Rykte: AMD förbereder grafikkort med dubbla Hawaii-grafikkretsar

Permalänk
Skrivet av Flamso:

VRMerna kommer vara något i hästväg. Bara VRMerna på alla 290/X idag är ju helt sjukt avancerade. Tänk för två GPUer på samma PCB. Sen kommer det vara lite svettigt att göra en kylare som inte ska väga 4kg...

Inga problem...AMD använder säkert sin referenskylare i leksaksplast...den väger inte 4kg...snarare 40g.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Mocka:

Lär inte ens hjälpa att sitta med hörlurar för att slippa vrålet från fläkten

Alla som är sugna på att köpa kortet borde rimligtvis vänta på en eftermarkadskylare.

Eller vattenblock. Som alltid så är det mer värt att skaffa två riktiga kort baserade på samma GPUer!

Skrivet av Fidel Castro:

Inga problem...AMD använder säkert sin referenskylare i leksaksplast...den väger inte 4kg...snarare 40g.

Kul! Men det hade aldrig fungerat med två GPUer då det knappt fungerar med en...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

R9 295(X) gissar jag på. ^^

Mycket möjligt om dom vill reta Nvidia med namnstöld, från Gtx 295 också dual gpu kort.
Annars troligt att det blir r9 299x tanke på dom två senaste generationerna från Amd.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Eller vattenblock. Som alltid så är det mer värt att skaffa två riktiga kort baserade på samma GPUer!

Kul! Men det hade aldrig fungerat med två GPUer då det knappt fungerar med en...

Förvänta er ingen fantastisk kylare iaf...speciellt inte någon som är tyst;)
Ingen kyllösning jag haft som varit märkt AMD...har varit tyst eller gedigen (gäller både cpu och gpu).
Allt har andats lågbudget!

Hittande detta på nätet...blir nog referenskylaren ändå:)

"R9 290X x2 will feature a Dual Hawaii-XT Core in a Single Card – Codename ‘Vesuvius’

AMD’s codenames are all about volcanoes this generation and Vesuvius is no exception. Most of you would have heard about the city of Pompeii and the historic event in which the city was destroyed. The name of the volcano that was single handedly responsible for destroying the city and releasing thermal energy roughly 100 000 times more powerful than Hiroshima and Nagasaki was Vesuvius. So the name is fitting for the Dual GPU Card that will house two of AMD’s flagship core: Hawaii-XT. The source is the credible Chinese VR Zone.

What is more of a concern for us is the obvious heat problems of the R9 290x. Already running at 95C and add in another GPU Core, what is going to happen in that reference design?. Unless AMD chooses not to have any reference design for the R9 290x x2 (Dear God, this nomenclature is unfortunate), their reference coolers will be in for a rough awakening with two of these cores. They will probably have to compensate by increasing fan speed and consequently, noise. Even with that we are skeptical on how AMD will manage to deliver a dual GPU card (AMD Vesuvius) with their current reference coolers and not hand out a shrieking turbine or an actual volcano.

Read more: http://wccftech.com/amd-dual-gpu-hawaiixt-card-codenamed-vesu...

Det första man gör när man köper en AMD-cpu är att slänga kylaren utan att ens packa upp den...
Är inte långt ifrån att samma sak gäller för deras grafikkort:)

Vesuvius!!! Herregud det kan bara gå åt h..vete! AMD visste redan det när de namngav projektet:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd

Lam kampanj.
Lol, vad dom vill hajpa!

Less talk, more action. Shut up and show us the goods!

Permalänk
Avstängd

Luftvärmepump och grafikkort i ett, AMD är först med nya lösningar igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

R9 290X2 skulle passa.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

Hela anledningen varför jag är tvekar på att AMD borde slopa 7990 kylaren är för att den är allt annat än tyst och den kyler inte speciellt märkvärt, speciellt om man jämnför med t.e.x 690, speciellt efter ha upplevt uber mode tjutet i en mining rig så tvekar jag att lita på 7990 kylaren, nej den är helt klart inte tillräckligt imo.

Håller inte med riktigt. I o f s lät mitt PowerColor HD7990 direkt ur box en del. Men efter justering av fläktkurvan tycker jag det är bra. I fulldrift varvas det upp till en del sus, men då pratar vi om över 95% belastning på båda GPUerna i Crossfire.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

VRMerna kommer vara något i hästväg. Bara VRMerna på alla 290/X idag är ju helt sjukt avancerade. Tänk för två GPUer på samma PCB. Sen kommer det vara lite svettigt att göra en kylare som inte ska väga 4kg...

Sannolikt kommer de sänka spänning och eventuellt frekvenser för att komma under 375W, i så fall så lär det inte vara några problem alls.

Skrivet av Flamso:

Självklart. Det förutsatte jag från början. 290 ger trots allt bättre prestanda per Watt än 7970. Det största hindret som jag ser det är hur de designar strömförsörjning tillsammans med kylningen. Den kommer antingen vara sjukt högljudd eller sjukt stor och dyr.

Skrivet av Mocka:

Lär inte ens hjälpa att sitta med hörlurar för att slippa vrålet från fläkten

Alla som är sugna på att köpa kortet borde rimligtvis vänta på en eftermarkadskylare.

Skrivet av Alibaba123:

Haha de första jag tänkte på är hur stor kylaren kommer vara. Fyfan va stor den kommer vara.

Skrivet av Danmyr:

Måste ha hittat en fantastisk lösning på kylningsfronten i varje fall, med tanka på att 290 går oerhört varma. (jag vet att dem är designa så, och klarar höga temps bra) Men faktum kvarstår att det kommer bli en sinnes**** värmeutveckling inuti chassit. Bra initiativ från AMD, ska bli intressant och se vad resultatet kommer bli! :)=

Vid 375W kommer AMDs referenskylare från 7990 duga utmärkt, det är antagligen den starkaste referenskylaren någonsin. Och med större värmeavledningsyta än Tahiti så lär det gå ännu bättre. Trots att 7990 drar en hel del mer ström än GTX 690 så är 7990 en hel del svalare, och dessutom lite tystare.

Skrivet av Zotamedu:

Jag ser två potentiella scenarion. Antingen har de bara plockat kylaren från 7990 och slängt in några väldigt högt binnade Hawaii som de sedan klockat ner tills kortet inte spontanantänder. Det är det tråkiga men mest troliga scenariot. Det andra är att de sneglar på Asus och levererar kortet med sluten vattenkylning. För att hålla sig inom ramarna för PCIe-standarden har de nog i så fall med strömbrytaren från tidigare 290X där ena läget stryper kortet till 300 W och där det andra släpper lös två kompletta 290X. Det hade varit häftigt men svindyrt och inte alltför troligt.

Jag ser det som rimligast att de inte överskrider de 375W de hade på 7990, som sagt har vi sett 30-50W skillnad på ett enda kort mellan Q och Ü. Så 290X Q är inte så långt ifrån 7970 som uppenbarligen gick bra att få in under 375W. Jag gissar dock på frekvenser på 850-925MHz för 2st Hawaii för att få ner spänning och effekt tillräckligt.

Skrivet av Dussan89:

Hela anledningen varför jag är tvekar på att AMD borde slopa 7990 kylaren är för att den är allt annat än tyst och den kyler inte speciellt märkvärt, speciellt om man jämnför med t.e.x 690, speciellt efter ha upplevt uber mode tjutet i en mining rig så tvekar jag att lita på 7990 kylaren, nej den är helt klart inte tillräckligt imo.

7990 var inte bara tystare än GTX 690, utan också en hel del svalare. Detta trots högre prestanda och högre effekt. Kylaren till 7990 är mycket bra och det kommer vara svårt att överträffa den på luft.

Skrivet av Fidel Castro:

Förvänta er ingen fantastisk kylare iaf...speciellt inte någon som är tyst;)
Ingen kyllösning jag haft som varit märkt AMD...har varit tyst eller gedigen (gäller både cpu och gpu).
Allt har andats lågbudget!

Hittande detta på nätet...blir nog referenskylaren ändå:)

"R9 290X x2 will feature a Dual Hawaii-XT Core in a Single Card – Codename ‘Vesuvius’

AMD’s codenames are all about volcanoes this generation and Vesuvius is no exception. Most of you would have heard about the city of Pompeii and the historic event in which the city was destroyed. The name of the volcano that was single handedly responsible for destroying the city and releasing thermal energy roughly 100 000 times more powerful than Hiroshima and Nagasaki was Vesuvius. So the name is fitting for the Dual GPU Card that will house two of AMD’s flagship core: Hawaii-XT. The source is the credible Chinese VR Zone.

What is more of a concern for us is the obvious heat problems of the R9 290x. Already running at 95C and add in another GPU Core, what is going to happen in that reference design?. Unless AMD chooses not to have any reference design for the R9 290x x2 (Dear God, this nomenclature is unfortunate), their reference coolers will be in for a rough awakening with two of these cores. They will probably have to compensate by increasing fan speed and consequently, noise. Even with that we are skeptical on how AMD will manage to deliver a dual GPU card (AMD Vesuvius) with their current reference coolers and not hand out a shrieking turbine or an actual volcano.

Read more: http://wccftech.com/amd-dual-gpu-hawaiixt-card-codenamed-vesu...

Det första man gör när man köper en AMD-cpu är att slänga kylaren utan att ens packa upp den...
Är inte långt ifrån att samma sak gäller för deras grafikkort:)

Varken du eller din källa verkar vara bekant med den här ;):

Permalänk
Medlem

Är det där 90mm fläktar? Ser galet långt ut

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bra sugen, då har man topp-prestanda i burken i 2 år senl :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Hela anledningen varför jag är tvekar på att AMD borde slopa 7990 kylaren är för att den är allt annat än tyst och den kyler inte speciellt märkvärt, speciellt om man jämnför med t.e.x 690, speciellt efter ha upplevt uber mode tjutet i en mining rig så tvekar jag att lita på 7990 kylaren, nej den är helt klart inte tillräckligt imo.

Ba-dum-tss - http://www.sweclockers.com/recension/16879-amd-radeon-hd-7990...

Lägre temps och lägre ljudnivå än 690. Sweclockers nämde i sitt test även "Sammanfattningsvis är Radeon HD 7990 "Malta" en välbyggd pjäs med en imponerade kylare".

Ska du ge upp nu?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Sannolikt kommer de sänka spänning och eventuellt frekvenser för att komma under 375W, i så fall så lär det inte vara några problem alls.

Vid 375W kommer AMDs referenskylare från 7990 duga utmärkt, det är antagligen den starkaste referenskylaren någonsin. Och med större värmeavledningsyta än Tahiti så lär det gå ännu bättre. Trots att 7990 drar en hel del mer ström än GTX 690 så är 7990 en hel del svalare, och dessutom lite tystare.

Jag ser det som rimligast att de inte överskrider de 375W de hade på 7990, som sagt har vi sett 30-50W skillnad på ett enda kort mellan Q och Ü. Så 290X Q är inte så långt ifrån 7970 som uppenbarligen gick bra att få in under 375W. Jag gissar dock på frekvenser på 850-925MHz för 2st Hawaii för att få ner spänning och effekt tillräckligt.

7990 var inte bara tystare än GTX 690, utan också en hel del svalare. Detta trots högre prestanda och högre effekt. Kylaren till 7990 är mycket bra och det kommer vara svårt att överträffa den på luft.

Varken du eller din källa verkar vara bekant med den här:
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/04/23/IMG_6173.jpg?...

Har inte haft just 7990 men haft tidigare AMD dual-gpu modeller...de var varken svala eller tysta. De hade inte heller någon särskilt påkostad kylarlösning.
Va fan på mitt 4870X2 brann ju VRM upp:D pga undermålig kylning.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Bra sugen, då har man topp-prestanda i burken i 2 år senl :).

Köp 2 lösa kort istället. Med ditt HAF chassi skulle jag aldrig tänka tanken att köpa ett dubbel gpu kort.
Ditt moderkort stödjer dessutom 3-Way CrossFireX

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är det där 90mm fläktar? Ser galet långt ut

Tror det är 92mm till och med, 31cm kort sammanlagt.

Skrivet av Fidel Castro:

Har inte haft just 7990 men haft tidigare AMD dual-gpu modeller...de var varken svala eller tysta. De hade inte heller någon särskilt påkostad kylarlösning.
Va fan på mitt 4870X2 brann ju VRM upp:D pga undermålig kylning.

Jo, men med 7990 tog AMD ett ganska stort steg framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Har inte haft just 7990 men haft tidigare AMD dual-gpu modeller...de var varken svala eller tysta. De hade inte heller någon särskilt påkostad kylarlösning.
Va fan på mitt 4870X2 brann ju VRM upp:D pga undermålig kylning.

Bara för att 5970 och 6990 hade en högljudd hårtorkskylare innebär inte att 7990 per automatik är lika dåligt med ljudnivå/temperatur. 7990 har förmodligen den mest effektiva refernskylaren någonsin, och därav kan man anta att AMD fortsätter på ett fungerande koncept.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dussan89:

Hela anledningen varför jag är tvekar på att AMD borde slopa 7990 kylaren är för att den är allt annat än tyst och den kyler inte speciellt märkvärt, speciellt om man jämnför med t.e.x 690, speciellt efter ha upplevt uber mode tjutet i en mining rig så tvekar jag att lita på 7990 kylaren, nej den är helt klart inte tillräckligt imo.

Det är omöjligt att kyla två Hawaii på ett kort tyst om man ska ha en luftkylare. Det är för mycket värme på för liten yta för att det ska gå. Så antingen accepterar man en högljudd kylare eller så köper man vattenblock eller så köper man ett annat grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Spännande. Dock har jag hamnat i en sån sits att jag känner att AMD känns så billigt och låg kvalité. Kommer nog aldrig mer använda AMD produkter.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är omöjligt att kyla två Hawaii på ett kort tyst om man ska ha en luftkylare. Det är för mycket värme på för liten yta för att det ska gå. Så antingen accepterar man en högljudd kylare eller så köper man vattenblock eller så köper man ett annat grafikkort.

Går fortfarande att göra relativt tyst. 7990 lät lika mycket/lite som Titan i Furmark. Hawaii i Quiet-mode drar lika mycket/lite effekt som 7970. Hawaii har dessutom större kontaktyta.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Bara för att 5970 och 6990 hade en högljudd hårtorkskylare innebär inte att 7990 per automatik är lika dåligt med ljudnivå/temperatur. 7990 har förmodligen den mest effektiva refernskylaren någonsin, och därav kan man anta att AMD fortsätter på ett fungerande koncept.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker inte att man kan anta att AMD fortsätter på ett fungerande koncept....speciellt inte när man synar referenskylaren till 290X...den var väl allt annat än ett steg i rätt riktning!?;)
Man rear ju ut korten nu till superlåga priser...ingen vettigt människa köper dem (om man inte tänker vattenkyla...då är det ju ett kap!)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Köp 2 lösa kort istället. Med ditt HAF chassi skulle jag aldrig tänka tanken att köpa ett dubbel gpu kort.
Ditt moderkort stödjer dessutom 3-Way CrossFireX

Klart det är smartare med 2 st 290X, men inte lika kul ;).

Mest prestanda/krona vore ju ett till 7970, men det känns ännu tråkigare.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har man bara plats för ett grafikkort, som jag, så luktar detta godis. Nom nom!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Tycker inte att man kan anta att AMD fortsätter på ett fungerande koncept....speciellt inte när man synar referenskylaren till 290X...den var väl allt annat än ett steg i rätt riktning!?;)
Man rear ju ut korten nu till superlåga priser...ingen vettigt människa köper dem (om man inte tänker vattenkyla...då är det ju ett kap!)

290x är en enkel-GPU. Den kör dessutom mer eller mindre exakt samma kylare som 7970, det vill säga varken sämmre eller bättre. Nvidia kör vad jag vet inte med sin 690 kylare på något annat kort. Däremot har Nvidia en bra mycket bättre radialkylare än vad AMD har, men det har absolut inget att göra med 7990.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Sannolikt kommer de sänka spänning och eventuellt frekvenser för att komma under 375W, i så fall så lär det inte vara några problem alls.

Vid 375W kommer AMDs referenskylare från 7990 duga utmärkt, det är antagligen den starkaste referenskylaren någonsin. Och med större värmeavledningsyta än Tahiti så lär det gå ännu bättre. Trots att 7990 drar en hel del mer ström än GTX 690 så är 7990 en hel del svalare, och dessutom lite tystare.

Jag ser det som rimligast att de inte överskrider de 375W de hade på 7990, som sagt har vi sett 30-50W skillnad på ett enda kort mellan Q och Ü. Så 290X Q är inte så långt ifrån 7970 som uppenbarligen gick bra att få in under 375W. Jag gissar dock på frekvenser på 850-925MHz för 2st Hawaii för att få ner spänning och effekt tillräckligt.

7990 var inte bara tystare än GTX 690, utan också en hel del svalare. Detta trots högre prestanda och högre effekt. Kylaren till 7990 är mycket bra och det kommer vara svårt att överträffa den på luft.

Varken du eller din källa verkar vara bekant med den här ;):
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/04/23/IMG_6173.jpg?...

En sån där kylare eller en variant på den på referensmodellen lär ju funka väldigt fint. Sen om det kommer eftermarknadskylare med 240 radiator och vatten så blir det både tyst och svalt med ruggig prestanda som dessutom får plats i ett litet bygge.

Äh, finns det hjärterum finns det stjärterum

Kul med något nytt också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Går fortfarande att göra relativt tyst. 7990 lät lika mycket/lite som Titan i Furmark. Hawaii i Quiet-mode drar lika mycket/lite effekt som 7970. Hawaii har dessutom större kontaktyta.

Tycker mest att man är ute efter fel saker om man förväntar sig ett tyst dubbelkort med värsting GPUer då prestanda och ljudnivå står i ett direkt motsatsförhållande. Så man måste ha rimliga förväntningar på ljudnivån.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tycker mest att man är ute efter fel saker om man förväntar sig ett tyst dubbelkort med värsting GPUer då prestanda och ljudnivå står i ett direkt motsatsförhållande. Så man måste ha rimliga förväntningar på ljudnivån.

Ja det är sant, möjligheterna att sätta på tredjepartskylare är ju dessutom mindre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Ja det är sant, möjligheterna att sätta på tredjepartskylare är ju dessutom mindre.

Har inte Arctic tillverkat kylare till andra dubbelkort tidigare? Annars är det ju vattenblock som gäller för där brukar de vara duktiga på att erbjuda modeller för alla toppkort. Antar att det är enklare då man kan tillverka på beställning på ett annat sätt då i princip hela konstruktionen är fräst ur metall medan luftkylare är mer komplicerade att bygga. Att bygga ett vattenblock till ett kort handlar ju bara om att få tag på exakta mått och sedan lägga en eftermiddag i CAD för att sedan skicka över en fil till en CNC.

Hade varit intressant att se hur ett kort med dubbla klockade Hawaii med vattenkylning presterade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Har inte haft just 7990 men haft tidigare AMD dual-gpu modeller...de var varken svala eller tysta. De hade inte heller någon särskilt påkostad kylarlösning.
Va fan på mitt 4870X2 brann ju VRM upp:D pga undermålig kylning.

Men då är det högtid för dig att lämna 2008 bakom dig. I övrigt representerar du inte riktigt vad som bör likna en vettig person i det här utbytet. När andra talar om relevanta kylarlösningar från t ex HD 7990 så svarar du genom att prata om HD4870X2 och hur referenskylaren till R290X var dålig. Häng med lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har inte Arctic tillverkat kylare till andra dubbelkort tidigare?

Citat:

Max. Cooling Capacity 400 Watts

http://www.arctic.ac/eu_en/products/cooling/vga/accelero-twin...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Har inte Arctic tillverkat kylare till andra dubbelkort tidigare? Annars är det ju vattenblock som gäller för där brukar de vara duktiga på att erbjuda modeller för alla toppkort. Antar att det är enklare då man kan tillverka på beställning på ett annat sätt då i princip hela konstruktionen är fräst ur metall medan luftkylare är mer komplicerade att bygga. Att bygga ett vattenblock till ett kort handlar ju bara om att få tag på exakta mått och sedan lägga en eftermiddag i CAD för att sedan skicka över en fil till en CNC.

Hade varit intressant att se hur ett kort med dubbla klockade Hawaii med vattenkylning presterade.

Sista Arctic körde var för HD 6990 http://www.arctic.ac/eu_en/accelero-twin-turbo-6990.html och GTX 690 http://www.arctic.ac/eu_en/accelero-twin-turbo-690.html vad gäller dubbel GPU.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"