Lära sig nytt programmeringsspråk

Permalänk
Medlem

Lära sig nytt programmeringsspråk

Tjena!

Först och främst före någon klagar på att denna tråd redan existerar så vill jag bara säga att jag är medveten om det, skälet är
att jag inte riktigt hängde med i snacket där och att det inte riktigt var vad jag ville inrikta mig på.

Hur som helst vill jag lära mig ett programmeringsspråk, jag kan redan lite html och en aning css.
Jag vill helst programmera websidor och webinriktat och vill därför veta vilket språk man ska försöka först med, har hört att .NET är en bra början
men samt att man ska lära sig python osv osv .. vilket fall har jag inte fått ett klart svar på vilket språk man skall försöka lära sig. Jag vet att HTML inte alls är sjukt svårt och man ganska snabbt kan lära sig, css svårare för den delen.
Skulle även vilja veta vad C är för något, har för mig att MAC är kodat i C (Objective C) men sedan såg jag att någon skrivit att man kan använda sig av C i websyfte, stämmer detta? Vad är då C och kan någon förklara lite mer?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-4440 @ 3,1 GHz GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2 GB 1 033 MHz
Minne: 2* 8 192 MB Kingston DDR3 @ 667 MHz HDD: 1000 GB HDS OS: Windows 8.1 64-bit
Moderkort: Gigabyte B85M-D3H Chassi: Cooler Master Elite 430 Mus: Razer Abysssus 3500dpi
Bildskärm: 1920x1200 HP LP2465 + 1280x1024 Dell skit Tagentbord: Saitek Eclipse II

Permalänk
Entusiast

Vad är du mest intresserad av? Frontend (Det visuella. Själva sidan. Utseendet) eller backend (Logiken bakom kulisserna. Funktioner)?
Själv är jag en förespråkare för PHP. Ett oerhört smidigt och öppet backend-språk. Också plattformsoberoende.
.NET är också vettigt, men där är man mer låst till Windows-plattformen. Visst "går" det att se det som plattformsoberoende om man bara vill. Men jag skulle inte kalla det "oberoende".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hmm, jag själva utseendet på en hemsida spelar ju såklart roll men jag vill nog hellre lära mig det du kallar "backend" först då det är själva funktionerna och möjligheterna jag är ute efter i första hand.

Har även blivit rekommenderad PHP eftersom att man kan göra dynamiska sidor samt skapa en hel del funktioner men eftersom att jag aldrig fått en ordentlig förklaring eller "lektion" i php har jag aldrig förstått.

//Smoow

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-4440 @ 3,1 GHz GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2 GB 1 033 MHz
Minne: 2* 8 192 MB Kingston DDR3 @ 667 MHz HDD: 1000 GB HDS OS: Windows 8.1 64-bit
Moderkort: Gigabyte B85M-D3H Chassi: Cooler Master Elite 430 Mus: Razer Abysssus 3500dpi
Bildskärm: 1920x1200 HP LP2465 + 1280x1024 Dell skit Tagentbord: Saitek Eclipse II

Permalänk
Medlem

Börja med Python eller .NET (C#).
PHP är ett härke och det är bättre att börja med ett strukturerat och genomtänkt språk.

Permalänk
Medlem

Om det är just webprogramering du vill jobba med skulle jag kolla på javascript och något framwork till det, bra att kunna är i alla fall jquery. Javascript förs på klient sidan men kan innehålla mycket logik om man vill. Javascript är det enda språk som kan körs på klientsidan vilket gör det till ett mer eller mindre måste. På serversidan finns det många språk att välja i mellan, jag har bara jobbat med php samt lite java på server sidan och av min erfarenhet är php enklare att komma igång med medan java först blir bra på mer komplexa sidor. Det finns självklart en massa andra vettiga språk men jag lämnar dem till andra som kan dom bättre. Sedan till server sidan tillhör det nästan alltid en databas där mysql är bland de vanligaste. Det gör att lära sig skriva mysql querys är väldigt bra att kunna.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att börja med någonting enkelt att bygga vidare ifrån. Jag tycker personligen bra om Java, och det har många bra tutorials på grunderna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Citat:

Börja med Python eller .NET (C#).
PHP är ett härke och det är bättre att börja med ett strukturerat och genomtänkt språk.

Citat:

Om det är just webprogramering du vill jobba med skulle jag kolla på javascript och något framwork till det, bra att kunna är i alla fall jquery. Javascript förs på klient sidan men kan innehålla mycket logik om man vill. Javascript är det enda språk som kan körs på klientsidan vilket gör det till ett mer eller mindre måste. På serversidan finns det många språk att välja i mellan, jag har bara jobbat med php samt lite java på server sidan och av min erfarenhet är php enklare att komma igång med medan java först blir bra på mer komplexa sidor. Det finns självklart en massa andra vettiga språk men jag lämnar dem till andra som kan dom bättre. Sedan till server sidan tillhör det nästan alltid en databas där mysql är bland de vanligaste. Det gör att lära sig skriva mysql querys är väldigt bra att kunna.

Alright, någon som vet var man kan lära sig allt detta? Alltså har letat runt lite men kan inte hitta något klokt ställe att börja lära sig.

Vad är jQuery för språk? Funktioner? Har hört talas om det dock. Samma fråga gäller Python.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-4440 @ 3,1 GHz GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2 GB 1 033 MHz
Minne: 2* 8 192 MB Kingston DDR3 @ 667 MHz HDD: 1000 GB HDS OS: Windows 8.1 64-bit
Moderkort: Gigabyte B85M-D3H Chassi: Cooler Master Elite 430 Mus: Razer Abysssus 3500dpi
Bildskärm: 1920x1200 HP LP2465 + 1280x1024 Dell skit Tagentbord: Saitek Eclipse II

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSmoow:

Alright, någon som vet var man kan lära sig allt detta? Alltså har letat runt lite men kan inte hitta något klokt ställe att börja lära sig.

Vad är jQuery för språk? Funktioner? Har hört talas om det dock. Samma fråga gäller Python.

jQuery säger jag också. Det är typ en lightweight version av javascript.

Från wikipedia

Citat:

jQuery är ett JavaScript-bibliotek som är tänkt att förenkla HTML-, DOM- och CSS-modifikation, händelsehantering, animering och AJAX för att snabba upp webbutvecklingen. På Barcamp 2006 släppte skaparen John Resig, som också leder utvecklingsarbetet, den första versionen av Jquery. Det används av nästan 35% av de 1 000 000 mest besökta hemsidorna och är just nu det populäraste JavaScript-biblioteket.

Har du förresten testat Codecademy? Inte den allra bästa sidan men den är ändå ett bra ställe att börja på. http://www.codecademy.com/ där kan du testa lite olika språk och se hur dom fungerar live.

Permalänk
Medlem

Sök på www.studera.nu, det finns en del 7,5 HP-kurser på distans in introduktion till programmering, bland annat i C#. Finns t.ex. en vid Luleå Tekniska Universitet.

Har läst lite av varje på detta sätt och jag tycker att man lär sig en hel del trots att det bara är fem veckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

Skall man lära sig ett språk, rekommenderar jag att man väntar med med alla "rapid development" bibliotek. Undvik också andra "underlättande" bibliotek. Det finns en risk att de förvirrar mer än vad det hjälper.
Lär dig språket i sin renaste form.

Först när du känner att du fått kläm på språket, kan det vara bra att titta på olika bibliotek som underlättar utvecklingen.

Själv är jag mycket sparsam med javasvript, och anser att det hör hemma i 1900-talet. Faktist så har jag hållt mig borta från alla client side-script rätt bra de senaste åren tack vare HTML5 och CSS3.

