Havererande kondensatorer

Permalänk
Medlem

Har ett EPOX 8KHA+ liggandess....... fungerade la hyffsat oklockat ,men så fort man klockade upp XP 1533 til 1600 tex och gav den lite mer Vcore vägrade den boota om utan skärmen blev bara svart lika dant om man körde med voltmod på 1700Mhz så gjorde den så i windows bara hux fluxs svart skärm inge mus ljud mm fösvan men allt går som diskar fläktar mm....
Dock när den gör så sjunker varvtalet märkbart på fläktarna och det beror på att det inte fins någon större last på +5V och det ända som kan ge en sån stor last är CPU:n..... kom fram till att mobot helt kopplar bort CPU:n.
Märkte också att kondingarna runt socketen var väldigt varama så jag kylde dom med en 92mm Zalman......... då hade jag nästan inget omstartningsproblem men 1700Mhz med voltmod fungerade inte......
Efftersom steppingen sög och jag ville ha ur max ur CPU:n så sumpadade jag ju garrantin så retunera det går ju inte.......
Funderar starkt på att byta kondingarna på det och kannse sälja det om det sedan fungerar ok eller bara spara det.... men tror starkt på kondigarna på det kortet...........

CPU:n i fråga klockar mer och uta det symtomet på anndra mobos.....

Permalänk
Medlem

inte för att vara riktigt trög men vad är exakt en kondensator?. Jag är yr och har huvud verk nu.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Det är skandal om inte tillverkarna ordnar till detta, det skall inte spela nån roll om 1års garantin har gått ut. Detta är givetvis ett fabrikationsfel och skall därför fixas även efter 1år, skulle jag ha råkat ut för ett moderkort som drabbats av detta fel så skulle jag direkt reklamerat det till leverantören. Sen är det upp till honom att ordna det med hans leverantör.

En rolig iaktagelse jag har gjort i denna tråd är att ingen verkar vara speciellt upprörd över de läckande kondensatorerna utan de flesta verkar tycka att det är helt okey att byta kondingar själv.

Drar direkt paralleller till IBMs hårddiskar där det istället är helt tvärt om, "alla" gnäller och ojar sig. Tom över de nya hårddiskmodellerna som är relativt problemfria (skriver relativt iom att hårddiskar går sönder oavsett märke/tillverkare).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

mitt MSI K7T266ProA lever i alla fall fortfarande. men en kompis dator är misstänkt... den är ibland mycket instabil

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Det är skandal om inte tillverkarna ordnar till detta, det skall inte spela nån roll om 1års garantin har gått ut. Detta är givetvis ett fabrikationsfel och skall därför fixas även efter 1år, skulle jag ha råkat ut för ett moderkort som drabbats av detta fel så skulle jag direkt reklamerat det till leverantören. Sen är det upp till honom att ordna det med hans leverantör.

En rolig iaktagelse jag har gjort i denna tråd är att ingen verkar vara speciellt upprörd över de läckande kondensatorerna utan de flesta verkar tycka att det är helt okey att byta kondingar själv.

Drar direkt paralleller till IBMs hårddiskar där det istället är helt tvärt om, "alla" gnäller och ojar sig. Tom över de nya hårddiskmodellerna som är relativt problemfria (skriver relativt iom att hårddiskar går sönder oavsett märke/tillverkare).

Det man kan fixa själv är okej... tror nog inte att någon har fixat sin IBM disk själv... eller har jag missat något?

Men visst är det negativt att det ska gå sönder, och det är positivt med att IBM har någorlunda "godwill" med sina kunder.. som moderkorts tillverkare verkar skita i

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LUL
inte för att vara riktigt trög men vad är exakt en kondensator?. Jag är yr och har huvud verk nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
nej tornen är kondensatorerna.. brukar vara nån fin färg på gån plast filt runt dem, typ lila...
en kondensator är ganska lik ett batteri både till utseende och funktion... Används mest för att stabilisera små spänningar osv...

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

hehe... Har nyss slitit och gjort rent ett abit ka7 mobo.. 24 kondensatorer fick jag byta.

Det värsta är att kondensatorerna på moderkort är av typen "low profile" och de är ju igentligen ren dret.

Visa signatur

854T

Permalänk
Medlem

med andera ord vet man inte mer vad man köper,betalt också rentav för mycket.Qualitätskontrollerat!!!!!!!!det ord,kan man ta bort i framtiden.bara
bra för de som sälja.Vilket Modekort är köpbar??? och utan spökery.

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Byter moderkort med dåliga kondingar varje vecka på jobbet. Dock är det aldrig några som "exploderat" utan dom har svällt, toppen har öppnat sig lite på dem..........

Visa signatur

P4 3Ghz800Mhz , Radeon X800Pro, 1Gig RAM, DVD+RW......

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara att ta bort de trasiga kondingarna och koppla på ett par såna här: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2023154.htm

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Athlonicz
Byter moderkort med dåliga kondingar varje vecka på jobbet. Dock är det aldrig några som "exploderat" utan dom har svällt, toppen har öppnat sig lite på dem..........

Det är väldigt ovanligt att dom exploderat, men det hade en gjort i lådan jag öppnade men 3 av dom hade bara svällt och klet fanns på grafikkort och insidan av lådans sida..

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

nu har jag lite kött på benen när jag skall ringa datorbutiken igen

vill ha nytt mobo

Visa signatur

powered by AMD (C)
XP2400+, Asus A7N8X DLX, Corsair 3200XMS C2 256MB*2, CL TI4600 128MB
WD1200JB, UltraPlex 12/4X, UltraPlex40X, Pioneer6X DVD-ROM

Permalänk
Medlem

jag ha en Asus A7M 266 Modekort och en 2001 Palomi..eller vad han heter go somed inte bra att överklocka,det måste vara den här Processor som Asus sa.1733 Fsb körde jag i 1820 Fsb.133 bussen till 140 inget märkverdigt.Nu nåt konstig i dag måste jag det lilla ändra tillbaka,data ville inte mera starta-blå Bildskärm och so.Setta bussen tillbaka till 133 och fungerade bra igen.Jag tru det börja spöka med det här modekortet.
Ström liga egendligen ganska bra till
V core 1.74
+ 3.24
+ 4.94
+ 11.70
- 11.95
- 5.15
Lite fel men da finns väll toleransen,eller???Ha en nytt Nättagget från Antec -480tru-
Jag vet inte vilka Kondensatorena är skadad i fall att ,man se ingenting
Bara byta det bly nästan för dyrt Asus ha en hög av de på Kortet. Man måste väll vänta på den stora smällen eller so????
Eller vet nån vilka det rör se om????
Jag vet måste långsiktigt byt Kortet gammal och so,men försöka ha den också för pojken min vänta redan att få den.Ny det här!!När man tänka,det finns 486er kvar det var väll den bästa Qulitäten,eller hur???
Jag vet tyvärr inte vad jag ska köpa Petium eller AMD.Jag tru nästan som IBM i sitt postående att AMD so småningom få problem att existera.Och titta man på prisa.Intel liga nästan bättre till för Mhz.Men det finns ett men.
Är AMD kaputt börja väll INTEL flyga iväg med priserna so att vi inte längre har kläder på kroppen,men en surrande Pentium 8 under Skrivboarded.
Man vill ja äger,är ja också kul med de burker.Ni kan ja lite tippsa.Och titta inte so någa på stavfel är halt från Tyskland.

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Yuyyy jippiiiiii....

Visa signatur

1. >Vapochill Premium< >ASUS P4G8X< >Corsair XMS 3500-1024MB< >P4 3066@4150MHz< >ATI 9700Pro< >WDC 100GB<
2. >Acer 272XC Bärbar P4@1600Mhz DVD+CD-RW
3. >Intel P3 800@920Mhz - 46GB - DVD - RW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
med andera ord vet man inte mer vad man köper,betalt också rentav för mycket.Qualitätskontrollerat!!!!!!!!det ord,kan man ta bort i framtiden.bara
bra för de som sälja.Vilket Modekort är köpbar??? och utan spökery.

??

Visa signatur

Finis coronat opus.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Hoppas på att mitt Gigabyte GA 7VAXP inte sviker mig.

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Vad är en kondensator egentligen?
Någon sa "tornen" men det är väl transistorerna?

Bekräftar föregående författare. En kondensator är som en sparbössa bland de olika komponterna, som ett tillfälligt batteri. Och "tornen" är kondensatorerna, kollar du på en moderkortsbild kan du se att "tornen" är mest samlade brevid cpu-sockeln.

Permalänk
Medlem

Jo...

Har samma problem själv med mitt moderkort.. En läckande kondensator som sitter precis vid nordbryggan :/ Moderkortet är ett MSI K7T Turbo från runt 2001 nånting.. Datorn är hur stabil som helst dock, upptäckte först problemet när jag bytte processor för en vecka sen. (efter detta fick jag byta nätaggregat och processorfläkt med eftersom nätagget var för klent och min fina Zahlman skar...)

Har två skumma saker som pågår dock.
1) Ibland när jag startar datorn går den inte igång på första försöket (hårddisken och allt går igång men powerlampan lyser inte och skärmen reagerar inte.. måste hålla inne reset i en sekund innan den startar)

2) Min processor vill ha en Vcore på 1,75 volt. Ställer jag detta i biosen hamnar Vcore egentligen på 1,78. För att få ner den lite måste jag ställa den på 1,725, då hamnar den på 1,76 volt.

Jag har en fin närbild på den stackars kondensatorn nedan, tillsammans med två bilder som representerar spänningarna på det gamla och det nya nätaggregatet (Observera 5V)

Kondensatorn:
http://hem.passagen.se/hemcom/temp/leaking_capacitor.jpg

Gamla nätagget:
http://hem.passagen.se/hemcom/temp/skumma_spanningar.gif

Nya nätagget:
http://hem.passagen.se/hemcom/temp/battre_spanningar.gif

Finns det överhuvudtaget någon som har ansvaret för detta eller är det upp till var och en att byta de berörda delarna?

En liten sak till.. Är det bara att lödda av kondensatorn på undersidan och lödda på en likvärdig?

Oj, vad detta blev ett långt inlägg... =P

Visa signatur

Servicetekniker och säljare i branschen :: More well known as muZze

Permalänk
Medlem

-Löda ditt Kondens. so enkelt är det inte!!!!!!!
1. måste han har samma värde som på den gamla men volt kan vara högre
2. Kondensatorerna har också +och- inte felvänd fastlöda
3. Se också till att du när du löda inte värma kondens. för mycket up på Stifterna

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Bara att löda dit en likvärdig men se till att vända den rätt... elektrolyt kondensatorer är nämligen polariserade... och se till att ha en vettig lödstation så att du inte pajjar hela moderkortet vid bytet..

EDIT: läste lite om det här också
http://www.overclockers.com/tips00140/

EDIT 2: Tur att det inte stod något om DFI moderkort har nämligen ett sådant...

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Hedersmedlem

Jag misstänker att förr eller senare så åker nog jag också på att byta ut kondingarna på mitt 8k7a+. Hittills har det funkat bra, men jag kan ge mig f-n på att det är skräpkondensatorer på mitt med...

Vore det inte bättre att byta till större (högre kapasitans) och som tål hög spänning istället för liknande. De borde hålla längre samt ge jämna ut spänningen bättre.

Det är förresten inte bara socket A moderkort som har drabbats... Dell har tydligen haft en del problem och de kör som bekant enbart med Intel processorer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Dåliga kondensatorer??

Hmm.. Kanske inte är så konstigt att det går sönder kondensatorer när alla försöker få det så billigt som möjligt..
Dessutom placeras dom ju nära processor och spänningsregulatorer som blir varma, vilket inte alls är så hälsosamt för elektrolyt-kondingar. Fast man vill ju samtidigt ha dem nära strömförbrukaren..

Såg en intressant artikel på IDG, där dom trodde att dåliga kondensatorer berodde på stulna ritningar.. Har iof. lite svårt att tro det när det är så många kondingar det är problem med.
http://www.idg.se/ArticlePages/200302/10/20030210125006_PFA/2...

Visa signatur

P4 2GHz @ 2,5GHz | Abit BD7II-RAID | 512MB PC2100 RAM | Leadtek Ti4200 ViVo | 4st IBM 120GXP 80GB i Raid 0

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett Abit KA7-100 som har pajat och bytits ut 2ggr. (trasiga el.kondingar)
Kortet har funkat ganska precis ett år mellan varje gång.
Nu är det dags igen. Nästan varenda konding är uppsvälld.

Nu åker skiten ner i Sverkers tunna....

Permalänk
Medlem

Du skulle Abit informera kolans och so eller första och sista köpet från de

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

* sneglar på min hög av 6, visserligen äldre, MSI-kort med uppbrunnen reglering och uppsvälda kondingar *

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Hedersmedlem

Fråga till er som bytt på KA7, vart och vilka kondensatorer har ni köpt. Jag kan nämligen inte hitta något 1500 mikroFarad på elfa som skulle passa, dels måste jag ha tänka på diametern på den, tänka på benavståndet och givetvis kapacitans (stavning) och spänning.
Det är 1500 och 2200 (lite högre) mikrofarad som pajsat sig.

edit: såg på overclockerslänken, de hade gått sönder på toppen... mina har "skitit" på sig i den sida som sitter mot moderkortet. Såg ut att vara JPCON där med

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Aqualize, de som sitter där är 8mm i diameter, jag fick endast tag på 10mm i diameter från Farnell. De gick att knö dit men det blev tajt.

1500uF - [767-360]
2200uF - [768-005]

Visa signatur

854T

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zarwox
* sneglar på min hög av 6, visserligen äldre, MSI-kort med uppbrunnen reglering och uppsvälda kondingar *

Tur att vi lär oss av våra misstag iaf.