Permalänk
Medlem

Som flera skrivit tidigare i tråden är givetvis tysta komponenter en förutsättning får att få till en riktigt tyst dator. Dock kan ett ljuddämpat chassi och stora lågvarviga chassifläktar hjälpa till på traven. Själv valde jag Nanoxia Deep Silence 1 som enl. Anandtech har både bättre luftflöde och är tystare en ex. Fractal R4, här är recensionen: http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-case-review-you-asked-for-it-you-got-it

Här är mitt galleri med datorn i min signatur, har lagt till två chassifäktar sedan jag gjorde galleriet för totalt 3st 140mm och 1st 120mm Nanoxia Deep Silence för insug och 2st 140 mm Nanoxia Deep Silence för utblås. Alla kontrolleras med chassits medföljande fläktkontroller helt steglöst.

http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Mitt problem är mest i idle då jag inte kan sänka fläkten på graffet mer än 37%:(

Jag har samma grafikkort som du och det är det enda jag hör i min dator, både vid idle och load. Har frågat Asus om det går att få ner fläkten under 37% vid idle men de svarar inte så jag tror det är kört. Den låter inte mycket men när allt annat är knäpptyst så hörs den, och jag är en kräsen jävel En dator blir inte tystare än sin mest högljudda komponent, visst chassit hjälper men inte så mycket man tror. Har tex hört Define R3or som låter som de är redo för take-off med dessa hemska slutna vattenkylare och grafikkort med referensdesign.

Min spec: Define R4 med 3st Corsair AF140 Quiet Edition som körs i 7V. NH-D14 på CPUn som körs i 5V, semi-passivt nätagg och inga hårddiskar. Om Asus inte får ordning på sin kylare blir det EVGA eller MSI nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Jag måste säga att jag är grymt förvånad att du sitter på ett gtx 780 med DCII och tycker det är högljutt i idle. Antingen har du datorn uppepå skrivbordet alldeles vid örat eller så är du väldigt känslig. I sweclockers test är ju DCII bland de absolut tystaste (iofs på 780 ti, men det borde inte vara lägre ljudnivå på det).

Har haft tre DCII kort och den senaste versionen låter absolut mest vid idle av dem tre. Har man en högljudd dator hörs det inte, men är man kräsen eller kör SLI märks det tydligt. Tystast är gamla 2 slottarn (den som kom efter 3 slottarn). Den nya går inte under 1130rpm hur man än ställer fläkten och kyler läskigt overkill, mitt kort idlear på 23 grader. Ge oss semi-passiva grafikkort nu!

Permalänk
Medlem

Det som i regel för mest oljud i en dator är CPU kylare, mekaniska hårddiskar, samt fläktar av dålig kvalitét. För att få tyst på en mekanisk hårddisk så måste den hängas upp i elastiska band (liknande lösningen du kan hitta i Antec Solo) då blir du av med resonans ljudet dock så har du kvar ljuded från spindeln, för att bli av med det så bör hårddiskarna placeras i varsin Scyte Quiet Drive. Då blir det verkligen...tyst. SSD är some regel inga problem vad avser oljud. För ditt grafikkort så är Prolimatech MK-26 det bästa valet om du vill få tyst på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Jag har samma grafikkort som du och det är det enda jag hör i min dator, både vid idle och load. Har frågat Asus om det går att få ner fläkten under 37% vid idle men de svarar inte så jag tror det är kört. Den låter inte mycket men när allt annat är knäpptyst så hörs den, och jag är en kräsen jävel En dator blir inte tystare än sin mest högljudda komponent, visst chassit hjälper men inte så mycket man tror. Har tex hört Define R3or som låter som de är redo för take-off med dessa hemska slutna vattenkylare och grafikkort med referensdesign.

Min spec: Define R4 med 3st Corsair AF140 Quiet Edition som körs i 7V. NH-D14 på CPUn som körs i 5V, semi-passivt nätagg och inga hårddiskar. Om Asus inte får ordning på sin kylare blir det EVGA eller MSI nästa.

Skrivet av Stealthbomb:

Har haft tre DCII kort och den senaste versionen låter absolut mest vid idle av dem tre. Har man en högljudd dator hörs det inte, men är man kräsen eller kör SLI märks det tydligt. Tystast är gamla 2 slottarn (den som kom efter 3 slottarn). Den nya går inte under 1130rpm hur man än ställer fläkten och kyler läskigt overkill, mitt kort idlear på 23 grader. Ge oss semi-passiva grafikkort nu!

Kör två MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr Gaming i SLI och på dessa är minimum fläkthastighet 34% vilket ger strax under 1000rpm på fläktarna och ca. 30 grader i idle. I min maskin (se signatur) är det då helt omöjligt att höra grafikkorten. Faktum är att vid låg belastning kan jag inte höra min dator alls utan att lägga örat mot chassit.

När datorn står under mitt skrivbord ca 75 cm från mina öron så måste grafikkorten upp över 50% fläkthastighet vilket är runt 1450rpm för att jag ska höra dem alls i ett tyst rum. Då är även mina 6st chassifläktar nervridna till lägsta hastighet. Faktum är att min kyl och frys i köket intill 4-5 meter bort är mer störande när det är helt tyst.

Nu har jag dock en LaCie 5Big NAS Pro på skrivbordet med 5st diskar och en Noctuafläkt (okänd storlek) som är hyfsat tyst men den överröstar alltid min dator utan vid de mest påfrestande spelen.

Ljud är ju väldigt subjektivt och jag är ingen ungdom längre (har nog tappat lite i övre frekvenserna) men visst går det att bygga tysta datorer om man väljer rätt prylar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av att få en tyst dator är ljuddämpa, få bort lufthinder och bra luftvägar. Självklart också fixa tysta komponenter och även modifiera dom för att få ner ljudnivån. Jag har inte haft gaminggrafikkort som låter mycket utan ofta använt passivt kylda grafikkort som inte behövt extern strömkälla än PCI/AGP/PCIe-porten. Jag har haft datorer som för mig låtit mycket men andra inte ens hört.

Ljuddämpa chassit och vibrationsdämpa hårddiskarna väl. Jag har modifierat senaste stationära datorerna så har jag fixat en vibrationsdämpad hårddiskvagga så dessa vibrationer inte tagit sig in i chassit. Dagens små gummipackningar har jag ingen erfarenhet av men dom ser inte tillräckliga ut för att blockera alla vibrationerna från hårddiskarna till chassit.

Ljuddämpningsmaterial borde sättas på alla möjliga ytor. Tjocka "asfaltsmattor" tar bort mycket vibrationer och skumgummimattorna allmänt dämpar.

Annat tips är att plocka bort ett minska fläktgallernas storlek markant. Kan skapa irriterande ljud. Även i chassit kan exempelvis plast kapas bort där fläktar skall suga in luft. Exempel undersidan fronten kan större hål skapas utan problem. Insug front utblås bak. Endast filter på insug då dom minskar luftflödet.

Jag brukar ofta skapa olika kammare. Om nätaggregatet sitter ovan moderkort så brukar jag blockera så värmen från grafikkort och CPU inte kommer in i nätagget för då ökar ofta fläktens varvtal. Jag styr istället denna värme ut via utsugsfläkten bak på chassit under nätaggregatet.

Skaffa tysta fläktar och kör dom sedan på lägre spänning. Se till att ha en spänning som fläktarna startar på.

Mindre mängd hål. Inga hål på sidan eller toppen. Endast fram, botten (nätagg) och bak. Hål är också ljudläckage och minskad yta för ljuddämpningsmaterial. Då blir också luftflödet enkelt, rakt genom chassit. Om du har tomma kortplatser så kanske du kan montera en fläkt under grafikkortet som blåser ut luft där.

Kabeldragning. Dra kablarna på alla möjliga ställen. Mellan moderkort och moderkortsplåten kan några enstaka kablar gömmas, ofta power-knapp & Co-kablarna kan gömmas där en bit. Använd tomma 5,25"-platser för att knö undan ej använda kablar, även baksidan moderkortsplåten. Använd buntband eller annat för att få undan kablarna. Tejp kan hjälpa hålla kablarna på plats om hål för buntband saknas.

För att få ett tyst system i idle, bygg en fläktkontroller där du kan välja vilken spänningen fläktarna skall ha. Skall du spela så slå på högre spänning. Koppla fläktarna till grafikkortet på det viset, inte via krångliga mjukvarufunktioner eller via moderkortet.

Några av mina tips var detta.

Permalänk
Skrivet av truedesire:

http://www.tomshardware.com/reviews/lian-li-pc-b12-nanoxia-de...
Having already won our Tom's Hardware Approved award yesterday in its own three-way comparison, Fractal Design’s value-oriented Define R4 graduates to a Tom's Hardware Recommended Buy award, officially concluding 2012’s nine-way quiet gaming case showdown.
nanoxia eller R4 stod det mellan för min del, börja med chassit då det är billigare än att byta alla komponenter

Jag måste ju ändå byta chassi. Sitter och kikar på både nanoxia och R4:)

Skrivet av Santrik:

Läste att du inte får ner fläkten under 37%. Har du prövat sänka fläkten med valbart GPU-OC program, typ MSi Afterburner, ASUS GPU-Tweak, EVGA Precision X?

Annars kan du switcha bios på kortet. Valbart skyn3t-bios som passar med din bios revision typ. Dem brukar gå att få ner till 25% och då låter det ingenting oavsett kylare. Men det kanske är lite mycket slit för att få tyst på kortet.

Hur är det med lufttillförseln i chassit? Går fläktarna i fronten på en okej rpm?

Jag tycker absolut inte att ett GTX780 med en DCII kylare ska behöva en eftermarknadskylare. Då är det något annat som står vajsing till.

Jag har redan flashat om grafikkortet med Skyn3t bios men det hjälpte inte. Läste att det var fler som hade det problemet med samma grafikkrets som jag.. Önskar så att jag hade en GK110A istället för en B.

Har också testat att göra egen fläktprofil men det hjälper inte då minsta är 37%

Tror inte det är något annat som är vajsing mer än att jag är extremt känslig

Skrivet av Bascule666:

Som flera skrivit tidigare i tråden är givetvis tysta komponenter en förutsättning får att få till en riktigt tyst dator. Dock kan ett ljuddämpat chassi och stora lågvarviga chassifläktar hjälpa till på traven. Själv valde jag Nanoxia Deep Silence 1 som enl. Anandtech har både bättre luftflöde och är tystare en ex. Fractal R4, här är recensionen: http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-case-review-you-asked-for-it-you-got-it

http://i.imgur.com/NG7trm7.png

Här är mitt galleri med datorn i min signatur, har lagt till två chassifäktar sedan jag gjorde galleriet för totalt 3st 140mm och 1st 120mm Nanoxia Deep Silence för insug och 2st 140 mm Nanoxia Deep Silence för utblås. Alla kontrolleras med chassits medföljande fläktkontroller helt steglöst.

http://www.sweclockers.com/galleri/11768-snabb-tyst-ny-gamingdator

Ska kika vidare på detta chassi tack så mycket.

Skrivet av Stealthbomb:

Jag har samma grafikkort som du och det är det enda jag hör i min dator, både vid idle och load. Har frågat Asus om det går att få ner fläkten under 37% vid idle men de svarar inte så jag tror det är kört. Den låter inte mycket men när allt annat är knäpptyst så hörs den, och jag är en kräsen jävel En dator blir inte tystare än sin mest högljudda komponent, visst chassit hjälper men inte så mycket man tror. Har tex hört Define R3or som låter som de är redo för take-off med dessa hemska slutna vattenkylare och grafikkort med referensdesign.

Min spec: Define R4 med 3st Corsair AF140 Quiet Edition som körs i 7V. NH-D14 på CPUn som körs i 5V, semi-passivt nätagg och inga hårddiskar. Om Asus inte får ordning på sin kylare blir det EVGA eller MSI nästa.

Då sitter du och jag i exakt samma båt. Vet inte vad som är nästa steg bara. Efter som DCIIan räknas som en tyst kylare är det bara vatten som gäller känns det som.

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Jag måste säga att jag är grymt förvånad att du sitter på ett gtx 780 med DCII och tycker det är högljutt i idle. Antingen har du datorn uppepå skrivbordet alldeles vid örat eller så är du väldigt känslig. I sweclockers test är ju DCII bland de absolut tystaste (iofs på 780 ti, men det borde inte vara lägre ljudnivå på det).

Har du jämfört ljudet på vänners datorer? Om din dator låter mer har du fel på ditt exemplar eller så är det något annat som låter.

Vad har du för chassi idag? Jqg ser mig själv som redigt ljudkänslig men måste säga att jag är riktigt nöjd med precis samma grafikkort. Iofs har jag Define R2 som är lite ljuddämpat, men ljudet i idle störde inte när jag körde med sidopanelen borttagen heller.

EDIT: Sorry, jag är ute och cyklar. Jag blandade ihop min Twinfrozr IV och DCII, förmodligen för att jag var så övertygad att jag skulle köpa DCII innan jag sett tester
Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för RPM på fläktarna på ditt MSI? Efter att läst runt lite är det fler som tycker precis som jag, att det låter för mycket i idle.

Permalänk
Skrivet av RasmusAlb:

Vad har du för RPM på fläktarna på ditt MSI? Efter att läst runt lite är det fler som tycker precis som jag, att det låter för mycket i idle.

1050-1100 RPM i idle. Som sagt, jag gick från en överdimensionerad Scythe Musashi på mitt 5850 med fläktar som var nerställda med motstånd, så jag hade ganska höga krav.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

1050-1100 RPM i idle. Som sagt, jag gick från en överdimensionerad Scythe Musashi på mitt 5850 med fläktar som var nerställda med motstånd, så jag hade ganska höga krav.

Ja jag ligger ju runt 1100rpm. Verkar inte som att det går att sänka mer.

Jag testade dock att lägga en kudde framför chassit och då blev jag av med de jobbigaste ljuden från grafikkortet så jag tror att ett chassi med en ljuddämpad lucka hade gjort susen.

Valen står mellan NZXT H440 i vitt eller ett R4 i vitt.

Permalänk
Skrivet av RasmusAlb:

Ja jag ligger ju runt 1100rpm. Verkar inte som att det går att sänka mer.

Jag testade dock att lägga en kudde framför chassit och då blev jag av med de jobbigaste ljuden från grafikkortet så jag tror att ett chassi med en ljuddämpad lucka hade gjort susen.

Valen står mellan NZXT H440 i vitt eller ett R4 i vitt.

Du tror inte du har coil whine? Hur låter det?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Vadå, har Asus fuckat up fläktkurvan på nya DCII-kylarna? Jag har den stora rackarn till första generationens HD7950 (inte Boost alltså) och den kunde jag ställa ner kurvan till 10% i Afterburner. Har för mig att jag ställde kurvan så den aldrig gick över 35% förrens grafikkortet gick över 65c, såg den aldrig över 50c, så mitt kort var totalt ljudlöst. Tyckte att Corsair SP som var nedställda lät för mycket
Men nu har jag Custom Loop i ett moddat 350D och håller på och petar in en Aquaero 5 för att få ner farten ännu mer på mina Scythe GT (moderkortet kunde inte styra alla fläktar).

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Detta var en rolig tråd.
Själv accepterar jag inte att min dator hörs mer än 1dm från där den hänger.
Det gör den tyvärr därför ska det till uppgraderingar.

Mina största problem är att de två fläktar jag har som snurrar på ca 700 varv ligger mot chassits inbyggda "fläktfilter" (läs hål i chassiväggen) vilket gör att det viner om luften som rör sig in respektive ut. Detta hörs när jag är redan 1m från datorn. Och då bor jag tyst i utkanten av stan i en tyst lägenhet med datorn i ett tyst rum.
Jag funderar på om man kanske ska skära ut rena hål och låta fläktarna bara transportera ut luft mao negativt flöde.
Vad gör det för ljudbilden?

Behöver knappt säga att jag har passivt kylt: CPU, GPU, PSU och bara SSDs.

Den andra frågan jag har är huruvida inte pumpen som ska flytta runt allt vatten i ett passivt vattensystem kommer låta mkt mer än vad fläktar kan göra?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Du tror inte du har coil whine? Hur låter det?

Nej det tror jag inte låter inte alls som min kompis 7990:P

Skrivet av Tandborste:

Vadå, har Asus fuckat up fläktkurvan på nya DCII-kylarna? Jag har den stora rackarn till första generationens HD7950 (inte Boost alltså) och den kunde jag ställa ner kurvan till 10% i Afterburner. Har för mig att jag ställde kurvan så den aldrig gick över 35% förrens grafikkortet gick över 65c, såg den aldrig över 50c, så mitt kort var totalt ljudlöst. Tyckte att Corsair SP som var nedställda lät för mycket
Men nu har jag Custom Loop i ett moddat 350D och håller på och petar in en Aquaero 5 för att få ner farten ännu mer på mina Scythe GT (moderkortet kunde inte styra alla fläktar).

Nja, tror att det är den nya GK110B kretsen som är problemet. Är 1100rpm som är target speed på alla GTX 780.

Vattenkylning känns som rena rama himmelriket just nu:D

Permalänk
Medlem

Glöm inte nätagget!!
Jag bytte kylare, sänkte fläkthastighter men den stora boven i idle för mig var ett Corsair VX 450.
Nu har jag ett Corsair RM650. Guld och semipassivt.

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R4 svart | Kubuntu 23.04

Permalänk

Vad du än gör, köp för guds skull INTE Silencio-serien. Har aldrig stött på något som varit jobbigare att bygga i. Det går bra att se en recension av vår käre Jonas här på Sweclockers för att få om en uppfattning. Lite ledsamt att jag såg den efter mitt köp, men det är smällar man får ta när man är dum. Absolut inget utrymme bakom moderkortsplåten, man får bokstavligen stå på chassit för att få på panelen igen. Möjligtvis världens sämsta chassi.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av nubb3:

Glöm inte nätagget!!
Jag bytte kylare, sänkte fläkthastighter men den stora boven i idle för mig var ett Corsair VX 450.
Nu har jag ett Corsair RM650. Guld och semipassivt.

Ja det kan man inte betona för mycket. Köpte ett XFX XXX Edition nätagg samtidigt som mitt grafikkort och det fick jag slänga ut direkt.
Kan inte förstå hur det kunde bröta så.
Trodde jag behövde ett nytt nätagg då jag köpte mitt -07 men mitt HX520 funkar fortfarande perfekt och låter knappt någonting:)

Permalänk
Medlem

Det finns inget "färdigt" chassi att köpa som är tyst, gäller att ta till egna medel: Gamla P180

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Inte min bild, men det är alltså dubbla såna här torn jag kör med, tar "lite" extra plats men sambon gick med på det tillslut
Min loop innehåller ~9 liter vatten så skräcken vore ett läckage!

http://static.frazpc.pl/cms/2005/03/1109718021753126.jpg

lol
Ovetande ny kompis som inte vet ett dugg om datorer förutom de han köpt på elektronikbutiker.
Tar upp ena reservoaren och så lossnar slangarna och allt vatten dränker datorn och golvet då ena slangen lossnar från cpu blocket och andra på reservoaren han får med sig datorn släpandes mot sig lite smått medans det gnistar till och säkringen går i hela rummet (var ju tung så han tog lite fart i sitt lyftande )

sedan säger han alldeles chockad och förvirrad i det nu kolmörka rummet:
Skulle bara kika på denna lite närmare och fråga vart högtalarna satt på den här som satt kopplad till datorn men den var ju full med vatten...
vad är det här för något ?

håller dock med om att komponenterna behöver vara tystare innan chassiet (kanske kan ljuddämpa nuvarande ?)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Min röst hamnar nog på NZXT H440.
Här är en jämförelse mellan Fractal design r4 och NZXT H440, både temperatur och ljudnivå. http://i.imgur.com/SwnxX6e.png

Här är hela testet, http://www.reddit.com/r/buildapc/comments/1z3kx2/nzxt_h440_vs...