Xbox One och PS4 som mediamaskiner?

Permalänk
Medlem

Xbox One och PS4 som mediamaskiner?

I en tråd som blev låst så undrade jag lite om hur de nya konsolerna fungerar som mediamaskiner. Fick inget vettigt svar så tänkte att det kan vara rätt ok att starta en tråd. Skulle vilja veta lite mer om just biten, även lite hur de går att använda utanför själva spelandet.

Det talas ju en del om att One ska vara en slags multimediaenhet som man kan spela på, hur står sig den vad gäller just den biten mot exempelvis en NUC, alltså som mediadator?
Röststyrning känns väl som mer begränsad nytta, hur använder ni den? Vore kul att höra lite om hur ni använder den biten. Kinect känns väl sådär, har dock plats för att kunna ha det. Vad kan Kinect tänkas tillföra? Har lirat på en bekants 360 och han hade Kinect, men kändes inte som någon höjdare då. Hur fungerar den i dagsläget och vilken nytta kan den tänkas göra?

PS4 ska i sin tur vara lite mer renodlad spelmaskin, antar att den är liknande där som PS3 vad gäller mediamöjligheter osv?

Permalänk
Medlem

PS3'an är idag den bättre multimedia maskinen än både PS4 och Xbox one. Xbox one är trevlig om du enbart ska se på TV ( I USA ) men överlag är dess implementation riktigt dålig för våra tv standarder I hela Europa och inte alls rätt tänkt eller uppbygt för vår media. Är det inte TV det gäller är PS4'an bättre men inte med mycket.

Så är det media du ska använda den till. Playstation 3 är svaret.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-ps4-vs-...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

PS3'an är idag den bättre multimedia maskinen än både PS4 och Xbox one. Xbox one är trevlig om du enbart ska se på TV ( I USA ) men överlag är dess implementation riktigt dålig för våra tv standarder I hela Europa och inte alls rätt tänkt eller uppbygt för vår media. Är det inte TV det gäller är PS4'an bättre men inte med mycket.

Så är det media du ska använda den till. Playstation 3 är svaret.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-ps4-vs-...

Har en PS3 och den är inte riktigt där ändå. Men tänkte lite mer om One som ju påstås vara en slags multimediaenhet att den skulle kunna ersätta en HTPC exempelvis, MS skriver ju själva "Underhållningssystemet med allt i ett".

Men ok, verkar som att den inte klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

PS3'an är idag den bättre multimedia maskinen än både PS4 och Xbox one. Xbox one är trevlig om du enbart ska se på TV ( I USA ) men överlag är dess implementation riktigt dålig för våra tv standarder I hela Europa och inte alls rätt tänkt eller uppbygt för vår media. Är det inte TV det gäller är PS4'an bättre men inte med mycket.

Så är det media du ska använda den till. Playstation 3 är svaret.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-ps4-vs-...

Fel. Xbox One har en uppdatering som kommer i mars som fixar frameraten för TV-tittande i europa. Det jag diggar med min One är rösstyrningen och enkelheten att ifall man har Win8 så är det bara att lägga till One som nätverksenhet och välja "spela upp till One" när man klickar på sina filmer. Ska även tilläggas att One är tystare än PS4, den hörs i princip aldrig när man tittar eller spelar

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Fel. Xbox One har en uppdatering som kommer i mars som fixar frameraten för TV-tittande i europa. Det jag diggar med min One är rösstyrningen och enkelheten att ifall man har Win8 så är det bara att lägga till One som nätverksenhet och välja "spela upp till One" när man klickar på sina filmer. Ska även tilläggas att One är tystare än PS4, den hörs i princip aldrig när man tittar eller spelar

Verkar inte så illa det där med att kunna spela upp så som du säger. Hur fungerar det vad gäller videoformat? Allt går eller vad? Tystnaden verkar vara en stor fördel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Fel. Xbox One har en uppdatering som kommer i mars som fixar frameraten för TV-tittande i europa. Det jag diggar med min One är rösstyrningen och enkelheten att ifall man har Win8 så är det bara att lägga till One som nätverksenhet och välja "spela upp till One" när man klickar på sina filmer. Ska även tilläggas att One är tystare än PS4, den hörs i princip aldrig när man tittar eller spelar

Allt jag skrev är sanning, så vad har jag fel på? Vist det kanske kommer en patch i Mars men en patch finns inte idag och detta gör inte det jag sagt fel.

"Idag" är just PS3 en betydligt bättre multimedia enhet.

Sedan vist om du dyker 1db är mycket ( dvs ~6% högre ljud" ) så för all del, personligen har jag inte mina konsoler i huvud taget förutom Xbox 360.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte att någon av de nya konsoll maskinerna är bättre än gamla ps3 /360 på multimedia men jag använder andra enheter till detta. Men om jag vill spela ny upplösning på konsoll så spelar jag ps4 som är mycket bättre än xbox one. Givetvis spelas allt bäst på PC.

Permalänk
Medlem

Har PS3 superslim eller vad den nu heter. PS4 ska ju inte vara bättre just där så ok, hyfsat väntat då det är en mer renodlad spelmaskin.

One då?
Kan den ersätta en HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Har PS3 superslim eller vad den nu heter. PS4 ska ju inte vara bättre just där så ok, hyfsat väntat då det är en mer renodlad spelmaskin.

One då?
Kan den ersätta en HTPC?

Både PS4 och Xbox One kan ersätta en HTPC utan några problem. One har dock lite fler mediafunktioner

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Både PS4 och Xbox One kan ersätta en HTPC utan några problem. One har dock lite fler mediafunktioner

Känns ju rimligt, konsolerna har ju gått mot att kunna göra mer och mer bortsett från själva spelbiten. One känns mer och mer intressant helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Ska även tilläggas att One är tystare än PS4, den hörs i princip aldrig när man tittar eller spelar

I disagree. Min PS4 låter aldrig mycket. Polarens One låter mer än mitt PS4 efter samma tid med samma spel.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Både PS4 och Xbox One kan ersätta en HTPC utan några problem. One har dock lite fler mediafunktioner

Har du nån länk med info gällande ps4? Googlar man t ex "ps4 mkv" så får man bara upp massa rage där folk säger allt från att dina, streama från en server till att inte ens usbminne/hd funkar för tillfället?

Har svårt att se att man kan ersätta plex eller xbmc med en ps4a för tillfället?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk envisas med att använda konsoler som mediaspelare. De är mediokra på det. Köp en riktig media extender istället. Man får enheter för under tusenlappen som är ljusår bättre än en spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Förstår inte varför folk envisas med att använda konsoler som mediaspelare. De är mediokra på det. Köp en riktig media extender istället. Man får enheter för under tusenlappen som är ljusår bättre än en spelkonsol.

Jag har en mediapelare men vill gärna slippa en maskin i tv-bänken om det går. PS4/XB1 är ju mer eller mindre en pc i annan förpackning och borde kunna köra xmbc eller något liknande utan några som hellst problem. Förutsättningarna för att göra dem till fullfjädrade mediamaskiner finns ju där, så jag fattar ärligt talat inte varför det inte gjorts hittills.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Konsoller är låsta system. Det du vill ha är en PC där du kan installera vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Hittade detta på denna sida, https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/50...

Citat:

The PlayStation®4 does not support DLNA or media servers, which means it is not possible to view content from another device on your console. (Updated Statement: We appreciate your feedback and are exploring possibilities.)

There are still many ways to enjoy video and music on your PS4™. Music Unlimited is our streaming music service, that can even play music in the background while you're gaming. Video Unlimited, Netflix, and Amazon are just a few of the ways you can watch TV and movies on your system.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Köp en raspberry om du vill ha en simpel mediauppspelare med xbmc som inte kostar mer än 300kr begagnat.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Dator med XBMC är fortfarande så överlägset det bara kan bli.

Permalänk
Medlem

Det som är lite intressant med One är just snacket om att det är "Underhållningssystemet med allt i ett".

Dvs det är mycket mer än en renodlad spelmaskin, just den biten att den ska klara så mycket mer än bara spela på är det som är den intressanta biten för mig. Känns som att MS går in aktivt just för det också, de har ju exempelvis släppt en fjärrkontroll för just media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag har en mediapelare men vill gärna slippa en maskin i tv-bänken om det går. PS4/XB1 är ju mer eller mindre en pc i annan förpackning och borde kunna köra xmbc eller något liknande utan några som hellst problem. Förutsättningarna för att göra dem till fullfjädrade mediamaskiner finns ju där, så jag fattar ärligt talat inte varför det inte gjorts hittills.

Finns inga pengar i xbmc och plex. Folk kan snacka hur mycket dom vill om "jag köper tv-boxar som jag rippar till min 30TB nas" .... Right, större delen av dom användarna wärzar ner sin media....

Både Sony och MS verkar ju satsa på att knyta till sig diverse tjänster via appar istället, t ex netflix, och det är ju det dom menar med sina "mediacenter".

Att det inte går att streama mkv från en nas/nätverkshare på en ps4:a / xbone handlar ju inte om att det inte går att lösa, det handlar om att dom inte -vill- tillhandahålla det....

Permalänk
Medlem

Har idag en Boxee Box där jag kan se alla play kanaler, streama alla mina DVD samt den klarar alla filformat utan problem även om de är packade i .rar. Externa undertexter är inga problem och finns inga kan de sökas upp genom boxee box.

Klarar dessa konsoller detta? Vad har de mer att erbjuda utöver det min Boxee box har som media center?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Har idag en Boxee Box där jag kan se alla play kanaler, streama alla mina DVD samt den klarar alla filformat utan problem även om de är packade i .rar. Externa undertexter är inga problem och finns inga kan de sökas upp genom boxee box.

Klarar dessa konsoller detta? Vad har de mer att erbjuda utöver det min Boxee box har som media center?

PS4 är om jag förstår det rätt en mer renodlad spelmaskin som klarar av media i viss omfattning.

Är väl One som klarar av allt det du säger och mer därtill, ska gå att styra det mesta med rösten exempelvis. även Kinect ska bidra i någon mån. Inte nog med det, går ju även rätt bra att spela med.

One ska nog ses som en slags HTPC med ett Operativsystem anpassat för den, kan jämföras med ett optimerat Windows där man ändrat inställningar etc för att få det på ett sätt som man vill ha det på. Detta kombineras i sin tur med att det är en enkel maskin att hantera. Även röststyrning och kinect finns där för att komplettera den. Sedan är spelmöjligheterna också rätt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Har idag en Boxee Box där jag kan se alla play kanaler, streama alla mina DVD samt den klarar alla filformat utan problem även om de är packade i .rar. Externa undertexter är inga problem och finns inga kan de sökas upp genom boxee box.

Klarar dessa konsoller detta? Vad har de mer att erbjuda utöver det min Boxee box har som media center?

Kort svar: nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kort svar: nej

Funkar även som ett långt svar.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Allt jag skrev är sanning, så vad har jag fel på? Vist det kanske kommer en patch i Mars men en patch finns inte idag och detta gör inte det jag sagt fel.

"Idag" är just PS3 en betydligt bättre multimedia enhet.

Sedan vist om du dyker 1db är mycket ( dvs ~6% högre ljud" ) så för all del, personligen har jag inte mina konsoler i huvud taget förutom Xbox 360.

1dB är betydligt mer än 6% och ps4 låter betydligt mer än ps3, hur xbone låter vid filmtittande vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

1dB är betydligt mer än 6% och ps4 låter betydligt mer än ps3, hur xbone låter vid filmtittande vet jag inte.

3db är dubbel ljud styrka, men för att du som människa ska uppfatta det som dubbel styrka krävs 10db mer. Dvs 1db mer är det samma som 6% högre ljud. Enlight tester så är det exakt 1db skillnad.

För att visuallisera det bättre, här:

Källa: http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Jag hade förrut en Xbox One och jag har just nu en Playstation 4. Xbox One låter i princip ingenting oavsett vad man gör med/på den.

Playstation 4 är märkbart mer högljudd. Min Playstation 3 Slim (första Slim-versionen) är tystare än min Playstation 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

3db är dubbel ljud styrka, men för att du som människa ska uppfatta det som dubbel styrka krävs 10db mer. Dvs 1db mer är det samma som 6% högre ljud. Enlight tester så är det exakt 1db skillnad.

För att visuallisera det bättre, här:
http://www.sengpielaudio.com/Cause-Effect-Perception.gif

Källa: http://www.sengpielaudio.com/calculator-levelchange.htm

Hur folk uppfattar ljud varierar från person till person och även med åldern. Allt mellan 3-10dB kan uppfattas som dubbel ljudstyrka.

Edit: Speciellt med låga ljud kan det vara stora skillnader. 1dB kan ju i det här fallet vara skillnaden mellan att höra ljudet över huvud taget och att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

PS3'an är idag den bättre multimedia maskinen än både PS4 och Xbox one. Xbox one är trevlig om du enbart ska se på TV ( I USA ) men överlag är dess implementation riktigt dålig för våra tv standarder I hela Europa och inte alls rätt tänkt eller uppbygt för vår media. Är det inte TV det gäller är PS4'an bättre men inte med mycket.

Så är det media du ska använda den till. Playstation 3 är svaret.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-ps4-vs-...

Varför? Har både 3:an och 4:an (3:an gav jag bort iofs), men har inte båda xbox DLNA (som PS3:an) + XBMC (360:n)?
Nu har jag aldrig ägt en xbox men XBMC är det bästa du kan ha gällande "HTPC" (är typ det första jag brukar installera på PC:n) och just nu så är PS4:an skräp gällande media - bluray, sonys music unlimited (vilket kostar pengar såklart) och youtube.tv är allt som kan spela upp musik/video (soundcloud, google music (java/html5) och grooveshark funkar inte pga flash) och från en pro PSx så måste jag säga xbox även om jag aldrig skulle ta hem en One om jag ens fick pengar för det.

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[sic:

;14492245']Varför? Har både 3:an och 4:an (3:an gav jag bort iofs), men har inte båda xbox DLNA (som PS3:an) + XBMC (360:n)?
Nu har jag aldrig ägt en xbox men XBMC är det bästa du kan ha gällande "HTPC" (är typ det första jag brukar installera på PC:n) och just nu så är PS4:an skräp gällande media - bluray, sonys music unlimited (vilket kostar pengar såklart) och youtube.tv är allt som kan spela upp musik/video (soundcloud, google music (java/html5) och grooveshark funkar inte pga flash) och från en pro PSx så måste jag säga xbox även om jag aldrig skulle ta hem en One om jag ens fick pengar för det.

För att PS3 är ganska komplett media maskin, vad den har t.ex. som inte Xbox 360 har är bland annat Blu-ray spelare, om du läste artikeln jag länkade till så har du allt det där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.