Steam Machine för samma pris som PS4/Xbone?

Permalänk
Medlem

Steam Machine för samma pris som PS4/Xbone?

Om ni hade fått sätta ihop en Steam Machine för ungefär samma pris som de nya konsollerna, (4,500-5,000) vad hade ni valt för komponenter?

Jag hade nog valt något sånt här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6573710/2014-03-13

Fattar inte riktigt varför alla manufacturers som satte ihop Steam Machines i denna prisklassen valde att använda intels Iris Pro när man kan få ut mycket mer spelprestanda från AMD:s APUer.

Permalänk
Medlem

Måste en steam machine vara mitx?

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt en mindre nätdel runt 300W, billigare processor och istället satt dit ett dedikerat grafikkort för runt tusenlappen.

Fast nu planerar jag itne att köra Steammachine men kommer säkerligen installera och testa på en av mina HTPC, vem vet det kanske är underhållande nog att faktiskt använda i soffan på övervåningen

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knassen:

Måste en steam machine vara mitx?

Nej, skönare att ha en mindre dator framför TV:n bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrimur:

Nej, skönare att ha en mindre dator framför TV:n bara.

Oj, tänkte inte så långt som att tanken med steam machine är att det ska köras med kontroll vid tv'n, haha
Slänger ihop något i mitx format när jag kommer hem

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Planerar att bygga en ny strömsnål emulator maskin med Kabini så blir väll att testa SteamOS på den med då

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Planerar att bygga en ny strömsnål emulator maskin med Kabini så blir väll att testa SteamOS på den med då

Spännande att se hur den presterar

Permalänk

Tänkte hitta på något kul till sommaren, mATX funkar för mig då jag kan lägga in ett kort i tv-bänken om jag skippar chassit. Ska bli kul att se vad man får för 5000:-

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare
Skrivet av adrimur:

Fattar inte riktigt varför alla manufacturers som satte ihop Steam Machines i denna prisklassen valde att använda intels Iris Pro när man kan få ut mycket mer spelprestanda från AMD:s APUer.

Finns nog flera anledningar, men de viktigaste är nog att man ville få ner storleken enheten så mycket som möjligt då den typiskt ska stå vid TVn, i det läget blir 57W vs 95W TDP rätt viktigt. Sen har man knappast betala listpris för i5-4670R / i7-4770R och Intel har ju även skänkt bort enheter.

Den andra, möjligen än viktigare, anledningen är att Intel under lång tid haft riktigt bra stöd för all sin HW under Linux (som Steam OS bygger på). Intel tillsammans med RedHat är väldigt ofta de två företag som bidrar mest till utvecklingen av Linux-kärnan. AMD har på senare tid bättrat sig, men historiskt har stödet för deras GPUer varit ett skämt i Linux.

Sedan är Iris Pro i de flesta fall snabbare än 7850K i "low/medium" inställningar, se t.ex. detta test. Att 7850K är snabbare i höga inställningar är mer av akademiskt värde i spel då det kvittar om man får 20 eller 25FPS (eller <10FPS i "Ultra"), många titlar blir ospelbara vid de nivåerna. Några fler titlar testade på Iris Pro finns här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns nog flera anledningar, men de viktigaste är nog att man ville få ner storleken enheten så mycket som möjligt då den typiskt ska stå vid TVn, i det läget blir 57W vs 95W TDP rätt viktigt. Sen har man knappast betala listpris för i5-4670R / i7-4770R och Intel har ju även skänkt bort enheter.

Den andra, möjligen än viktigare, anledningen är att Intel under lång tid haft riktigt bra stöd för all sin HW under Linux (som Steam OS bygger på). Intel tillsammans med RedHat är väldigt ofta de två företag som bidrar mest till utvecklingen av Linux-kärnan. AMD har på senare tid bättrat sig, men historiskt har stödet för deras GPUer varit ett skämt i Linux.

Sedan är Iris Pro i de flesta fall snabbare än 7850K i "low/medium" inställningar, se t.ex. detta test. Att 7850K är snabbare i höga inställningar är mer av akademiskt värde i spel då det kvittar om man får 20 eller 25FPS (eller <10FPS i "Ultra"), många titlar blir ospelbara vid de nivåerna. Några fler titlar testade på Iris Pro finns här.

Förklarar en del. Tack för svar!