AMD släpper Catalyst 14.3 Beta med stöd för Mantle och Trueaudio i Thief

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Catalyst 14.3 Beta med stöd för Mantle och Trueaudio i Thief

Med en uppdatering av Eidos Montreals Thief tillkommer stöd för gränssnittet Mantle och Trueaudio, vilket ackompanjeras av en tillhörande beta-märkt drivrutin från AMD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hoppas det flyter på bättre i CF nu då! (Thief)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem

Hur lång tid ska det ta att få ut en ny WHQL drivare...

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Discokungen

Bättre prestanda för Call of Duty: Ghosts med 4 grafikkort. Wat...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Någon som vet om minecraft fortfarande fungerar dåligt med Mantle drivrutinerna?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Någon som vet om minecraft fortfarande fungerar dåligt med Mantle drivrutinerna?

Det ska dom ha löst med förra beta drivaren afaik.

Permalänk
Medlem

Och lite CF-uppdateringar inför recensionen kanske?

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som har fått problem med att vissa delar av skärmen blinkar, typ 2 kvadratiska boxar på skärmen som blinkar efter man har haft igång datorn ett tag, gissar det är grafikdrivrutinen som krånglar. Har ett 7970. Ska testa 14.3 och se om det åtgärdar problemet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten92:

Är det någon mer än jag som har fått problem med att vissa delar av skärmen blinkar, typ 2 kvadratiska boxar på skärmen som blinkar efter man har haft igång datorn ett tag, gissar det är grafikdrivrutinen som krånglar. Har ett 7970. Ska testa 14.3 och se om det åtgärdar problemet..

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, tror snarare det är något problem med kortet

Permalänk
Medlem

WOHO! Nu slipper man hacka fram på 45 fps förhoppningsvis!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur dessa drivare funkar med BF4? Fick en hel del kraschar med 14.1 betan tillsammans med mitt 7970, även i DX läge.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Hur lång tid ska det ta att få ut en ny WHQL drivare...

Man kan inte stressa fram nåt och tro att det ska bli bra. Hade som gjort det så hade blivit gnäll att drivrutinen är buggig istället (för att vara en WHQL)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Såg att trueaudio i thief gör att reverb behandlas av grafikkortet istället för av processorn. Kanske bra för dom med klena cpu

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Bättre prestanda för Call of Duty: Ghosts med 4 grafikkort. Wat...

haha, den där raden fick mig o skratta lite,. jag har inte spelat ghost, men kör dom inte fortfarande samma sletna motor o grafik som dom gjort dom senaste spelen ?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk

Tycker TrueAudio är väldigt intressant, undrar dock om det är möjligt för AMD att släppa en 8kärnig med 1-2 GCN kluster som kan hantera trueaudio-tekniken vid sidan om. Hade varit det bästa av två världar om jag kunde köra nvidia och få lite extra godis från AMD.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Tycker TrueAudio är väldigt intressant, undrar dock om det är möjligt för AMD att släppa en 8kärnig med 1-2 GCN kluster som kan hantera trueaudio-tekniken vid sidan om. Hade varit det bästa av två världar om jag kunde köra nvidia och få lite extra godis från AMD.

Trueaudio är väl bara intressant utifall du har en väldigt klen processor, för att avbelasta cpu. Det är väl det som är hela tanken med trueaudio.
Så för Kaveri eller bärbart telefoner så är det kanske intressant, men med en kraftfull cpu så har det ingen betydelse.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buddychrist:

Tycker TrueAudio är väldigt intressant, undrar dock om det är möjligt för AMD att släppa en 8kärnig med 1-2 GCN kluster som kan hantera trueaudio-tekniken vid sidan om. Hade varit det bästa av två världar om jag kunde köra nvidia och få lite extra godis från AMD.

Jag hade inte vågat köra drivrutiner från AMD och Nvidia samtidigt. Sen körs det inte på klustrerna utan de har integrerat dedikerade DSPer.

