Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grotesk idle-temp på GTX580...!?

Permalänk
Medlem

Grotesk idle-temp på GTX580...!?

Hajj!

Jag har ett GTX580, minns ej fabrikat men tror det är Zotac. Kortet har alltid varit ganska varmt då jag alltid har haft, utöver datorskärmen, en tv kopplad via hdmi till kortet. Alltså 2 skärmar. En gång testade jag att koppla ur Tv:n och då sjönk tempen rejält, med ca 20 grader, men jag kommer att ha tvn inkopplad då jag ser mycket film via datorn.

Tidigare har idle legat runt 70 grader och högre vid spelning, men det har alltid varit stabilt. Men nu efter senaste uppdateringen för några dagar/veckor sedan så har kortet fått fnatt. Fläkten ligger på 80% eller högre och idle temp är 91 grader!!
Och datorn börjar bli ostabil och hänger sig då och då, vilket jag är nästan säker på beror på grafikkortet.

Det är inte så länge sedan jag rensade datorn från damm, och jag ska se över chassikylningen. Kan även nämna att kortet blåser ut varmluften ur chassit. Min cpu ligger runt 50 grader i normal användning, så det är inte bara chassit som är varmt, utan man känner verkligen värmen som grafikkortet sprider i chassit.

Så, kan någon hjälpa mig med tips på vad jag kan göra? Givetvis skall jag blåsa ur kortet från damm samt se över fläktarna i chassit. Men kortet går ju alldeles för varmt ändå. jag har "MSI Afterburner" som överklockningsprogram, och funderar på att sänka gpu och shaderclock, kanske även memory clock?

Kan någon ge tips på bra och stabila hastigheter som funkar till att tex surfa och liknande simpla saker? Det finns även voltjustering, kan jag fippla med den också?

Bäst vore om jag kunde hitta några inställningar för klockorna på gpu:n som klarar att göra allt som tex surfa och se filmer, även mkv filer av hög kvalitet, men som jag ändrar/höjer när jag skall spela. det är ändå sällan som jag spelar på datorn numera.

Jag tar tacksamt emot alla råd och tips!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Hajj!

Jag har ett GTX580, minns ej fabrikat men tror det är Zotac. Kortet har alltid varit ganska varmt då jag alltid har haft, utöver datorskärmen, en tv kopplad via hdmi till kortet. Alltså 2 skärmar. En gång testade jag att koppla ur Tv:n och då sjönk tempen rejält, med ca 20 grader, men jag kommer att ha tvn inkopplad då jag ser mycket film via datorn.

Tidigare har idle legat runt 70 grader och högre vid spelning, men det har alltid varit stabilt. Men nu efter senaste uppdateringen för några dagar/veckor sedan så har kortet fått fnatt. Fläkten ligger på 80% eller högre och idle temp är 91 grader!!
Och datorn börjar bli ostabil och hänger sig då och då, vilket jag är nästan säker på beror på grafikkortet.

Det är inte så länge sedan jag rensade datorn från damm, och jag ska se över chassikylningen. Kan även nämna att kortet blåser ut varmluften ur chassit. Min cpu ligger runt 50 grader i normal användning, så det är inte bara chassit som är varmt, utan man känner verkligen värmen som grafikkortet sprider i chassit.

Så, kan någon hjälpa mig med tips på vad jag kan göra? Givetvis skall jag blåsa ur kortet från damm samt se över fläktarna i chassit. Men kortet går ju alldeles för varmt ändå. jag har "MSI Afterburner" som överklockningsprogram, och funderar på att sänka gpu och shaderclock, kanske även memory clock?

Kan någon ge tips på bra och stabila hastigheter som funkar till att tex surfa och liknande simpla saker? Det finns även voltjustering, kan jag fippla med den också?

Bäst vore om jag kunde hitta några inställningar för klockorna på gpu:n som klarar att göra allt som tex surfa och se filmer, även mkv filer av hög kvalitet, men som jag ändrar/höjer när jag skall spela. det är ändå sällan som jag spelar på datorn numera.

Jag tar tacksamt emot alla råd och tips!

Vet du hur du demonterar kortet?
Mitt Asus/AMD Radeon HD6990 Antilles, hade också hög idle, och ännu jävligare prestanda-temp.
Så jag tog loss kylaren, tog bort gamla pastan, och applicerade ny.
Från 80 grader idle till 43.
Från (stänga av resten av datorn, för minsta spel.)
Till att ligga på max 72 grader, och då har jag ändå nu i efterhand, överklockat kortet från 880MHz till 915MHz.
Så detta är VERKLIGEN en idé för dig att testa.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Hajj!

