Hur är det att programmera på 11.6" skärm?

Permalänk
Medlem

Hur är det att programmera på 11.6" skärm?

Är i behov av en liten och billig laptop att ha i skolan för diverse programmerings-kurser. Hur är det att sitta på en 11.6" skärm med upplösningen 1366x760?

Klarar man att sitta på föreläsningar/lektioner eller blir det jobbigt med en så liten skärm?

Permalänk

Jag tycker det blir jobbigt att programmera på min laptop som är 15.6" med upplösningen 1920x1080. Kan vara så att det är avsaknaden av mus samt tangentbord som bidrar till att det blir jobbigt när man är van vid stationär dator. Skulle dock säga att 11.6" med 1366x760 skulle bli väldigt segt att sitta vid oavsett om du kör med mus och externt tangentbord

Permalänk
Medlem

Låter litet.
Kanske okej på föreläsningar och hemma kan man ju koppla in en extern skärm.
Men om den ska användas på en massa lektioner också så kanske en större är att föredra.
Finns ju större som är tunna, lätta och enkla att bära med sig.

Permalänk
Medlem

Alternativet är någon form av ultrabook på 13.3".

Frågan är dock hur stor skillnad det blir jämfört med en thinkpad på 11.6".

Jag sitter oftast hemma med 24" skärm men har börjat fatta tycke för att sitta i skolan och jobba med.

Permalänk
Medlem

1366x768 är för lite, 1280x800 är minimum för programmering om du frågar mig.

Man tror inte den lilla skillnaden gör mycket, men mycket gör den.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det är för litet enligt mitt tycke. Det absolut minsta jag skulle vilja köra är en 13" skärm. Kör 15" just nu och det är helt perfekt.

Permalänk
Datavetare

Beror på vilket editor/IDE du kör. Kör man Visual Studio/Eclipse och liknande så har väl ingen uppfunnit den skärm/upplösning där man inte känner att en större modell skulle vara trevligt.

Programmerar man i en vettig editor typ Emacs, Sublime eller liknande så fungerar det helt OK även mer rätt små skärmar. Använder själv Emacs både hemma och på jobbet, har inga problem alls att programmera på laptop, fast >=13" är att föredra. I dessa editorer är inte avsaknaden av extern mus något problem, i Emacs använder jag överhuvudtaget inte något annat än tangenterna för att navigera rubbet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack till alla för bra respons!

Något tips på en smidig och prisvärd dator ~13" som är behaglig att ha som skoldator?

Det får gärna vara en rekonditionerad dator från ex. elgreen om det ger mig mer dator för pengarna.

Permalänk

Jag har en ux31a 13" 1920x1080, och det fungerar bra så länge man inte ska ha flera olika filer upp och koda i. Men annars är det perfekt för att ta med till skolan, märker inte av den i ryggsäcken!

Så ska du ha 13" måste det nästan vara 1920x1080, 15" tycker jag är för stort att släpa runt på hela dagarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpohn:

Är i behov av en liten och billig laptop att ha i skolan för diverse programmerings-kurser. Hur är det att sitta på en 11.6" skärm med upplösningen 1366x760?

Klarar man att sitta på föreläsningar/lektioner eller blir det jobbigt med en så liten skärm?

Rekommenderar 13.3 tum med 1600X900+ , sitter själv med Surface pro 10 tum med full HD och en uh552 med 1366x768 och UH e perfekt förutom med upplösningen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1