Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

kyla ett gainward 560ti 448

Permalänk

kyla ett gainward 560ti 448

hej!
jag har haft mitt 560ti 448 i ett bra tag nu men på senaste tiden har den börjat gå varmt och låter som en dammsugare!
vad ska jag göra ? någon som har något tips på något ''hemma mod'' eller liknande ?

skulle vara tacksam på snabba svar

Permalänk
Medlem

Blås rent kylaren från damm och montera om den med ny kylpasta. Det är i alla fall värt ett försök.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

rensa på damm och byt kylpasta är enklaste du kan göra.

Om du ska modda något så är det nog byte av kylare eller montera på ny och större fläkt siom jag själv gjorde (var dock lite lotto att det ens funkade med det jag hade hemma).

1200 rpm 140mm borde räcka och vara tyst nog om du byter kylpasta och rensar kylaren på damm. eller 120mm och 1600 rpm minst och montera på (om du inte har så brett chassie så kör du på mindre fläkt.)

http://static.pcinpact.com/images/bd/news/106367-gainward-gtx... om det är detta kort så ska du kunna montera bort kåpan (allt det svarta + fläktarna som sitter på)
och montera dit ordentlig fläkt sedan (stripes och dra igenom på rätt ställe bara och sedan ha fläkten på max ska nog räcka och gå svalt nog ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

rensa på damm och byt kylpasta är enklaste du kan göra.

Om du ska modda något så är det nog byte av kylare eller montera på ny och större fläkt siom jag själv gjorde (var dock lite lotto att det ens funkade med det jag hade hemma).

1200 rpm 140mm borde räcka och vara tyst nog om du byter kylpasta och rensar kylaren på damm. eller 120mm och 1600 rpm minst och montera på (om du inte har så brett chassie så kör du på mindre fläkt.)

http://static.pcinpact.com/images/bd/news/106367-gainward-gtx... om det är detta kort så ska du kunna montera bort kåpan (allt det svarta + fläktarna som sitter på)
och montera dit ordentlig fläkt sedan (stripes och dra igenom på rätt ställe bara och sedan ha fläkten på max ska nog räcka och gå svalt nog ^^)

testade att ta bort ''skalet'' men jag lyckades inte... jag tog bort alla skruvar lag lyckades hitta och kände om den satt lös men den satt stenhårt! jag har en 120mm fläkt liggandes så den skulle ju kunna funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingwillewille:

testade att ta bort ''skalet'' men jag lyckades inte... jag tog bort alla skruvar lag lyckades hitta och kände om den satt lös men den satt stenhårt! jag har en 120mm fläkt liggandes så den skulle ju kunna funka

Du behöver nog montera av kylaren helt för att komma åt de sista skruvarna (se till att ha kylpasta hemma så du kan lägga på ny innan.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Du behöver nog montera av kylaren helt för att komma åt de sista skruvarna (se till att ha kylpasta hemma så du kan lägga på ny innan.)

har kylpastan så det räcker! men frågan är hur jag får bort den?? vet du någon länk till en tutorial eller manual så får du gärna länka

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingwillewille:

har kylpastan så det räcker! men frågan är hur jag får bort den?? vet du någon länk till en tutorial eller manual så får du gärna länka

inte så svårt att kika på undersidan av kortet och ta bort dem och sen kolla skruvarna mot baksidan där du kopplar in skärmen på grafikkortet det sitter nog 2 - 4 st där också... och de ser nog ut som vanliga skruvar såklart och inte distanser där skärmkablarna skruvas fast

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb