BYGGLOGG: Server, 24TB NAS, Övervakning, Samt lite annat smått och gott!

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning får ja säga. Är du nöjd med HP servern? Funderar på att köpa en själv för att lära/leka med lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ripped:

Mycket trevlig läsning får ja säga. Är du nöjd med HP servern? Funderar på att köpa en själv för att lära/leka med lite.

jadå, är helt nöjd med den. dock så är den inte så kraftfull, så det beror helt på vad du ska ha den till.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd flyttad till rätt forumdel*

Permalänk
Medlem

Funderar på att köra exakt samma lagringslösning som dig, med chassiet och moderkort/cpu så jag följer tråden med spänning
Fortsätt att uppdatera med bilder, och mer potatisbullar!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Funderar på att köra exakt samma lagringslösning som dig, med chassiet och moderkort/cpu så jag följer tråden med spänning
Fortsätt att uppdatera med bilder, och mer potatisbullar!

troligtvis blir det lite bygge i helgen MOBO/CPU och PSU har kommit på posten, men har tyvärr inte tid att bygga nu
Har gått ca 12h i skolan varje dag nu i 2 veckor, och kommer vara så i minst 3 veckor till. men kommer troligtvis ta ledigt en dag på helgen, så då blir det bygge!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

De där switcharna är byggda som om de vore pansarvangnar. De har även ett switchfabric på 16gbit. Så den ska klara att köra 1gbit full duplex på alla portar samtidigt utan problem.

Angående DNS så får du köpa ett domännamn från något företag. Tex Binero eller citynetwork. Brukar landa på strax över hundra kronor/år. Det går efter det att få till så att din server sköter resten. Men frågan är om du verkligen vill det.

Rikigt nice bygge! Varit sugen på att bygga något liknande. Men man ska få tummen ur också!

Mvh
Mattias

Permalänk

Följer tråden med spänning, är intresserad av att utvärdering av moderkortet och chassit. Har själv beställt chassi och nätdel, men funderar fortfarande på vilket moderkort jag ska köra på. Dock kommer jag köra med NAS4Free som OS. Så detta blir intressant att följa.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Fredag 2014-02-28

Hehe, nu ska jag lyckas få chrome att krascha för er igen idag kommer det totalt 49 bilder...

Ja.. Vi börjar väl med vad som är nytt då. Ett ASRock C2550D4I och en Silverstone SFX ST45SF-G 450W, och såklart en pingvinstång från snälla inet

Inuti den blåa lådan finner vi:

Moderkort

I/O bracket

6x SATA, varav 2 är böjda, alltså oanvändbara.

Manual samt drivrutiner

Och så kommer det lite fina bilder på MOBO

Inuti den gula fina lådan hittar vi:

Adapter för ATX-chassin, vilket jag inte har, men det är alltid trevligt med lite tillbehör

Kablar. Nätagget är 100% modulärt, så även 24-pin finns med här.

Och så lite fina bilder igen

Om vi skulle ta och börja bygga lite då!
vi börjar med att ta bort den här lilla krabaten.

Sedan åker storebror bort.

Provar hur det blir med kablar i HDD-buren. Lite onödigt med den extra kontakten som sitter på sladden som aldrig används. Är väl för diskett-stationer har jag för mig? I vilket fall så ska den bort!

Utan den fula kabelstumpen.

Sen kan vi ta och sätta dit SATA-kablarna. Tyvärr hade jag bara 7 kablar tillgängliga. Får ta en från stationära sen när jag slaktar den på diskar.

Nu börjar jag med att montera moderkortet.
Tyvärr så har silverstone varit så extremt dumma att de helt och hållet glömt både distanser och skruv till moderkortet. Även om detta kan ses som et litet problem, så är det trots allt omöjligt att bygga datorn utan dessa, så det blir tyvärr några minuspoäng till silverstone på den punkten. Men givitvis - entusiast som man är - så har jag ett gäng ditanser och skruvar hemma, så det är ingen större fara för just min del.

Som sagt, skruvar fattades också en hel del.

Tappar man skruvar kan det vara skönt att ha en sån här

Moderkortet på plats!

Här syns att jag lindat upp USB 3.0 kabeln samt FP-AUDIO, då jag inte har någon passande kontakt till dessa på moderkortet. Kabelhållaren som silverstone skickade med kom väl till användning.

Översikt

Baksidan

Med kabeldregning klar och 24-pin kabeln på plats ser det ut såhär

Med HDD-buren på plats igen ser det ut såhär

Översikt

Slutligen har vi en bild på vad jag ser fram emot imorgon Måste nog vara rekord i antal paket på en runda.

Imorgon blir det mer bygge! troligtvis kommer jag sno en RAM-sticka från stationära bara för att prova att allting fungerar. Kanske gör något mer kul med den när jag ändå är igång

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Lördag 2014-03-01

Av alla sex paket jag hämtade ut idag, var det dessa två som var av intresse för loggen
En energimätare och en VGA-kabel så jag kan göra det snyggt med skärmen.

Fick ta och låna 8GB från stationära datorn tills jag bestämt mig för vilka minnen jag ska ha egentligen. Dessa är inte ECC, så det är endast för testkörning.

Monterade RAM-stickor.

IT'S ALIVE!

Dags för mat! Blev tyvärr inga potatisbullar idag

Det kommer till och med bild från den! Magic box!

Här har FreeNAS 9.2 installerats.

Körs via en av USB-stickorna jag köpte tidigare, 4GB. Den andra ska användas till backup av FreeNAS.

Web GUI uppe på stationära

Och såhär blev det efter att jag installerat den nya VGA-kabeln. Lite snyggare än...

...innan, då jag hade den korta kabeln

Allt för idag! Nu kommer det tyvärr bli ett uppehåll på några dagar, då skolan skriker efter uppmärksamhet igen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Oh god... what have i done?

Har precis lagt en order på:
5x WD Red 3TB
1x Eaton 3S 550 UPS
3x Arctic F12 PWM 120mm

Det blir ett dyrt bygge detta...
(Men det är ju då det är kul )

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Oh god... what have i done?

Har precis lagt en order på:
5x WD Red 3TB
1x Eaton 3S 550 UPS
3x Arctic F12 PWM 120mm

Det blir ett dyrt bygge detta...
(Men det är ju då det är kul )

Hur kommer det sig att du beställt nya fläktar? Låter de som följer med så mycket?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Hur kommer det sig att du beställt nya fläktar? Låter de som följer med så mycket?

haha, ja, dom låter asmycket. dom är ju inte PWM-styrda, så dom går på 1200rpm hela tiden.
med tanke på att jag kommer ha NASen 2m från min säng så känns det som den borde vara tyst

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

haha, ja, dom låter asmycket. dom är ju inte PWM-styrda, så dom går på 1200rpm hela tiden.
med tanke på att jag kommer ha NASen 2m från min säng så känns det som den borde vara tyst

Har du lust att kolla på fläktarna vad dem är märkta med? Kanske står hur många db, kanske själv behöver beställa nya fläktar då

Edit: Är det någon som vet vad detta " Inkluderade tillbehör 2x 16-portars 8 Gb switch " samt " Spindelhastighet 5900 rpm" innebär som cdon skriver under specifikationerna till DS380B

http://cdon.se/hemelektronik/silverstone/silverstone-ds380b-8...

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Bygger själv en NAS med samma mobo. Minnena jag valde är följande:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1354232
Mobot är alldeles underbart i och med IPMI, att inte behöva koppla in skärm eller t-bord, utan kan köra via en java-app över nätverket istället när man behöver in i bios eller ska boota på annat sätt.

Ska köra med 8st 3TB Seagate NAS diskar. Köpte alla 8 och fick hem dem, men den ena mådde inte riktigt bra då det skramlade lite i den, så den är tillbakaskickad och väntar nu på en ny.
Kör Nas4Free med ZFS så det var ju bara att ploppa i en mindre disk och börja fylla med data så är det bara att byta när den nya disken kommer.
Har sedan tidigare ett Fulltower med 21x1TB som låter värre än en jetmotor känns det som ibland på grund av alla fläktar som går åt för att kyla diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Bygger själv en NAS med samma mobo. Minnena jag valde är följande:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1354232
Mobot är alldeles underbart i och med IPMI, att inte behöva koppla in skärm eller t-bord, utan kan köra via en java-app över nätverket istället när man behöver in i bios eller ska boota på annat sätt.

Ska köra med 8st 3TB Seagate NAS diskar. Köpte alla 8 och fick hem dem, men den ena mådde inte riktigt bra då det skramlade lite i den, så den är tillbakaskickad och väntar nu på en ny.
Kör Nas4Free med ZFS så det var ju bara att ploppa i en mindre disk och börja fylla med data så är det bara att byta när den nya disken kommer.
Har sedan tidigare ett Fulltower med 21x1TB som låter värre än en jetmotor känns det som ibland på grund av alla fläktar som går åt för att kyla diskarna.

kul!
varför valde du just det ramminnet? har aldrig förstått riktigt vad det är man ska kolla efter på ram..

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kul!
varför valde du just det ramminnet? har aldrig förstått riktigt vad det är man ska kolla efter på ram..

Den enklaste anledningen är att det finns med bland de minnen som dyker upp när man kör Kingstons minneskonfigurator, och att det fanns att få tag på, plus då att det är ECC.

Innan jag beställde dem så hade jag mobot hemma några dagar och körde då med icke ECC minnen, men det var problem att få de minnena att fungera med kortet. Jag har 8GB (2x4GB) Corsair 1600Mhz minnen som helt enkelt inte funka när de var själva, men när jag däremot satte dit 2x1GB 1333Mhz minnen tilllsammans med de två 1600Mhz minnena så funka det och jag fick sammanlagt 10GB. Kände då att det kanske är bäst att gå efter vad konfiguratorn sade, istället för att köpa några andra som varken Kingston eller AsRock rekommenderar.
T.ex. Corsair och Crucial har liknande konfiguratorer, men de minnena som rekommenderas där var antingen svåra att få tag på eller ganska så rejält mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

You lost me at pewdiepie.
I övrigt intressant.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Vad detta är för kabel får någon gärna berätta för mig. Starkström? Australiensk kontakt?
http://i.imgur.com/YnCltn0.jpg

Det är så vägguttagen i storbrittanien ser ut om jag inte har fel för mig

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vart köpte du detta?

Letar efter ett eller två till mina fin-lurar..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

http://i.imgur.com/Wsar4Ve.jpg

Vart köpte du detta?

Letar efter ett eller två till mina fin-lurar..

ebay kostade runt hundralappen har jag för mig.
länkar när jag kommer hem!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag vill också ha en lite mer strömsnålare burk för owncloud/lagring/torrentserver
Hur kommer det sig att du kör två olika burkar, en nas och en server?
Bättre prestanda? Billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsNilsson:

Jag vill också ha en lite mer strömsnålare burk för owncloud/lagring/torrentserver
Hur kommer det sig att du kör två olika burkar, en nas och en server?
Bättre prestanda? Billigare?

Roligare
Men ångrar nu i efterhand att jag köpte HP'n. det blev för dyrt med 2 servrar, när det hade räckt med en egentligen...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

http://i.imgur.com/Wsar4Ve.jpg

Vart köpte du detta?

Letar efter ett eller två till mina fin-lurar..

http://www.ebay.com/itm/251349972316?var=550287718642&ssPageN...

Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Har du lust att kolla på fläktarna vad dem är märkta med? Kanske står hur många db, kanske själv behöver beställa nya fläktar då

Edit: Är det någon som vet vad detta " Inkluderade tillbehör 2x 16-portars 8 Gb switch " samt " Spindelhastighet 5900 rpm" innebär som cdon skriver under specifikationerna till DS380B

http://cdon.se/hemelektronik/silverstone/silverstone-ds380b-8...

sorry för så sent svar
på fläktarna står det: SilverStone Globe Fan, RL4Z S1202512LIW-3M 12VDC 0.26A

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

FETT nas-bygge, jag gillar projektet starkt!

Permalänk

Tänkte på montering av nätdelen, rekommenderar ni att man monterar den upp och ner för att dra in luften utifrån genom fläkthålet som finns i chassit? Finns det någon upp och ned sida på nätdelen?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Tänkte på montering av nätdelen, rekommenderar ni att man monterar den upp och ner för att dra in luften utifrån genom fläkthålet som finns i chassit? Finns det någon upp och ned sida på nätdelen?

nätagget tar ingen skada av att sitta upp och ned, och eftersom det finns ett utstansat fläkthål i toppen av chassit som till och med har ett dammfilter på, så är det ganska självklart att fläkten ska vara riktad uppåt.
sätter man nätagget så så får den en helt fristående luftcirkulation från resten av datorn, vilket i princip är det man vill uppnå.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Onsdag 2014-03-05

Heeeeej Bloggeeeeen!

Får börja med att ursäkta för så sen uppladdning. Har tyvärr varit väldigt upptagen i veckan, så jag var tvungen att prioritera lite. Då blev det så att jag byggde på de få timmarna jag hade, men hann aldrig ladda upp bilderna.
Men nu så kommer det!

Leverans av paket igen! Denna gång blev det en Eaton 3S 550 300W UPS, och 3st 120mm fläktar, Arctic F12 PWM.

Varför beställde jag nya fläktar? För att orginalfläktarna inte var PWM-styrda, vilket betyder att de låter högt så in i h*lvete.

Vi tar väl och monterar de nya fläktarna.

För dig som ville veta vad de gamla fläktarna var för några, varsågod

En liten jämförelse på nya och gamla fläktarna. (Höj ljudet ganska mycket)
Här är dom gamla fläktarna.

Här är dom nya fläktarna. (Återigen, höj ljudet ganska mycket)

Dags att packa upp UPS'en

Innehåll: UPS (duh!), USB-kabel för signal och styrning, samt en manual.

Aaaahhh... denna känsla är oslagbar

Nu ska här mätas!

Enligt denna mätare drar NASen 33.5W (utan diskar och i idle)

Men enligt programvaran som läser av UPS'en via USB-kabeln så drar den... 22W? Vad ska man lita på egentligen?

Såhär ser det ut just nu. En trevlig finess med UPS'en är att man även har överspänningsskydd för en TP-kabel.

Det var det för idag! (Och eftersom jag skriver allt detta i efterhand så kan jag avslöja att på fredag kommer slutspurten av bygget! )

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fredag 2014-03-07

WOOHOOOO! Idag kommer det grejer!

5st WD Red 3.0TB! omgomgomgomgomg!!1!11one!1

wow. such beauty. very storage.

Monterade diskarna i sina vaggor.

Monterar tillbaka hårddiskburen där den ska vara.

Samt kopplar in alla SATA-kablar. Helt sjukt att det fortfarande finns 4 lediga uttag efter att 8 kablar än inkopplade, på ett miniITX moderkort.

Skönheten

Provade att montera dit en disk. Hot swap vaggorna är väl inte av den bästa kvalitén, men det duger gott och väl. Om man är extra försiktig kan man skriva dit vaggorna i buren så att de inte går att lossa av misstag.

Alla diskar monterade.

Passade även på att skriva lite på varje disk.

Men självklart så ska skiten börja krångla...
På något väldigt lustigt sätt så vägrar NAS'en helt enkelt starta när man kopplar in båda Molex i hårddiskburen, men om man tar en Molex och splittar den med en molexadapter så fungerar det!? vafan?
Har du några förslag på vad detta kan vara, svara gärna här i tråden... http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Såhär blev lösningen.

Men som om inte det vore nog...
När jag löst det problemet kom nästa såklart. Ja, ni får ta och titta på videon själva, och svara gärna i denna tråd: #14448733

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Intressant att följa detta bygge. Håller på med liknande bygg, men just nu står det still då jag väntar på att moderkortet ska levereras, dröja nog troligen till slutet av månaden. Ska bli intressant att höra vad du tycker om hårddiskskenorna.

Hur kommer det sig att du väljer att köra FreeNAS istället för NAS4Free?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Lördag 2014-03-08

Idag blir det lite hemmabygge av det hela

Jag märkte att 2 USB inte räckte till, så jag var tvungen att hitta på någon lösning till det.
Jag började med att prova ifall NAS'en kände igen ett USB 3.0 expansionskort, men det gjorde den inte.
Sen provade jag med en USB-hub, och det fungerade utmärkt, förutom att den var ful och tog upp en massa plats bakom.
Detta blev lösningen.

En USB 3.0 hub, och en PCI-skyddsplåt.

Efter en omgång med tången ser det ut såhär.

Och efter en omgång med limpistolen ser det ut såhär

Resultatet.

Allt för idag tyvärr. Svara gärna på frågorna jag ställt i de två tidigare inläggen idag

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |