Permalänk

Går segt i Göteborg nu...

Ingen info på hemsidan än.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Går segt i Göteborg nu...

Ingen info på hemsidan än.

Vi åtgärdar just nu ett fel i vårt nät som påverkar bredbandstjänsten. Felet kan upplevas som låg hastighet. Felet beräknas vara åtgärdat: 2014-02-22 21:00.

Mitt dog helt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit, 15:22, verkar vara uppe på full speed igen. Märkligt. Vi får väl se hur länge det håller.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Gått lite upp och ner hela dagen med hastigheten. 300ms i Dota var inge vidare.
Mycket problem med Comhem i Göteborg senaste tiden ändå, låg ju nere i över en dag för någon vecka sen...

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag har ett CG3700. Det finns 2 st LAN portar på den.

På port LAN1 har jag en DIR-655 Dlink.

På port LAN2 har jag en AC68u ASUS.

Nu till det märkliga. Jag får olika ping till Battlefield 4 beroende till vilken router jag ansluter.

Exempel:

Säg att vi har 2 BF4 servrar som vi kallar Server1 och Server2.

Kör jag LAN1(DLINK) får jag ca 8 ping på Server1 och ca 30 ping på Server2.

Kör jag LAN2(ASUS) får jag ca 30 ping på Server1 och ca 8 ping på Server2.

Det bli inverterade pingtider beroende på vilken LAN port jag kör på. Det slår även ingame så är inte bara i serverlistan.

Testade även att köra utan router. Fick samma beteende beroende på vilken LAN port jag anslöt.

Verkar inte vara något med routers. Men va tusan kan det vara med att pingen blir olika beroende på vilken port jag ansluter och dessutom det omvända om jag byter port.

Någon som märkt av något likande eller har en vild gissning?

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Skrivet av Flippin:

Tjena!

Jag har ett CG3700. Det finns 2 st LAN portar på den.

På port LAN1 har jag en DIR-655 Dlink.

På port LAN2 har jag en AC68u ASUS.

Nu till det märkliga. Jag får olika ping till Battlefield 4 beroende till vilken router jag ansluter.

Exempel:

Säg att vi har 2 BF4 servrar som vi kallar Server1 och Server2.

Kör jag LAN1(DLINK) får jag ca 8 ping på Server1 och ca 30 ping på Server2.

Kör jag LAN2(ASUS) får jag ca 30 ping på Server1 och ca 8 ping på Server2.

Det bli inverterade pingtider beroende på vilken LAN port jag kör på. Det slår även ingame så är inte bara i serverlistan.

Testade även att köra utan router. Fick samma beteende beroende på vilken LAN port jag anslöt.

Verkar inte vara något med routers. Men va tusan kan det vara med att pingen blir olika beroende på vilken port jag ansluter och dessutom det omvända om jag byter port.

Någon som märkt av något likande eller har en vild gissning?

Finns en bugg i mjukvaran som påverkar LAN-port 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RapeOnBackyard:

Finns en bugg i mjukvaran som påverkar LAN-port 2.

Men detta gällde väl bara Compal CH7284e eller har Netgear CG3700 också samma problem?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Går segt i Göteborg nu...
http://i61.tinypic.com/2wfnzns.png

http://i57.tinypic.com/2yvmb2e.jpg

Ingen info på hemsidan än.

Ddos kanske, svårt att veta....

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det går sakta här absolut varje helg, därför har jag sagt upp ComHem förra vecka och tecknat BBB

Permalänk
Avstängd

Får ju bättre med 4G och någon km till mast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Men detta gällde väl bara Compal CH7284e eller har Netgear CG3700 också samma problem?

Kan vara bugg, riktigt skumt iaf.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Skrivet av hesa80:

Det går sakta här absolut varje helg, därför har jag sagt upp ComHem förra vecka och tecknat BBB

http://www.bilddump.se/bilder/20140223183632-83.252.52.73.jpg

Nå det pöjkarna ovanför beskriver är nog ett tekniskt fel eller liknande. Det du upplever som återkommande varje helg är nog snarare ett lokalt kapacitetsproblem specifikt i ditt bostadsområde. Liknande han i Hässleholm en sida tillbaka. Inte jätteovanligt problem i koaxnät. Men alla ISPr räknar ju med en viss överbokningsprocent, inte ens lan/fiber garanterar att man får full speed dygnet runt.

Iller: 3700 har liknande problem. Enligt comhem kan man komma ifrån problemet (innan compal/netgear fått ut ny fw) på lan2 genom att manuellt ställa nätverkskortet på 1gig full duplex eller slå av energy efficiency ethernet om man ens har dessa alternativ. Dessutom tror jag inte att alla upplever problem, det uppstår nog i kombination med viss hårdvara (nätverkskort).

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har tillfälligt flyttat till en lägenhet (Malmö) med Comhem, och jag har nu de senaste dagarna haft otroligt låga hastigheter på min upladdning. Inte alltid, men det kommer på kvällen och fortsätter större delen av kvällen.

Har 100/10...

Det resultatet är det bästa jag har fått idag sen problemet började.... låg på 9Mbit ner och 0,05Mbit upp innan.

Allt är trögt, och jag kan inte göra något som kräver en hyfsad upp-hastighet. (online-spel t.ex)

Ska ringa Comhem imorgon, men tänke se om detta är något vanligt ?

Jag ska snart flytta in i min permanenta lägenhet, som håller på att byggas just nu, och tyvärr så har lägenheterna Comhem internet via kabel-tv.... Och skulle bli otroligt arg om jag måste stå ut med detta skitet ! Kan inte byta leveratör heller.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Nå det pöjkarna ovanför beskriver är nog ett tekniskt fel eller liknande. Det du upplever som återkommande varje helg är nog snarare ett lokalt kapacitetsproblem specifikt i ditt bostadsområde. Liknande han i Hässleholm en sida tillbaka. Inte jätteovanligt problem i koaxnät. Men alla ISPr räknar ju med en viss överbokningsprocent, inte ens lan/fiber garanterar att man får full speed dygnet runt.

Iller: 3700 har liknande problem. Enligt comhem kan man komma ifrån problemet (innan compal/netgear fått ut ny fw) på lan2 genom att manuellt ställa nätverkskortet på 1gig full duplex eller slå av energy efficiency ethernet om man ens har dessa alternativ. Dessutom tror jag inte att alla upplever problem, det uppstår nog i kombination med viss hårdvara (nätverkskort).

Japp, är väldigt trött på det och därför sagt upp abonnemang hos ComHem.

Permalänk
Skrivet av korreWorre:

Gått lite upp och ner hela dagen med hastigheten. 300ms i Dota var inge vidare.
Mycket problem med Comhem i Göteborg senaste tiden ändå, låg ju nere i över en dag för någon vecka sen...

Jo håller med om att det varit mycket problem nu på sista tiden. Sen jag blev överflyttad till deras fiber har jag haft mer problem än när jag körde över deras koax men felet igår rörde nog alla kunder i GBG.

Dold text
Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Har tillfälligt flyttat till en lägenhet (Malmö) med Comhem, och jag har nu de senaste dagarna haft otroligt låga hastigheter på min upladdning. Inte alltid, men det kommer på kvällen och fortsätter större delen av kvällen.

http://i62.tinypic.com/282fczs.jpg

Har 100/10...

Det resultatet är det bästa jag har fått idag sen problemet började.... låg på 9Mbit ner och 0,05Mbit upp innan.

Allt är trögt, och jag kan inte göra något som kräver en hyfsad upp-hastighet. (online-spel t.ex)

Ska ringa Comhem imorgon, men tänke se om detta är något vanligt ?

Jag ska snart flytta in i min permanenta lägenhet, som håller på att byggas just nu, och tyvärr så har lägenheterna Comhem internet via kabel-tv.... Och skulle bli otroligt arg om jag måste stå ut med detta skitet ! Kan inte byta leveratör heller.....

Hur kan man bygga nya lägenheter 2014 med bara koaxanslutning och inte med fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Hur kan man bygga nya lägenheter 2014 med bara koaxanslutning och inte med fiber?

Det undrar jag också.... Det är dessutom i Västra hamnen av Malmö (allting är i stort sätt nytt där), och de flesta husen där har fiberLan....

Har inte fått något besked på att det är koax, men vi får 100/10 hastighet för ett billigt pris, 100/10 finns inte som FiberLan i Comhem. Comhem har också sagt att jag ska kunna använda mitt nuvarande modem (koax) i den nya lägenheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Det undrar jag också.... Det är dessutom i Västra hamnen av Malmö (allting är i stort sätt nytt där), och de flesta husen där har fiberLan....

Har inte fått något besked på att det är koax, men vi får 100/10 hastighet för ett billigt pris, 100/10 finns inte som FiberLan i Comhem. Comhem har också sagt att jag ska kunna använda mitt nuvarande modem (koax) i den nya lägenheten...

Det finns 100/10 att beställa på FiberLAN. Går du in på hemsidan så klicka in så du kollar på ordinarie pris och inte på kampanjer.
https://www.comhem.se/bredband/bredbandspaket/bredband-100-la...

Gällande modemet så kan ju kundservice naturligtvis ha kollat fel. Sök på din adress på hemsidan och se vad som dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Det finns 100/10 att beställa på FiberLAN. Går du in på hemsidan så klicka in så du kollar på ordinarie pris och inte på kampanjer.
https://www.comhem.se/bredband/bredbandspaket/bredband-100-la...

Gällande modemet så kan ju kundservice naturligtvis ha kollat fel. Sök på din adress på hemsidan och se vad som dyker upp.

Ska försöka kolla upp med Comhem vad som ska byggas....

Jag är inte så bra på Comhem, har aldrig haft det innan, men om det är Koax som kommer användas, så är det FiberKoax, vilket är Fiber fram till bostaden och Koax inom bostaden.... Blir det ändå delat mellan mer än mig själv, eller är det samma som normal Fiber ?

Vi får Analog TV med också, vilket tyder på att det är 3 hål i väggen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Det undrar jag också.... Det är dessutom i Västra hamnen av Malmö (allting är i stort sätt nytt där), och de flesta husen där har fiberLan....

Har inte fått något besked på att det är koax, men vi får 100/10 hastighet för ett billigt pris, 100/10 finns inte som FiberLan i Comhem. Comhem har också sagt att jag ska kunna använda mitt nuvarande modem (koax) i den nya lägenheten...

Det är pga COMHEM har köpt rättigheterna, och troligtvis får din bostadsförening pengar från dom, medans ni som äger lägenheten får lida för det! Så är det hos mig, och jag betalar 450kr för 100/50... Helt ofattbara priser! Och bredvid mig 50 meter bort till en annan bostadsrättförening så har Servanet dragit Fiber in till lägenheterna, och dom betalar 200kr för 100/100... Dessutom slipper dom ComHems skit router CG3100... Ibland blir man ju grinfärdig som bara den!

Dessutom är dom ju otroligt påstridiga med sina reklam. Senast hade dom ringt 3 ggr under en och samma månad med olika personal så jag utbrister till slut "3 GÅNGEN GILLT OCH JAG HAR SAGT NEJ. VILL EJ BINDA MIG UPP 18 MÅNADER TILL PÅ ERT JÄVLA BLUFFÖRETAG"

Jag håller på försöker få att min bostadsrättsförening gå över till Fiber då det finns humana priser nu där ServaNet verkligen står för det mesta av kostnaden.. Men vad ska man göra när det är folk som är 60+ i styrelsen och det är omöjligt att kliva in själv om man inte är tvär..bitter...och allmänt fet,ful och dum i huvudet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Ska försöka kolla upp med Comhem vad som ska byggas....

Jag är inte så bra på Comhem, har aldrig haft det innan, men om det är Koax som kommer användas, så är det FiberKoax, vilket är Fiber fram till bostaden och Koax inom bostaden.... Blir det ändå delat mellan mer än mig själv, eller är det samma som normal Fiber ?

Vi får Analog TV med också, vilket tyder på att det är 3 hål i väggen...

Låter onekligen som FiberCoax om du har analog-tv och tre hål i väggen.
Angående delat eller inte så ska du normalt sett inte märka av andra användare såtillvida området inte lider av kapacitetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Låter onekligen som FiberCoax om du har analog-tv och tre hål i väggen.
Angående delat eller inte så ska du normalt sett inte märka av andra användare såtillvida området inte lider av kapacitetsproblem.

Ja...

Eftersom det finns fiber till huset, tror ni att det kommer offerter från andra leverantörer ? Har hört andra som har flyttat in i nya bostäder, som sedan har fått offerter från BBB, Telia etc... Eller har Comhem något kontrakt som säger att det inte går ?

Känns väldigt störigt att inte ha fiber in till lägenheten (eller CAT6), nu när jag äntligen bor på ett ställe med fiber....

Permalänk

Rätt ok hastighet trådlöst med en Asus RT-AC68U och comhem 500.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av cokeman 1337:

Rätt ok hastighet trådlöst med en Asus RT-AC68U och comhem 500.

http://forumbilder.se/DBTOM/bbk-resultat-3.jpg

Vill skaffa den men ska nog vänta tills deras nya kommer

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cokeman 1337:

Rätt ok hastighet trådlöst med en Asus RT-AC68U och comhem 500.

http://forumbilder.se/DBTOM/bbk-resultat-3.jpg

Hur bär du dig åt för att maxa Asus RT-AC68U på en kanal? Jag ligger på max 400/snittar 100 Mbps genom PCIe 3 och 1-100 Mb med PCIe 1.0

Permalänk

Tjena
Har en MacBook Pro Retina late 2013, och idag fick jag det nya modemet Compal CH7284e
Har 250mbit hastigheten, men på min MacBook hittar jag inte 5G ur WiFi listan, men det gör jag på min Samsung Note 3...
Har testat ändra till 20MHz och 40 MHz istället för 80MHz men det hjälper ej...

Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omegisten:

Tjena
Har en MacBook Pro Retina late 2013, och idag fick jag det nya modemet Compal CH7284e
Har 250mbit hastigheten, men på min MacBook hittar jag inte 5G ur WiFi listan, men det gör jag på min Samsung Note 3...
Har testat ändra till 20MHz och 40 MHz istället för 80MHz men det hjälper ej...

Förslag?

Uppdatera till senaste osx maverik. Har för mig nån av versionerna hade nått sånthär problem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Uppdatera till senaste osx maverik. Har för mig nån av versionerna hade nått sånthär problem.

Det har jag sen innan
Några andra förslag?

Permalänk
Skrivet av Omegisten:

Det har jag sen innan
Några andra förslag?

Vad kör du på för kanal(er) för 5 GHz bandet? Testa att byta. Hör att vissa haft problem att hitta sina accesspunkter med MacBook Pros då de använder de "högre kanalerna".

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Kabelkillen:

Vad kör du på för kanal(er) för 5 GHz bandet? Testa att byta. Hör att vissa haft problem att hitta sina accesspunkter med MacBook Pros då de använder de "högre kanalerna".

Funkade nu, den nya uppdateringen 10.9.2 Mavericks fixade problemet konstigt nog...
Min bror får ut 370mbit/s med sladd och jag får ut 170mbit/s trådlöst...
så Im happy

Permalänk
Medlem

"Älskar" ComHem. Hastighet här i Trollhättan går upp och ner snabbare än jojo...