Permalänk
Medlem

Har jag bränt moderkortet?

I måndags fick jag hem ett Bitfenix Prodigy M som skulle ersätta flyttlådan samt en Cooler Master 212 Evo. Jag tog ut moderkortet och installerade kylaren, allt låg på kartong hela tiden. När jag sedan hade satt in allt i chassit och skulle testa (hade pluggat in 24-pin, 4-pin till CPU och SATA till HDD'n) så hände absolut ingenting. Helt dött. CPU-fläkten samt en annan fläkt är inkopplad. Har testat med ett FD Tesla 650W och ett FD Integra 500W, inget funkade. Kan det vara så att jag har kortslutit moderkortet?

Moderkortet är Foxcon P55MX, processorn är Xeon X3450.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

I måndags fick jag hem ett Bitfenix Prodigy M som skulle ersätta flyttlådan samt en Cooler Master 212 Evo. Jag tog ut moderkortet och installerade kylaren, allt låg på kartong hela tiden. När jag sedan hade satt in allt i chassit och skulle testa (hade pluggat in 24-pin, 4-pin till CPU och SATA till HDD'n) så hände absolut ingenting. Helt dött. CPU-fläkten samt en annan fläkt är inkopplad. Har testat med ett FD Tesla 650W och ett FD Integra 500W, inget funkade. Kan det vara så att jag har kortslutit moderkortet?

Moderkortet är Foxcon P55MX, processorn är Xeon X3450.

Skickades från m.sweclockers.com

På mitt moderkort är de iallfall tre strömkontakter som ska in i moderkortet allt som allt! Du har inte glömt någon? (den avlånga till strömmen+den lilla som sitter bredvid, och den som i mitt fall ska kopplas in mellan cpu och de interna grafikkortet?

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Inaktiv

Kolla distanserna. Se till att pwr on-sladden är i. Strömkontakt i vägguttaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som darkshippo skriver, kolla pwr-sladden! Lätt hänt att man sätter den fel

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem

Om du tror det kan vara powersladden och är osäker på hur den ska sitta, kortslut piggarna tills datorn bootar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

På mitt moderkort är de iallfall tre strömkontakter som ska in i moderkortet allt som allt! Du har inte glömt någon? (den avlånga till strömmen+den lilla som sitter bredvid, och den som i mitt fall ska kopplas in mellan cpu och de interna grafikkortet?

Bild på allt: http://m.imgur.com/NM6y6sD,Sl48yrn,bn9vFlb

24-pinskontakten ser ut att sitta lite löst, men den är itryckt och det hönder fortfarande ingenting.

Skrivet av anon2110:

Kolla distanserna. Se till att pwr on-sladden är i. Strömkontakt i vägguttaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Richii:

Som darkshippo skriver, kolla pwr-sladden! Lätt hänt att man sätter den fel

Skrivet av MoNkeY-05:

Om du tror det kan vara powersladden och är osäker på hur den ska sitta, kortslut piggarna tills datorn bootar.

När allt var i flyttlådan så satte jag alltid en sax mellan två piggar så datorn startade. Jag satta samma sax mot samma piggar och inget händer. Har även satt "POWER SW" på piggarna åt båda hållen.

Sladden till väggen är i och nätagget är påslaget. Jag får kolla distanserna när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Har du tryckt i 24pin efter du tog bilden ?
Ser ut som att den sitter snett, blir svårt att trycka i den mer om den sitter som på bilden.
Men det kanske du redan gjort ?
Vill bara utesluta att den inte sitter som på bilden nu

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Appel99:

Bild på allt: http://m.imgur.com/NM6y6sD,Sl48yrn,bn9vFlb

24-pinskontakten ser ut att sitta lite löst, men den är itryckt och det hönder fortfarande ingenting.

När allt var i flyttlådan så satte jag alltid en sax mellan två piggar så datorn startade. Jag satta samma sax mot samma piggar och inget händer. Har även satt "POWER SW" på piggarna åt båda hållen.

Sladden till väggen är i och nätagget är påslaget. Jag får kolla distanserna när jag kommer hem.

På bild två är kontakten inte riktigt intryckt

Denna kontakten jag menade, ser kanske inte likadant ut hos dig:

Kontakten är 8 pin, men sladden från mitt nätagg är 4 pin.

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

I måndags fick jag hem ett Bitfenix Prodigy M som skulle ersätta flyttlådan samt en Cooler Master 212 Evo. Jag tog ut moderkortet och installerade kylaren, allt låg på kartong hela tiden. När jag sedan hade satt in allt i chassit och skulle testa (hade pluggat in 24-pin, 4-pin till CPU och SATA till HDD'n) så hände absolut ingenting. Helt dött. CPU-fläkten samt en annan fläkt är inkopplad. Har testat med ett FD Tesla 650W och ett FD Integra 500W, inget funkade. Kan det vara så att jag har kortslutit moderkortet?

Moderkortet är Foxcon P55MX, processorn är Xeon X3450.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som om du kortslutit! GL!

Permalänk
Medlem

Med den lådan så medföljer distanser till moderkortet som måste monteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Bild på allt: http://m.imgur.com/NM6y6sD,Sl48yrn,bn9vFlb

24-pinskontakten ser ut att sitta lite löst, men den är itryckt och det hönder fortfarande ingenting.

När allt var i flyttlådan så satte jag alltid en sax mellan två piggar så datorn startade. Jag satta samma sax mot samma piggar och inget händer. Har även satt "POWER SW" på piggarna åt båda hållen.

Sladden till väggen är i och nätagget är påslaget. Jag får kolla distanserna när jag kommer hem.

Hur har de gått?

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Har du tryckt i 24pin efter du tog bilden ?
Ser ut som att den sitter snett, blir svårt att trycka i den mer om den sitter som på bilden.
Men det kanske du redan gjort ?
Vill bara utesluta att den inte sitter som på bilden nu

Skrivet av Richii:

På bild två är kontakten inte riktigt intryckt

Denna kontakten jag menade, ser kanske inte likadant ut hos dig:

http://i.imgur.com/rNSA2jH.jpg

Kontakten är 8 pin, men sladden från mitt nätagg är 4 pin.

Skrivet av Highwell:

Låter som om du kortslutit! GL!

Skrivet av thomson:

Med den lådan så medföljer distanser till moderkortet som måste monteras.

Skrivet av Richii:

Hur har de gått?

Jag tog ut moderkortet och alla distanser som behövdes satt i. Jag testade att köra moderkortet på en kartonglåda istället, och då funkade det! Så jag satte in allt i chassit och nu är det up and running. Vad var felet tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag tog ut moderkortet och alla distanser som behövdes satt i. Jag testade att köra moderkortet på en kartonglåda istället, och då funkade det! Så jag satte in allt i chassit och nu är det up and running. Vad var felet tror ni?

Jag gissar på att någon kabel inte satt i riktigt eller liknande.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Shit behind keyboard....

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb