Permalänk

Hur fungerar det med akryl? Är det en större risk för läckage än med vanlig slang? Använder man helt vanliga compression fittings?

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Hur fungerar det med akryl? Är det en större risk för läckage än med vanlig slang? Använder man helt vanliga compression fittings?

Ja och nej. Som alltid med vattenkylning måste man vara noggrann vid montering.

Med slang är det viktigt att trycka in slangen ordentligt och dra åt kompressions anslutningen ordentligt för att den ska sitta åt och täta bra.

Med Akryl är anslutningen utformad lite annorlunda. Det finns inga rörliga delar utan det är endast o ringarna som ska anlägga trycket mot akrylröret.
Nu är dessa designade med sådan precision att man får ta i ganska hårt för att trycka in Akrylen i anslutningen.

En sak som är djävulskt viktigt när man bygger med akryl är att slipa/runda av kanterna så dom inte skadar o ringarna när man monterar ihop dem.

Nästan alla anslutningar för akryl har 2st o ringar en yttre och en inre. Så skadas en eller tätar den ena sämre än den andra har man en backup.

Sen finns det special modeller som är korta och endast har en o ring. Dessa skulle jag bara använda om jag är 100% säker att röret inte skadat o ringen.
Dessa är mest för syns skull Te.x mellan 2 grafikkort där man vill att så mycket akryl som möjligt ska synas.

Bilder

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Grafikkort och förberedelse av PCB inför vattenblock & backplates

Inget tvivel om att Nvidia lagt ner kärlek i sin Referenskylare. 100% Aluminium med ordentlig kylning av Vram VRM och mosfets.

Rätt fränt att Nvidias egna kylare kyler pcb betydligt bättre än nästan alla eftermarknadskylare som finns idag. Undantaget Classified och Lightning.

Så här är mina 2 GK110 kretsar i sin fulla prakt.
Dom är av en sen revision så dom överklockar väldigt fint. Coolaste är ändå att just mina två har legat alldeles bredvid varandra på kiselskivan dom tillverkades i. ASIC 76,1% 76,5%

Som jag misstänkte. Båda korten överklockade väldigt bra på minnena, inte så konstigt med tanke på att det var SK hynix minnen. Mina gamla 780 Lightnings hade Elpida minnen...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Ja och nej. Som alltid med vattenkylning måste man vara noggrann vid montering.

Med slang är det viktigt att trycka in slangen ordentligt och dra åt kompressions anslutningen ordentligt för att den ska sitta åt och täta bra.

Med Akryl är anslutningen utformad lite annorlunda. Det finns inga rörliga delar utan det är endast o ringarna som ska anlägga trycket mot akrylröret.
Nu är dessa designade med sådan precision att man får ta i ganska hårt för att trycka in Akrylen i anslutningen.

En sak som är djävulskt viktigt när man bygger med akryl är att slipa/runda av kanterna så dom inte skadar o ringarna när man monterar ihop dem.

Nästan alla anslutningar för akryl har 2st o ringar en yttre och en inre. Så skadas en eller tätar den ena sämre än den andra har man en backup.

Sen finns det special modeller som är korta och endast har en o ring. Dessa skulle jag bara använda om jag är 100% säker att röret inte skadat o ringen.
Dessa är mest för syns skull Te.x mellan 2 grafikkort där man vill att så mycket akryl som möjligt ska synas.

Bilder

Intressant! Grymt bygge, jag kommer att följa det nogrannt!

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Tobbbe__:

Ja och nej. Som alltid med vattenkylning måste man vara noggrann vid montering.

Med slang är det viktigt att trycka in slangen ordentligt och dra åt kompressions anslutningen ordentligt för att den ska sitta åt och täta bra.

Med Akryl är anslutningen utformad lite annorlunda. Det finns inga rörliga delar utan det är endast o ringarna som ska anlägga trycket mot akrylröret.
Nu är dessa designade med sådan precision att man får ta i ganska hårt för att trycka in Akrylen i anslutningen.

En sak som är djävulskt viktigt när man bygger med akryl är att slipa/runda av kanterna så dom inte skadar o ringarna när man monterar ihop dem.

Nästan alla anslutningar för akryl har 2st o ringar en yttre och en inre. Så skadas en eller tätar den ena sämre än den andra har man en backup.

Sen finns det special modeller som är korta och endast har en o ring. Dessa skulle jag bara använda om jag är 100% säker att röret inte skadat o ringen.
Dessa är mest för syns skull Te.x mellan 2 grafikkort där man vill att så mycket akryl som möjligt ska synas.

Bilder

Vad använder du för verktyg till acryl slangen? Är väldigt sugen att köra acryl + hur mycket extra kostar specialnipplarna till acryl?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Discokungen

Ah. Ett 780 Ti med 6GB VRAM hade varit perfekt till mitt söndermoddade Skyrim. Ett 290X gråter rätt hårt när man maxar 4GB.... Måste tweakas.

Är fortfarande lite störd på att strömkontakterna sitter utåt och inte bakåt, men det funkar för de flesta. Keep up the good work!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Fortsätt så!

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ah. Ett 780 Ti med 6GB VRAM hade varit perfekt till mitt söndermoddade Skyrim. Ett 290X gråter rätt hårt när man maxar 4GB.... Måste tweakas.

Är fortfarande lite störd på att strömkontakterna sitter utåt och inte bakåt, men det funkar för de flesta. Keep up the good work!

780ti med 6GB VRAM finns tekniskt sätt redan Titan Black hehe

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

780ti med 6GB VRAM finns tekniskt sätt redan Titan Black hehe

Fair enough! Men ja, priset är verkligen helt orimligt. Sen är det inte riktigt värt att byta bara för Skyrim heller, hahaha!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fair enough! Men ja, priset är verkligen helt orimligt. Sen är det inte riktigt värt att byta bara för Skyrim heller, hahaha!

Man kan få 2 st 6GB versioner av EVGAs 780 för samma pris som en Titan Black Så det kanske är något Mycket mer prestanda

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av BennyZ:

Man kan få 2 st 6GB versioner av EVGAs 780 för samma pris som en Titan Black Så det kanske är något Mycket mer prestanda

Njaej. Inte direkt! Mina 4GB får räcka så länge! Har ju 3st 290 som är upplåsta till X. Det är bara i Skyrim som det blir lite jobbigt då flera kort inte funkar bra alls. Tack ändå!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ah. Ett 780 Ti med 6GB VRAM hade varit perfekt till mitt söndermoddade Skyrim. Ett 290X gråter rätt hårt när man maxar 4GB.... Måste tweakas.

Är fortfarande lite störd på att strömkontakterna sitter utåt och inte bakåt, men det funkar för de flesta. Keep up the good work!

GK110 är en brutal krets men får verkligen bekänna färg vid överklockning!

Nu verkar det ju komma ut 6GB modeller av 780Ti och 780.
Dock tror jag det blir en dyr uppgradering för dig som redan har 3st 290's med (X)

Skrivet av boniz:

Ser bra ut! Fortsätt så!

Thank you!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

"Bra att tänka på Guide"

I brist på annat att göra då jag har slut på hårdvara för tillfället och är hemma sjuk så gjorde jag en liten "Bra att tänka på Guide" vid Akrylrörsbygge.

Vilken varmluftpistol som helst duger. Möjligheten att ändra fart och värme är ett + men inte nödvändigt för att lyckas.
Hur länge just du måste värma din akryl beror främst på akrylens tjocklek och hur lång böjen ska bli.

Går att bränna Akryl på några sekunder och går att böja kall efter 3 minuter. Allt hänger på hur nära och hur länge man vågar hålla akrylen.
Det här är en vanesak som ger sig själv efter några försök. Akryl är så billigt så att köpa några meter till borde alla göra.

En enorm fördel om den kan stå upp själv.

I EK's starter kit finns allt man behöver egentligen. Sandpapper,såg och silikone kärna för 10-12mm

220Grit Sandpapper, tejp för att skydda akrylen vid slipning och kapning.

Såhär ser det ut om man värmt på för mycket med varmluftpistolen. Akrylen är bränd och bubblig.
När detta sker finns ingen återvändo, det är bara att ta ett nytt rör och börja om.

Är det åt andra håller röret "kinkar sig" viker sig kan det bero på att man har för lite värme.
En så här gång kan man trycka in silicone kärnan igen och värma på en gång till så går det till sig ibland.

Finns många sätt att grada av dem indre kanterna. Jag tycker att en försänkare fungerar förträffligt bra.
Att tejpa några mm in på rören skyddar dem vid hanteringen under slipning och gradning.

Dem här 2 bilderna visar tydligt hur vass akrylen är innan man fasat av kanterna.
Inte konstigt att o ringarna blir skadade om man är slarvig.

Även om man slipat så ta det lugnt när du monterar akrylen. Lite vatten på o ringarna och röret.
Undvik att föra in röret i en o naturlig vinkel då det kan skada o ringarna.

Guide på Youtube

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

GK110 är en brutal krets men får verkligen bekänna färg vid överklockning!

Nu verkar det ju komma ut 6GB modeller av 780Ti och 780.
Dock tror jag det blir en dyr uppgradering för dig som redan har 3st 290's med (X)

Det är lite så jag känner också! Får klocka lite och tweaka lite till! Nvidias överklockningsegenskaper är dock trevliga, men då drar korten gaaaalet mycket ström också.

Fina bilder också! Trevligt material du lägger upp!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är lite så jag känner också! Får klocka lite och tweaka lite till! Nvidias överklockningsegenskaper är dock trevliga, men då drar korten gaaaalet mycket ström också.

Fina bilder också! Trevligt material du lägger upp!

Fick precis ett sms att ett packet landat hos min lokala posten terminal!
Undra vad det kan vara ^^

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Fick precis ett sms att ett packet landat hos min lokala posten terminal!
Undra vad det kan vara ^^

Vattenblock?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vattenblock?

Vattenblocken är hemma och har varit i över en vecka. Finns bilder i börjar av byggloggen

Misstänker att det är en till ST30x280 radiator och backplates och 10 HD fittings till.
Allt som behövs för sista monteringen.

Men har en leverans till med några HD anslutningar med hona mm. Dyker nog upp senare i veckan.
Men dem är främst för ifall jag vill förbättra bygget på något vis.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Vattenblocken är hemma och har varit i över en vecka. Finns bilder i börjar av byggloggen

Misstänker att det är en till ST30x280 radiator och backplates och 10 HD fittings till.
Allt som behövs för sista monteringen.

Men har en leverans till med några HD anslutningar med hona mm. Dyker nog upp senare i veckan.
Men dem är främst för ifall jag vill förbättra bygget på något vis.

Ahaa! Måste missat det! Gött ju! Ska bli spännande att se på DH!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Slutspurten!

Skrivet av Flamso:

Ahaa! Måste missat det! Gött ju! Ska bli spännande att se på DH!

Näst sista leveransen från Cooling Stuff! Men har nu tillräckligt med komponenter för att slutföra bygget. Har beställt några fler special anslutningar för optimering av loopen men dom kommer senare i veckan.

Som vanligt är allt snyggt och prydligt nedpackat i bubbelplats och leveransen tar sällan mer än 2 dagar. Tack till Arthur för det!
Nu är bara jag ligger i så ska bygget snart vara färdigt!

Inget snack om att EK lyckats med den estetiska biten!

100% Solid Aluminium som är CNC bearbetat och sedan Eloxerat svart. Följer med skruvar, insektsnyckel och heatpads "värmetejp"

Sista radiatorn hemma!

Till vänster är Corsairs egna Sleeve. Dessa har jag uppleft vara väldigt plastiga styva och inte så otroligt i ögonfallande fina häller.

Till höger är Biltemas minsta sleeve. Hittade den bland billjud och kabelskor.
Tillverkad av 100% plast den med men det verkar vara något mer medgörlig än corsairs.
Den här hamnar på D5 pumpens molex kabel.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Följer med skruvar, insektsnyckel och heatpads "värmetejp"

Du tror inte det följer med en insexnyckel då? Googla inte på det, hett tips. http://sv.wikipedia.org/wiki/Insexnyckel

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du tror inte det följer med en insexnyckel då? Googla inte på det, hett tips. http://sv.wikipedia.org/wiki/Insexnyckel

Hahaha och jag som sagt så enda sen jag var liten

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Hahaha och jag som sagt så enda sen jag var liten

Det låter ju nästan likadant.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

I brist på annat att göra då jag har slut på hårdvara för tillfället och är hemma sjuk så gjorde jag en liten "Bra att tänka på Guide" vid Akrylrörsbygge.

Så det blev en liten guide ändå, tack för informationen. Nu förstår jag iaf hur man går tillväga

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Färdiga resultatet!

Färdiga resultatet!!
Nu fattas eventuell färg och LED's Sen ska jag finslipa på baksidan imorgon.

Testade först med dem som följde med backplaten.
Visade sig att ingen av dom tog. Såg rakt igenom backplate och pcb när dem var ihop skruvade..

Tog dom som satt på referenskylaren.

Så där nu borde kylningen av baksidan på V-ram,Vrm och mosfets vara optimal.

Hmm undra vilken färg vi ska köra på vattnet sen!

Nu ligger den definitivt ann på alla ytor.

Kan inte säga annat än att jag blev grymt nöjd med hur jag drog akrylen.
Använde minimalt med anslutningar och det tjänade jag nog på utseendemässigt.

Blev parallell då det är betydligt snyggare än seriekopplade.

Och så vidare till cpu blocket.

Sista radiatorn innan vattnet går tillbaka i reservoaren.

Färdiga resultatet! Nu fattas eventuell färg och LED's.
Förslag på det?

Färdiga resultatet! Nu fattas eventuell färg och LED's.
Förslag på det?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det väll det klassiska röda/blodröd som passar bäst.

Annars Intel's blåa eller Nvidia grönt... Eller mjölk vit?

Gällande belysning så har jag svårt att tro att något annat än en varm eller kall vit belysning skulle göra bygget rättvisa.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Vit belysning med någon lite ovanligare färg kanske... lila eller gul kanske? Annars passar nog vitt väldigt bra rakt igenom.

Permalänk

Grönt ska det va!

Måste säga att detta är en himla fint bygge, man blir varmt inuti när man ser snyggt vattenkylning!

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Tyvärr så är det väll det klassiska röda/blodröd som passar bäst.

Annars Intel's blåa eller Nvidia grönt... Eller mjölk vit?

Gällande belysning så har jag svårt att tro att något annat än en varm eller kall vit belysning skulle göra bygget rättvisa.

Jag är inne på UV ljus http://youtu.be/radmkXgOhCk

Skrivet av shortleif:

Vit belysning med någon lite ovanligare färg kanske... lila eller gul kanske? Annars passar nog vitt väldigt bra rakt igenom.

Skrivet av King_Carlos:

Grönt ska det va!

Måste säga att detta är en himla fint bygge, man blir varmt inuti när man ser snyggt vattenkylning!

Tack allihopa! Undrar sa flundran det här tål att tänkas på ett tag!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Hur gör du med din H110 nu? Har du sålt den eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Hur gör du med din H110 nu? Har du sålt den eller vad?

Den fick bror av mig till sin I7 3820.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks