Permalänk
Medlem

i5 4670K + EVO 212 hög load temperatur

Kolla den höga max temperaturen, fick den när jag körde Intel Burn Test och "Stress Level" på "Maximum".. Kör jag Prime95 så maxar det vid ungefär 65-68 grader.. Vilket är rätt?
Jag har inte heller överklockat min CPU än så borde inte min EVO 212 kyla bättre, tycker ni? Behöver jag också montera om den?

Temperaturen när jag spelar CS:GO brukar ligga vid typ 53-57, kommer inte ihåg exakt..

Finns det ett bättre test jag kan göra för att typ bekräfta att jag monterat min kylare rätt?

Chassit är ett Define R4 med 2 st 140mm fram och 1 bak.. Byggde datorn för typ 2-3 månader sen.

Permalänk

cpu fan rpm ser lite låga ut prova höja dem lite

Permalänk

Det är jätte bra temperaturer vid load. Inget att oroa sig för, finns mycket rum för overclock. Särskilt vid så låga fläktvarv. Om du ändå vill ha den svalare kan du höja dem i BIOS eller via speedfan, men då kommer datorn också bli mer högljudd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Det är jätte bra temperaturer vid load. Inget att oroa sig för, finns mycket rum för overclock. Särskilt vid så låga fläktvarv. Om du ändå vill ha den svalare kan du höja dem i BIOS eller via speedfan, men då kommer datorn också bli mer högljudd.

Nja, tycker inte det är så mycket utrymme vid 79grader i stock.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av CynXen:

Nja, tycker inte det är så mycket utrymme vid 79grader i stock.

Nej, men TS ser ju ut att bara ha en fläkt, då kan man ju bara köpa en/två nya så får man riktigt bra prestanda. Dessutom kör han i låga varvtal, så det är bara höja fläkthastigheten.

Sen om det inte funkar kan man ju byta kylpasta eller om-montera den.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan Prime95 or Intel BurnTest? Borde inte temperaturen vara lika på båda?

På Prime95 så maxar ju temperaturen runt 65.. Så vlken är det som visar rätt?

Tror jag ska köpa en till fläkt för Push/Pull..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Vad är det för skillnad mellan Prime95 or Intel BurnTest? Borde inte temperaturen vara lika på båda?

På Prime95 så maxar ju temperaturen runt 65.. Så vlken är det som visar rätt?

Tror jag ska köpa en till fläkt för Push/Pull..

Har samma cpu och kylare, oklockat. I Prime95 får jag 57 grader som högst. Fläkten på kylaren når 1250 rpm som högst.
Antingen har du fått ett kasst ex av cpun, eller monterat kylaren fel? Kanskle dåligt med ventilation i lådan?
Tror inte att PnP på kylaren hjälper faktiskt, tror inte att det är där "felet" ligger så att säga.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

http://i.imgur.com/hfeJNZD.jpg

Kolla den höga max temperaturen, fick den när jag körde Intel Burn Test och "Stress Level" på "Maximum".. Kör jag Prime95 så maxar det vid ungefär 65-68 grader.. Vilket är rätt?
Jag har inte heller överklockat min CPU än så borde inte min EVO 212 kyla bättre, tycker ni? Behöver jag också montera om den?

Temperaturen när jag spelar CS:GO brukar ligga vid typ 53-57, kommer inte ihåg exakt..

Finns det ett bättre test jag kan göra för att typ bekräfta att jag monterat min kylare rätt?

Chassit är ett Define R4 med 2 st 140mm fram och 1 bak.. Byggde datorn för typ 2-3 månader sen.

Jag har samma problem med min i5 2500k och Hyper 212 EVO, förmodligen har jag ett dåligt ex av CPU men samtidigt så sitter kylaren väldigt löst mot CPU den är lätt att röra.

Tyvärr går den ju inte skruva fast mer

Skrivet av leifstorck:

cpu fan rpm ser lite låga ut prova höja dem lite

Max varv på den fläkten är 1600rpm så det ser normalt ut. Om nu inte TS köpt kylaren utanför EU då är max 2000rpm. http://www.coolermaster.com/cooling/hyper-series/hyper-212-ev...

Skrivet av CynXen:

Nja, tycker inte det är så mycket utrymme vid 79grader i stock.

Precis inte stora marginaler att klocka på, dock var det ju i IBT å vad finns det för program/spel som belastar så hårt?

Skrivet av Foster D:

Har samma cpu och kylare, oklockat. I Prime95 får jag 57 grader som högst. Fläkten på kylaren når 1250 rpm som högst.
Antingen har du fått ett kasst ex av cpun, eller monterat kylaren fel? Kanskle dåligt med ventilation i lådan?
Tror inte att PnP på kylaren hjälper faktiskt, tror inte att det är där "felet" ligger så att säga.

Visst kanske några grader, upp till 7-10°C kan det ju göra men det lutar nog åt dåligt ex och/eller dåligt applicerad kylpasta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får nog montera om kylaren när jag har tid och se om det blir bättre..

Jag använde riskorn metoden för att applicera kylpastan.. Men tror problemet kan bero på att jag råkade vrida lite på kylaren. Jag vred den tillbaks och skruvade fast den lite hårdare.. Det var när jag försökte koppla in alla kablar från PSU till moderkortet, om jag kommer ihåg rätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jag har samma problem med min i5 2500k och Hyper 212 EVO, förmodligen har jag ett dåligt ex av CPU men samtidigt så sitter kylaren väldigt löst mot CPU den är lätt att röra.

Tyvärr går den ju inte skruva fast mer

Max varv på den fläkten är 1600rpm så det ser normalt ut. Om nu inte TS köpt kylaren utanför EU då är max 2000rpm. http://www.coolermaster.com/cooling/hyper-series/hyper-212-ev...

Precis inte stora marginaler att klocka på, dock var det ju i IBT å vad finns det för program/spel som belastar så hårt?

Visst kanske några grader, upp till 7-10°C kan det ju göra men det lutar nog åt dåligt ex och/eller dåligt applicerad kylpasta

Snarare 2-5C om du har tur.