Mitt tips satsa på ett backend-språk, och sikta på HTML5/CSS3 så ser du snart att man kommer oerhört långt på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du förresten testat Codecademy? Inte den allra bästa sidan men den är ändå ett bra ställe att börja på. http://www.codecademy.com/ där kan du testa lite olika språk och se hur dom fungerar live.

Grejen med codeacademy är ett det är så basic saker, till exempel HTML5 som du lär dig där kan man redan med bakbundna händer.
Jag vill fördjupa mig i ett språk inte skrapa lite på ytan om du förstår vad jag menar?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-4440 @ 3,1 GHz GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2 GB 1 033 MHz
Minne: 2* 8 192 MB Kingston DDR3 @ 667 MHz HDD: 1000 GB HDS OS: Windows 8.1 64-bit
Moderkort: Gigabyte B85M-D3H Chassi: Cooler Master Elite 430 Mus: Razer Abysssus 3500dpi
Bildskärm: 1920x1200 HP LP2465 + 1280x1024 Dell skit Tagentbord: Saitek Eclipse II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iSmoow:

Grejen med codeacademy är ett det är så basic saker, till exempel HTML5 som du lär dig där kan man redan med bakbundna händer.
Jag vill fördjupa mig i ett språk inte skrapa lite på ytan om du förstår vad jag menar?

Där är PHP bra.
Det är enkelt att komma igång med, och man utvecklas snabbt på djupet bara genom att slå upp funktioner, kommandon och annat godis på PHPs dokumentsidor.
Jag själv utvecklade mina djupa PHP-kunskaper på djupet tack vare dokumentationen: http://www.php.net/manual/en/
Ärligt talat tror jag man inte behöver någon annan dokumentation. Bara man är villig att testa och experimentera på egen hand.
Vartefter man ser att man behöver en viss funktion, så slår man upp den i dokumentationen, läser på, testar och implementerar den.
Jag själv brukar ha den dokumentationen öppen i en egen flik när jag skriver PHP-kod. Rätt som det är behöver jag påminna mig själv om någonting.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Bra frågor, och en hel del bra svar.

Jag har många års erfarenhet och skulle direkt avråda från att hålla på med något som har med webprogrammering att göra.

Dels är programmen en jävla soppa, dels går det 16 på dussinet som arbetar med det, och dels är det rätt dåligt betalt.

Lite beroende på hur du är som person - så är det även low-tech. Det behöver inte vara en nackdel, det är mer en personlighetsfråga.

Jag skulle råda dig att lära dig C / C++. Anledningen är enkel: gör en lista över världens populäraste Java/C#-program och en lista över världens populäraste C-program. På Java-sidan finns fortfarande ingenting, trots att det varit populärt i 18 år. På C-sidan finns alla operativsystem, Windows, OS/X, Linux, Office, i stort sett allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

Bra frågor, och en hel del bra svar.

Jag har många års erfarenhet och skulle direkt avråda från att hålla på med något som har med webprogrammering att göra.

Dels är programmen en jävla soppa, dels går det 16 på dussinet som arbetar med det, och dels är det rätt dåligt betalt.

Lite beroende på hur du är som person - så är det även low-tech. Det behöver inte vara en nackdel, det är mer en personlighetsfråga.

Jag skulle råda dig att lära dig C / C++. Anledningen är enkel: gör en lista över världens populäraste Java/C#-program och en lista över världens populäraste C-program. På Java-sidan finns fortfarande ingenting, trots att det varit populärt i 18 år. På C-sidan finns alla operativsystem, Windows, OS/X, Linux, Office, i stort sett allt.

Grejen är att detta skall vara mer som en sak vid sidan om mitt studerande och jobb, jag tänkte inte jobba med webprogrammering, då är programmering av mjukvara mer lönsam. Tänkte bara att det kan vara bra generellt att kunna programmera och då jag höller på en hel del med web där jag skulle vara i behov av en hemsida eller två.

Kortfattat. Jag kommer använda mig av webprogrammering mer som en hobby.

// Leo

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-4440 @ 3,1 GHz GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2 GB 1 033 MHz
Minne: 2* 8 192 MB Kingston DDR3 @ 667 MHz HDD: 1000 GB HDS OS: Windows 8.1 64-bit
Moderkort: Gigabyte B85M-D3H Chassi: Cooler Master Elite 430 Mus: Razer Abysssus 3500dpi
Bildskärm: 1920x1200 HP LP2465 + 1280x1024 Dell skit Tagentbord: Saitek Eclipse II

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Där är PHP bra.
Det är enkelt att komma igång med, och man utvecklas snabbt på djupet bara genom att slå upp funktioner, kommandon och annat godis på PHPs dokumentsidor.
Jag själv utvecklade mina djupa PHP-kunskaper på djupet tack vare dokumentationen: http://www.php.net/manual/en/
Ärligt talat tror jag man inte behöver någon annan dokumentation. Bara man är villig att testa och experimentera på egen hand.
Vartefter man ser att man behöver en viss funktion, så slår man upp den i dokumentationen, läser på, testar och implementerar den.
Jag själv brukar ha den dokumentationen öppen i en egen flik när jag skriver PHP-kod. Rätt som det är behöver jag påminna mig själv om någonting.

Men PHP är mer som själva "funktionerna" då eftersom att du implanterar det i HTML5 koden, eller?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-4440 @ 3,1 GHz GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2 GB 1 033 MHz
Minne: 2* 8 192 MB Kingston DDR3 @ 667 MHz HDD: 1000 GB HDS OS: Windows 8.1 64-bit
Moderkort: Gigabyte B85M-D3H Chassi: Cooler Master Elite 430 Mus: Razer Abysssus 3500dpi
Bildskärm: 1920x1200 HP LP2465 + 1280x1024 Dell skit Tagentbord: Saitek Eclipse II

Permalänk
Medlem

Ruby on rails. Ruby är coolt. Rails är ännu coolare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSmoow:

Grejen med codeacademy är ett det är så basic saker, till exempel HTML5 som du lär dig där kan man redan med bakbundna händer.
Jag vill fördjupa mig i ett språk inte skrapa lite på ytan om du förstår vad jag menar?

Då säger jag att du köper en bok i något språk du är intresserad av. Python är jättebra, går genom den, sen köper nästa. Böcker slår alla övningshemsidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Skall man lära sig ett språk, rekommenderar jag att man väntar med med alla "rapid development" bibliotek. Undvik också andra "underlättande" bibliotek. Det finns en risk att de förvirrar mer än vad det hjälper.
Lär dig språket i sin renaste form.

Jag tycker faktiskt helt tvärt om - Finns ingen anledning att lära sig allting inom allt. Bara för att du är en hejare på att bygga ihop datorer behöver du inte veta hur man bygger ett chip eller en transistor, eller ens hur man smälter plasten till chassit.

Vi kan mer idag för att vi baserar vårt arbete på tidigare arbete - Vi kan skapa en bil idag, för att någon redan skapat en maskin som kan skapa perfekta kulor, vilket behövs för ett kullager - etc.etc.

Det finns ingen som helst anledning att du behöver veta hur JITen kompilerar koden, det går utmärkt att bara skriva C# och deploya. - Samma med front-end bibliotek som typ jQuery - Om du inte behöver kunna Javascript, funkar det jättebra att bara kunna jQuery. Du kan jobba front end i flera år innan du ens behöver bekymra dig om JavaScript och när den dagen kommer så blir det nog inga större problem.

Nä du. Bygg vidare på våra förfäder, uppfinn inte hjulet en gång till. Bygg inte dina egna kulor till dina kullager. Det behövs inte.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ernesto:

Jag tycker faktiskt helt tvärt om - Finns ingen anledning att lära sig allting inom allt. Bara för att du är en hejare på att bygga ihop datorer behöver du inte veta hur man bygger ett chip eller en transistor, eller ens hur man smälter plasten till chassit.

Vi kan mer idag för att vi baserar vårt arbete på tidigare arbete - Vi kan skapa en bil idag, för att någon redan skapat en maskin som kan skapa perfekta kulor, vilket behövs för ett kullager - etc.etc.

Det finns ingen som helst anledning att du behöver veta hur JITen kompilerar koden, det går utmärkt att bara skriva C# och deploya. - Samma med front-end bibliotek som typ jQuery - Om du inte behöver kunna Javascript, funkar det jättebra att bara kunna jQuery. Du kan jobba front end i flera år innan du ens behöver bekymra dig om JavaScript och när den dagen kommer så blir det nog inga större problem.

Nä du. Bygg vidare på våra förfäder, uppfinn inte hjulet en gång till. Bygg inte dina egna kulor till dina kullager. Det behövs inte.

Helt sant, så länge som man bara skriver programvara som inte på något sätt försöker utmana gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma med systemet.

Eftersom "alla" kör med bilanalogier: Du behöver inte heller alls veta hur en bil fungerar för att köra den i laglig fart på allmän väg, men är du racerförare och verkligen ska lägga dig på gränsen för vad som är möjligt med materialet så måste du har ganska god förståelse för hur saker hänger ihop. Utan den kunskapen blir din feedback till service-teamet väldigt svår att tolka.

Tänk på det alla som aldrig bekymrat er över hur olika konstruktioner påverkar genererad kod, aldrig bekymrat över er exakt hur standardbiblioteket implementerar sina abstrakta datatyper, etc.

För den som vill öva sig på att förklara tillfällen när sakerna "under huven" är viktig kan fundera på varför "std::sort()" i C++ typiskt är runt 2 gånger snabbare än motsvarande funktion i C/Java/C#

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ernesto:

Jag tycker faktiskt helt tvärt om - Finns ingen anledning att lära sig allting inom allt. Bara för att du är en hejare på att bygga ihop datorer behöver du inte veta hur man bygger ett chip eller en transistor, eller ens hur man smälter plasten till chassit.

Vi kan mer idag för att vi baserar vårt arbete på tidigare arbete - Vi kan skapa en bil idag, för att någon redan skapat en maskin som kan skapa perfekta kulor, vilket behövs för ett kullager - etc.etc.

Det finns ingen som helst anledning att du behöver veta hur JITen kompilerar koden, det går utmärkt att bara skriva C# och deploya. - Samma med front-end bibliotek som typ jQuery - Om du inte behöver kunna Javascript, funkar det jättebra att bara kunna jQuery. Du kan jobba front end i flera år innan du ens behöver bekymra dig om JavaScript och när den dagen kommer så blir det nog inga större problem.

Nä du. Bygg vidare på våra förfäder, uppfinn inte hjulet en gång till. Bygg inte dina egna kulor till dina kullager. Det behövs inte.

Det beror väl på syftet?
Om syftet är att snabbt komma igång untan behov att fördjupa sig i ett språk, så är dessa bibliotek och rapid development -verktygen utmärkta. De är trots allt till för just det: Rapid Development (Snabb utveckling)

Men är syftet att lära sig ett språk, så tycker jag att det är lite att gå baklänges. Visst kommer man snabbt igång, men man hoppar också över mycket matnyttigt, sett till syftet att lära sig.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jo visst, men för att hålla oss till de roliga metaforerna - Varför skulle man vilja lära sig hur man bygger en masking som skapar kulor som man kan ha till att bygga kullager som man kan sätta på ett hjul - När det jag vill göra är att köra bil?

Bättre då att lära sig styra och växla.

Sen är det ju också så att har man suttit och skrivit jQuery professionellt i några år så klarar man nog av att fnula ihop lite javascript också.

Permalänk
Medlem

Python med ramverket Django kanske vore något. Det verkar som det börjar bli väldigt populärt vad jag har förstått.