Det jag hoppas på är att det dyker upp lite verktyg för att köra generiska VST och VSTi via grafikkortets DSP. Hade varit najs att kunna lasta av processorn lite för det blir snabbt tungt när man börjar stapla effekter på varandra samtidigt som man kör en hög olika midi-instrument.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har ett konstigt problem med själva CCC verktyget. Beta 14.1 - 14.3 så funkar inte CCC det blir ett fel när CCC ska starta, men avinstallerar jag CCC och installerar enbart CCC från 13.12 så funkar det. Jag har skrivit till AMD om detta men inte fått nåt svar. Någon annan med samma problem? Drivrutinen i övrigt funkar som den ska

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knaz:

haha, den där raden fick mig o skratta lite,. jag har inte spelat ghost, men kör dom inte fortfarande samma sletna motor o grafik som dom gjort dom senaste spelen ?

Samma motor som MW1? Japp. Det roliga är att nästan varenda bana är copy+paste från tidigare spel också.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Happ, hur får man de o funka med thief när 14.3 väl är installerat?
Kommit nån patch till thief?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

Trueaudio är väl bara intressant utifall du har en väldigt klen processor, för att avbelasta cpu. Det är väl det som är hela tanken med trueaudio.
Så för Kaveri eller bärbart telefoner så är det kanske intressant, men med en kraftfull cpu så har det ingen betydelse.

Det är att förenkla konceptet lite för mycket. Problemet är att det idag generellt är ont om bra ljud i spel. Förr kördes mycket på ljudkort men nu körs allt i mjukvara och eftersom alla spel har en begränsad CPU-budget så prioriterar utvecklarna antingen bättre grafik eller lägre systeminställningar. Så ljud prioriteras typ inte alls. Nu har de nya konsolerna integrerade DSP för att ge möjlighet till bättre ljud så AMD hoppas väl på en renässans när det kommer till datorljud. Det finns mycket häftigt man kan göra, framförallt med positionering och realistisk reverb men det görs inte idag. Finns en del virtuell surround i olika ljudkort som försöker extrapolera ut en 3D miljö ur ljudspåren som spelet spottar ur sig. Så det AMD vill är att få fler utvecklare att lägga lite mer tid på ljudet igen nu när de inte kan skylla på processorbudget längre.

Så det är mer än att bara avlasta CPU. Sen om det lyckas återstår att se. Det fungerar i alla fall så nu hänger det på utvecklarna att använda det. Med lite tur hakar Nvidia på och slänger in egna DSPer i sina framtida kort så kanske vi får en ny bredare utveckling av bra ljud i spel. Eller så blir det ett nytt PhysX.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Arma 3 är ju ett klockrent exempel.
Spel, grafik och gameplay är helt OK, men när det kommer till eldstriker i städer har man ingen aning om vars folk är, då ljudet går "rakt igenom" husen.
Man hör vilket håll ljudet kommer ifrån men har ingen aning om det kommer från insidan av ett hus eller ute på gatan.
Detta förstör iallafall min spelupplevelse, förstår dock varför det slopats då spelet är CPU tungt nog som, det är..

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag hade inte vågat köra drivrutiner från AMD och Nvidia samtidigt. Sen körs det inte på klustrerna utan de har integrerat dedikerade DSPer.

Det jag hoppas på är att det dyker upp lite verktyg för att köra generiska VST och VSTi via grafikkortets DSP. Hade varit najs att kunna lasta av processorn lite för det blir snabbt tungt när man börjar stapla effekter på varandra samtidigt som man kör en hög olika midi-instrument.

Så länge man kör nvidia primärt så bråkar inte drivisarna med varandra, däremot om det är ATI/AMD primärt då djävulsskap uppstår. Tänkte mer på att jag är en ljudtok och saknar planer för att uppgradera mitt GTX770 än så länge.

Visa signatur

...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dallebull:

Arma 3 är ju ett klockrent exempel.
Spel, grafik och gameplay är helt OK, men när det kommer till eldstriker i städer har man ingen aning om vars folk är, då ljudet går "rakt igenom" husen.
Man hör vilket håll ljudet kommer ifrån men har ingen aning om det kommer från insidan av ett hus eller ute på gatan.
Detta förstör iallafall min spelupplevelse, förstår dock varför det slopats då spelet är CPU tungt nog som, det är..

Det är ju lite konstigt med tanke på hur mycket ARMA satsar på realism. Ljud är viktigt för inlevelse så trodde att de om någon skulle lägga lite energi på bra ljud. Just positionering är ju väldigt viktigt. Sen är det inte så komplicerat heller. Det finns massa mjukvara för att hantera det färdigt att integrera men det tuggar i sig en del processorkraft.

Skrivet av Buddychrist:

Så länge man kör nvidia primärt så bråkar inte drivisarna med varandra, däremot om det är ATI/AMD primärt då djävulsskap uppstår. Tänkte mer på att jag är en ljudtok och saknar planer för att uppgradera mitt GTX770 än så länge.

Jag har inte sett något alls om AMDs planer för framtiden. Just nu har de ju inte släppt några indikationer på att det ens kommer några kraftigare CPUer. Deras tidsplaner innehöll bara APUer senast och det finns inga rykten eller nåt om nya CPUer i FX-serien.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag har inte sett något alls om AMDs planer för framtiden. Just nu har de ju inte släppt några indikationer på att det ens kommer några kraftigare CPUer. Deras tidsplaner innehöll bara APUer senast och det finns inga rykten eller nåt om nya CPUer i FX-serien.

Vilket är riktigt tråkigt nu när Dx-, OGL- och Mantles kommande ändringar gör AMDs CPUer mer intressanta.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Happ, hur får man de o funka med thief när 14.3 väl är installerat?
Kommit nån patch till thief?

Du måsta patcha spelet genom steam står det på denna sida http://www.techspot.com/news/56026-mantle-patch-for-thief-now...

Citat:

For gamers who want to check out Mantle and TrueAudio in Thief, you'll need to download the latest patch for the game through Steam, and grab the new Catalyst 14.3 Beta driver from our driver download section or AMD's website. There are a few known issues with Mantle in Thief, such as a lack of multi-GPU support, and limited performance gains in high-memory scenarios with graphics cards that have 2 GB of video memory.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att AMD har handlat oproffesionellt tillräckligt länge.
Den senaste skarpa Catalyst släpptes den 18 December!
Därefter har de bara släppt drivrutinsversioner som inte varit färdigutvecklade.
Det betyder att vi varit utan färdigutvecklade drivrutiner i snart ett helt kvartal
Skärpning AMD!
Garageföretag kan göra så här, men inte företag som vill bli tagna för att vara seriösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Nu tycker jag att AMD har handlat oproffesionellt tillräckligt länge.
Den senaste skarpa Catalyst släpptes den 18 December!
Därefter har de bara släppt drivrutinsversioner som inte varit färdigutvecklade.
Det betyder att vi varit utan färdigutvecklade drivrutiner i snart ett helt kvartal
Skärpning AMD!
Garageföretag kan göra så här, men inte företag som vill bli tagna för att vara seriösa.

Dock har dom kommit ut med mycket nytt det senaste som behöver beta-testas. Mantle och nu true audio tex.

Men jo visst, jag kan hålla med dig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nej, tror snarare det är något problem med kortet

Aj då... Det svaret ville jag inte ha :/ aja, får se hur det blir. Annars får det bli att köpa nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Någon som vet hur dessa drivare funkar med BF4? Fick en hel del kraschar med 14.1 betan tillsammans med mitt 7970, även i DX läge.

För mig så smårycker det hela tiden med alla drivers efter 13.12 i BF4.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64