Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Vilken utbildning rekommenderar ni?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Koltrast:

OK, tack för svar!

Alla dessa nämnda är tillräckligt bra att du skulle vara nöjd, tror jag. Välj det du skulle trivas bäst med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick själv på Högskolan i Borås, www.itsomyrke.nu

Permalänk
Datavetare
Skrivet av widL:

DICE vill ha de bästa, oavsett utbildning, men de har sett ett mönster i att dessa ofta hittas på civilingenjörsprogrammen. De verkar t ex gilla folk som har läst teknisk fysik. Jag har en kompis som blev spontant kontaktad av HR på DICE - det de sade var i princip att han var välkommen till Stockholm när som helst. Han är brutalt smart, har gått teknisk fysik på Chalmers och är väldigt duktig på programmering.

Rent generellt så borde svenska företag titta mer på folks betyg. Det säger definitivt inte allt, men har man X sökande med mediokra betyg och samma antal med toppbetyg så kommer det i genomsnitt vara klart bättre nivå på de senare. Undantag finns naturligtvis, finns de som är extremt duktiga men av olika anledningar inte har toppbetyg.

Faktum är att jag skulle fördra personer med riktigt goda resultat från nära nog vilken teknisk/naturvetenskaplig utbildning som helst över någon som har "IT/data/programmering" i titeln på sin utbildning men med halvhyfsade resultat.

Av den anledningen skulle jag också ge rådet att läs den tekniska/naturvetenskapliga utbildning man känner är mest intressant, det går ändå att jobba med programmering senare och detaljerna måste man ändå lära sig för varje specifikt område. Av de bästa programmerare jag träffar har en majoritet inte haft en ren data/IT-utbildning i botten, men de har ändå typsikt haft civilingenjör/master-examen eller liknade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Högskolan i Skövde är mycket duktiga på Data och har en serie riktigt bra program inriktade på spelutveckling. Låter som att Dataspel - Programmering är din nisch.

https://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/D...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Högskolan i Skövde är mycket duktiga på Data och har en serie riktigt bra program inriktade på spelutveckling. Låter som att Dataspel - Programmering är din nisch.

https://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/D...

Fördelen med Skövde är ju att det just dataspel de är inriktade i, medan exempelvis KTH är med programmering generellt. Då kan man ju hitta personer med intresse för spel på skolan och bilda team med dem, till skillnad från KTH där kanske spel inte är det första mad tänker på. Men jag kanske tänker för kortsynt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Fördelen med Skövde är ju att det just dataspel de är inriktade i, medan exempelvis KTH är med programmering generellt. Då kan man ju hitta personer med intresse för spel på skolan och bilda team med dem, till skillnad från KTH där kanske spel inte är det första mad tänker på. Men jag kanske tänker för kortsynt?

Skövde har utbildningar även i mer generell programmering (med mycket bra kurser i testning och parallellisering), men spelprogrammen är utmärkta om man vill fokusera på det. Vi har också tät kontakt med företagen. Dice och Paradox har tex kontor endast några hundra meter från campus.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Skjuter bara in att jag läser civilingenjör i datateknik på Chalmers och är helnöjd med det!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Hej!

Sitter och kollar på lite utbildningar inom programmering. Har valt programmering som kurs nu och om jag tycker det är intressant så vill jag gärna fortsätta med det. Vilken programmerarhögskola föredrar ni/skulle ni tipsa om?
Vill helst jobba inom spelbranschen, mjukvarutveckling är nog inget för mig.

Tacksam för tips!

Jag läste på MDH i Västerås, när jag började 2006 hade dem en utbildning som var inriktad mot spelutveckling.
Det vart inte mer spelutveckling än vad man gjorde det till utan var mest en datorvetenskaplig utbildning.
Under tiden i högskolan så gjorde vi ett spel till SGA(gå in på deras sida och kolla vilka skolor som finns representerade). Som det såg ut 2009 så skulle jag säga att gottlands var den som hade mest inriktning på just spel och tycktes också ha kompetensen.
Västerås och MDH var kanon för datorvetenskap men tror du hittar mer spel på Gotland.
Tre av oss trettio som började 2006 jobbar nu inom spelindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qdjur:

Jag läste på MDH i Västerås, när jag började 2006 hade dem en utbildning som var inriktad mot spelutveckling.
Det vart inte mer spelutveckling än vad man gjorde det till utan var mest en datorvetenskaplig utbildning.
Under tiden i högskolan så gjorde vi ett spel till SGA(gå in på deras sida och kolla vilka skolor som finns representerade). Som det såg ut 2009 så skulle jag säga att gottlands var den som hade mest inriktning på just spel och tycktes också ha kompetensen.
Västerås och MDH var kanon för datorvetenskap men tror du hittar mer spel på Gotland.
Tre av oss trettio som började 2006 jobbar nu inom spelindustrin.

Är du en av de tre? Skulle vara intressant att höra hur det är att jobba inom spelutveckling, har hört att det är svåra deadlines?

Permalänk

Kan rekommendera Civilingenjörsutbildningen i Data-teknik på Linköpings tekniska högskola!! Riktigt bra på alla sätt! DICE var också här och promota sig lite för oss för några veckor sen :)!! Studentlivet är också i högklass här, helt underbart! Kolla bara hur söta Staben(fadderister för D-sektionen) är!!! https://www.youtube.com/watch?v=J2N1MeCSdi0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Hej!

Sitter och kollar på lite utbildningar inom programmering. Har valt programmering som kurs nu och om jag tycker det är intressant så vill jag gärna fortsätta med det. Vilken programmerarhögskola föredrar ni/skulle ni tipsa om?
Vill helst jobba inom spelbranschen, mjukvarutveckling är nog inget för mig.

Tacksam för tips!

Mitt råd är att sätt dig in i vad du verkligen vill göra INNAN du söker högskoleutbildning. Titta även på vad arbetet inom valt område verkligen innebär, hur ser arbetsmiljön ut? Vad kan förväntas? Kan man tänka sig jobba med detta i flera år? Kan man få ett balanserat liv(fritid/jobb/kompisar eller vad det nu kan vara som du prioriterar). Hur lätt är det att få jobb inom ämnet? En högskoleutbildning tappar snabbt sin status om du först tvingas ta jobb inom något som inte kan relateras till utbildningen.

Jag villa själv bli 3D artist för spel vilket gjorde att jag la ner flera år av egenstudier(högstadiet/gymnasiet). När jag väl var redo efter gymnasiet så fick jag ett jobb på ett spelföretag men insåg ganska snabbt att arbetsmiljön var inte för mig. Och ja, jag var i kontakt med flera spelföretag och det var liknande miljö även där. Jag är väldigt tacksam för att jag aldrig gick någon utbildning för ämnet då det hade varit bortkastad tid/pengar.

Sen är det aldrig dumt att ha en lite bredare utbildning som kan ge dig möjligheter till en plan B om du inte skulle hitta dröm jobbet direkt.

Om du verkligen vill komma någonvart så är det bara du själv som kan åstadkomma det, en högskoleutbildning kommer inte göra dig proffs. Generellt så är kraven på iallafall programmerings kurserna ganska låga även om det ska vara högskolenivå så du måste vara beredd att ta ett par steg extra ut över vad som krävs om du verkligen vill lär dig något. D.v.s du måste vara väldigt driven och intresserad av ämnet för att verkligen komma någonvart.

Man kan tycka att en vanlig programmerings utbildning borde ge en bra grund för en spelutvecklare och visst kan det vara sant till viss del men du lär inte få ett jobb som spel programmerare bara för att du gått en generell programmerings utbildning. Då måste du kunna visa upp att du iallafall privat har riktat in dig på spelprogrammering och kan visa upp en hel del som styrker dina kunskaper.

Vet du med dig att det ÄR spelprogrammering du vill syssla med så är en inriktad utbildning utan tvekan bäst (även från arbetsgivares synsätt).

Lycka till!

Skrivet av Yoshman:

Rent generellt så borde svenska företag titta mer på folks betyg. Det säger definitivt inte allt, men har man X sökande med mediokra betyg och samma antal med toppbetyg så kommer det i genomsnitt vara klart bättre nivå på de senare. Undantag finns naturligtvis, finns de som är extremt duktiga men av olika anledningar inte har toppbetyg.

Betyg från högskolan säger väldigt lite om dina egentligen kunskaper. Visst lägsta betyget i en kurs ser givetvis inte så bra ut men generellt så är det väldigt låga krav på iallafall programmerings kurserna så då är det inte svårt att få högsta betyget direkt.

Det som väger tyngre är 1. Bra arbetsprover som visar hur du hanterar olika språk, 2. Goda resultat på testerna som företagen vill att du genomför (mer eller mindre standard idag).

Att ha en titel från en högskola är så klart en merit men i tider som dessa så kan man komma väldigt långt bara genom att visa upp sina kunskaper(egna arbetsprover och goda resultat på testerna). Certifikat är ytterligare ett vis att göra sig mer attraktiv på arbetsmarknaden men jag vet inte hur detta fungerar inom just spelprogrammering.

Första året efter högskoleutbildningen kommer du lära dig minst lika mycket som du gjorde på 3 år på högskolan men då såklart mer fokuserat på just det du jobbar med.

Sen är det som vanligt, vill man jobba med IT så måste man brinna för det, man måste följa med och ha koll på utvecklingen(som går ganska snabbt fram). Har man inte intresset kommer man snabbt hamna efter.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Neon:

Betyg från högskolan säger väldigt lite om dina egentligen kunskaper. Visst lägsta betyget i en kurs ser givetvis inte så bra ut men generellt så är det väldigt låga krav på iallafall programmerings kurserna så då är det inte svårt att få högsta betyget direkt.

Det säger inte speciellt mycket om dina kunskaper, men av egen erfarenhet så visar det väldigt ofta en hel del om folks kapacitet och deras förmåga att lära sig nya saker. Det är naturligtvis inget 100%-igt mätinstrument, men det är i ändå en klart användbart referens. Det är långt i från det enda man ska utgå ifrån, får bara känslan att många arbetsgivare inte alls använder denna information.

Och håller med om att många programringskurser har lite låg nivå. Första jobbet jag hade (som var som IT-konsult) så tittade de bara på betygen i matte, de brydde sig faktiskt inte ens om vilka kurser jag hade läst kring programmering. Vet inte om det är det bästa sättet att använda det hela, men det är möjlig väg. Själv är jag nog mer inne på att medelbetyg från t.ex. en civilingenjörsutbildning är ett bra riktmärke, kan inte uttala mig om mer nischade utbildningar då jag har dålig koll på hur dessa ser ut men borde ju framgå om man ser en sammanställning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det säger inte speciellt mycket om dina kunskaper, men av egen erfarenhet så visar det väldigt ofta en hel del om folks kapacitet och deras förmåga att lära sig nya saker. Det är naturligtvis inget 100%-igt mätinstrument, men det är i ändå en klart användbart referens. Det är långt i från det enda man ska utgå ifrån, får bara känslan att många arbetsgivare inte alls använder denna information.

Ja, att titta generellt på betygen från en högskoleutbildning kan vara bra om man söker en person som ska vara mångsidig. Där kan man se hur lätt individen har för att tå åt sig information som inte nödvändigtvis finns med på dennes intresse lista. Men när en arbetsgivare väl söker en duktig utvecklare, då säger betyget mer eller mindre inget, man förväntar sig att det är högsta betyg på programmerings kurserna efter som kraven är så sjukt låga. En generellt IT utbildning med programmerings kurser har till uppgift att göra individen så bred som möjligt och därmed blir det sällan särskilt avancerat. Iallafall inte när det gäller programmeringskurserna.

Hur arbetsgivare rekryterar är väldigt olika men jag vet de som inte ens vill ha betygen.

Sen ska man också veta att är det par år sen man gick högskoleutbildningen, då är betyg skalan väldigt ointressant men är det första jobbet en person söker kan det såklart vara intressant att titta på.

Annars är det referenser som kan väga väldigt tungt. Och ligger man bara på lite så går det att skaffa sig referenser även under skolgången, varför inte under examensjobbet då man ofta samarbetar med något företag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Generellt vid anställning är det väl
1: Kontakter
2: Kontakter
3: Erfarenhet
4: Utbildning etc...

Har varit på ca 10 intervjuer själv varav 0 ens har tittat på mina betyg från Uni.
"Fint att du gått skola och så men kan du yrket då?" har det låtit
Detta har varit inom industrin som konstruktör/beräkningsingenjör

Sorry för off topic.
Till TS tycker jag du ska bli så bred som möjligt, det är jättesvårt att veta vad man vill bli(du tror du vet) tills man faktiskt är färdig. Ditt spelprogrammeringståg lär knappast gå bara för att du inte läser på en spelskola. Men jag tror även inte att övriga jobb sumpas bara för att du nischar dig mot spelindustrin. I din sits hade jag läst någon generell programmeringsutbildning.
Lycka till!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Redblaze:

Är du en av de tre? Skulle vara intressant att höra hur det är att jobba inom spelutveckling, har hört att det är svåra deadlines?

Precis som i alla programmeringsjobb är det deadlines, oavsett om du gör appar, spel eller andra mjukvaruprojekt. En fördel med spel är väl att det är mycket roligt att testa och utveckla, ändra och justera om man brinner för det och det är ett spel man tycker att det är ett kul spel.

Jämfört med att göra en kalender riktigt bra, visst kan det finnas ett intresse men jag tror inte att jag skulle kunna brinna för det på samma vis. Du skulle ju inte kunna se skillnad på arbetsuppgifterna för en utvecklare inom grafikmotorer eller någon som sätter upp backend för ett stort webbsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Precis som i alla programmeringsjobb är det deadlines, oavsett om du gör appar, spel eller andra mjukvaruprojekt. En fördel med spel är väl att det är mycket roligt att testa och utveckla, ändra och justera om man brinner för det och det är ett spel man tycker att det är ett kul spel.

Ja deadlines finns överallt men min erfarenhet är att spelbranchens deadlines är generellt mycket hårdare. Det är inte ovanligt att man mer eller mindre bor på företaget inför en release. Nu har jag bara jobbet på 1 spelföretag, resten har varit vanliga mjukvaruföretag av olika typer men skillnaden har varit stor och vad jag kunnat läsa så är deadlines i spelbranchen hårda helt enkelt.

Det betyder inte att det är en nackdel, man får många gånger en bättre sammanhållning när man jobbar på detta vis men det är inte för alla.

Skrivet av anon81912:

Jämfört med att göra en kalender riktigt bra, visst kan det finnas ett intresse men jag tror inte att jag skulle kunna brinna för det på samma vis. Du skulle ju inte kunna se skillnad på arbetsuppgifterna för en utvecklare inom grafikmotorer eller någon som sätter upp backend för ett stort webbsystem

Vad man tycker är kul eller inte är väldigt individuellt. Är man gamer så brinner man såklart för spel men man får inte glömma att det finns många utvecklare som brinner för deras utveckling trotts att det inte har något med spel att göra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plams:

Måste slå ett slag för Umeå! Jag pluggar på civilingenjörslinjen i Teknisk datavetenskap. Kan inte annat än varmt rekommendera denna utbildning

Hur är Umeå bättre än t.ex. Luleå eller skolorna i södra Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Om alla hade "vad man tror är roligt" som enda kriterium när man spikar vad man ska bli, så hade vi haft en herrans massa delfinskötare, hunddagisfröknar, ridinstruktörer, hockeyproffs, pro-gamers, etc. utan sysselsättning.

TS tror han vet vad han vill. Sannolikheten att det är så är förhållandevis låg. Vad deltagarna i tråden föreslår är en mer lämplig ingång som mycket väl utgör en bra plattform för att arbeta vidare mot målet som TS uttrycker. Att nå sina mål, vad de än må vara är sällan lika enkelt som man skulle vilja. Oftast blir vägen krokig och man stöter på hinder som man från första början inte kunde förutse. Det gäller att rusta sig mot dessa.

Håller delvis med, men man ska ju knappast komma in och bara hugga ner honom. Han ska väl få ha chansen att testa själv innan man ska komma och negga honom!

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk

Hoppas min historia kan vara relevant för diskussionen.

Jag läste ett spelinriktat datavetenskapligt program (ej ingenjör) 2005-2008. Mot slutet av utbildningen var jag inte längre sugen på att jobba med spelutveckling. Hade inte svårt att få jobb. Jobbade som utvecklare i fyra år på ett väldigt innovativt företag. Så gott som alla mina kollegor hade någon form av civilingenjörsutbildning. Teknisk matematik samt teknisk fysik var väldigt vanliga. Jag tog inte på mig de mest avancerade uppgifterna men jag klarade mig bra och tror mig ha varit ett uppskattat tillskott i gruppen.

Anledningen till att jag inte utförde de mest krävande uppgifterna var att de ofta krävde matematisk kompetens eller vana som jag saknade. I övrigt var jag som vem som helst och fick till och med en slags tech lead-roll i slutet. Sen bestämde jag mig för att läsa till en master, vilket är det som håller mig upptagen för tillfället. Har även repeterat lite matte under tiden och planerar att läsa mer matte efter masterexamen. Det var väldigt inspirerande att omge sig med alla dessa smarta och välutbildade kollegor.

Om jag hade valt idag så hade jag valt någon ingenjörsutbildning men samtidigt tror jag inte att jag hade slutfört en sån utbildning om jag gjort det direkt efter gymnasiet. Men jag verkar ändå ha hamnat i en hyfsat bra position på arbetsmarknaden. Ska bara se till att stärka min kompetens lite mer inom matematik.

Permalänk
Medlem

går själv högskoleingenjörsutbildning inom datateknik på KTH, och det går att välja programmering som inriktning i början på år 2. en mycket bra utbildning måste jag säga. har hört många historier om att i princip alla får jobb inom några veckor från att de tagit examen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag är snart klar som civilingenjör(informationsteknik) från kth med en master inom datalogi. Är mkt nöjd med utbildningen. Jag håller på att utveckla ett större spel i c++, opengl och glsl på min fritid som kommer att släppas på steam senare till hösten. Mitt råd är att välja en ordentlig utbildning som innehåller mycket matte, komplexa algoritmer, teknik, programmering etc...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Hur är Umeå bättre än t.ex. Luleå eller skolorna i södra Sverige?

Det vet jag inte eftersom jag bara studerat på UmU. Men jag är helnöjd och trivs väldigt bra, och jag rekommenderar varmt utbildningen för andra!