VLC släpps i betaversion till Windows Store

Permalänk
Melding Plague

VLC släpps i betaversion till Windows Store

Efter lång väntan anländer en första betaversion av mediaspelaren VLC till Windows 8/8.1 och Windows Store, men en version för Windows RT och Windows Phone dröjer ytterligare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Här ska det testas.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Relik 📜

Jag testade lite inatt, är måttligt imponerad än så länge. Gränssnittet är helt okej, men att det handlar om en betaversion är tydligt. Ljudet småknastrar för mig med nästan varje testfil, flytet är allmänt halvrisigt och jag får grafiska artefaker i vissa videos. Som grädde på moset kraschade appen 3-4 gånger under de timmarna jag testade.

Som sagt, betaversion. Bara att hoppas på fortsatt slipande, än så länge hoppar jag dock ut till skrivbordet och sparkar igång MPC. Då får jag dessutom HW-acceleration så min stackars platta slipper brinna upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Jag testade lite inatt, är måttligt imponerad än så länge. Gränssnittet är helt okej, men att det handlar om en betaversion är tydligt. Ljudet småknastrar för mig med nästan varje testfil, flytet är allmänt halvrisigt och jag får grafiska artefaker i vissa videos. Som grädde på moset kraschade appen 3-4 gånger under de timmarna jag testade.

Som sagt, betaversion. Bara att hoppas på fortsatt slipande, än så länge hoppar jag dock ut till skrivbordet och sparkar igång MPC. Då får jag dessutom HW-acceleration så min stackars platta slipper brinna upp.

HW-acceleration har du i _alla_ Windows Store appar, automatiskt, alltid. Har inte testat appen tillräckligt mycket själv, startade ett par filmer och det verkade fungera ok.

Edit: Ser att de skrivit att de inte har det i den här appen... nu fick jag något att fundera på.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av strejf:

HW-acceleration har du i _alla_ Windows Store appar, automatiskt, alltid. Har inte testat appen tillräckligt mycket själv, startade ett par filmer och det verkade fungera ok.

Av GUI:t, säkert, men inte av själva videouppspelningen. Det står till och med i både nyheten och på officiella utvecklarbloggen.

Citat:

This app is currently slow, and is slower than VLC for desktop for video decoding and has no hardware acceleration.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Blir att kolla in när man kommer hem, upplägget ser ju ganska vettigt ut på bilderna men lite tveksamt om man bryr sig om att använda denna istället för skrivbordsversionen när man ändå sitter på en stationär.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag testade lite inatt, är måttligt imponerad än så länge. Gränssnittet är helt okej, men att det handlar om en betaversion är tydligt. Ljudet småknastrar för mig med nästan varje testfil, flytet är allmänt halvrisigt och jag får grafiska artefaker i vissa videos. Som grädde på moset kraschade appen 3-4 gånger under de timmarna jag testade.

Som sagt, betaversion. Bara att hoppas på fortsatt slipande, än så länge hoppar jag dock ut till skrivbordet och sparkar igång MPC. Då får jag dessutom HW-acceleration så min stackars platta slipper brinna upp.

MPC-HC + madVR <3

Permalänk
Medlem

vad är windows store?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Av GUI:t, säkert, men inte av själva videouppspelningen. Det står till och med i både nyheten och på officiella utvecklarbloggen.

Jag såg det nu. Ja så måste det vara, GUI men inte hårdvaruaccelerering av codec som du säger.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag testade lite inatt, är måttligt imponerad än så länge. Gränssnittet är helt okej, men att det handlar om en betaversion är tydligt. Ljudet småknastrar för mig med nästan varje testfil, flytet är allmänt halvrisigt och jag får grafiska artefaker i vissa videos. Som grädde på moset kraschade appen 3-4 gånger under de timmarna jag testade.

Som sagt, betaversion. Bara att hoppas på fortsatt slipande, än så länge hoppar jag dock ut till skrivbordet och sparkar igång MPC. Då får jag dessutom HW-acceleration så min stackars platta slipper brinna upp.

Vet du om CCCP fungerar till W8?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag var en av alla som gav dem pengar på Kickstarter för att göra VLC till Windows 8 men nej, det släpps nu efter många månader en Windows RT version...

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LeVvE:

MPC-HC + madVR <3

Hehe, det är knappast något jag pillar med för att strökolla klipp på plattan. MPC-HC med vanliga DXVA-accelerationen duger utmärkt där.

Skrivet av trickysaer:

Vet du om CCCP fungerar till W8?

Ingen aning, men det är väl bara ett codec-paket? Borde fungera lika bra som under andra Windows-versioner.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickysaer:

Vet du om CCCP fungerar till W8?

Det fungerar bra, jag kör det just nu tillsammans med Media Player Classic som medföljer.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hehe, det är knappast något jag pillar med för att strökolla klipp på plattan. MPC-HC med vanliga DXVA-accelerationen duger utmärkt där.

Ingen aning, men det är väl bara ett codec-paket? Borde fungera lika bra som under andra Windows-versioner.

Jo, men jag har ingen koll alls på W8 och ska emigrera snart och var osäker på om det fungerar med codecs och wmpc som medföljer. Okey, det låter ju lovande iaf!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinekin:

Det fungerar bra, jag kör det just nu tillsammans med Media Player Classic som medföljer.

Kanon, tackar!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Usch metro appar.
Håller mig till riktiga desktop program.
Och MPCHC som är betydligt mysigare än VLC skräpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hehe, det är knappast något jag pillar med för att strökolla klipp på plattan. MPC-HC med vanliga DXVA-accelerationen duger utmärkt där.

Ingen aning, men det är väl bara ett codec-paket? Borde fungera lika bra som under andra Windows-versioner.

Sant. Skulle också minska batteritiden en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

MPC-HC + madVR <3

MPC-HC + LAV + xy-VSFilter + madVR <3

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Inga som kör KMPlayer? Helt klart min favorit framför alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

MPC-HC + LAV + xy-VSFilter + madVR <3

Hehe, kör också LAV Filters (external) men det är inbyggt nu så orkade inte nämna det. Jag kör utan VSFilter, aldrig känts som något jag behöver då jag inte använder undertexter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinekin:

Det fungerar bra, jag kör det just nu tillsammans med Media Player Classic som medföljer.

Som W8 app? För det är ju hela poängen med detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JimmieSan:

Usch metro appar.
Håller mig till riktiga desktop program.
Och MPCHC som är betydligt mysigare än VLC skräpet

Modern UI är helt meningslöst på "vanliga" datorer, men för den (än så länge rätt glesa) skara användare som kör Win8.x på platta så är detta en välkommen nyhet då Modern UI faktiskt är riktigt bra på dessa enheter (är en nöjd ägare av Win8.1 platta). Har "vanliga" VLC på plattan, är ju inte hela världen att starta en film då det är en ganska liten del av hela processen att avnjuta filmen, men att köra "vanliga" desktop-program med touchskärm är inte speciellt roligt...

Åter igen visar detta hur schizofrent Win8.x är, det finns en del som är bra för "vanliga" datorer och en del som är bra för pekplattor. Om man bara lät bli att blanda dessa två miljöer så de används samtidigt, så fort mus+tangentbord upptäcks så borde Modern UI gömmas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag testade lite inatt, är måttligt imponerad än så länge. Gränssnittet är helt okej, men att det handlar om en betaversion är tydligt. Ljudet småknastrar för mig med nästan varje testfil, flytet är allmänt halvrisigt och jag får grafiska artefaker i vissa videos. Som grädde på moset kraschade appen 3-4 gånger under de timmarna jag testade.

Som sagt, betaversion. Bara att hoppas på fortsatt slipande, än så länge hoppar jag dock ut till skrivbordet och sparkar igång MPC. Då får jag dessutom HW-acceleration så min stackars platta slipper brinna upp.

En sak till. Provat "Power Media Player", det är PowerDVD fast för MUI, jag köpte den för jag fick 250kr gratis i Store och hade inge annat att slösa pengarna på.

Helt ok mediaspelare och gillar UIt, kostar över 100kr men finns 14 dagar trial.

Permalänk
Medlem

Är det bara mig VLC startar men direkt stängs ner igen? Något skumt med min Surface Pro ser det ut som...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Är det bara mig VLC startar men direkt stängs ner igen? Något skumt med min Surface Pro ser det ut som...

Det betyder att appen kraschar. Nä du är nog inte helt ensam om det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Hehe, kör också LAV Filters (external) men det är inbyggt nu så orkade inte nämna det. Jag kör utan VSFilter, aldrig känts som något jag behöver då jag inte använder undertexter.

Jaså, när byggdes det in? Har stängt av autouppdateringar och sitter på 1.67 om jag inte minns fel. Kanske dags å uppdatera Jag använder sällan text, utan det blir när jag ser på filmer som inte är på engelska och då är det ett riktigt bra filter

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vadå beta? Jag har använt VLC i flera månader i Windows 8 utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Windows 8 med sitt metro är lite som vista, TOTALT fiasko.
Windows 7 (6.1) däremot är nog ett av de bästa Microsoft har gjort.

Om Microsoft fortsätter i sitt "metro" spår så kommer dom rasa den dagen Linux får samma spel-kompatibilitet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Robin2:

Vadå beta? Jag har använt VLC i flera månader i Windows 8 utan några som helst problem.

Här

http://apps.microsoft.com/windows/en-us/app/vlc-for-windows-8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jaså, när byggdes det in? Har stängt av autouppdateringar och sitter på 1.67 om jag inte minns fel. Kanske dags å uppdatera Jag använder sällan text, utan det blir när jag ser på filmer som inte är på engelska och då är det ett riktigt bra filter

1.7.0 tror ja det var eller något sånt. Jag kör 1.7.3 atm.

Bättre att köra externa för de brukar ligga någon version före eftersom de inte uppdaterar MPC-HC varje gång det kommer ny LAV Filters.