplock och byggt datorer på fritiden och ska plugga servicetekniker till hösten så kanske hamnar där i framtiden!

ska du inte bifoga ett CV också?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kul! hur installerar dem alla burkar? vad kör de för verktyg? MDT? WDS?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nja, precis som alla jobb tror jag nog att det blir rätt tråkigt och enformigt redan efter en vecka :/

ska du inte bifoga ett CV också?

haha inte precis, har redan arbete fram tills jag börjar mina studier så är ju inte särskilt aktuellt men såg ut som ett spännande ställe att arbeta på i framtiden iaf

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RottingRhubarbs:

Lite slarvigt att ha chassina på kartong när de bygger datorerna, detta isolerar ju dom från det ESD-skyddade bordet de arbetar på.

Det reagerade jag oxå på, och att dessutom gnugga runt dom på kartongen är ju inte speciellt bra.
Såg inte heller något armband om det inte sitter i fötterna, och heller inga speciella ESD-kläder som jag förväntade mig att se hos någon som monterar så pass många datorer per år.

Permalänk
Medlem

Mycket snack om ESD här
Finns det någon statistik på hur mycket som går sönder pga ESD ? Hade varit kul att se ESD skador kontra oskadade.

Sen skall man dra fast hjulbultar med momentnyckel annars kan det vara en dödsfara. Just saying

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

450 servrar?! Varför?

Skrivet av Andreas D:

Förmodligen för redundans. Sen är frågan om de räknar fysiska servrar eller virtualiserade (eller båda delarna).

Skrivet av ZaInT:

Sant, VMs kan ju drastiskt multiplicera summan.

Skrivet av moreempty:

Singlecore

Låt oss anta 450 single core VM's.
Låter det inte väldigt mycket?

Webbservrar, databas, ev. separata servrar för produktdata. Vad kan kräva så många servrar?
Interna system för att hantera logistiken kanske tillkommer också?

Permalänk
Medlem

Kul film, gärna mer sånt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Kan inte tala för de andra, men vi är rätt stolta över vår lagerrobot. A.W.E.S.O.M.E-O 3000:
https://www.facebook.com/webhallen/photos/a.195273683827600.4...

(Ja, robotens ytterhölje är super-ESD-skyddat innan ni frågar.)

Haha kungarna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Mycket snack om ESD här
Finns det någon statistik på hur mycket som går sönder pga ESD ? Hade varit kul att se ESD skador kontra oskadade.

Sen skall man dra fast hjulbultar med momentnyckel annars kan det vara en dödsfara. Just saying

En sak man kan tänka på är att i princip alla DOA skador på komponenter beror på ESD, antingen i fabriken eller under användarens regi. DOA brukar väl t.ex. på SSDs ligga på runt 5%?

Alla seriösa däckföretag använder just momentnyckel eller momentbegränsning när de monterar hjul, så din jämförelse haltar ordentligt där. Att inte använda bilbälte kan också vara en dödsfara. Använder alla personer bälte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Alla seriösa däckföretag använder just momentnyckel eller momentbegränsning när de monterar hjul, så din jämförelse haltar ordentligt där. Att inte använda bilbälte kan också vara en dödsfara. Använder alla personer bälte?

Stämmer knappast... Du kan vandra in på tex Vianor och se att dom använder en mutterdragare på luft. Och jag kan garantera att den inte är servad som den skall och att den kommer att dra för hårt om du mäter. Skall du ha korrekt moment får du snällt använda en kalibrerad "analog" momentnyckel. Och hur många "seriösa" däckfirmor kör med en sådan ? Skulle ta en vecka att byta däck på 100 bilar.

Så 5% DOA på SSD är alla ESD skador ?

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Ett jävla tjöt om ESD.

Jag har byggt mina datorer i 20 år och aldrig använt ESD-armband och har fortfarande aldrig fått problem.

Lägg ner eran onödiga diskussion här innne eller kontakta komplett och säg till dom att dom gör fel!

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Mycket snack om ESD här
Finns det någon statistik på hur mycket som går sönder pga ESD ? Hade varit kul att se ESD skador kontra oskadade.

Sen skall man dra fast hjulbultar med momentnyckel annars kan det vara en dödsfara. Just saying

Det där hade ju inte nåt med saken att göra. Jag är rätt övertygad om att komplett sköter allt med rätt ESD-skydd. Det är förmodligen ESD-säkert golv och de har säkert också sådana tofflor/skor.

Jag har jobbat på ett elektronikföretag (kretskortsmontör) som fick tillbaka en hög procent kretskort innan de valde att gå hela vägen med ESD-skydd.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gratzner Visa inlägg
Ett jävla tjöt om ESD.

Jag har byggt mina datorer i 20 år och aldrig använt ESD-armband och har fortfarande aldrig fått problem.

Lägg ner eran onödiga diskussion här innne eller kontakta komplett och säg till dom att dom gör fel!

LOOOL så jävla klockren! Snacka om att gå på tunn is...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Tror nog du missar poängen... Jag är mycket väl medveten om att ESD inte alltid skadar komponenten i fråga, jag är väl medveten om att fel inte alltid visar sig direkt vid tillfället då skadan uppstått.
Men det verkar som att du (och många andra ESD skydds förespråkare) vill få det till att inte ha fullt ESD skydd är detsamma som att dunka moderkortet i diskvatten utan att torka av det innan man installerar det i lådan.

Ja, ESD är en risk. Komplett är uppenbarligen medvetna om riskerna och har valt att göra vad dom kan utifrån deras riskanalyser utan att för den saken skull kosta på sig mer skydd än eventuell skada som kan uppstå utan detsamma.
Faktum kvarstår, jag har inte upplevt några som helst problem med mina komponenter eller andras komponenter som jag hanterat. Inte vid installation, inte en vecka senare och inte heller 2 år senare när det varit dags att byta på grund av att produkten inte längre uppfyller prestandakraven (på grund av högre prestanda krav än enheten kan leverera) eller önskat stöd.

Spelar alltså ingen roll om det var 16 år sedan med komponenter som man säkerligen kunde köra i mikron utan problem och komponenter som kom ut idag om dom fungerar över 2 år.

Jag är inne i min dator och rotar ungefär en gång varannan månad, ibland i bara boxers och ibland med vilka kläder jag än har på mig. Detta bygget har jag varit och petat i minst 20 gånger under 3 års tid och jag har inte upplevt prestanda/funktionsproblem under hela den perioden.
Kan tillägga att jag har hund med mycket fluffig päls som gärna vill stryka runt mig när jag mekar... Jag ber honom dra åt fanders för att han är ivägen, inte för att han ökar risken för ESD skador.

Vissa kanske tycker att ett ESD armband inte är en stor grej men jag föredrar att vara fri från det och kunna röra mig utan "koppel".

Vissa andra är så klumpiga med ESD armbandet att saker går sönder bara för att dom har det på sig. Som t.ex den gången en medarbetare inte var uppmärksam och bandet fastnade det chassi han byggde på och trots snabbfäste som skall släppa om han råkar dra för hårt ändå lyckades dra med hela bygget i golvet när han skulle gå och hämta något.
...
Total kostnad för misstaget? 7-8000 kr...
Total kostnad utan ESD armband på under alla mina år? 0 kr.

Samt kan tilläggas att med krav på ESD armband tar allt arbete extra tid att utföra. Tid är pengar i branschen.

Men med tanke på dina tidigare utlägg är det nog meningslöst att framföra motargument... I ditt fall verkar det som att ESD är viktigare än fungerande bromsar på bilen.

*suck*
Jo jo, om en är en "komplett" idiot (fifan där fick jag till det) så har man säkert problem att sätt ihop en dator med ESD-armbandet på. För övrigt så måste det inte sitta på armen om man nu anser sig var klumpigare än normalt. Sen är ju bordet, golvet osv även skyddat vilket gör att man laddar ur sig konstant om man har en korrekt anpassad arbetsplats för detta vill säga.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.