Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dator vägrar ladda Windows

I förrgår satt jag och spelade ArmA2 med några vänner när spelet plötsligt frös.
Jag är van vid att sådant kan hända ibland, men denna gång var det annorlunda.
Det gick inte att få fram aktivitetshanteraren för att döda processen, så jag valde att logga ut.
Meddelandet "Signing out" kom upp, men laddningsikonen bara stod där och tuggade, så jag stängde av datorn med knappen på chassit.
När jag sedan startar datorn stannar den vid Windows-loggan med laddningsikonen under.

Jag har provat att sätta i Windows-skivan för att försöka formatera, men det går inte.
Det tar >1 timme för att komma fram till språkvalet, men sedan verkar den inte vilja gå längre.
Jag har också låtit den försöka sig på auto-repair, men efter att "Preparing for auto-repair" visats i runt 2 timmar blir skärmen svart.
Som jag förstått måste den bli klar med auto-repair för att jag så småningom ska kunna välja "Safe mode".

Jag har funderat på om hårddisken är på väg att gå sönder, men den borde väl inte göra att det tar lång tid att starta med skivan?
Jag hade ett virus-problem ett tag tillbaka som jag trodde att jag löste med en formatering.
Kan det möjligtvis vara så att skiten är kvar och har ställt till det rejält?

MSI Z77A-GD55 ATX
Intel i5 3570K
16GB 1600Mhz VENGEANCE LP
GTX 670 2048MB x2
Corsair Force2 SSD 120GB
1TB Seagate Barracuda

Jag byggde datorn i april 2013 och den har fungerat felfritt hittills.

All hjälp uppskattas! Tack på förhand!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Avstängd

Har du provat med andra S-ATA kablar?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Nej, men jag kanske borde göra det. Jag ska ha några extra liggandes.

EDIT: Bytte kabeln, men det blev ingen skillnad, tyvärr.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur alla hårddiskar och se om det fortfarande tar lång tid att starta från DVD.

Bort med SATA kablarna från moderkortet. Det är viktigt för även lösa kablar eller porten de kopplat till på moderkortet och chassit är ökända för att orsaka olika allvarliga fel. Självklart hittar Win DVD ingen disk att installera på då MEN det här är snabbaste sättet att testa om felet är det du kopplade ur eller nått i resten av datorn.

I vanliga fall när man installerar Windows ska man alltid bara ha 1 disk kopplad.

De andra kopplas in efteråt. Både för att det lika gärna kan vara lagrings disken/kabeln/porten den kopplat till och för att Win DVD annars lägger/använder något på andra disken som Windows behöver. Det betyder att Windows vägrar att starta och får andra problem om något händer andra disken bara för du inte kopplade ur den när Win DVD jobbade.

Just nu har du andra saker att oroa dig för men vissa virus och flera andra problem kräver att man tar bort partitionen också för att fixa skador där det inte räckte att bara formatera och installera om. Det tar bara några sekunder extra så man kan lika gärna föra det med Win DVD när man installerar om.

Permalänk
Medlem

Jag tar faktiskt alltid bort partitioner när jag installerar om Windows.
Egentligen vet jag inte varför jag har som vana att göra det.

Jag ska prova att plocka ur kablarna och se hur det går.

EDIT: Det gick grymt mycket fortare nu.
Tiden från flaggan till fönstret för att välja språk gick nog på runt en minut, kanske två.
Jag fick möjligheten att skriva in nyckel några sekunder senare.

Nu testade jag att bara ha SSD inkopplad, men då gick det inte.
Med bara lagringsdisken gick det lika fort som när jag körde utan någon disk.
Betyder det garanterat att det är något fel med min SSD?

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Ja, det verka vara SSD. Antar att du redan testat andra SATA och strömkablar.

Permalänk
Medlem

Inte ström, men SATA. Det är så fruktansvärt trångt i burken, men ska prova strömkabel också.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM