Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus och Toshiba lanserar Intel-baserade Chromebook under 2014

Permalänk
Melding Plague

Asus och Toshiba lanserar Intel-baserade Chromebook under 2014

Tidigt nästa år lanserar Asus Chromebook i prisklasserna 199–329 dollar och även Toshiba har minst en modell i antågande. I båda fall handlar det om modeller med Intel-processorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En enkel Chromebook med intelprocessor har potential att fungera som utmärkt liten Linuxburk, och dessutom är det ett sätt att undvika Windowsskatten på bärbara. Min nästa bärbara kan bli en Chromebook med Ubuntu eller motsvarande beroende på vad som fungerar bra för tillfället. Mycket intressant utveckling detta.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk

Känns som att Chromebooks går framåt nu. Kommer bli skoj att se dessa modellerna. Men en sak undrar jag över varför envisas de med Intel processorer kan de inte släppa någon med AMD APU:er också?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Chromebooks blir perfekta gymnasie/lågskole datorerna. Jag kommer ihåg själv när man hade macbooken ifrån skolan, det var få i min klass som inte drog in Windows 7 och tankade spel.

Om skolan finansierar en dator för din utbildning så ska den vara i första hand ämnad åt utbildning och ingen spelmaskin

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Chromebooks blir perfekta gymnasie/lågskole datorerna. Jag kommer ihåg själv när man hade macbooken ifrån skolan, det var få i min klass som inte drog in Windows 7 och tankade spel.

Om skolan finansierar en dator för din utbildning så ska den vara i första hand ämnad åt utbildning och ingen spelmaskin

Tror också det är här dom passar in bäst. Behövs inget krångel med backup och att elever förlorar sina dokument. Förstör dom en dator är det bara för dom att logga in på en ny (mot en summa pengar förståss =P ) så finns allt där igen. Plus att dom är billiga.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd

Kan man installera valfri Linux distribution på Chromebooks?
Om så, är det isåfall knepigt eller enkelt?
Eller är Chromebooks "låsta"?

Chrome OS är ju perfekt för idioter som bara lajkar bilder på facebook, stalkar kändisar på twitter, och kollar på skit på instagram.
Men jag behöver text editor och Python interpreter så man kan programmera och göra något vettigt med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan man installera valfri Linux distribution på Chromebooks?
Om så, är det isåfall knepigt eller enkelt?
Eller är Chromebooks "låsta"?

Chrome OS är ju perfekt för idioter som bara lajkar bilder på facebook, stalkar kändisar på twitter, och kollar på skit på instagram.
Men jag behöver text editor och Python interpreter så man kan programmera och göra något vettigt med datorn.

Jag tror att de flesta inte är låsta. Kolla runt lite i forumet här på Sweclockers, jag har sett folk som kör dualboot med linux och chrome OS och hoppar mellan dom beroende på vad de ska pyssla med. Jag är riktigt sugen på att skaffa mig en, har siktet på Acer C720 men det tar sån tid för dom att komma ut så kanske inväntar Toshibas och Asus modeller som ska komma i början på 2014.

Här är nån guide:
http://lifehacker.com/how-to-install-linux-on-a-chromebook-an...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Såg nu att de faktiskt dykt upp på prisjakt och finns på dustinhome.se (jag har länkat den utan 4G/3G men det finns modell med också). Leveranstid enligt dustinhomes sida är 1-2 dagar. Är sugen men är nyfiken på Asus och Toshibas kommande modeller.

http://www.dustinhome.se/product/5010760489/acer-chromebook-c...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2320571

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Chromebooks blir perfekta gymnasie/lågskole datorerna. Jag kommer ihåg själv när man hade macbooken ifrån skolan, det var få i min klass som inte drog in Windows 7 och tankade spel.

Om skolan finansierar en dator för din utbildning så ska den vara i första hand ämnad åt utbildning och ingen spelmaskin

Vårt gymnasie kör med Chromebooks sen i år (Dock går jag i 3:an, så ser inte skymten av en ) och det har verkat fungera bra "för en gångs skull" då andra försök inte gått så bra med varesej större laptops eller ipads.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Kan man installera valfri Linux distribution på Chromebooks?
Om så, är det isåfall knepigt eller enkelt?
Eller är Chromebooks "låsta"?

Chrome OS är ju perfekt för idioter som bara lajkar bilder på facebook, stalkar kändisar på twitter, och kollar på skit på instagram.
Men jag behöver text editor och Python interpreter så man kan programmera och göra något vettigt med datorn.

Jag svarade precis i en tråd i forumet med en längre utläggning om Chromebooks och Linux.

Kort sagt så kan man installera Crouton, vilket är en chroot-omgivning som körs parallellt med Chrome OS och har tillgång till hårdvara på samma sätt som Chrome OS, vad det verkar. Alternativt kan man köra mer traditionell dual-boot med t ex ChrUbuntu.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Kommer det några vettiga Chromebooks då?

Såg en HP tidigare, men den var skit, den var stor, tjock, tung, och ful!

Orka med någon osexig cement bid som är 2 cm hög och har VGA portar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Kommer det några vettiga Chromebooks då?

Såg en HP tidigare, men den var skit, den var stor, tjock, tung, och ful!

Orka med någon osexig cement bid som är 2 cm hög och har VGA portar.

Googles egen Pixel har byggkvalité så det räcker, men kostar därefter, och lite till — försäljningen bygger på att man får Google Drive-abonnemang inkluderat. Ser man fulla värdet i det så är den nästan gratis, men annars blir det dyrt. Acer har haft en del storsäljande Chromebook-laptops (Acer C720-serien länkad i artikeln). Asus släpper sin första modell tidigt 2014, som nyheten säger.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Googles egen Pixel har byggkvalité så det räcker, men kostar därefter, och lite till — försäljningen bygger på att man får Google Drive-abonnemang inkluderat. Ser man fulla värdet i det så är den nästan gratis, men annars blir det dyrt. Acer har haft en del storsäljande Chromebook-laptops (Acer C720-serien länkad i artikeln). Asus släpper sin första modell tidigt 2014, som nyheten säger.

Pixel hade varit bra om den inte haft så begränsad hårddisk och minne. Sen är den för dyr, tex en Sony VAIO Fit A ( http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/tunn-och-latt/ultrabo... ) kostar mindre än 64bg pixeln och är bättre. Vill man kan man ju installera Chromium OS på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matnojje:

Pixel hade varit bra om den inte haft så begränsad hårddisk och minne. Sen är den för dyr, tex en Sony VAIO Fit A ( http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/tunn-och-latt/ultrabo... ) kostar mindre än 64bg pixeln och är bättre. Vill man kan man ju installera Chromium OS på den.

Tanken med Pixel är att den inkluderar 3 år med 1 TB lagring på Google Drive, vilket motsvarar $ 1800 i Googles nuvarande priser. Om man ändå har planer på sådan molnlagring så är Pixeln en ren rabatt på ett par hundra dollar, plus att man får en bekostad laptop.

4 GB minne känner jag inte borde vara någon begränsning för Pixelns tänkta användningsområde. Chrome OS är en rätt avskalad Linuxvariant så det lär flyta på utan bekymmer. Initialhårddisken på 32/64 GB SSD är också anpassad efter att Pixelns huvudsakliga lagring ska vara molnbaserad, så huruvida det är bra specifikationer eller inte beror på om man tänkt använda den som Google tänkt eller inte, skulle jag säga.

Jag är verkligen ingen spekulant på en Pixel då jag inte är helsåld på "moln"-konceptet i alla dess former, men det är lite trubbigt att jämföra den rakt av med en klassisk laptop. Den känns som lite av en nischad "teknikdemo" för Chromebookkonceptet snarare än något de någonsin trodde skulle bli en storsäljare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Tanken med Pixel är att den inkluderar 3 år med 1 TB lagring på Google Drive, vilket motsvarar $ 1800 i Googles nuvarande priser. Om man ändå har planer på sådan molnlagring så är Pixeln en ren rabatt på ett par hundra dollar, plus att man får en bekostad laptop.

4 GB minne känner jag inte borde vara någon begränsning för Pixelns tänkta användningsområde. Chrome OS är en rätt avskalad Linuxvariant så det lär flyta på utan bekymmer. Initialhårddisken på 32/64 GB SSD är också anpassad efter att Pixelns huvudsakliga lagring ska vara molnbaserad, så huruvida det är bra specifikationer eller inte beror på om man tänkt använda den som Google tänkt eller inte, skulle jag säga.

Jag är verkligen ingen spekulant på en Pixel då jag inte är helsåld på "moln"-konceptet i alla dess former, men det är lite trubbigt att jämföra den rakt av med en klassisk laptop. Den känns som lite av en nischad "teknikdemo" för Chromebookkonceptet snarare än något de någonsin trodde skulle bli en storsäljare.

Men vad är pixelns tänkta användningsområde och har man en nytta av 1 tb online lagring på den och varför en i5 när man inte kan göra något särskilt krävande på den? Visst det är en trubbig jämförelse när man jämför med en vanligt dator, men det är så folk jämför när dom ska köpa en dator.

Permalänk

Jag som vill ha Pixel i Sverige :/ snyggaste laptopen någonsin ^^!

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matnojje:

Men vad är pixelns tänkta användningsområde och har man en nytta av 1 tb online lagring på den och varför en i5 när man inte kan göra något särskilt krävande på den? Visst det är en trubbig jämförelse när man jämför med en vanligt dator, men det är så folk jämför när dom ska köpa en dator.

Tanken är at köra applikationer på "webben" i stället för lokalt: dvs Google Docs-sviten och liknande program (Googles exempellista av applikationer). Tunga webbapplikationer kräver sin CPU, men lagring ska ske i molnet.

Som sagt så är det mer en prototypprodukt för en i Googles ögon tänkt framtida utveckling där man närapå uteslutande kör applikationer på webben: idag så lever skrivbordsprogrammen i högsta grad kvar i vanliga användningsmönster. Pixel är inte tänkt för "folk" i allmänhet som letar en laptop, utan för en nisch. Passar man in i denna (idag rätt lilla) nisch då är den otvivelaktigt lysande — om inte så köper man något annat. Det är ingen tänkt "kioskvältare".

Personligen hade jag redan nu klarat mig bra på de specifikationer som Pixel har då jag redan främst jobbar mot datorer över nätverk (snarare över SSH än i webbläsaren), men då jag inte är intresserad av Google Drive-lagring så blir den dyr bortom rimlighet i mina ögon. En snålare Chromebook tillsammans med en ordentlig Linuxomgivning känns dock som ett bättre alternativ för mig än en "standardlaptop" när jag nästa gång ska titta på inköp.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Tanken är at köra applikationer på "webben" i stället för lokalt: dvs Google Docs-sviten och liknande program (Googles exempellista av applikationer). Tunga webbapplikationer kräver sin CPU, men lagring ska ske i molnet.

Som sagt så är det mer en prototypprodukt för en i Googles ögon tänkt framtida utveckling där man närapå uteslutande kör applikationer på webben: idag så lever skrivbordsprogrammen i högsta grad kvar i vanliga användningsmönster. Pixel är inte tänkt för "folk" i allmänhet som letar en laptop, utan för en nisch. Passar man in i denna (idag rätt lilla) nisch då är den otvivelaktigt lysande — om inte så köper man något annat. Det är ingen tänkt "kioskvältare".

Personligen hade jag redan nu klarat mig bra på de specifikationer som Pixel har då jag redan främst jobbar mot datorer över nätverk (snarare över SSH än i webbläsaren), men då jag inte är intresserad av Google Drive-lagring så blir den dyr bortom rimlighet i mina ögon. En snålare Chromebook tillsammans med en ordentlig Linuxomgivning känns dock som ett bättre alternativ för mig än en "standardlaptop" när jag nästa gång ska titta på inköp.

Acers Chromebook C720p?
https://www.komplett.se/acer-chromebook-c720p-116-hd-touch-vi...