Permalänk
Medlem

Konstiga temperaturändringar

Hej!
Jag har en fundering kring temperaturen på grafikkortet.
Standardtemperaturen är ca 65 grader (vilket iofs kan vara högt).
Om jag slår igång ett spel så är går temperaturen oftast upp till 72 grader och stabiliserar sig där. Dock så ibland, några enstaka gånger då och då, går temperaturen upp till 105 grader. Det är ingen skillnad på vad som görs i spelet, och inte heller vilket spel det är. Det konstiga är att ibland går det att spela i flera timmar på 72 grader, medan en annan gång kan temperaturen gå upp till 105 grader nästan direkt spelet har slagits igång utan att ha något annat igång på datorn.
Vad kan detta bero på?
Grafikkortet är Radeon HD 6870 om det är av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Hej!
Jag har en fundering kring temperaturen på grafikkortet.
Standardtemperaturen är ca 65 grader (vilket iofs kan vara högt).
Om jag slår igång ett spel så är går temperaturen oftast upp till 72 grader och stabiliserar sig där. Dock så ibland, några enstaka gånger då och då, går temperaturen upp till 105 grader. Det är ingen skillnad på vad som görs i spelet, och inte heller vilket spel det är. Det konstiga är att ibland går det att spela i flera timmar på 72 grader, medan en annan gång kan temperaturen gå upp till 105 grader nästan direkt spelet har slagits igång utan att ha något annat igång på datorn.
Vad kan detta bero på?
Grafikkortet är Radeon HD 6870 om det är av intresse.

Antingen är det temperatur fel läst vilket du kan svara lätt på sänks din fps då den säger att du har 105c? Vid 100c ska den börja throttla.

Om den verkligen kommer upp i den tempen så rekommenderar jag att du tar tid och dammar av samt ny kylpasta och kollar även heatpipes ifall nån har börjat ge sig .

Ändå gångerna jag personligen haft sånna höga temps är vid litecoin mining annars ska den inte hamna där såvidare det inte är amds orginal fläkt på . Då bör den ligga runt 85-95c vid stressigt spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz