Permalänk
Medlem

4G och datamängder

Blir så fruktansvärt trött på alla ISPers idiotiska datamängds-begränsningar.

Vi har ett hemma-företag i familjen, men kommer snart att bli utan möjlighet att använda ADSL. Därav blir 4G det enda alternativet tills fiber kommer. Vi har en hög datamängd i månaden, även fast ingen sitter och laddar ned torrents eller liknande uppgår den i ca 100-200 GB i månaden utan problem. Därav för ett par månader sedan spanade vi runt på en massa olika abonemang och ISPer för någon som erbjöd obegränsad datamängd i månaden. Vi fann till slut Tele2's dyraste företagsabonemang och nöjde oss med det.

Nu i veckan var det dags att teckna abonemanget. Vad finner vi? Jo dom har så klart slutat med obegränsad datamängd och har en gräns på 100 GB i månaden. Värdelöst.

Så nu skriver jag i frustration och hoppas att någon vet något jag själv inte vet som kan hjälpa till.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Vill minnas att 3 i danmark erbjuder obegränsad datamängd och att det fungerar att använda i Sverige. Vågar inte svära på att det stämmer, men det kan vara värt att kolla upp. Förövrigt är 100 gig per månad helt bisarrt lågt.

Permalänk

Japp, Vi har 80gb (tele2) och vi är fem pers som använder internet flitigt.
Vi har helt fått slutat med torrents för att få det att räcka till. Oftast klarar vi oss hela månaden men vissa månader blir det 1-2 veckor utan fungerade internet...

Permalänk
Medlem

Tre har ett 4-g abonemang som är obegränsat för företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joole22:

Tre har ett 4-g abonemang som är obegränsat för företag.

Är du säker? Har du länk?

Permalänk

Kolla på tre. De har företagsabonemang med obegränsad datamängd. Jag använder det personligen

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Är du säker? Har du länk?

Jag är helt säker, vi har ett företagsabonemang hemma.

Redigerat: Kollade tres hemsida, de har tydligen tagit bort det obegränsade företags abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joole22:

Jag är helt säker, vi har ett företagsabonemang hemma.

Nja jag kan inte hitta nått iaf

https://www.tre.se/foretag/bredband/abonnemang/

Permalänk

1000 gig och fungerar i sverige! Kolla om det går att fixa.

http://www.3.dk/Business/Mobilt-bredband/Abonnementer/Mobilt-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

1000 gig och fungerar i sverige! Kolla om det går att fixa.

http://www.3.dk/Business/Mobilt-bredband/Abonnementer/Mobilt-...

Mycket intressant! Nu dock, har dom ingen mail man kan kontakta dom via?

Edit: Tror jag hittade.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

1000 gig och fungerar i sverige! Kolla om det går att fixa.

http://www.3.dk/Business/Mobilt-bredband/Abonnementer/Mobilt-...

Kontaktade precis dom. Tyvärr måste man ha ett danskt företag registrerat för att köpa från företagssidan.

Permalänk
Medlem

tråkigt att det blivit såhär, inga tilltagna datamängder de bjuder på längre....

(har Telenors gamla abbonemang, de sista egentliga oändlig datamängd som fanns....
ligger på 180gb/månad över 4g för 169:- månaden på hemmabredbandet och runt 15gb i 16mbit 3g på telefonen pottabbonemang för 249:- månaden... tråkigt att det inte finns några vettiga alternativ, men Telenor kan fetglömma att jag tänker förnya eller ändra något abbonemang på väldigt längre
--
finns ingen uttalad gräns på något av dem, bara "extrem" användning, vilket jag änsålänge aldrig lyckats uppnå...)
--

har inte sett något alternativ i Sverige mer än att köra på två abbonemang...
se om du kan få tag i någon lite högre upp i danmark och få igenom abbonemanget ändå...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tre i Österrike har surf med fri data. För något år sedan fungerade detta abonnemang i alla ländre där Tre finns, utan vidare begränsningar. Tyvärr ändrade de på de på det i somras (megabytekostnad från första byten), ungefär samtidigt som jag tänkte börja använda det på allvar här i Sverige :S

Antar att de såg över sina abonnemang i andra längder då också.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av alzamli:

Kontaktade precis dom. Tyvärr måste man ha ett danskt företag registrerat för att köpa från företagssidan.

Segt som sirap. Frågade jag med och svaret var att det krävs antingen ett danskt företagsnummer eller ett danskt personnummer.

Kan vi inte bilda en liten halv-organiserad grupp om missnöjet med databegränsningar? Saken i mitt fall är att det inte direkt är en kostnadsfråga utan att det helt enkelt inte finns alternativ.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841