Permalänk
Medlem

Frågor om offset mode (Haswell)

Hejsan fick hem mitt 4670k och Z87-A för några dagar sen. Jag har väntat lite med överklockning så jag vet att allt är stabilt, kollat temperaturen m.m. Fast nu är det dags att börja klocka lite, jag klockade min 955:a innan så jag är inte helt grön på överklockning. Men jag är helt grön på det här med offset voltage. Jag läste igenom guiden men det var några saker jag inte riktigt förstod.

1. Varför finns den ens? Känns ju simplare med en "mode" som man skriver att processorn max får använda t.ex. 1.2 volt och sen får den använda mindre när inte 1.2 behövs?

2. Vad ska man ställa VID:en på?

3. Om det är ostabilt ska jag bara höja på offset voltage då?

3.5 Vad ska då turbo-voltage hjälpa med? Tror inte det finns på mitt moderkort men ändå.

4. Kommer cpu-z/coretemp läsa av totala volten eller bara VID?

Tack i förhand!

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

what did i do wrong

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Jag satt också och trasslade med det där. Men satte min klock med manual mode tills den blev stabil sen satte jag på adaptive. Den går aldrig över min satta volt så länge jag inte stresstestar med typ prime95 eller dylikt. Tror de programmen kan överste gränsen i adaptive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Kör du offset mode så kan du ställa in en voltage och sen kolla om den är stabil. Är den stabil så ändrar du så att det är -offset på spänningen med 0.005 i taget. Då ser du när datorn är stabil och får dessutom minsta möjliga spänning för just din överklockning.

Har man offsetläge och inte har ändrat något minus eller plus så sköter den spänningen själv men lär ha lite marginal till det faktiska värdet som behövs. Genom att ändra offset så kommer du närmre det faktiska värdet.

Jag har min offset på -0.100 vilket resulterar i att jag har 1.28v vid maxload på min processor. Genom att sänka offseten lär din spänning också minska.

Så här ser det ut för mig.

Dold text

Med följande spänning i CPU-Z under prime95.

Dold text

Notera att utan offsetmode skulle min spänning ligga på 1.37-1.39 istället.

Jag är inte 100% säker på det jag skriver men det är så jag förstått det. Har jag fel får någon gärna rätta mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Kör du offset mode så kan du ställa in en voltage och sen kolla om den är stabil. Är den stabil så ändrar du så att det är -offset på spänningen med 0.005 i taget. Då ser du när datorn är stabil och får dessutom minsta möjliga spänning för just din överklockning.

Har man offsetläge och inte har ändrat något minus eller plus så sköter den spänningen själv men lär ha lite marginal till det faktiska värdet som behövs. Genom att ändra offset så kommer du närmre det faktiska värdet.

Jag har min offset på -0.100 vilket resulterar i att jag har 1.28v vid maxload på min processor. Genom att sänka offseten lär din spänning också minska.

Så här ser det ut för mig.

Med följande spänning i CPU-Z under prime95.

Notera att utan offsetmode skulle min spänning ligga på 1.37-1.39 istället.

Jag är inte 100% säker på det jag skriver men det är så jag förstått det. Har jag fel får någon gärna rätta mig

Tjena, med hjälp av din och en annans post fick jag lite grepp på det här med offset! Hoppas min CPU klockar bra nu!

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4