vad är bäst, gammal artic silver lr ny noctua pasta?

Permalänk
Medlem

vad är bäst, gammal artic silver lr ny noctua pasta?

Jag har en gammal tub artic silver 3 från 2008. Vet inte om det stämmer men ngn påstod att äldre kylpasta var bättre då de hade i mer dyrare ingredienser då som silver och det leder värme bättre än billigare ersättnings produkter de tagit fram sen. Kan det stämma?

Har en tub ny noctua kylpasta. Vilken tror ni är bäst? 5-6år gammal artic silver 3 lr helt ny noctua pasta?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Jag tror inte du skulle märka så stor temperaturskillnad. Kanske 2-3 grader bättre/sämre. Jag hade kört på Artic Silver, då jag gillar deras pasta.

Permalänk
Medlem

Kör på noctuas pasta. Den har fått bra betyg enligt tester.

Artic silvern kan du nog slänga då jag tvivlar på att den presterar lika bra som när tuben var ny.

Permalänk
Medlem

Jag har krämat på gammal artic silver pasta i höstas, som var från 06-07 & den fungerar prima på min burk.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Arctic Silver har år efter år, visat toppklass och en enastående hållbarhet över tid. Ska man vara ärlig så är skillnaderna oftast minimala, samtidigt som AS dock kräver x antal cykler innan den når sin peak.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Hedersmedlem

Hade en AS 5 tub i många år och den torkade inte för mig iaf, nu är det ju inte AS 5 du har men som sagt så känns det inte som denna blir gammal.
Även efter att den suttit på kylare torkar den inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)