Hur mycket skiljer det på Surface 2 Pro och Dell Venue 11 Pro?

Permalänk

Hur mycket skiljer det på Surface 2 Pro och Dell Venue 11 Pro?

Jag är ute efter en Windows 8 platta och har kollat runt lite på nätet.

Det finns två stycken som jag fastnat för, Surface 2 Pro och Dell Venue 11 Pro, jag förstår att Surfacen är bättre men det jag försöker komma fram till är om det är värt prisskillnaden, Surface 2an kostar ca 8000:- (64gb) och Dellen ca 4500:-.

Är det någon som har knappat på båda och vet hur dom funkar mot varandra?

Visst är det en full Windowsversion på båda? (så att jag kan installera vanliga program)

Finns det något tredje alternativ? Det finns en USB 3.0 kontakt på båda som jag gärna skulle vilja ha.

Det följer med tangentbord och penna till Surface 2an, tangentbordet kan jag klara mig utan alt. fixa ett senare, hur är det med pennan, går det att köpa till det till Dellen?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Dell för 4500kr har en Z3770. En Android platta med Snapdragon 800/Exonys octa/Tegra 4 har likvärdig/högre prestanda. Enda "fördelen" är att man får mer minne än med en Android platta i samma prisklass och win8 förstås.

Surface 2 Pro för 8000kr har en core i5 och är typ 3-5ggr snabbare.

Dellen räcker gott o väl att surfa på, men Surface 2 Pro kan du spela många av dagens spel på.

Efter att ha bytt från en 9.4" (lika stor som en 10" idag) till en mindre 8.4" kan jag dock aldrig rekommendera en större än 8" platta. Mycket, mycket bekvämare format.

Permalänk
Skrivet av murklor:

Dell för 4500kr har en Z3770. En Android platta med Snapdragon 800/Exonys octa/Tegra 4 har likvärdig/högre prestanda. Enda "fördelen" är att man får mer minne än med en Android platta i samma prisklass och win8 förstås.

Surface 2 Pro för 8000kr har en core i5 och är typ 3-5ggr snabbare.

Ok, har du knappat på en Dell eller en Surface 2? Isf är det så stor skillnad som det låter?

I dagsläget har jag en Galaxy Tab 2 10.1" och den har väl funkat hyfsat.

Det jag hade hoppas på med en Win8 platta är att kunna bläddra bland filer, ladda ner från torrents och sånt.

Även om det går göra det på min Tab 2a så funkar det inte så bra, att packa upp en rarad fil är ett evighetsprojekt.

Kollar man klipp på youtube verkar win8 plattorna mycket snabbare på sånt, dessutom gillar jag hur skrivbordet och utforskaren ser ut i windows, är windows plattorna lika seg på sånt som Tab 2an?

Permalänk
Medlem

Tab 2 är ju antikt gammalt skrot idag, självklart kommer en Z3770 platta vara snabbare oavsett det är win8 eller Android.

Alltså dom är i två helt olika klasser. Bara att bestämma dig för vad du vill ha. Själv tycker jag som sagt inte om någon av dom - Surface 2 Pro är för tung och dyr, Dell VP11 är inte lätt nog och för stor. Har bara känt på dom i butiker. Det är så jädra synd att inte Dell VP8 har en Z3770 och 1080p, isf skulle jag rekommendera den. Lenovo har nånting liknande men hoppar hellre utför ett stup än använder en Lenovo.

Permalänk
Medlem

Du skulle helt klart kara dig med en Z3770, tom med en Z3740 då skillnaden inte är gigantiskt mellan dem. Alternativ till Dellen som finns är bland annat Asus T100, Lenovo Miix 2 (8"/10"), HP Omni 10. Har själv bara testat Asus T100 men det verkar vara den flest är nöjda med.

Permalänk

Tack till dom som svarat, det blev en Dell Venue 11 iaf, jag glömde att skriva det tidigare