Permalänk
Entusiast

Varför blir RAM/CPU alltmer irrelevanta

God kväll Sweclockers!
Har funderat ett tag på varför CPU'er och antalet RAM blir alltmer irrelevant i en "PC" både sett till hemanvändning men också för spel.

Tittar vi på spelfronten till exempel så kan man utan större problem para ihop en i5 750 AKA "första generationens core-processor" som nu är nära 5 år gammal med ett mellanklass eller i vissa fall även en high end-GPU och få spelbara framerates i spel.
Kollar man tillbaka istället och jämför hur en CPU från 2005/2006 presterade i de senaste spelen år 2010 så ser det inte lika roligt ut, då skulle man helst uppgradera.

När det kommer till RAM så är det nästan ännu konstigare, här så har det i stort sett stannat totalt.
Alla mainstream-OS som jag känner till från Microsoft fram till Windows 8 har alltid krävt mera resurser än sina föregångare vilket har krävt att man behövt uppgradera åtminstone någonting.
Med Windows 8 så var det helt tvärtom, OS:et flöt/flyter på bättre än Windows 7 med samma hårdvara och optimeras fortfarande.
I en kommande patch så vill Microsoft till exempel nå målet att PC's med 1GB RAM skall kunna driva Windows 8, någonting som inte alls är en bra idé med Windows 7.

Finns nog mera punkter som exempel men där är i alla fall två och jag undrar om det här bara är en tillfällighet och att Windows 9 kommer kräva åtminstone 4GB RAM minimum och om spel kommer att blåsa bort alla gamla i5:or inom ett par år eller är jag något på spåren och i så fall vad?

Tack för mig!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver redan idag mer än 4GByte ram, men cpuerna hänger med bra eftersom det främst är grafikkorten som begränsar i de flesta spel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver redan idag mer än 4GByte ram, men cpuerna hänger med bra eftersom det främst är grafikkorten som begränsar i de flesta spel.

För spel kanske men inte för vanlig användning, jag tycker att TS har en poäng.
Förr i tiden så behövde man ju mer RAM titt som tätt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sisyfos:

För spel kanske men inte för vanlig användning, jag tycker att TS har en poäng.
Förr i tiden så behövde man ju mer RAM titt som tätt.

Men "ram stegen" är större idag, 8 Gbyte funkar skapligt idag och med 16 så är det sällan det behövs mer såvida det inte handlar om serverliknande maskiner, men 4Gbyte är mindre än vad webbläsarna tar upp i normala fall för mig, däremot är det sällan cpun slår i taket i normala fall idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Men "ram stegen" är större idag, 8 Gbyte funkar skapligt idag och med 16 så är det sällan det behövs mer såvida det inte handlar om serverliknande maskiner, men 4Gbyte är mindre än vad webbläsarna tar upp i normala fall för mig, däremot är det sällan cpun slår i taket i normala fall idag.

Precis och det är ju faktiskt intressant varför det är såhär som TS frågar inte hur det faktiskt ser ut.
Jag menar, själv köpte jag 8GB RAM till min dator 2012 vill jag minnas (För lägre pris än nu tack vare fabrikselden) och 8GB RAM är fortfarande lika up to date som då... Lite märkligt måste jag medge.

Jag var ju förberedd att behöva uppgradera till 16GB vid det här laget men spel fungerar ju galant med 8GB RAM idag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Håller med helt, ha själv en gammal i7 860 den är väll på väg att bli 5 år och den tuffar på fint utan problem, enda jag upgraderat är RAM från 4 till 8GB, och uppgraderat grafikkortet från ett gtx 280 till ett 560. Funkar fint för mig och det jag gör så går inte cpun sönder så är det inte precis något jätte brådska att köpa nytt.

Skulle det bli något nytt så är det troligen ett nytt grafikkort

Permalänk
Rekordmedlem

Tekniken utvecklas i steg, har du väl kommit upp så får du vänta på nästa kliv, det är ju dessutom inget självändamål att förbruka mycket ram i ett program och tittar man tex på skärmupplösningar så har ju det backat och 1920 x 1080 har ju blivit "normalt" men vi hade ju 2560x1600 redan för 10 år sedan. Nu kommer ju 4k och det kan kan bli ett "helt steg" som gör att det går åt mer minne för att man både kan visa mera men kanske också gör mer komplexa program om inte apptrenden som MS försöker pressa in på datorerna slår igenom.

Det kanske helt enkelt blir flera som måste gå över till 64bit program för att kunna göra program som utnyttjar större monitorer bättre och då kan det bli så att ramkraven ökar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Precis och det är ju faktiskt intressant varför det är såhär som TS frågar inte hur det faktiskt ser ut.
Jag menar, själv köpte jag 8GB RAM till min dator 2012 vill jag minnas (För lägre pris än nu tack vare fabrikselden) och 8GB RAM är fortfarande lika up to date som då... Lite märkligt måste jag medge.

Jag var ju förberedd att behöva uppgradera till 16GB vid det här laget men spel fungerar ju galant med 8GB RAM idag.

Ja, precis - gjorde ju själv en "comeback" på desktopsidan nu 2013, och tog för givet att 16GB var en naturlig väg att gå med tanke på vad som gällde förr. I och för sig borde jag kanske läst på lite mer om hur det faktiskt låg till, för då hade jag säkert stannat på 8GB jag med.

Minns ju hur nöjd man var med 2GB runt 2005, och vilken skillnad det gjorde gentemot 1GB

På CPU-hållet så beror utvecklingen mest troligt på svårigheten att krympa kretsarna, samt ett större fokus på strömsnålhet för mobila enheterm (något som retade upp entusiaster när t.ex Haswell släpptes i fjol).

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara vilja påpeka att det finns inget som säger att det skulle vara 'normalt' med lika stor utveckling på alla fronter.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Precis och det är ju faktiskt intressant varför det är såhär som TS frågar inte hur det faktiskt ser ut.
Jag menar, själv köpte jag 8GB RAM till min dator 2012 vill jag minnas (För lägre pris än nu tack vare fabrikselden) och 8GB RAM är fortfarande lika up to date som då... Lite märkligt måste jag medge.

Jag var ju förberedd att behöva uppgradera till 16GB vid det här laget men spel fungerar ju galant med 8GB RAM idag.

Vad gäller spel överlåts ju beräkningarna till grafikkorten eftersom de är så mycket effektivare. Men, det är dyrt att utveckla krävande spel så det görs ju exempelvisa många indiespel som inte kräver något alls.

Jag tror att vi kan skylla på att mobiler och surfplattor är så bra och användbara. Vad som finns i de billigaste chrombooks räcker gott och väl för att göra vad gemene man gör på en dator: serier, surfa och skriva lite. Och de klarar att göra allt detta utan att användaren har något att klaga på, det hackar eller laggar inte och ser inte fulare ut än på en 16 kärnig Xeon eller en i5. Det mesta som görs är konsumtion, kanske kontorsarbete och detta är inte så krävande. För att vara produktiv(CAD, Photoshop, mm.), där krävs lite mer men inte så mycket för att starta programmen och köra dem. Mer kraft och minne gör att det går snabbare men det funkar utan också. Hur många av dem vi känner gör något som kräver mer än 8Gb och en dual Core, egentligen?

Jag tror att vi helt enkelt nått en slags gräns för vad som krävs för att starta och köra programmen som finns just nu. Riktigt tunga saker görs som tjänster i molnberäkningar och det är bara när man ska skapa som det finns ett värde i att kosta på sig mer för datorkapacitet är mer en bekvämlighet nu, inte ett krav.

Jag tror inte vi kommer hamna i sitsen igen där kraven på PC:n blir lika stora. Allt kommer hamna i mobilerna som tjänster och datorkraften förpassas till skapande ändamål på arbetsplatser.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Ett 2500k begränsar inte ett enda single gpu kort idag kanske till och med en ännu sämre processor är 2500k, 8gb ram är max gränsen för att klara av alla spel helst i 1600mhz med en cl på 9. allt där emellan är grafikkortet som bumpar ner eller upp din fps beroende på hur kraftfull den är.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.