Frekvenser mobilt bredband - 3 ("Tre") - antenn?

Permalänk

Frekvenser mobilt bredband - 3 ("Tre") - antenn?

Tjenare!

Ska köpa en 3G-antenn till en polare och kollat att den passar rent fysiskt med fäste på det modemet han har (mobilt bredband från Tre, kontant, äldre variant) och även om han skulle köpa ett nytt startpaket från Tre (mobilt bredband kontant det också).

MEN då jag tänkte köpa från Ebay anger de olika frekvensområden som antennen stödjer, Tre har enligt uppgift 850-1900MHz (deras kundtjänst som källa) men enligt t.ex. här och här så säger det annorlunda, allt från 800(Hz?) till 2.1GHz.

Måste antennen klara hela frekevensområdet (dvs. som jag tolkar det 800-2.1GHz eller räcker det att det "enbart" stödjer 2.1GHz?

Antennen är på 3.5dBi och det finns andra antenner på t.ex. 13dBi och då jag antar det inte är så enkelt att "mer" dBi är bättre så låter 3.5 kontra 13 ändå som en stor faktisk skillnad? Antennerna är ungefär jämbördiga i pris (Ebay).

Tacksam för hjälp, inte full koll på mobila bredband och frekvenser / TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Tjenare!

Ska köpa en 3G-antenn till en polare och kollat att den passar rent fysiskt med fäste på det modemet han har (mobilt bredband från Tre, kontant, äldre variant) och även om han skulle köpa ett nytt startpaket från Tre (mobilt bredband kontant det också).

MEN då jag tänkte köpa från Ebay anger de olika frekvensområden som antennen stödjer, Tre har enligt uppgift 850-1900MHz (deras kundtjänst som källa) men enligt t.ex. här och här så säger det annorlunda, allt från 800(Hz?) till 2.1GHz.

Måste antennen klara hela frekevensområdet (dvs. som jag tolkar det 800-2.1GHz eller räcker det att det "enbart" stödjer 2.1GHz?

Antennen är på 3.5dBi och det finns andra antenner på t.ex. 13dBi och då jag antar det inte är så enkelt att "mer" dBi är bättre så låter 3.5 kontra 13 ändå som en stor faktisk skillnad? Antennerna är ungefär jämbördiga i pris (Ebay).

Tacksam för hjälp, inte full koll på mobila bredband och frekvenser / TheSwede86

har den en antennkontakt ?
det finns olika kontakter (CRC9, SMB. SSMB,) beroende på vilket modem du har

dualband / triband är bättre än enbart singel 2.1ghz
vart sitter du. villa, källare. lägenhet.
vet du var 3g/4g masten är ?
kanske riktantenn och router är bättre ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Högre förstärkning innebär att antennen är mer riktad, det är en fördel så länge den kan riktas rätt, däremot blir det en försämring om den pekar fel eller om man behöver signaler från flera riktningar.
Här är en frekvensplan:
http://www.induowireless.com/nu/gsm-3g-4g-frekvensband/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

3G i Sverige jobbar på 2100 och 900 MHz banden. Det första är överlägset vanligast och du ska nog sikta på en antenn som är optimerad där. 900 MHz har dragits igång ganska nyligen, det är mer tänkt för "landsbygdstäckning", då räckvidden är rätt så mycket större.

Om signalen på stället är riktigt risig med en vanlig ficktelefon - köp du en antenn med stor riktverkan om den ska monteras fast på ett hus. Typ en 16-20 dBi Yagi eller nåt. Ni kommer ju ändå kunna rikta in och skruva fast den i ett läge där uppkopplingen fungerar som bäst.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns