Permalänk
Medlem

i5-4670K + H80i - Höga temperaturer

Precis skaffat ny dator, men processorn blir lite väl varm, och vet inte riktigt varför. Har en Corsair H80i kopplad till Corsair Link som kyler den, och mäter följande temperaturer på CPU:n:

Idle:
Avg. temp: ~48ºC

Load:
Avg. temp: ~95ºC

Inte överklockat CPU:n än (av uppenbara anledningar), och enligt Link är H80i Temp 1 (som jag antar är vattnet/pumpen) ~29ºC vid Idle och ~30ºC vid Load. Det säger mig att det bör vara något galet med kylpastan (luftbubblor kanske?) eller processorn, så jag bytte kylpasta (med kemisk ren aceton) på H80i:n till Arctic Silver 5 (riskornsstor klick i mitten), och fick samma temperaturer. Någon som har några tips på vad jag kan kolla/göra? Ta bort kylpastan och applicera om på annat sätt? Fel på processorn?

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

Är du säker på att kylaren sitter på helt? kolla så att hela kylaren nuddar processorn

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk

Kan du ha skruvat på kylblocket snett?
- Skruva i skruvarna vartannat som ett "X" och inte var för sig som ett "O". Och skruva bara lite i taget på varje skruv tills alla sitter.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Är du hundra på att den sitter korrekt? Har själv en H80i och en 4770k. Min idle temp just nu är på 34, 35 och går väl upp till 50 något när jag spelar Last Light osv.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViizzlY:

Är du säker på att kylaren sitter på helt? kolla så att hela kylaren nuddar processorn

Skrivet av S.Shooter:

Kan du ha skruvat på kylblocket snett?
- Skruva i skruvarna vartannat som ett "X" och inte var för sig som ett "O". Och skruva bara lite i taget på varje skruv tills alla sitter.

Skrivet av cSx:

Är du hundra på att den sitter korrekt? Har själv en H80i och en 4770k. Min idle temp just nu är på 34, 35 och går väl upp till 50 något när jag spelar Last Light osv.

Ganska säker på att den är helt på, tryckte den emot processorn medan flickvännen skruvade i skruvarna, som ett X. Däremot gjorde jag det när radiatorn var fastskruvad, så slangarna var lite knöliga. Brukar man/är det rekommenderat att montera blocket innan radiatorn?

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Dante:

Ganska säker på att den är helt på, tryckte den emot processorn medan flickvännen skruvade i skruvarna, som ett X. Däremot gjorde jag det när radiatorn var fastskruvad, så slangarna var lite knöliga. Brukar man/är det rekommenderat att montera blocket innan radiatorn?

http://www.youtube.com/watch?v=BWWFjsJONYc kolla den

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Hur är det med spänningen på pumpen och hur snabbt jobbar den i load? Fläktarna hur snurrar de och är det rätt monterade så de blåser åt samma håll?

Permalänk
Medlem

Tredje gången gillt! Tog bort igen med aceton, klämde på lite extra (stort riskorn) i mitten, tryckte ner blocket JÄTTEHÅRT och monterade tillbaka det. Kan ha hjälpt att jag gnuggade lite för att få ut pastan mer. Har nu 35ºC Idle och 55ºC Load. Måste ha varit att det satt lite skumt eller något. Tack för hjälpen!

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Dante:

Tredje gången gillt! Tog bort igen med aceton, klämde på lite extra (stort riskorn) i mitten, tryckte ner blocket JÄTTEHÅRT och monterade tillbaka det. Kan ha hjälpt att jag gnuggade lite för att få ut pastan mer. Har nu 35ºC Idle och 55ºC Load. Måste ha varit att det satt lite skumt eller något. Tack för hjälpen!

Skönt att det löste sig, men till annat folk som har samma problem: har läst om folk som har monterat backplaten fel(den kan tydligen monteras fel).

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Kanske behöver plast/gummi brickor mellan backplate och moderkortet, om det är för mkt glapp så att säga. Det är en konstig konstruktion corsait valt att gå, då dom flesta utgår från moderkortets ovansida och får därför exakt samma mått mot cpu oavsett moderkort.

Medans corsair har en annan lösning på det hela och har du ett tunnare moderkort får du mer glapp och får inte samma tryck mot cpun.

https://www.youtube.com/watch?v=5JeFHtQQoCE

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?p=624711