Streama film från dator till TV med IPush & Samsung AllShare

Permalänk
Medlem

Streama film från dator till TV med IPush & Samsung AllShare

God afton

Jag ber att ursäkta mig om jag råkat lägga tråden i fel forumsdel, ett ärligt misstag.

Det är i alla fall som så att jag vill streama film från min dator till min TV. Men som läget är nu så vill det inte riktigt funka till 100%. Ibland funkar det direkt, ibland efter en stund och det är helt oberoende på om datorn har stått igång i flera dygn/veckor/månader eller om den nyss har startat igång. Jag har till och från valt att ändra inställningar på router, brandvägg och AllShare för att se om det kunnat påverka stabiliteten.
Hur jag vet att det är något problem ser jag i AllShare eftersom det står "my computer's shared server is not working.." och det går inte hitta/lägga till något under "My Computer's Shared Folders".
Nedan följer en lista med lite information med de tekniska förutsättningarna och inställningar som jag kör i detta nu.

  • Jag valde att skaffa mig en IPUSH som jag nu har kopplat in i min TV. HDMI-dongel

  • Man skickar/streamar material till IPush.

  • I min dator har jag Windows 8 installerat och som delningstjänst kör jag Samsung Allshare.

    • Brandväggen är avstängd

    • AllShare.exe, AllShareAgent.exe och AllShareDMS.exe körs i Win7 läge och med administratörsrättigheter.

  • Routern är en ZyXEL_P-2602HWT-F1

  • Dator, TV och router finns i samma rum. Datorn är kopplad till routern med kabel medan IPush är kopplad över Wifi.

  • TVn är av äldre modell, anno 2006/2007, alltså ingen Smart-TV och heller inget nätverkskort.

Om det är någon information som saknas så får ni hojta till.

Finns det någon där ute som hjälpa mig komma till rätta med problemet?
I skrivandets stund så började servern fungera igen, får se hur länge det rullar den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vengstrm:

God afton

Jag ber att ursäkta mig om jag råkat lägga tråden i fel forumsdel, ett ärligt misstag.

Det är i alla fall som så att jag vill streama film från min dator till min TV. Men som läget är nu så vill det inte riktigt funka till 100%. Ibland funkar det direkt, ibland efter en stund och det är helt oberoende på om datorn har stått igång i flera dygn/veckor/månader eller om den nyss har startat igång. Jag har till och från valt att ändra inställningar på router, brandvägg och AllShare för att se om det kunnat påverka stabiliteten.
Hur jag vet att det är något problem ser jag i AllShare eftersom det står "my computer's shared server is not working.." och det går inte hitta/lägga till något under "My Computer's Shared Folders".
Nedan följer en lista med lite information med de tekniska förutsättningarna och inställningar som jag kör i detta nu.

  • Jag valde att skaffa mig en IPUSH som jag nu har kopplat in i min TV.

  • I min dator har jag Windows 8 installerat och som delningstjänst kör jag Samsung Allshare.

    • Brandväggen är avstängd

    • AllShare.exe, AllShareAgent.exe och AllShareDMS.exe körs i Win7 läge och med administratörsrättigheter.

  • Routern är en ZyXEL_P-2602HWT-F1

  • Dator, TV och router finns i samma rum. Datorn är kopplad till routern med kabel medan IPush är kopplad över Wifi.

Om det är någon information som saknas så får ni hojta till.

Finns det någon där ute som hjälpa mig komma till rätta med problemet?
I skrivandets stund så började servern fungera igen, får se hur länge det rullar den här gången.

Är det inte enklare att köra med HDMI kabel till tv:n och köra Unified Remote http://www.unifiedremote.com/. Det funkar bra för mig i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är det inte enklare att köra med HDMI kabel till tv:n och köra Unified Remote http://www.unifiedremote.com/. Det funkar bra för mig i alla fall.

Jag har funderat på det, problemet är avståndet och om man skall möblera om.
Hur fungerar det förresten om jag vill göra något annat på datorn under tiden som någon annan i hushållet ser på film.
Dessutom så har jag redan två skärmar kopplade till grafikkortet med DVI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

jag säger inte använd ipush jag säger strunta i det då det värkar ge onödigt med krångel

Edit: kan ju vara så att du har en lite äldre tv utan inbyggt trådlöst nätverk så då är väl min tanke bara att strunta i.

Ah du menade så ja och ja det stämmer. Borde nämnt det i de tekniska förutsättningarna.

Skall förhandla med regeringen på onsdag, skall då lägga fram ett förslag på att jag vill äska lite pengar till en Raspberry Pi med tillbehör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vengstrm:

Det är som sagt en äldre TV anno 2006/2007, ingen Smart-TV.

jaha så pass, då tar jag bort tidigare inlägg för att folk ska slippa bli vilseledda pga mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vengstrm:

Jag har funderat på det, problemet är avståndet och om man skall möblera om.
Hur fungerar det förresten om jag vill göra något annat på datorn under tiden som någon annan i hushållet ser på film.
Dessutom så har jag redan två skärmar kopplade till grafikkortet med DVI.

Ska fungera att se på film samtidigt göra något annat, bara splittra bilden dock får ni samsas som tangentbord och mus. Men ska inte vara några större problem. Vad för media spelare använder du? vlc och xbmc är riktigt bra, kanske går att styra dessa utan att störa den som sitter vid datorn. Har inte provat själv så är inte hundra.

Vet att Unified Remote har inbyggt stöd för VLC, men inte xbmc om man inte betalar (om jag inte mins fel). här är en bra app https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.an... för xbmc.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar