Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med RAM-minne

Hej, jag byggde en dator nyligen och installerade först 2x8 gb RAM och sedan ca. en vecka senare ett par likadana RAM-minnen till. Nu har jag märkt att endast 16/32 gb används i datorn och undrar vad det kan bero på?
Jag har Windows 7 64-bit installerat. Moderkortet är ett ASUS GRYPHON Z87 mATX som ska klara 32 gb RAM och processorn är en Intel i5 4670K som också ska klara av 32 gb RAM. RAM-minnena är A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION

Permalänk

Sitter dom i ordentligt?

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSir37:

Hej, jag byggde en dator nyligen och installerade först 2x8 gb RAM och sedan ca. en vecka senare ett par likadana RAM-minnen till. Nu har jag märkt att endast 16/32 gb används i datorn och undrar vad det kan bero på?
Jag har Windows 7 64-bit installerat. Moderkortet är ett ASUS GRYPHON Z87 mATX som ska klara 32 gb RAM och processorn är en Intel i5 4670K som också ska klara av 32 gb RAM. RAM-minnena är A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION

Det kan vara så roligt att Bios blockar det. Gå in i bios och ställ in att RAM ska skötas Automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSir37:

Hej, jag byggde en dator nyligen och installerade först 2x8 gb RAM och sedan ca. en vecka senare ett par likadana RAM-minnen till. Nu har jag märkt att endast 16/32 gb används i datorn och undrar vad det kan bero på?
Jag har Windows 7 64-bit installerat. Moderkortet är ett ASUS GRYPHON Z87 mATX som ska klara 32 gb RAM och processorn är en Intel i5 4670K som också ska klara av 32 gb RAM. RAM-minnena är A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION

Använder du windows 7 home premium? Det stödjer nämligen bara upp till 16gb ram. Ultimate eller Professional är ett måste för mer än 16gb.

Visa signatur

-Citera för svar-