Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

går inte att installera windows

Permalänk
Medlem

går inte att installera windows

försöker ominstallera windows på en asus laptop...
efter att installationen är klar och datorn ska starta om så slocknar datorn, när denkommer på igen så kommer jag tillbaks till första steget i installationen där man väljer språk och tangentbordslayout. hur ska jag göra för att inte behöva installera om och om och om igen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoNamed:

försöker ominstallera windows på en asus laptop...
efter att installationen är klar och datorn ska starta om så slocknar datorn, när denkommer på igen så kommer jag tillbaks till första steget i installationen där man väljer språk och tangentbordslayout. hur ska jag göra för att inte behöva installera om och om och om igen?

Kollat så att det du försöker göra är ok med ASUS, alltså att det inte finns ev hinder med den ev version du försöker installera och din dator/laptop?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kollat så att det du försöker göra är ok med ASUS, alltså att det inte finns ev hinder med den ev version du försöker installera och din dator/laptop?

ska jag då skicka till asus och fråga?

är en asus x52d, försöker installera windows 7 home premium

Permalänk
Medlem

Var säker på att du tar ut skivan/usb-minnet innan datorn startar om efter installationen är klar.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencre:

Var säker på att du tar ut skivan/usb-minnet innan datorn startar om efter installationen är klar.

går inte. kommer upp en svart ruta där det det står:
reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device and press a ey

Permalänk
Medlem

På min laptop så behövde jag köra en drivrutin för hårddisken för att installera windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pchelp:

På min laptop så behövde jag köra en drivrutin för hårddisken för att installera windows

hur installerade du drivrutinerna?

video på hur det gör

Permalänk
Avstängd

hur installerar du ? från skiva eller usb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamed:

går inte. kommer upp en svart ruta där det det står:
reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device and press a ey

Har du ändrat bootorder? I vissa fall måste man helt exkludera HDDn från bootlistan för att få datorn att alls boota från skivan så du kanske glömt lägga tillbaks den i boot listan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Har du ändrat bootorder? I vissa fall måste man helt exkludera HDDn från bootlistan för att få datorn att alls boota från skivan så du kanske glömt lägga tillbaks den i boot listan?

Skickades från m.sweclockers.com

måste kolla på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamed:

försöker ominstallera windows på en asus laptop...
efter att installationen är klar och datorn ska starta om så slocknar datorn, när denkommer på igen så kommer jag tillbaks till första steget i installationen där man väljer språk och tangentbordslayout. hur ska jag göra för att inte behöva installera om och om och om igen?

https://www.youtube.com/watch?v=i_byvCKez9A&feature=youtu.be

Gå in i BIOS och ändra boot order till din hårddisk som 1:a så löser det sig.

Permalänk

BIOS! Håll in typ F8 eller F10 eller Delete eller något sånt när du botar om, det kan stå något när man botar upp och den tangenten håller du på och trycker ner. Kolla där i BIOS om disken hittas och ställ ses disken där OS ligger som första prio nummer 1.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

fanns inga andra alternativ än usb minnet och dvd läsaren... sen såg jag att man kunde reseta bios, gjorde det och då fann jag hårddisken
tack för hjälpen