Kan inte köra mitt ram i 1600Mhz, två olika typer av minnen.

Permalänk
Medlem

Kan inte köra mitt ram i 1600Mhz, två olika typer av minnen.

Tja, jag har en 3770k med ett MSI GD65 Z77-moderkort.

När jag köpte datorn köpte jag: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB

Vid byggandet av den kom en polare över och gav mig 2x4gb Corsair Low profile CL9 2x4gb.

"Sweet" tänkte jag, gött att kunna köra ramdisk och ändå ha gott mått över till annat.

Minnena är insatta varannan så dom borde vara i rätt kanal, dvs XMS3-minnena är i samma slots med samma färg och LP-minnena likaså.

Då båda typer av minnen borde klara av 1600Mhz och är 9-9-9-24 så kan jag inte förstå varför dom rullar på i 1333Mhz.

Problembeskrivning
När jag ändrar i UEFI till 1600Mhz och tar quit and save så är hastigheten tillbaka till 1333 när jag startat om. X.M.P profile är grått och ovalbart i UEFI. Dock kan jag ändra det i windows med MSI:s UEFI i windowsmiljö. Dock ändrar det tillbaka efter varje omstart.

Jag har provat att, flasha UEFI ( saknar bios ), Öka hastigheten, kört Unlink, Link, Auto utan resultat; ökat volt till 1.51.

Någon som har aning vad som kan vara fel, är det bara att dra ut LP-minnena och köra 2x8?

Prestandaökningen är inte megastor med 1600Mhz men samtidigt så gör det ont i sweclockers-själen att puttra runt på 1333. Så om någon kunnig här kan hjälpa mig så är jag tacksam. Kankde går det att ställa in allt manuellt, dock så är det en del siffror som jag inte förstår. Typ "Tx" osv.

Tacksam för all hjälp, ska testa dra ut LP-minnena och se om det hjälper.

//Ridder

-edit dyslexiridder var framme

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt ner lite timmar på google utan resultat, antar att moderkortet förstår minnena som om dom maxxar 1333Mhz och sen att det inte går att ställa upp.

Permalänk
Medlem

Det kanske finns någon sorts override så minnena tvingas till 1600Mhz någon som kan MSI-s uefi bra?

Permalänk
Medlem

Du kommer bli tvungen att ställa in manuellt då XMP profilerna MÅSTE vara samma för att det ska gå. Var också noga med att sätta minnena "varannat" så att säga så de sitter i samma kanal.

Sen är det bara sätta på XMP, in och skriva av inställningarna, ut igen så det resettar och in och knappa in det manuellt :).

Permalänk
Medlem

Manuell klockning är ju det som skall tvinga in hastigheten du sätter, men eftersom det inte fungerar kan det ju vara att LP minnena inte klara den hastigheten.
Kan även vara att systemet inte gillar att du har olika minnen och därför begränsar.

Kan ju testa flytta runt minnena för att se om det hjälper.

Permalänk

Du kan väl testa att köra med bara LP minnerna och se så det inte är något fel på dom?

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Du kommer bli tvungen att ställa in manuellt då XMP profilerna MÅSTE vara samma för att det ska gå. Var också noga med att sätta minnena "varannat" så att säga så de sitter i samma kanal.

Sen är det bara sätta på XMP, in och skriva av inställningarna, ut igen så det resettar och in och knappa in det manuellt :).

Det är vartannat som det är nu. Ja verkar som det blir någon konflikt på något sätt.

Skrivet av MacAllan:

Manuell klockning är ju det som skall tvinga in hastigheten du sätter, men eftersom det inte fungerar kan det ju vara att LP minnena inte klara den hastigheten.
Kan även vara att systemet inte gillar att du har olika minnen och därför begränsar.

Kan ju testa flytta runt minnena för att se om det hjälper.

Absolut, ska göra det. Dock så blir jag av med min ramdisk isf så får se till att flytta cache osv först.

Skrivet av ALBiiJONzz:

Du kan väl testa att köra med bara LP minnerna och se så det inte är något fel på dom?

Ja, det kan vara så. Då dom kom i ett fyrpack varav en var paj och nya skickades på garantin. Har en extra sticka som bör fungera.

Är nere i Barcelona på jobb resten av månaden så får ta tag i det när jag är tillbaka igen. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Jag har varit lat och inte orkat ta ut minnesstickorna för att testa då jag blir av med min ramdisk om jag gör det. Dock så återstår problemet, vilket jag inte kan förstå riktigt. Försökt sätta alla värden manuellt men fortfarande 1333mhz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Jag har varit lat och inte orkat ta ut minnesstickorna för att testa då jag blir av med min ramdisk om jag gör det. Dock så återstår problemet, vilket jag inte kan förstå riktigt. Försökt sätta alla värden manuellt men fortfarande 1333mhz...

Jag föreslår nog att du försöker orka att ta ut minnena för att kontrollera vad det står på dem, för att bli helt säker på vad det är för värden på stickorna. Lättare att lösa ett problem om man är säker på vilka förutsättningar man har i verkligheten. Din information om minnena är lite vag.

Ps. Detta är saxat ur handboken till ditt MB "To ensure system stabilty, memory modules must be of the same type and density
in Dual-Channel mode" Så det kan vara en orsak till att det inte funkar, säger inte att det är så men det kan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Jag föreslår nog att du försöker orka att ta ut minnena för att kontrollera vad det står på dem, för att bli helt säker på vad det är för värden på stickorna. Lättare att lösa ett problem om man är säker på vilka förutsättningar man har i verkligheten. Din information om minnena är lite vag.

Ps. Detta är saxat ur handboken till ditt MB "To ensure system stabilty, memory modules must be of the same type and density
in Dual-Channel mode" Så det kan vara en orsak till att det inte funkar, säger inte att det är så men det kan..

Jag fick tummen ur ***** häromdagen och tog ut low-profile-minnena. Mycket riktigt så går mina återstående 16gb i 1600mHz. Lite synd och konstigt att det inte går annars. Antar att det är MSI som har kinkiga moderkort då minnena annars är av samma spec. Så får köra vidare med 16gb och kanske köpa en annan burk att stoppa in de återstående i.

Permalänk
Hjälpsam

Det gör ändå ganka liten skillnad i prestanda mellan 1333 och 1600.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hmm, om du stoppar i bara LP minnena, kan du då köra dom i 1600Mhz?

Båda ska klara 1600Mhz utan problem, möjligen kan sub timingsen skilja endel. Volten kan du ledigt dra upp till 1.65V utan att det är nån fara alls.