Behöver ett mITX-kort med FM2+, vilket?

Permalänk

Behöver ett mITX-kort med FM2+, vilket?

Hej.
Jag hade ett AsRock FM2A88X (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2246061) som kastade in handuken. Skickade in den och fick pengarna tillbaka. Nu är frågan, ska jag köpa ett nytt sådant eller välja ett Gigabyte F2A88XN (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2275283) istället?

Det som talar emot Gigabytes kort är att det bara finns två interna USB-headers. Jag behöver tre då mitt chassi har två usb-uttag och en kortläsare. Fördelen är att det följer med ett bättre wifi-kort.
Men i övrigt är det jämnt skägg som jag förstår.

Förutom det uppenbara med portar och sådant som jag förstår, finns det något annat att ta i beaktande i valet?

Visa signatur

Nuvarande kontorsdator:
MB: Gigabyte F2A88XN-WIFI, CPU: AMD A4-5300, SSD: Kingston SSDNow 120Gb
RAM: G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz 2x4Gb, Chassi: Streacom F7C mITX, PSU: PicoPSU 200W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mollymorris:

Hej.
Jag hade ett AsRock FM2A88X (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2246061) som kastade in handuken. Skickade in den och fick pengarna tillbaka. Nu är frågan, ska jag köpa ett nytt sådant eller välja ett Gigabyte F2A88XN (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2275283) istället?

Det som talar emot Gigabytes kort är att det bara finns två interna USB-headers. Jag behöver tre då mitt chassi har två usb-uttag och en kortläsare. Fördelen är att det följer med ett bättre wifi-kort.
Men i övrigt är det jämnt skägg som jag förstår.

Förutom det uppenbara med portar och sådant som jag förstår, finns det något annat att ta i beaktande i valet?

Två USB uttag per Header, Dvs 4st USB uttag eller 2st + en USBkopplad lösning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Två USB uttag per Header, Dvs 4st USB uttag eller 2st + en USBkopplad lösning.

Ok, men det var nog jag som virrade till det. 2 interna USB-anslutningar står det i specen (en USB2 och en USB3), och det är en för lite. Kan man lösa det på något vis?

En sådan jag hade ja. Lust att motivera varför denna är bättre?

Visa signatur

Nuvarande kontorsdator:
MB: Gigabyte F2A88XN-WIFI, CPU: AMD A4-5300, SSD: Kingston SSDNow 120Gb
RAM: G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz 2x4Gb, Chassi: Streacom F7C mITX, PSU: PicoPSU 200W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mollymorris:

Ok, men det var nog jag som virrade till det. 2 interna USB-anslutningar står det i specen (en USB2 och en USB3), och det är en för lite. Kan man lösa det på något vis?

Det går att lösa med en USB3 till USB 2 adaptar (intern adapter). Omvandla USB3 kontakten på moderkortet till en USB2. Dock vanligare med det andra hållet dessvärre.

Jag anser nog att Gigabyte brädan är bättre med sina 4års garanti mot Asrocks 1år...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fördelar med Gigabyte är följande

1. Antennen som verkar kunna fastna med en magnet !
2. 2st HDMI utgångar
3. 2st SPDIF
4. 1 Intern SPDIF
5. Stödjer 64GB RAM haha finns det 1x 32 gb sticka? xD

Asrock Fördelar

1.12St USB portar
2. 3 interna USB kontakter 2x 2.0 1x 3.0
4. 6 Sata portar + 1 M-sata slot
5. 1 Mini -PCI slot

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det går att lösa med en USB3 till USB 2 adaptar (intern adapter). Omvandla USB3 kontakten på moderkortet till en USB2. Dock vanligare med det andra hållet dessvärre.

Jag anser nog att Gigabyte brädan är bättre med sina 4års garanti mot Asrocks 1år...

Aha, finns det sådant. Ja då blir det ju ett annat läge. Bra med lång garanti.

Skrivet av Stefan93:

Fördelar med Gigabyte är följande

1. Antennen som verkar kunna fastna med en magnet !
2. 2st HDMI utgångar
3. 2st SPDIF
4. 1 Intern SPDIF
5. Stödjer 64GB RAM haha finns det 1x 32 gb sticka? xD

Asrock Fördelar

1.12St USB portar
2. 3 interna USB kontakter 2x 2.0 1x 3.0
4. 6 Sata portar + 1 M-sata slot
5. 1 Mini -PCI slot

Förutom antennen så har den väl ett bättre wifi-kort?

Bägge har mini-PCI, där sitter WIFI-kortet.

Massor av SATA och USB-portar på AsRock-kortet, men ärligt talat behöver jag dem inte i den lilla kompakta datorn.

Det får bli ett Gigabyte då om inget nytt framkommer.

Tack för hjälpen! Ni är grymma!

Visa signatur

Nuvarande kontorsdator:
MB: Gigabyte F2A88XN-WIFI, CPU: AMD A4-5300, SSD: Kingston SSDNow 120Gb
RAM: G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz 2x4Gb, Chassi: Streacom F7C mITX, PSU: PicoPSU 200W

Permalänk

Köpte gigakortet. Helnöjd. Men jag måste berätta en sak. Gjorde ett sånt där Windows prestandatest och minneshanteringen gick från 5,9 till 7,1 och processorn ökade också. Hur tusan kan det bli så?
All hårdvara är densamma. Dessutom var inte Windows så glad med nytt moderkort då jag inte hunnit installera några som helst drivers för det nya mobot.
Skumt va? Eller är det normalt att det kan skilja så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande kontorsdator:
MB: Gigabyte F2A88XN-WIFI, CPU: AMD A4-5300, SSD: Kingston SSDNow 120Gb
RAM: G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz 2x4Gb, Chassi: Streacom F7C mITX, PSU: PicoPSU 200W

Permalänk
Avstängd

ja jag ville ha detta moderkort åxå men den stödde inte min a10 7700k från start så nu avaktar jag med detta köp istället.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Enligt processorlistan stödjer den A10 kaveri iaf.

Visa signatur

Nuvarande kontorsdator:
MB: Gigabyte F2A88XN-WIFI, CPU: AMD A4-5300, SSD: Kingston SSDNow 120Gb
RAM: G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz 2x4Gb, Chassi: Streacom F7C mITX, PSU: PicoPSU 200W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mollymorris:

Enligt processorlistan stödjer den A10 kaveri iaf.

jupp men inte från start !! har redan haft det moderkortet hemma o testat så det blir att köpa en billig cpu för att sen lämna tillbaks då jag flashat bios

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Aha, då är jag med.
Återkom gärna med en rapport när du flashat bios och kört igång din Kaveri.

Visa signatur

Nuvarande kontorsdator:
MB: Gigabyte F2A88XN-WIFI, CPU: AMD A4-5300, SSD: Kingston SSDNow 120Gb
RAM: G.Skill Ripjaws DDR3 2133Mhz 2x4Gb, Chassi: Streacom F7C mITX, PSU: PicoPSU 200W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mollymorris:

Aha, då är jag med.
Återkom gärna med en rapport när du flashat bios och kört igång din Kaveri.

Jo köpte ett begfat bord och en x2 4400 dör 1100 kr bättrw set wn innanföe 799 aen fick jag lämna tillbaks för jag orkade inte innan

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Kör personligen med Gigabytekortet i min HTPC, fungerade out of the box med min 6400k.

WIFI, framtidssäkert(Kaveristöd). Ha i åtanke att kortet behöver en BIOS uppgradering för att köras Kaveri.
Mer information: http://www.gigabyte.se/support-downloads/cpu-support-popup.as...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nicke505:

Kör personligen med Gigabytekortet i min HTPC, fungerade out of the box med min 6400k.

WIFI, framtidssäkert(Kaveristöd). Ha i åtanke att kortet behöver en BIOS uppgradering för att köras Kaveri.
Mer information: http://www.gigabyte.se/support-downloads/cpu-support-popup.as...

Jo låste och förstod det innan.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

jag köpte nyss ett asrock-kort och a10-7850.
från start så kunde jag inte boota in i os eller installera någonting för allt blåskärmade. men det gick att flasha fint från uefi märkte jag sen. efter det ville allt fungera fint!

anledningen till att jag valde asrock-kortet var för att man får plats med fetast kylare med det hdmi in är ju coolt också

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Sorry om jag går in och snor tråden lite men klarar mITX korten med FM2+ av nån klockning? Tänkte ett ITX kort och en 750k eller 760k. Men korten stödjer 95-100w processorer klarar det då om man klockar en 100w processor?
Ngn som har erfarenhet av lite klockning på mITX med FM2+ sockeln och athlon eller andra processorer?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync