One.com erbjuder nu stöd för SSL

Permalänk
Medlem

One.com erbjuder nu stöd för SSL

Japp... som rubriken! HTTPS och SSH fungerar nu fullt ut... åtminstone på de domäner jag hunnit kolla. Nyttjar du One.com som värd, kan du logga in på kontrollpanelen och kolla om det är aktiverat på din/dina domäner. Aktivering av SSH kräver nytt lösenord... SSL är bara att aktivera med ett knapptryck.

https://www.one.com/sv/suport/faq/hur-aktiverar-jag-ssh-for-m...
https://www.one.com/sv/support/faq/hur-hanterar-jag-ssl-for-m...

Permalänk
Medlem

Men då är ju den stora frågan för oss som inte har one.com som domänvärd: är SSL helt gratis hos dem? Binero har haft stöd för SSL sedan flera år tillbaka, men där kostar det 99 SEK per månad ovanpå ens domänkostnad. Enligt sidan du länkade till, så verkar det som att SSL hos one.com är helt gratis.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Än har jag inte fått någon räkning i allla fall, så jag utgår tills vidare från att det ingår i ordinarie avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Än har jag inte fått någon räkning i allla fall, så jag utgår tills vidare från att det ingår i ordinarie avgift.

Förhoppningsvis förblir tjänsten helt gratis. Jag får ringa till dem och fråga hur det ligger till, för jag vill vara 100% säker

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Har aktiverat SSH men som väntat så är de helt meninglöst att ens använda _alla_ kommandon av värde är helt borttagna/inaktiverade

Permalänk
Medlem

Ah! Tackar Jag har dock precis skickat ett e-postmeddelande till dem -.- Ser nu att svenska chatten är ej ansluten, så enbart den engelska chatten är ansluten. Nä. Jag väntar på svaret från dem genom e-post Jag orkar inte tänka för mycket i dag, på grund av huvudvärken -.-

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

För er som har domäner någon annan stans (t.ex. hemma) finns det fortfarande möjlighet till gratis SSL.
StartSSL fungerar hur bra som helst och alla certifikat är gratis för icke kommersiellt bruk.

http://www.startssl.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emarossa:

Har aktiverat SSH men som väntat så är de helt meninglöst att ens använda _alla_ kommandon av värde är helt borttagna/inaktiverade

Vet inte vad du har för krav, men för oss som inte behöver så mycket mer än normal webbplatshantering, så är ju sftp ett rejält lyft.
https://www.one.com/sv/support/faq/vilka-funktioner-ar-tillga...

Skrivet av edgren:

Ah! Tackar Jag har dock precis skickat ett e-postmeddelande till dem -.- Ser nu att svenska chatten är ej ansluten, så enbart den engelska chatten är ansluten. Nä. Jag väntar på svaret från dem genom e-post Jag orkar inte tänka för mycket i dag, på grund av huvudvärken -.-

Svensk chatt är bara öppen på kontorstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Svensk chatt är bara öppen på kontorstid.

Mjo. Såg det :/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Men det är fortfarande bara en domän per konto?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eberhart:

Japp... som rubriken! HTTPS och SSH fungerar nu fullt ut... åtminstone på de domäner jag hunnit kolla. Nyttjar du One.com som värd, kan du logga in på kontrollpanelen och kolla om det är aktiverat på din/dina domäner. Aktivering av SSH kräver nytt lösenord... SSL är bara att aktivera med ett knapptryck.

https://www.one.com/sv/suport/faq/hur-aktiverar-jag-ssh-for-m...
https://www.one.com/sv/support/faq/hur-hanterar-jag-ssl-for-m...

Skrivet av Airikr:

Men då är ju den stora frågan för oss som inte har one.com som domänvärd: är SSL helt gratis hos dem? Binero har haft stöd för SSL sedan flera år tillbaka, men där kostar det 99 SEK per månad ovanpå ens domänkostnad. Enligt sidan du länkade till, så verkar det som att SSL hos one.com är helt gratis.

Skrivet av Eberhart:

Än har jag inte fått någon räkning i allla fall, så jag utgår tills vidare från att det ingår i ordinarie avgift.

Hej!

Det står under på SSL sidan:

" SSL-certifikat tillhandahålls utan extra kostnad för alla kunder hos One.com. Eftersom SSL-certifikat levereras av tredje part kan vi inte garantera att de alltid kommer att kunna tillhandahållas kostnadsfritt. Om vi någon gång börjar ta betalt för SSL-certifikat kommer alla kunder som har aktiverat SSL att informeras i förväg och ha möjligeten att deaktivera det. "

Man måste godkänna Comodo´s villkor som finns på: https://www.one.com/static/terms/ssl_certificate_subscriber_a...

Så slutsatsen är: Ja det är gratis, men kan ändras i framtiden då det är en 3:dje part som levererar SSL certifikaten.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Men det är fortfarande bara en domän per konto?

Du kan ha flera domäner som du kan administrera från ett konto/inloggning, om det är de du tänker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Det står under på SSL sidan:

" SSL-certifikat tillhandahålls utan extra kostnad för alla kunder hos One.com. Eftersom SSL-certifikat levereras av tredje part kan vi inte garantera att de alltid kommer att kunna tillhandahållas kostnadsfritt. Om vi någon gång börjar ta betalt för SSL-certifikat kommer alla kunder som har aktiverat SSL att informeras i förväg och ha möjligeten att deaktivera det. "

Man måste godkänna Comodo´s villkor som finns på: https://www.one.com/static/terms/ssl_certificate_subscriber_a...

Så slutsatsen är: Ja det är gratis, men kan ändras i framtiden då det är en 3:dje part som levererar SSL certifikaten.

Yepp. Jag fick ett svar från dem tidigt i går, så SSL är helt och hållet gratis Synd bara att jag måste köpa ett nytt domän, då de inte har stöd för .nu -.-

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Det står under på SSL sidan:

" SSL-certifikat tillhandahålls utan extra kostnad för alla kunder hos One.com. Eftersom SSL-certifikat levereras av tredje part kan vi inte garantera att de alltid kommer att kunna tillhandahållas kostnadsfritt. Om vi någon gång börjar ta betalt för SSL-certifikat kommer alla kunder som har aktiverat SSL att informeras i förväg och ha möjligeten att deaktivera det. "

Bra! Någon har fått ur tummarna, hos One... det där fanns inte med för ett par dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Du kan ha flera domäner som du kan administrera från ett konto/inloggning, om det är de du tänker på.

Ok. För ca 1 år sedan kunde man bara ha en domän per konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Ok. För ca 1 år sedan kunde man bara ha en domän per konto.

I know själv har jag haft flera hos dem i typ 9år(?) om jag räknar rätt. Så denna nya funktion är helt toppen.
Plus att man nu kan ha ett separat lösenord för ftp och domänen! Gästkonto-funktionen är toppen den med som gäller alla andra delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Ok. För ca 1 år sedan kunde man bara ha en domän per konto.

Egentligen är det nog fortfarande 1 domän per konto, men alla domäner kan samlas under en enda e-postadress och kan därmed hanteras under en och samma inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Egentligen är det nog fortfarande 1 domän per konto, men alla domäner kan samlas under en enda e-postadress och kan därmed hanteras under en och samma inloggning.

Ok så jag måste alltså betala månadsavgift för 2 konton om jag har 2 domäner men kan administrera dem med samma inloggning?

Permalänk
Medlem

Stämmer! Betala per domän måste man väl göra överallt?

Permalänk
Medlem

Du kan köpa dig ett eget SSL-certifikat för ~$9, per ÅR.
Ser inte varför du ska lägga en hemsida hos One.com (som inte är det bästa webbhotellet) bara för att spara in ~60kr per ÅR.

EDIT: Lade märke till bumpen jag gjorde nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Du kan köpa dig ett eget SSL-certifikat för ~$9, per ÅR.
Ser inte varför du ska lägga en hemsida hos One.com (som inte är det bästa webbhotellet) bara för att spara in ~60kr per ÅR.

EDIT: Lade märke till bumpen jag gjorde nu...

Eller StartSSL.com där du får gratis certifikat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Eller StartSSL.com där du får gratis certifikat

Det är inte samma sak, speciellt inte om du planerar att göra sidan "öppen för alla".
Ser inte bra ut med ett icke-verifierat SSL certifikat.

Vet att det är "verifierat", men det är ändå skillnad på gratis StartSSL och Comodo, GeoTrust, Verisign, Thawte etc ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Det är inte samma sak, speciellt inte om du planerar att göra sidan "öppen för alla".
Ser inte bra ut med ett icke-verifierat SSL certifikat.

Vet att det är "verifierat", men det är ändå skillnad på gratis StartSSL och Comodo, GeoTrust, Verisign, Thawte etc ...

Huvudsaken är väl att trafiken blir krypterad och att användaren inte får certvarning i webbläsaren?
Svensson går inte direkt in under egenskaper på certet och tittar vem som är utgivaren