Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

http://farm8.staticflickr.com/7410/13010670374_f8f7ec6025_b.j...

Redigerad för att få den varmare och soligare. Kanske blev för extremt

Nä, jag tyckte bilden blev schysst med varma färger. Skogsbilder brukar vara gröna eller blåa, vilket enligt mig blir ganska dassiga kort. Denna blev bra med varma kontraster.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Får väl slänga upp en till från idag, bara för att jag haft en heldag ute

Goose On The Loose by n_micke, on Flickr

Inte helt nöjd med vattnet men dem förvarnar inte när dem kommer

Edit: Det kanske passar ändå, va tycker ni andra?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Får slänga upp min gåsbild jag också då! Orädda små varelser.

scouting goose by ExcessLight, on Flickr

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Ett mästerverk från en 12 månaders professor

Permalänk
Medlem

Några pigga blåsippor samt lite kvällsfotografering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spring, Welcome! by n_micke, on Flickr

Spring, Welcome! by n_micke, on Flickr

Spring, Welcome! by n_micke, on Flickr

Spring, Welcome! by n_micke, on Flickr

Spring, Welcome! by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Yashica D med Kodak Portra 400, framkallat i köket.

Krut_tittar_ut by mattiasburling, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

, on Flickr

Många fina bilder på fin vovve

En från dagens tur:

Wind Of Spring by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Många fina bilder på fin vovve

En från dagens tur:

http://farm3.staticflickr.com/2095/13035269994_8b59921f6e_b.j...

Wind Of Spring by n_micke, on Flickr

Tackar, tycker dina bilder är riktigt fina med.

Permalänk
Medlem

Här är lite bilder under 2013/2014 skoterkörning är inget fotoproffs och håller ej på med photoshop allt är som det ska vara, orört och original!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

Här är lite bilder under 2013/2014 skoterkörning är inget fotoproffs och håller ej på med photoshop allt är som det ska vara, orört och original!

http://www.ladda-upp.se/bilder/zolajiluvwxde/

http://www.ladda-upp.se/bilder/kkpbjynwibqsh/

http://www.ladda-upp.se/bilder/jqsfferusurwmn/

Du bekräftar verkligen din ståndpunkt om att du inte är fotoproffs när du yttrar dig att bilden du tar i en kamera är "orörd och original".
Ett tips på att underexponera bilder så som bild nummer 3 är, är att +a upp exponeringskompensatorn två snäpp när du skjuter kort i snö. Kameran tror det vita är grått, vilket gör att den underexponerar bilden. Knappast "orörd och original" om du jämför hur det ser ut utomhus och hur kameran återskapat den.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Du bekräftar verkligen din ståndpunkt om att du inte är fotoproffs när du yttrar dig att bilden du tar i en kamera är "orörd och original".
Ett tips på att underexponera bilder så som bild nummer 3 är, är att +a upp exponeringskompensatorn två snäpp när du skjuter kort i snö. Kameran tror det vita är grått, vilket gör att den underexponerar bilden. Knappast "orörd och original" om du jämför hur det ser ut utomhus och hur kameran återskapat den.

som sagt så pratar du på latin för jag kan inte ett dugg om kameror så vad är exponeringskompensatorn ? och du menar att jag vart och fifflat med bilderna när du säger att dom knappast "orörd och original" ?

Permalänk
Medlem

P1050491 by Cleanus, on Flickr

Skönt att det går mot varmare tider!

Permalänk
Medlem

Vart är det där? Känns fruktansvärt bekant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Vart är det där? Känns fruktansvärt bekant.

Håller med, det ser både ut som en bro i Strängnäs och en utanför Vasa i Finland, hoppas också på svar för jag blir tokig

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Vart är det där? Känns fruktansvärt bekant.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Håller med, det ser både ut som en bro i Strängnäs och en utanför Vasa i Finland, hoppas också på svar för jag blir tokig

63°27'09.2"N 22°39'29.1"E och slår man upp det på t.ex. Google maps så finns där apbsolut och exakt ingenting förutom dendär bron, järnvägskorsning mitt ute i skogen mellan 2 små byar

Edit: in med en bild ovanifrån bron

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Spring flood B&W by attila96, on Flickr

No boats - Tom hamn by attila96, on Flickr

Pickwick by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite annorlunda bilder mot vad jag brukar ta idag:

Second-hand by n_micke, on Flickr

Conversation by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

som sagt så pratar du på latin för jag kan inte ett dugg om kameror så vad är exponeringskompensatorn ? och du menar att jag vart och fifflat med bilderna när du säger att dom knappast "orörd och original" ?

Varför är orörd och original något att sträva efter? Det han troligen menar är att vyerna på bilderna du postade troligen såg mycket bättre ut i verkligheten och hade mått bra av lite korrigeringar för att återskapa hur det såg ut egentligen. Ta den här bilden tillexempel, http://www.ladda-upp.se/bilder/kkpbjynwibqsh/. Tack vare att det är så pass starkt motljus bakom skotern i form av solen så blir resultatet att skotern blir alldeles för mörk i jämförelse tack vare att kameran mäter ljuset efter solen och exponerar efter det.

I det här fallet så hade det varit bra att antingen ljusa upp skotern eller att använda sig utav dubbla exponeringar (en som mäter på skotern och en som mäter på solen) och sedan lägga ihop dessa. Finns fler sätt att åstakomma samma resultat och inget är väl mer rätt än det andra egentligen. Dessutom är snön ganska blå och så ser den väl knappast ut i verkligheten heller.

Detsamma gäller den här, http://www.ladda-upp.se/bilder/jqsfferusurwmn/
Du åkte väl inte i grå snö antar jag, så den hade också behövt lite hjälp i efterbehandlingen för att se verklig ut.

Efterbehandling är inte något man ska försöka undvika, det är inte mer rätt att köra "orörd och orginal" utan det ger bara mycket sämre bilder. Ett gott råd bara..

Permalänk
Medlem

Baby Dragon Scales by n_micke, on Flickr

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Bathing in the sky by ExcessLight, on Flickr

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Nu är det kraftig Vår i Skåne

Nu väntar vi i söder på er alla andra uppåt landet

(Fototråd - Våren)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Slussen

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nu är det kraftig Vår i Skåne

Nu väntar vi i söder på er alla andra uppåt landet

(Fototråd - Våren)

nu har våren kommit hit med! Det borde väl vara rikstäckande vid det här laget så jag startade en vårtråd

http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1284582-fototrad-va...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yamato:

nu har våren kommit hit med! Det borde väl vara rikstäckande vid det här laget så jag startade en vårtråd

http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1284582-fototrad-va...

Minusgrader, dubbdäck, snöhögar på parkeringen. Det är inte så mycket vårkänsla i det...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Minusgrader, dubbdäck, snöhögar på parkeringen. Det är inte så mycket vårkänsla i det...

Om du tittar in på SMHI.se så ser du att hälften av Sverige har metrologisk vår. Därigenom så skulle då jag i alla fall vilja påstå att en vårtråd är på tiden.

Permalänk
Medlem

okej, då vissa inte tycker det är vår så postar jag väl vidare här i vintern istället...

Gothenburg from Lindholmen by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Bokedalen. Vi var och gick där i trollskogen och mötte en som visst tyckte det var jobbigt att gå i bergen

Bokedalen trollbäck by Zarako, on Flickr

Enduro i Bokedalen by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem