Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn hänger sig, 99% minnesbelastning trots idlemode.

Permalänk

Datorn hänger sig, 99% minnesbelastning trots idlemode.

Jag har problem med att min dator hänger sig slumpmässigt och efter ett tag låser sig helt och det går inte att göra något annat än reset. Jag lyckades få upp aktivitetshanteraren idag och ser att minnena har en 99%-ig belastning trots fullt idlemode. Jag ser inga aktiviteter i systemet som skulle använda minnen över huvudtaget. Har inga av mina komponenter klockade och temperaturmässig är det heller ingen fara på taket på något plan.

Mobo: MSI Z87-G45
CPU: i7 Haswell
Minnen: 16 Gb,. Corsair Vengeance LP, 1600 mhz.
GPU: MSI GTX 780 Ti
Diskar: Samsung SSD Basic 256 gb + WD Red 2 TB

Vad kan göra att minnena krånglar?

Permalänk
Medlem

Gjort något nyligen som kan ha haft påverkan?

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Låter som en minnesläcka, antingen i ett tidigare existerande program eller ett nyligen installerat program.

Starta datorn i felsäkert läge och "kör" msconfig, eller om du har möjlighet att göra detta utan felsäkert läge så går väl det lika bra.
Under fliken startup kan du välja bort allting som inte verkar essentiellt. Starta om och se om det löser något.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Har inte gjort nåt nyligen som skulle kunna påverka. Har tom installerat om hela windows utan framgång.

Finns inte särskilt mkt i startup som jag inte behöver. Har tagit bort allt onödigt där... men fortfarande ingen lycka.

Permalänk
Medlem

Ta bort alla auto-inställningar i bios/uefi, t.ex. olika minnesprofiler. Se till att de får rätt spänning, osv. Specificera CPU:ns arbetsfrekvenser och låt inte någon auto-inställning reglera clock/multiplier beroende på belastning. Ha så lite på auto som möjligt och se om det, och vad som, gör skillnad.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

kört memtest?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lunaspice:

Jag har problem med att min dator hänger sig slumpmässigt och efter ett tag låser sig helt och det går inte att göra något annat än reset. Jag lyckades få upp aktivitetshanteraren idag och ser att minnena har en 99%-ig belastning trots fullt idlemode. Jag ser inga aktiviteter i systemet som skulle använda minnen över huvudtaget. Har inga av mina komponenter klockade och temperaturmässig är det heller ingen fara på taket på något plan.

Mobo: MSI Z87-G45
CPU: i7 Haswell
Minnen: 16 Gb,. Corsair Vengeance LP, 1600 mhz.
GPU: MSI GTX 780 Ti
Diskar: Samsung SSD Basic 256 gb + WD Red 2 TB

Vad kan göra att minnena krånglar?

Kolla i tråden efter best solution: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1990467/memory-leak....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Testa att uppdatera drivrutinen för nätvekskortet. Äldre versioner har en minnesläcka.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.