Jag har ett GTX580, minns ej fabrikat men tror det är Zotac. Kortet har alltid varit ganska varmt då jag alltid har haft, utöver datorskärmen, en tv kopplad via hdmi till kortet. Alltså 2 skärmar. En gång testade jag att koppla ur Tv:n och då sjönk tempen rejält, med ca 20 grader, men jag kommer att ha tvn inkopplad då jag ser mycket film via datorn.

Tidigare har idle legat runt 70 grader och högre vid spelning, men det har alltid varit stabilt. Men nu efter senaste uppdateringen för några dagar/veckor sedan så har kortet fått fnatt. Fläkten ligger på 80% eller högre och idle temp är 91 grader!!
Och datorn börjar bli ostabil och hänger sig då och då, vilket jag är nästan säker på beror på grafikkortet.

Det är inte så länge sedan jag rensade datorn från damm, och jag ska se över chassikylningen. Kan även nämna att kortet blåser ut varmluften ur chassit. Min cpu ligger runt 50 grader i normal användning, så det är inte bara chassit som är varmt, utan man känner verkligen värmen som grafikkortet sprider i chassit.

Så, kan någon hjälpa mig med tips på vad jag kan göra? Givetvis skall jag blåsa ur kortet från damm samt se över fläktarna i chassit. Men kortet går ju alldeles för varmt ändå. jag har "MSI Afterburner" som överklockningsprogram, och funderar på att sänka gpu och shaderclock, kanske även memory clock?

Kan någon ge tips på bra och stabila hastigheter som funkar till att tex surfa och liknande simpla saker? Det finns även voltjustering, kan jag fippla med den också?

Bäst vore om jag kunde hitta några inställningar för klockorna på gpu:n som klarar att göra allt som tex surfa och se filmer, även mkv filer av hög kvalitet, men som jag ändrar/höjer när jag skall spela. det är ändå sällan som jag spelar på datorn numera.

Jag tar tacksamt emot alla råd och tips!

Stabila klocks är ju självfallet fabriksklock.

Det du bör göra, är som ovan nämner, att antagligen se över kylaren helt, helst demontera den och se till att du får i ny kylpasta emellan chippet och kylaren. Du kan fippla med alla möjliga klocks i MSi AB, men jag tror inte det kommer hjälpa eftersom du redan nu påstår att du har 91 grader Celsius i IDLE - vilket för mig låter helt otroligt.

Permalänk

att ha 70C i idle temp (utan GPUn jobbar 100% är högt...börja med att byt värme pastan..kör med artic silver.

Zotac klockar oftast sina kort lite högre en andra företag, (vilket är nice) mitt gtx 770 är fabrik klockat högre en standard gtx 770, därav något varmare, men det finns bot på det.
...........installera msi afterburner och ställ in detta:
gå till settings....ställ in temp kurvan så gpu fläkten går snabbare ju varmare temp det blir. till sist, markera så rutan blir GRÖN (se bild).

(många grafikkort har lite klen temp/fläkt kurva........med msi afterburner hålls värmen i schack hela tiden). good luck.
ps. jag kör bf4 i HIGH/1080p med allt ögon godis på och efter 45min spelande är tempen aldrig högre en 74C

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Jag satte på energispar i nvidia-inställningarna och idle samt "surf" temp sjönk från 91 till 88 grader. Fortfarande åt helvete så klart så det blir att köpa bra kylpasta och montera om kylaren.

Och jag lovar att jag varken ljuger eller överdriver. dock har kortet några år på nacken och det kan ju ha fastnat en fet dammråtta i kylaren så börjar med att säkerställa att hela kylaren är dammfri!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk

1, du MÅSTE börja med att byta kylpasta. (till 99% så har den gamla pastan dålig konduktiv förmåga). oftast p.g.a. det inte är 100% kontakt mellan heatsink och chip.

2, som jag sa, så genererar Zotac korten rätt bra med värme (men de har även rätt så hög vändnings temp...runt 90-95C .....prova msi afterburner och ställ upp kurvan så kommer du se en helt annan temp på gpun.

kolla in det här...precis vad du behöver
http://www.youtube.com/watch?v=2NRHRWwrm0M

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk

Kan mycket väl vara ett mjukvarufel. Många geforce-kort har problem med att sätta sig i strömsparläge när två (elr fler) skärmar är inkopplade. Jag skulle börja med att testa installera programmet Nvidia Inspector som kringgår det problemet. När programmet startar högerklickar du på rutan "Show Overclocking" och sedan "Multi Display Power Saver". Där kan du sedan välja med vilka program elr vid vilken påfrestning kortet ska återgå till normal klockfrekvens.

Jag kör ett överklockat ASUS 580GTX Matrix med tre skärmar. Har en idle GPU clock på 50 MHz och en temperatur på ca 34c.

Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem

Tack för era tips, både videon och programmet är välkommet!

Jag har kollat i gpuz och msi afterburner och det verkar helt klart som att kortet inte klockar ner för den har maxklock på allt (gpu, minne, etc) hela tiden, även när datorn stått orörd i 10 min.

Jag skall prova programmet i posten ovanför denna och försöka tvinga ner klockorna vid normal användning. Dock hoppas jag att jag slipper ställa in klockan för varje program.

Om någon kan tipsa om hur man kan ställa in en "allround clock" på ett enkelt sätt så tipsa gärna, antingen genom detta program eller annat.
Absolut bäst hade varit ett program som sköter allt automatiskt så att klockan är låg vid idle eller surfande och sedan höjs vid behov, tex om jag tittar på en film.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_Westerberg:

Kan mycket väl vara ett mjukvarufel. Många geforce-kort har problem med att sätta sig i strömsparläge när två (elr fler) skärmar är inkopplade. Jag skulle börja med att testa installera programmet Nvidia Inspector som kringgår det problemet. När programmet startar högerklickar du på rutan "Show Overclocking" och sedan "Multi Display Power Saver". Där kan du sedan välja med vilka program elr vid vilken påfrestning kortet ska återgå till normal klockfrekvens.

Jag kör ett överklockat ASUS 580GTX Matrix med tre skärmar. Har en idle GPU clock på 50 MHz och en temperatur på ca 34c.

Hoppas det hjälper!

Hmm, jag hittar inte: "Multi Display Power Saver"

Finns bara knappar med tex "unlock min" "unlock max" "create clock shortcut" "apply defaults" och "apply clocks and voltage". Samt reglage för minne, gpu, shader å volt.

Sedan överst till vänster i överklock-rutan finns det 3 val:
Performance Level [0] - (P12)
Performance Level [1] - (P8)
Performance Level [2] - (P0)
(Och performance level 2 är förvalt när överklock-rutan öppnas)

Så jag vet inte alls hur jag skall gå tillväga för att få ner klockan tyvärr...

Och mycket riktigt så är kortet i maxclock hela tiden, det växlar aldrig ner!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

att ha 70C i idle temp (utan GPUn jobbar 100% är högt...börja med att byt värme pastan..kör med artic silver.

Zotac klockar oftast sina kort lite högre en andra företag, (vilket är nice) mitt gtx 770 är fabrik klockat högre en standard gtx 770, därav något varmare, men det finns bot på det.
...........installera msi afterburner och ställ in detta:
gå till settings....ställ in temp kurvan så gpu fläkten går snabbare ju varmare temp det blir. till sist, markera så rutan blir GRÖN (se bild).

(många grafikkort har lite klen temp/fläkt kurva........med msi afterburner hålls värmen i schack hela tiden). good luck.
ps. jag kör bf4 i HIGH/1080p med allt ögon godis på och efter 45min spelande är tempen aldrig högre en 74C

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/30/vk69.png

Tack för tipset, men problemet verkar vara att kortet alltid går med maximal kapacitet dvs maxklock hela tiden. Så att ändra fläkten fixar ej problemet. men jag kan ju underklocka manuellt med msi afterburner men minsta klock på gpu blir 575Mhz och shader 1150Mhz. Sedan vet jag ej om jag även kan sänka memoryclock utan att riskera stabilitetsproblem.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Hittade detta som förklarade allt väldigt enkelt: http://www.overclock.net/t/964370/howto-dual-monitor-downcloc...

Efter att ha satt igång det så har tempen i idle samt surf å annan lättare användning sjunkigt från 88-91 grader till 65 grader med tyst fläkt på ca 2 minuter!

Nu behöver jag bara justera fläkten lite om jag vill ha det svalare, men tror jag föredrar låg ljudnivå då jag vet att kortet enkelt klarar att idla i säg 60 grader. Blir kanske ändå att byta kylpasta men nu är det inge brådska iaf!

Kan förtydliga att alla nvidiakort lägre än 600-serien ej kan växla ner prestanda/klockan när man använder mer än en skärm. Enligt nvidia är detta en hårdvarubegränsning och inte en bugg vilket är skitsnack då problemet uppenbarligen kan lösas på mjukvaruväg. Detta är nvidias egen förklaring!

EDIT: 62 grader änd dropping!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Har märkt att gpu:n ofta jobbar i nästan 100% när jag surfar runt och tex kollar filmklipp, läser texter m.m.

Då är ju gpu:n bara i 51Mhz och den ökar inte men det verkar som den hade behövt vara något högre ibland iaf. Man kan ju lägga till undantag i Nvidia Inspector men det behövs ju inte stockhastigheter på gpu:n vid surfning.

Kan man lösa detta på något sätt, kanske höja klocken från 51Mhz till säg 100Mhz, eller kanske programmet själv kan anpassa Mhz beroende på gpuns ansträngning?

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Hmm, jag hittar inte: "Multi Display Power Saver"

Högerklicka på "Show Overclocking".

Edit: Såg nu att det stod på länken du länkade ovan. My bad.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3