Rädda mormors släktforskning ur en 486'a. Galleri skapat. Problem löst.

Permalänk
Medlem

Enklast och billigast: Skriv ut allt på papper, öppna word på den nya datorn skriv in allt igen.
Har hon lite att göra om dagarna så är ju det en bra sysselsättning också.

Skulle inte börja öppna och rota i datorn och sätta in nya HW, den har varit med ett tag redan. Innan du börja skriv ut allt iaf om det inte är 1000 tals sidor...

Diskett alternativet ser jag också som smidigast,
alternativt RS232 (Via RS232-USB adapter) (486 -> Laptop).

Sen har jag en Floppyenhet, med floppy interface fast som skriver till SD-kort

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Med tanke på hur små filerna lär vara, relativt sett, är det väl bara köra en

cp /sökväg/till/filen a:/

eller vad nu kommandot är i Dos? USB diskettstationer finns väl lite överallt att köpa så borde inte vara svårare än så? Då får du filerna i varje fall och sedan är det bara att öppna dom som återstår men det ska väl inte vara helt omöjligt

cd /sökväg/till/filen

CD = Change Directory, och inte CP alltså. xD

Permalänk
Inaktiv

Om du bor i närheten av Helsingborg så kan jag hjälpa dig med problemet, annars skulle jag vända mig till te.x Kjell & Co för att införskaffa en IDE-adapter och flytta över allt till en modern dator, därefter konverterar filerna till ett nyare format.

Borde ju finnas tonvis med konverterare, alternativt söka på oldapps (eller vad det heter) för versioner av Lotus som kan sköta konverteringen på smidigast sätt.

Hoppas du begrep något av det jag skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HvDumle:

Ni kan ju starta en egen tråd att diskutera i, här handlade det om min mormor, hennes 486'a och 20 års samlade data i Lotus 123.

Och jag börjar med disketter och förhoppningsvis funkar stationen i den fortfarande. Dock är hon en mycket upptagen 86-årig pensionär, hon bad mig för 1½ år sedan att komma å hjälpa henne sätta upp en bokhylla till att förvara alla hennes kollegieblock som hon samlar sina data i innan hon för över till PC för enklare kunna söka i datan. Den bokhyllan har fortfarande inte blivit uppsatt då hon inte haft tid. Risken finns att jag får fört över datan först när jag fått ärva maskinen...

Men tack återigen för alla svar.

Jag hoppas du lyckas ordna upp detta med dataöverföringen!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag har tagit bort en diskussion som inte hade med ämnet att göra. Ni får gärna diskutera, men gör det i så fall i övriga ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

*Tråd rensad*

Jag har tagit bort en diskussion som inte hade med ämnet att göra. Ni får gärna diskutera, men gör det i så fall i övriga ämnen.

vafan! jag missade den

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindblom95:

cd /sökväg/till/filen

CD = Change Directory, och inte CP alltså. xD

Fast han menade inte att byta katalog, utan att kopiera släktforskningsfilen till A:. CD är mycket riktigt change directory, CP är kopiera något från en plats till en annan.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindblom95:

cd /sökväg/till/filen

CD = Change Directory, och inte CP alltså. xD

Skrivet av netbuddy:

Fast han menade inte att byta katalog, utan att kopiera släktforskningsfilen till A:. CD är mycket riktigt change directory, CP är kopiera något från en plats till en annan.

Precis som ovan säger så var min intention inte att röra mig till platsen utan att kopiera innehållet direkt till enhet a:, vilket är standardplatsen för diskettstationen. Beror ju dock på hur filen/filerna är också, kan ju vara massa småfiler och databaser och gud vet vad. Isåfall vore det kanske enklare att zippa dem först eller något, skulle vilja säga göra en tarball men tror inte det finns i DOS. Vet helt ärligt inte om zip finns heller i DOS faktiskt. Kanske går att köra något i stil med

cp /sökväg/till/mapp/* a:/

om det är många filer.

I en så pass gammal maskin skulle mitt primära mål vara att få över kopior av arbetet på så många medium som möjligt innan den oundvikliga hårddiskkraschen inträffar. Frågan är ju dock hur den t.ex. reagerar på användande av diskettstation och dylikt som kanske inte varit igång på länge. Bitrot kan ju ha påverkat de systemfiler som anropas av kommandon som cp, mv etc också om man har otur.

Ganska så coolt att någon fortfarande kör en DOS maskin dock, hade varit kul om TS kunde köra lite systemtester på den efteråt och se hur hdd hållit ihop och dylikt

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Fast han menade inte att byta katalog, utan att kopiera släktforskningsfilen till A:. CD är mycket riktigt change directory, CP är kopiera något från en plats till en annan.

Fast inte i DOS va?
Där heter det väl COPY.
CP är ett linux kommando.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Precis som ovan säger så var min intention inte att röra mig till platsen utan att kopiera innehållet direkt till enhet a:, vilket är standardplatsen för diskettstationen. Beror ju dock på hur filen/filerna är också, kan ju vara massa småfiler och databaser och gud vet vad. Isåfall vore det kanske enklare att zippa dem först eller något, skulle vilja säga göra en tarball men tror inte det finns i DOS. Vet helt ärligt inte om zip finns heller i DOS faktiskt. Kanske går att köra något i stil med

cp /sökväg/till/mapp/* a:/

om det är många filer.

I en så pass gammal maskin skulle mitt primära mål vara att få över kopior av arbetet på så många medium som möjligt innan den oundvikliga hårddiskkraschen inträffar. Frågan är ju dock hur den t.ex. reagerar på användande av diskettstation och dylikt som kanske inte varit igång på länge. Bitrot kan ju ha påverkat de systemfiler som anropas av kommandon som cp, mv etc också om man har otur.

Ganska så coolt att någon fortfarande kör en DOS maskin dock, hade varit kul om TS kunde köra lite systemtester på den efteråt och se hur hdd hållit ihop och dylikt

xcopy \sökväg\till\mapp\ /s /e /h a:\

Permalänk
Medlem

Varför inte bara sätta i en CF till PATA adapter och spara ner allt på CF kortet sen läsa in det på valfri modern maskin?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Har man bara ett hyfsat vettigt nätverkskort som det finns packet driver för (se t.ex. Crynwr Software) kan man sedan hämta hem mTCP för att få en helt nyutvecklad svit nätverksprogram för DHCP, FTP, IRC (iofs inte så användbart på mormors dator) osv som fungerar utmärkt i en 8088 och fullständigt flyger fram på en 486. Men som sagt finns det många enklare lösningar, beroende på hur mycket man vill skruva sönder och grotta i datorn, hur mycket pengar och tid man vill lägga på projektet. Har man med sig en USB-hårddisk med IDE kan den ju t.o.m. kopplas in på mormors laptop och föra över filerna där utan att behöva ta hem den gamla hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Fast inte i DOS va?
Där heter det väl COPY.
CP är ett linux kommando.

Skrivet av Kapten_Kanel:

xcopy \sökväg\till\mapp\ /s /e /h a:\

Ah jag tyckte väl att cp lät dumt i DOS, var något någonstans i mig som misstänkte att det var fel

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Fast inte i DOS va?
Där heter det väl COPY.
CP är ett linux kommando.

Sant, har inte arbetat i DOS på hundra år
Men tanken var ändå att kopiera filen.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Hur många MB handlar det om?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur det kan bli två sidors diskussion, datorn lär ha en diskettstation och det är väl det överlägset enklaste sättet, precis som TS kommit fram till. Funkar inte det av någon anledning så skulle jag köra nollmodem.

Hålla på och krångla med nätverksdrivrutiner eller PCI-kort för USB? För några kalkylark? Seriöst?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det fortfarande är aktuellt för TS men tänkte dela med mig med några tankar på hur jag hade resonerat i en liknande situation.

Att ansluta ny hårdvara till 486:an är inte speciellt enkelt alltid, med ett gammalt BIOS som kanske inte autodetekterar diskstorlek eller kan hantera stora diskar så kan både CF adapter (eftersom en sådan är passiv och inte abstraherar bort nymodigheter i IDE formatet och förlitar sig på kortets emulation av gamla PIO modes) och nätverkskort sltrula till det.

Det absolut enklaste torde vara som miklon föreslår och använda disketter för att föra över datat. Då talar enheterna "samma språk" och möts på mitten, dock behöver man en USB diskettstation och några disketter för att det ska vara smidigt. Hittar man något bra akrivprogram i DOS version som kan splitta över disketter och komprimera så borde det gå enkelt.

Att "operara ut" disken från en gammal dator och stoppa den i en modern med USB adapter eller direkt till IDE kontroller tycker jag verkar vara riskabelt. Om den disken är enda kopian så skulle jag inte introducera den för en ny "miljö" i en modern dator med tanke på risken att den inte trivs och spontandör. Om jag ville bygga en VM åt mormor så skulle jag leka med det efter att jag utfört en kopia till disketter OCH läst de på en modern dator.

Permalänk
Medlem

I sista ändan togs datorn med hem till verksta'n för att ordnas med då BIOSbatteriet är dött.

Därför har det lagts till ett galleri för att bevaras åt eftervärlden.

http://www.sweclockers.com/galleri/12792-zenith-z-select-100

Länkredigering
Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

Hoppas datorn får fortsätta leva ett tag till !

Såna fina rariteter måste bevaras, allt för många har gått till slakt, även under mitt ansvar..

Problemet är väl som idag, vem sparar på en gammal P4 ? Sån skit finns ju i överflöd.. men sen så när nästan alla gått till pressen så kommer nostalgin när de som växte upp med motsvarande blir äldre

Tänker bara på alla IBM PS/2 maskiner som passerat skrotförrådet här hemma, skulle vara värt tiotusentals kronor idag hos rätt person.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jodå, den kommer parkeras på hyllan efter jag bytt det läckande batteriet.
Mormors nya WS blir en avlagd E4300, win7 och byter från Lotus 123 till OpenOffice.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

Det är av den här anledningen som jag har sparat ett par backar med delar (minnen, cpu, hårddiskar, AT-nätagg, div isa-kort, mm) och även en dator av varje generation så det är möjligt att få igång det mesta

Och spåret med nätverkskort brukar inte vara så dumt. 3com 3C509 är ett isa-kort som i stort sett växer på träd och som fungerar i det mesta (även 8bit isa slot i en 286 ) och är relativt enkelt att använda under dos

Permalänk
Medlem

Få saker slår ändå att köra med nollmodem över rs232

kan koppla ihop min win7 i7 laptop med en gammal häck som har något udda OS, och skicka filer direkt och obehindrat, det är smidigt (förutsatt att man har ett terminalprogram då...)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.