Permalänk
Medlem

Hjälp! Nybyggd dator hänger sig

Hej
jag har precis satt ihop min egna dator (specen finns här: #14428940)

allt verkade flyta på bra
jag startade upp datorn, den lät inte jättemycket, hittade alla hårddiskar, mus och tgntbord fungerade
jag kom in i BIOS (gigabyte uefi dualbios)
valde "Load Optimized Defaults"
bootade datorn från en extern usb-hårddisk för att installera win 8.1
installationen satt igång men efter ett par steg och en omstart (som installationen krävde) frös sig datorn mitt i installationen
jag provade samma sak igen med samma resultat

en av gångerna fick jag ett felmeddelande: CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT

felsökning steg1 blir att öppna datorn och titta att alla kablar sitter som de skall
men jag tänkte om någon här inne med kunskap kunde guida mig i rätt riktning??

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att googla felmeddelandet och sedan läsa på där vad som ska göras:-)

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

jag har gjort det utan att hitta något som guidar mig i någon riktning
det verkar som att det är hw-relaterat iaf, en del tipsar om att uppdatera BIOS men känns inte som att det skall behövas
microsofts artikel säger inte heller så mycket om det: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff55...

jag funderar på om det är någon av kablarna mellan nättagg och moderkort som jag har kopplat fel

Permalänk
Medlem

Hum... Watch Dogs.. Clock, Timeout.. Ring Ubisoft?

Permalänk
Medlem

Nästa gång vore det bra om du skrev dina komponenter istället för att hänvisa till en tråd där man måste läsa igenom hela för att veta vilka komponenter du valde. Lite kan du ju anstränga dig om du vill ha hjälp

Börja med att kolla alla kablar mellan moderkort, diskar och nätagg igen.
Sen uppdaterar du bios fast du inte tycker att det behövs, googlade lite och det verkar ha hjälpt många med samma problem.
Efter det kollar du att AHCI är valt i BIOS.
Installera OS igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Nästa gång vore det bra om du skrev dina komponenter istället för att hänvisa till en tråd där man måste läsa igenom hela för att veta vilka komponenter du valde. Lite kan du ju anstränga dig om du vill ha hjälp

Börja med att kolla alla kablar mellan moderkort, diskar och nätagg igen.
Sen uppdaterar du bios fast du inte tycker att det behövs, googlade lite och det verkar ha hjälpt många med samma problem.
Efter det kollar du att AHCI är valt i BIOS.
Installera OS igen.

Tack för tipsen!

jag har kollat AHCI-inställningen och det hjälpte inte

är det OK (riskfritt) att uppdatera BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Tack för tipsen!

jag har kollat AHCI-inställningen och det hjälpte inte

är det OK (riskfritt) att uppdatera BIOS?

Okej.
Nja inget är ju riskfritt men har för mig att du köpte ett gigabyte moderkort och de brukar väl ha något typ av backup BIOS man kan byta till om något går fel under uppgraderingen. Har aldrig gått snett för mig och brukar köra så fort det kommer ut något nytt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jofe:

Tack för tipsen!

jag har kollat AHCI-inställningen och det hjälpte inte

är det OK (riskfritt) att uppdatera BIOS?

Helt riskfritt är det inte om det skulle hänga sig mitt i. Vad du än gör så gör uppdateringen i BIOS och inte i windows. Läst flera trådar här på sistone där folk försökt uppdatera BIOS via något program som följde med moderkortet och vips har hela datorn låst sig. Jag har allltid uppdaterat genom BIOS och det har alltid fungerat "peppar peppar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Helt riskfritt är det inte om det skulle hänga sig mitt i. Vad du än gör så gör uppdateringen i BIOS och inte i windows. Läst flera trådar här på sistone där folk försökt uppdatera BIOS via något program som följde med moderkortet och vips har hela datorn låst sig. Jag har allltid uppdaterat genom BIOS och det har alltid fungerat "peppar peppar".

Lyckas inte installera windows så det är ingen fara..

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig? Vågar du på en BIOS update?

Permalänk
Medlem

Ska testa senare ikväll
Är bara lite orolig för att datorn skall hänga sig mitt i instanlationen/uppdateringen

Permalänk
Medlem

BIOS kanske kan vara något
på senaste versionen står det "Support New 4th Generation Intel Core Processors" http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4570#bi...

jag kör intel core i5 4670k 3,4 GHz (Haswell)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Hur går det för dig? Vågar du på en BIOS update?

det går inget vidare för mig.
jag har nu testat följande:

- öppnat datorn och kontrollerat så att alla kablar sitter åt bra
det enda jag är osäker på här är strömkablarna mellan nätaggregatet och moderkortet
det finns en kontakt som har 10*2 + 2*2 pinnar som går ner i en kontakt på moderkortet, kanske kan man koppla den på flera sätt?
det finns två cpu-kontakter som har 2*2 pinnar, kanske kan man koppla dem på flera sätt?

- testa att köra win8 istället för win8.1
samma här, datorn fryser under installationen, har iof inte fått CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT men det är inte varje gång det dyker upp

- uppdaterat BIOS (gick bra) till version F7 (http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4570#bi...)

Här är hela mitt system:

moderkort Gigabyte GA-Z87P-D3 ATX
nätaggregat be quiet! Pure Power L8 600W 80+ Bronze
disk WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB
minne A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda
processor Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
chassi Fractal Design Define R4 (Svart)
grafikort ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII
luftkylning Cooler Master Hyper 212 EVO
disk ssd Kingston SSD V300 120GB
skärm BenQ 24" 3D LED XL2411Z
trådlöst nätverkskort TL-WN851ND

Jag har försökt installera win på ssd-disken och tänkte prova att köra på den andra disken också.
Varje gång så hinner jag en bit in i installationen innan skärmen fryser, uppdateringen hinner göra en omstart varje gång men sen går det ganska snabbt innan datorn fryser (inte vid samma steg varje gång)

Någon som har någon ide?

Permalänk
Medlem

Två saker du kan testa då det verkar som om det är din CPU som genererar felet.

1. Istället för "Load Optimized Defaults" så väljer du "Energy saving Mode" eller något mindre krävande.
2.Öka spänningen till CPU lite...men bara lite, skulle det inte fungera så prova att underklocka den.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

det går inget vidare för mig.
jag har nu testat följande:

- öppnat datorn och kontrollerat så att alla kablar sitter åt bra
det enda jag är osäker på här är strömkablarna mellan nätaggregatet och moderkortet
det finns en kontakt som har 10*2 + 2*2 pinnar som går ner i en kontakt på moderkortet, kanske kan man koppla den på flera sätt?
det finns två cpu-kontakter som har 2*2 pinnar, kanske kan man koppla dem på flera sätt?

Du menar 8pinns kontakten högst upp till vänster och 24pinn till höger om ram? Finns bara ett sätt, båda är fulla och i ordentligt?
RAM sitter i som det ska?
Du använde distanser mellan moderkort och chassi?
Inga böjda pinnar i sockeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Du menar 8pinns kontakten högst upp till vänster och 24pinn till höger om ram? Finns bara ett sätt, båda är fulla och i ordentligt?
RAM sitter i som det ska?
Du använde distanser mellan moderkort och chassi?
Inga böjda pinnar i sockeln?

ja, precis, isf är de inkopplade på ett korrekt sätt
jadå, 8 distanser (den 9onde fanns ej plats för)
nej, ina böjda pinnar

jag funderade på det kan vara fel på installationsmediet (usb-driven)
men när jag provar andra usb-diska så får jag nedanstående fel (dessa är fortmaterade som FAT istället för NTFS)
felmeddelandet gäller måldisken, märkligt tycker jag

windows cannot be installed to this disk
selected disk has an MBR partitioned table on EFI systems windows can only be installed to GPT disks

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Två saker du kan testa då det verkar som om det är din CPU som genererar felet.

1. Istället för "Load Optimized Defaults" så väljer du "Energy saving Mode" eller något mindre krävande.
2.Öka spänningen till CPU lite...men bara lite, skulle det inte fungera så prova att underklocka den.

är det utifrån felmeddalndet som du tolkar det så?
jag ska prova 1an iaf, 2an vet jag inte jag vågar mig på men det kanske inte är några konstigheter

jag funderar på om jag ska prova med ett RAM-minne i taget eller plocka ut grafikortet, bara för att utesluta dessa möjligheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

ja, precis, isf är de inkopplade på ett korrekt sätt
jadå, 8 distanser (den 9onde fanns ej plats för)
nej, ina böjda pinnar

jag funderade på det kan vara fel på installationsmediet (usb-driven)
men när jag provar andra usb-diskar (också fortmaterade som fat32) så får jag följande fel, märkligt, får titta vidare på varför

windows cannot be installed to this disk
selected disk has an MBR partitioned table on EFI systems windows can only be installed to GPT disks

Prova att läsa följande:
http://www.pcandtablet.com/windows-8-errors-and-crashes/846/windows-cannot-be-installed-to-this-disk-the-selected-disk-has-an-mbr-partition-tabl.html

Permalänk
Medlem

Tack!
jag håller på att tömma en av de andra hårddiskarna och har tänkt formatera den som NTFS
ska det spela någon roll vilket format disken jag installerar från har?

Permalänk
Medlem

CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT kan bero på drivrutiner eller annan mjukvara men då du inte ens kan installera windows så kan vi utesluta det såvida du inte känner för att prova en live-skiva med en linuxdist på för att bli helt säker.

Då återstår fel på hårdvaran (spänningsfel, fel BIOS inställningar och felkopplade kablar hör hit), själva felet säger att din CPU varit inaktiv för länge. Vad det beror på och om du kan fixa det är vad du vill veta.

Du har kontrollerat kablar, testat med olika diskar och använt rätt inställningar i UEFI/BIOS så då återstår inte mycket mer än CPU som felkälla som jag ser det. Du skrev att AHCI var valt i BIOS men har du valt "Disabled" på IDE combined mode"? om inte så gör du det med.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

CLOCK_WATCHDOG_TIMEOUT kan bero på drivrutiner eller annan mjukvara men då du inte ens kan installera windows så kan vi utesluta det såvida du inte känner för att prova en live-skiva med en linuxdist på för att bli helt säker.

Då återstår fel på hårdvaran (spänningsfel, fel BIOS inställningar och felkopplade kablar hör hit), själva felet säger att din CPU varit inaktiv för länge. Vad det beror på och om du kan fixa det är vad du vill veta.

Du har kontrollerat kablar, testat med olika diskar och använt rätt inställningar i UEFI/BIOS så då återstår inte mycket mer än CPU som felkälla som jag ser det. Du skrev att AHCI var valt i BIOS men har du valt "Disabled" på IDE combined mode"? om inte så gör du det med.

Jag är osäker på vilka inställningar du menar.
Bör de finnas under Peripherals - device config/sata config?

Permalänk
Medlem

Jag fick också samma error , googlade och hittade att en överklockning failade så jag ställde allt till default i BIOS ända sen dess har det aldrig kommit någon error

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leif<3:

Jag fick också samma error , googlade och hittade att en överklockning failade så jag ställde allt till default i BIOS ända sen dess har det aldrig kommit någon error

jag har ej överclockat datorn och jag kör med default-inställningar

när fick du felet? det var alltså inte HW-relaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

Jag är osäker på vilka inställningar du menar.
Bör de finnas under Peripherals - device config/sata config?

Nu är jag inte bekant med just ditt BIOS men det brukar finnas under rubriker som "Storage configuration", "SATA setting"... Så ja "Peripherals - device config/sata config" låter troligt. Nu ger ju olika tillverkare olika namn till samma intällningar så om du ser något som påminner om "IDE-Combined mode" så se till att den är satt på Disabled eller OFF.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

jag har ej överclockat datorn och jag kör med default-inställningar

när fick du felet? det var alltså inte HW-relaterat?

Överklockning räknas till HW relaterade fel, det behöver inte vara ett fysisk fel utan helt enkelt en inställning som påverkar hårdvaran så att den felar.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Visst bör man ju köra pa AHCI av prestandaskäl, men testet du bör göra är att välja bort det i bios, dvs köra i "IDE-mode" eller liknande. Se om installationen fungerar då. Har haft liknande problem som löste sig genom detta.

Sedan kunde jag så småningom byta till AHCI i efterhand för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofe:

ja, precis, isf är de inkopplade på ett korrekt sätt
jadå, 8 distanser (den 9onde fanns ej plats för)
nej, ina böjda pinnar

jag funderade på det kan vara fel på installationsmediet (usb-driven)
men när jag provar andra usb-diska så får jag nedanstående fel (dessa är fortmaterade som FAT istället för NTFS)
felmeddelandet gäller måldisken, märkligt tycker jag

windows cannot be installed to this disk
selected disk has an MBR partitioned table on EFI systems windows can only be installed to GPT disks

Använder du Uppgraderingsassistenten när du lägger win8 på USB?

När du ska välja vart du ska installera windows så välja att formatera och sen skapa en ny så borde du kunna installera utan att behöva skapa någon form av bootprogram variant som någon skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Visst bör man ju köra pa AHCI av prestandaskäl, men testet du bör göra är att välja bort det i bios, dvs köra i "IDE-mode" eller liknande. Se om installationen fungerar då. Har haft liknande problem som löste sig genom detta.

Sedan kunde jag så småningom byta till AHCI i efterhand för övrigt.

OK, det finns en inställning under SATA config som heter SATA mode selection med valbara värden IDE, AHCI, RAID
kan det varaden jag skall testa att sätta till IDE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Nu är jag inte bekant med just ditt BIOS men det brukar finnas under rubriker som "Storage configuration", "SATA setting"... Så ja "Peripherals - device config/sata config" låter troligt. Nu ger ju olika tillverkare olika namn till samma intällningar så om du ser något som påminner om "IDE-Combined mode" så se till att den är satt på Disabled eller OFF.

finns en inställning: "SATA mode selection" med valbara värden IDE, AHCI, RAID
kan det vara den jag skall testa att sätta till IDE?
Någon combined mode hittar jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Använder du Uppgraderingsassistenten när du lägger win8 på USB?

När du ska välja vart du ska installera windows så välja att formatera och sen skapa en ny så borde du kunna installera utan att behöva skapa någon form av bootprogram variant som någon skrev.

Nej, jag kör inte uppgardering utan "custom"
jag har provat att formatera om diskarna jag installerar till
det "funkar" ju som sagt när jag kör från en disk med NTFS