Permalänk

Asus Maximus VI Formula fungerar inte.

Hej som tråden lyder jag köpte detta moderkort och intel i7 4770K och 16 gb ram Corsair vengeance 2133mhz 16 gb hos komplett.se för en vecka sedan, men moderkortet fungerar inte. om jag använder ram slotsen A1 och A2 får jag felkod 50 som betyder att minnena inte är installerade och svart skärm får jag med. Sedan om jag använder B1 och B2 slotsen fungerar datorn. Någon som vet vad felet kan vara är det moderkortet eller kan det vara processorn som är sönder?

Mina datorkomponenter

Asus Maximus: VI Formula socket 1150

Processor: intel i7 4770k

Minnen: Corsair vengeance 16gb 2133mhz

Grafikkort: Asus amd 7970

Nätaggregat Corsair TX 850w

System hårddisk 500gb Western digital black

Lagrings hårddisk 4tb Western digital black

Permalänk
Medlem

1.Testa med andra minnen (eller testa dina minnen i en annan dator)
2.Testa med annan CPU i annan dator
3. Lämna in moderkort, processor & minnen till komplett för felsökning

Någon komponent är sönder. Jag tror att moderkortet är kasst.

Lycka till!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."

Permalänk
Medlem

Låter som det är moderkortet som är defekt. Bara skicka de till felsökning(dock bäst att göra som vivaadam säger att skicka in moderkort processor och ram)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bil-mekaren:

Hej som tråden lyder jag köpte detta moderkort och intel i7 4770K och 16 gb ram Corsair vengeance 2133mhz 16 gb hos komplett.se för en vecka sedan, men moderkortet fungerar inte. om jag använder ram slotsen A1 och A2 får jag felkod 50 som betyder att minnena inte är installerade och svart skärm får jag med. Sedan om jag använder B1 och B2 slotsen fungerar datorn. Någon som vet vad felet kan vara är det moderkortet eller kan det vara processorn som är sönder?

Mina datorkomponenter

Asus Maximus: VI Formula socket 1150

Processor: intel i7 4770k

Minnen: Corsair vengeance 16gb 2133mhz

Grafikkort: Asus amd 7970

Nätaggregat Corsair TX 850w

System hårddisk 500gb Western digital black

Lagrings hårddisk 4tb Western digital black

Som andra redan sagt låter det som moderkortet, skicka in det till komplett.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bil-mekaren:

Hej som tråden lyder jag köpte detta moderkort och intel i7 4770K och 16 gb ram Corsair vengeance 2133mhz 16 gb hos komplett.se för en vecka sedan, men moderkortet fungerar inte. om jag använder ram slotsen A1 och A2 får jag felkod 50 som betyder att minnena inte är installerade och svart skärm får jag med. Sedan om jag använder B1 och B2 slotsen fungerar datorn. Någon som vet vad felet kan vara är det moderkortet eller kan det vara processorn som är sönder?

Mina datorkomponenter

Asus Maximus: VI Formula socket 1150

Processor: intel i7 4770k

Minnen: Corsair vengeance 16gb 2133mhz

Grafikkort: Asus amd 7970

Nätaggregat Corsair TX 850w

System hårddisk 500gb Western digital black

Lagrings hårddisk 4tb Western digital black

Nåt är ju knas. Dock så är risken att några pinnar har blivit böjda vid montering av CPU, i så fall kommer du troligen inte att få en spänn i ersättning tyvärr. Kontrollera detta först, innan du skickar in moderkortet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Har du bara 2 minnesmoduler så ska du ha den ena i A1 och den andra i B1, allt enligt instruktionsboken

Permalänk
Expertgissare

Har samma moderkort, och precis som 57josa skriver så ska minnena sitta i A1 och B1 om man kör med 2 minnen.
Hoppas det löser problemet

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Har du provat A1 och B1?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk

Om du inte har böjda pinnar i sockeln och det inte hjälper att köra A1 och B1-slotsen (kolla manualen för att se hur minnena ska vara placerade) så kan du kolla om du har råkat repa kopparbanorna som går mellan processor och minnesplatserna när du monterade CPU-kylaren.
En liten repa kan räcka för att kopparbanan ska vara skadad och minnena bara funka i ena minneskanalen.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.