SSHD - Behövs luftflöde ?

Permalänk
Medlem

SSHD - Behövs luftflöde ?

Hej!

Har ett fractal design arc mini R2 och undrar om man kan montera två stycken 1TB laptop SSHD på SSD fästena bakom moderkortet eller om dom behöver mer luftigare miljö ?

MVH Nicklas

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

Hej!

Har ett fractal design arc mini R2 och undrar om man kan montera två stycken 1TB laptop SSHD på SSD fästena bakom moderkortet eller om dom behöver mer luftigare miljö ?

MVH Nicklas

Hårddiskar behöver inte direkt någon kylning så det kommer att gå bra.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Hårddiskar behöver inte direkt någon kylning så det kommer att gå bra.

Skojaru?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jookeer:

En undersökning på över hundratusen hårddiskar hittade ingen tydlig koppling mellan höga temperaturer och haveri. Tvärt om verkade felfrekvensen vara högre för hårddiskar som var kalla än de som var varma.

Så förutsatt att man inte lindar in sina hårddiskar i glasfiberull så har de inget direkt behov av aktiv kylning.

http://static.googleusercontent.com/media/research.google.com...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Den där sk. studien e skitgammal och avser diskar från 2005 och tidigare i servermiljö vilket knappast gäller för hemanvändare.

Att hårddiskar inte behöver kylning e på ren svenska SKITSNACK!

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Den där sk. studien e skitgammal och avser diskar från 2005 och tidigare i servermiljö vilket knappast gäller för hemanvändare.

Att hårddiskar inte behöver kylning e på ren svenska SKITSNACK!

Det är inte skitsnack, Har du några som hellst bevis på att en hårddisk skulle behöva kylning? Och varför fungerar laptop hårddiskar utan kylning?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av H4nsson:

Hårddiskar behöver inte direkt någon kylning så det kommer att gå bra.

Skrivet av jookeer:
Skrivet av Zotamedu:

En undersökning på över hundratusen hårddiskar hittade ingen tydlig koppling mellan höga temperaturer och haveri. Tvärt om verkade felfrekvensen vara högre för hårddiskar som var kalla än de som var varma.

Så förutsatt att man inte lindar in sina hårddiskar i glasfiberull så har de inget direkt behov av aktiv kylning.

http://static.googleusercontent.com/media/research.google.com...

Oavsätt så kommer diskarna kylas fint genom att vara i kontakt med metallen på moderkortsplåten. 2st 2.5" SSHD kommer inte utveckla någon värme att prata om och samtidigt kylas genom termisk ledning genom chassiplåten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Den där sk. studien e skitgammal och avser diskar från 2005 och tidigare i servermiljö vilket knappast gäller för hemanvändare.

Att hårddiskar inte behöver kylning e på ren svenska SKITSNACK!

Höhö,det är ju ändå marginellt och inget att hetsa upp sig över släpp det,om du nu inte har diskar från 2001 eller så:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

En undersökning på över hundratusen hårddiskar hittade ingen tydlig koppling mellan höga temperaturer och haveri. Tvärt om verkade felfrekvensen vara högre för hårddiskar som var kalla än de som var varma.

Så förutsatt att man inte lindar in sina hårddiskar i glasfiberull så har de inget direkt behov av aktiv kylning.

http://static.googleusercontent.com/media/research.google.com...

Den är fin den! Och folk tycker jag är galen som kör relativt fläktlöst till mina hårddiskar! Sen betyder det självklart inte att de ska ligga på 80c hela tiden för det, men vettiga hårddiskar behöver inte speciellt mycket kylning.

Sen är det mycket viktigare att inte köpa Seagate än något annat!

Ett varningens finger till TS dock, ska du använda dem som speldiskar eller något du kommer använda relativt ofta så är det mycket snabbare att ta en vanlig 3.5"-enhet till lagringen och en SSD till spelen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Den är fin den! Och folk tycker jag är galen som kör relativt fläktlöst till mina hårddiskar! Sen betyder det självklart inte att de ska ligga på 80c hela tiden för det, men vettiga hårddiskar behöver inte speciellt mycket kylning.

Sen är det mycket viktigare att inte köpa Seagate än något annat!

Ett varningens finger till TS dock, ska du använda dem som speldiskar eller något du kommer använda relativt ofta så är det mycket snabbare att ta en vanlig 3.5"-enhet till lagringen och en SSD till spelen.

A och O.

Permalänk

Precis, seagate är jävulens påfund!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Den där sk. studien e skitgammal och avser diskar från 2005 och tidigare i servermiljö vilket knappast gäller för hemanvändare.

Att hårddiskar inte behöver kylning e på ren svenska SKITSNACK!

Innan ni blir arga och börjar "skrika" åt varandra så kanske ni ska definera vad kylning är i er värld?

mvh

Thommy

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Precis, seagate är jävulens påfund!

Skrivet av El_Raspberry:

Kört med seagate diskar sen 2tb barracuda kom från seagate, inte en disk som ballat ur än så jag ser inte anledningen till all the hate.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Är väll klart som korvspad att diskar ska ha kylning.

Varför tror ni externa diskar går sönder så ofta? och bärbara vad jag vet brukar rasa rätt ofta med sen beror ju mycket också på stötar att dem får smällar men helt klart behövs kylning.

Ta tex wd black som satt i många externa lådor ett tag dem hade nog inte hållt allt för länge om inte folk plockade ut dem å körde dem med kylning.

Kan tänka mig dock att vissa green diskar kan gå utan kylning och dem inte sitter allt för tätt ihop men inget jag nånsin kommer köra diskar ska ha kylning.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Men, i en process som SSHD genereras väl ingen värme att tala om på egen hand?

Hur står datorn? Om den står fritt i ett rum och i övrigt är välventilerad tror jag inte att det kommer att bli ett problem. Skulle du därmot gömma den i en bryålåda eller garderob så tycker jag itne att du skall göra det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Är väll klart som korvspad att diskar ska ha kylning.

Varför tror ni externa diskar går sönder så ofta? och bärbara vad jag vet brukar rasa rätt ofta med sen beror ju mycket också på stötar att dem får smällar men helt klart behövs kylning.

Ta tex wd black som satt i många externa lådor ett tag dem hade nog inte hållt allt för länge om inte folk plockade ut dem å körde dem med kylning.

Kan tänka mig dock att vissa green diskar kan gå utan kylning och dem inte sitter allt för tätt ihop men inget jag nånsin kommer köra diskar ska ha kylning.

Externa diskar går väl sönder pga knuffar, stötar. Samma sak gäller diskarna i bärbara datorer. Jag har då aldrig haft någon aktiv kylning på hårddiskar.

Till TS
Jag tror att det ska funka däremot skulle jag nog köpa Desktop SSHD, inte Laptop SSHD, och skita i att montera något bakom moderkortsplåten. Laptophårddiskar är väldigt trötta i jämförelse med en 3,5 tums disk.

Permalänk
Medlem

Tycker det är fel att ge ett så kategoriskt och raljant svar som H4nsson ger: "Hårddiskar behöver inte direkt någon kylning...". Det viktiga är att läsa specifikationen för hårddisken och se vad det operativa temperaturområdet är, man skall hålla sig inom den (för kallt är inte bra heller).

Så här skriver t.ex. Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Externa diskar går väl sönder pga knuffar, stötar. Samma sak gäller diskarna i bärbara datorer. Jag har då aldrig haft någon aktiv kylning på hårddiskar.

Till TS
Jag tror att det ska funka däremot skulle jag nog köpa Desktop SSHD, inte Laptop SSHD, och skita i att montera något bakom moderkortsplåten. Laptophårddiskar är väldigt trötta i jämförelse med en 3,5 tums disk.

Hela grejen är att jag vill bli kvitt HDD buren för vattenkylning dock, och arc mini R2 har två stycken SSD (2.5") slots bakom moderkortsplåten

Skrivet av Cybertsen:

Tycker det är fel att ge ett så kategoriskt och raljant svar som H4nsson ger: "Hårddiskar behöver inte direkt någon kylning...". Det viktiga är att läsa specifikationen för hårddisken och se vad det operativa temperaturområdet är, man skall hålla sig inom den (för kallt är inte bra heller).

Så här skriver t.ex. Seagate.

Intressant, eftersom jag planerar vattenkylning så borde det gå att genomföra då, om man kanske vinklar skiljeväggen lite vid främre 240 radiatorn, och på det sättet leda lite luft iaf.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jookeer:

Den där sk. studien e skitgammal och avser diskar från 2005 och tidigare i servermiljö vilket knappast gäller för hemanvändare.

Att hårddiskar inte behöver kylning e på ren svenska SKITSNACK!

Det är vanliga konsumentdiskar och i en servermiljö får de utstå påfrestningar som ingen normal användare någonsin utsätter sina diskar för hemma. Det är mycket högre påfrestningar där då du läser och skriver dygnet runt. Så det är ett högst relevant test. Eller har du någon sorts egen studie som bevisar motsatsen?

Skrivet av pompa_kumla:

Är väll klart som korvspad att diskar ska ha kylning.

Varför tror ni externa diskar går sönder så ofta? och bärbara vad jag vet brukar rasa rätt ofta med sen beror ju mycket också på stötar att dem får smällar men helt klart behövs kylning.

Ta tex wd black som satt i många externa lådor ett tag dem hade nog inte hållt allt för länge om inte folk plockade ut dem å körde dem med kylning.

Kan tänka mig dock att vissa green diskar kan gå utan kylning och dem inte sitter allt för tätt ihop men inget jag nånsin kommer köra diskar ska ha kylning.

Så du ställer en fråga som du sedan besvarar själv och ändå påstår du att kylning är ett måste? Vad är mekanismen bakom att en disk havererar när den håller en viss godtycklig temperatur på strax över rumstemperatur?

Att ta en enskild serie som exempel blir ju lite konstigt då det finns massa exempel på enskilda serier av hårddiskar som har väldigt höga felfrekvenser.

Så har du något konkret att komma med mer än någon sorts magkänsla som säger att allt som sitter i en dator måste ha en fläkt på sig?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Kylning är inte motsatsen till en hermetiskt tillsluten låda. Att helt enkelt ha hårddisken i kontakt med metallytor eller luft som rör på sig kommer i nästan alla fall förhindra att den "överhettar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kylning är inte motsatsen till en hermetiskt tillsluten låda. Att helt enkelt ha hårddisken i kontakt med metallytor eller luft som rör på sig kommer i nästan alla fall förhindra att den "överhettar"

Precis detta.
Det är ju inte så att TS ska isolera hårddisken helt från omvärlden och låta den koka sig själv. Naturliga konvektionen från hårddisken lär räcka som luftflöde och på baksidan lär det väl ändå finns lite genomströmning av luft i alla fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Dussan89:

Kört med seagate diskar sen 2tb barracuda kom från seagate, inte en disk som ballat ur än så jag ser inte anledningen till all the hate.

Anledningen är den här http://blog.backblaze.com/2014/01/21/what-hard-drive-should-i...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Är väll klart som korvspad att diskar ska ha kylning.

Varför tror ni externa diskar går sönder så ofta? och bärbara vad jag vet brukar rasa rätt ofta med sen beror ju mycket också på stötar att dem får smällar men helt klart behövs kylning.

Ta tex wd black som satt i många externa lådor ett tag dem hade nog inte hållt allt för länge om inte folk plockade ut dem å körde dem med kylning.

Kan tänka mig dock att vissa green diskar kan gå utan kylning och dem inte sitter allt för tätt ihop men inget jag nånsin kommer köra diskar ska ha kylning.

Varför skall hårddiskar ha kylning ??
skulle man kunna tänka sig attt aluminiumhöljet leder bort tillräckligt mycket energi för att få hårddisken att fungera??

Men om du har en annan källa för information så får du självklart länka oss den, tror hela SC är nyfikna

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

"Varför tror ni externa diskar går sönder så ofta? och bärbara vad jag vet brukar rasa rätt ofta med sen beror ju mycket också på stötar att dem får smällar men helt klart behövs kylning.

Ta tex wd black som satt i många externa lådor ett tag dem hade nog inte hållt allt för länge om inte folk plockade ut dem å körde dem med kylning."

Tacksam för svar angående "kylda" hårddiskar VS icke kylda.......... fan började skratta lite här
Länka lite schyssssta produkter för att "kyla" ner hårddiskarna...

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

http://www.tweaktown.com/articles/6028/dispelling-backblaze-s...

5 minuters googlande.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

vill även tillägga att en SSHD är fortfarande en viss del mekanisk och kommer att låta som fan när du fäster dom på SSD platserna där bak. inte en bra ide

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Discokungen

Men kan ju hitta motbevis på allt från förintelsen till månlandningen om man googlar lite. Självklart är det bra poänger som tas upp, men det gör fortfarande inte "studien" helt opålitlig. Seagate har fått galet mycket skit genom åren och det är inte ofta jag hör om hårddiskhaveri hos vanliga användare. Förutom i laptops och externa hårddiskar där de går sönder efter ett-två år mer eller mindre garanterat, om de används av "vanligt" folk. Bara en sån sak kan betyda flera olika saker förutom temperatur, det kan vara stötskador (vilket är det mest sannolika), det kan vara billigt tillverkade hårddiskar med lägre kvalitet (vilket också är ofantligt sannoikt) och en hel del annat.

Sen är det ju lite kul att artikeln från Tweaktown tar upp det här med temperatur och failure rate när det inte nödvändigtvis behöver ha ett sånt samband som han tror. Det är en jävligt lustig marknad det här med hårddiskar för det är i princip omöjligt att hitta stabila och pålitliga studier om hur länge olika tillverkare hårddiskar håller i olika temperaturer....

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Tycker det är fel att ge ett så kategoriskt och raljant svar som H4nsson ger: "Hårddiskar behöver inte direkt någon kylning...". Det viktiga är att läsa specifikationen för hårddisken och se vad det operativa temperaturområdet är, man skall hålla sig inom den (för kallt är inte bra heller).

Så här skriver t.ex. Seagate.

Laptop diskar är gjorda för att sitta instängda i en laptop med i princip ingen passiv kylning öht, Jag kan garantera att dom hårddiskarna kommer att fungera hur bra som hellst på baksidan av moderkortsplåten i ett Fractal Design arc mini R2. Enda problemet skulle kunna vara oljud som någon annan nämnde.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Laptop diskar är gjorda för att sitta instängda i en laptop med i princip ingen passiv kylning öht, Jag kan garantera att dom hårddiskarna kommer att fungera hur bra som hellst på baksidan av moderkortsplåten i ett Fractal Design arc mini R2. Enda problemet skulle kunna vara oljud som någon annan nämnde.

Jaja, du får tro, tycka och "garantera" vad du vill...jag litar mer på tillverkaren...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jookeer:

Den där sk. studien e skitgammal och avser diskar från 2005 och tidigare i servermiljö vilket knappast gäller för hemanvändare.

Att hårddiskar inte behöver kylning e på ren svenska SKITSNACK!

Jag har själv erfarenheten av att diskar mår lite bättre när de är lite varmare.
Jag hade en disk som havererat och gick inte att få igång. Det ökända "Click of Death".
Medans jag satt där och provade allt och inget för att rädda de som kunde räddas, så började disken helt plötsligt fungera.
...och så snart den slutade klicka och jävlas, så började den fungera till synes felfritt. Inga läsfel och alla data gick att rädda.

Jag satt och funderade ett tag på vad det kunde vara. Men sedan slog det mig: Minuterna efter jag hade stängt av fläkten som kylde disken där den låg på skrivbordet, så började disken att fungera.
Jag påbörjade ett experiment av ren nyfikenhet. (Data var redan räddade, så det var fritt fram för experiment)
Så länge disken höll rumstemperatur klickade den ständigt, och vägrade initiera.
När jag slängde en handduk över den, och läte den jobba upp en lagom gosig temperatur, så slutade den klicka och började fungera... och felfritt dessutom.

Lärdomen från detta experiment har jag dragit nytta av sedan dess.
De gånger jag utför dataräddning från diskar som råkat ut för "Click of Death" -fenomenet, så har de oftast (inte alltid) haft samma resultat som experimentet ovan: De fungerar tillräckligt bra under den stund som man kopierar ut data. I regel länge nog för att utföra en komplett "rådump" av hela disken.

Detta fenomen har också återkommit i min filserver. Jag har där ett par gamla diskar som är på upphällningen (~50% av utrymmet fungerar inte). De trilskas när de är "kalla" (Rumstemperatur), men fungerar rätt okej när de väl blivit lite småvarma. Jag använder diskarna för slasklagring av temporära data, och de får sitta kvar i systemet så länge de fungerar något sånär.

Jag har också en erfarenhet av att konsumentdiskar slits ut snabbare om de är för välkylda.
Trolig förklaring skulle kunna vara att smörjmedlet i kullagren får en lägre viskositet i högre temperaturer. Dock så håller det bara till en viss temperatur där smörjfettet mår som bäst, och högre temperaturer utöver denna "ultimata punkt" gör mer skada än nytta.

För att få ett bra avslut på det här inlägget:
Hårddiskar skall ha kylning. Utan kylning ackumuleras värmen, och disken kommer att bli på tok för varm (flera hundra grader).
Däremot så fungerar passiv kylning genom luftens egen konvektion alldeles utmärkt för de flesta diskarna. Att de når en högre temperatur än rumstemperatur är mer till nytta, då det minskar slitaget en aning genom att smörjmedel och liknande får en lägre viskositet tack vare den högre temperaturen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)