Tack vare Teamviewer fick jag tillbaka vår stulna dator!

Permalänk
Medlem

Fan va bra jobbat! Kul läsning

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd

så tjuven i fråga lät teamviewer köras DYGNET runt och märkte inte ens när du gick in i datorn? herregud detta borta stå i tidningen

faktiskt så tror jag att jag ska tipsa aftonbladet grattis till den helt otroliga omöjliga turen

Permalänk
Medlem

Grymt jobbat och skönt att lowlifern blev haffad.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Fan vad nice att det löste sig, djupt imponerad av tålamodet som visats i denna tråd!

Har länge funderat på att lägga in TV på mina burkar för att kunna fjärrstyra fram och tillbaka, den här tråden kan bli vad som till slut pushar mig att göra det.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Härligt!

Man får tydligen räkna med att göra polisens jobb för att det ska hända något...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

HÄRLIGT! Bra jobbat, tyvärr lär väl patrasket vara ute på gatorna efter en halvtimme på station, och åka på lite böter, men han fastnar i registret åtminstone. Snyggt jobbat!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Läste igenom hela tråden nyss. Djävligt skön läsning.

Tur att det löste sig! Ändå pinsamt att polisen lägger ner ärendet när du har ip-adress och hela kalaset, men nu löste det ju sig i alla fall som tur är. Tur att tjuven i fråga inte var så datorvan.

Permalänk
Medlem

Kul att du orkar engagera dig så mycket över en gammal laptop:)

Inte lika kul att vi har så rutten polis att DU måste göra jobbet åt dom.
Känns som att polisens huvudsakliga uppgifter är att jaga fortkörare och haschrökare, samt försäljning av id-kort och pass.

Bra jobbat!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Snyggt jobbat!!

Så ska en slipsten dras!

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Återkom gärna med påföljden de fick om du får reda på det, vore kul att se hur allvarligt man ser på en sådan här sak!

Permalänk
Medlem

Underhållande och intressant läsning.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Underbart!
Inte för att det kommer hända så mycket med han som "snodde" din dator (om personen nu inte bara köpt av tjuven). Men alltid trevligt när man får tillbaka sin stulna utrustning/pryl.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Det var riktigt roligt att läsa detta. Bra jobbat med detektivarbetet!

Det enda som är lite synd med hela historien är väl att inte polisen gjorde allt detta jobb redan från start. Visst var kanske inte maskinen värd så mycket i pengar räknat, men det ligger väl något värde i att fånga tjuven/hälaren eller vem det nu var som åkte fast?

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Veckans tråd?

Permalänk

Kung! Bra jobbat !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallabaz:

Veckans tråd?

halvårets

Permalänk
Medlem

Super coolt! Har själv funderat på att sätta en DynDNS alt teamviewer på mina datorer. Ifall någon skulle få för sig att sno den så kan man enkelt leta upp den när den går online. Tjuvar brukar inte vara den skarpaste kniven i samhället och kommer förmodligen inte formatera om!

Liknande historia:

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Jag har sett ett par liknande fall på andra forum där offret påstått att det räckt med att kontakta polisen och uppge "Hey, min stulna dator utav märke/modell XXX loggade just in på msn-messenger/skype/google talk" - Detta har räckt för att de ska börja nysta via internetjätte->IP->operatör->fysisk adress och därefter rycka ut och baxa utrustningen plus möjligen den antagna tjuven till stationen.

Professor GWs orerande om värdelös utredning av vardagsbrotten i all ära, men ibland händer det tydligen något när man kontaktar polisen iallafall särskilt om man som i ditt fall redan gjort mycket av utredningsarbetet.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Härlig läsning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Sjukt härlig läsning! nu är jag försenad i dagsplanerigen för nattjobb! men fan värt det! Riktigt kul

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Jag är glad att du har delat med dig om denna information.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

satan vad kungligt! bra jobbat!

Permalänk

Dehär e njutning på hög nivå!!

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Kul att det löste sig. Hoppas att han får ett ordentligt straff.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? Vad hände? Detta värmer i hjärtat!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Så alla swecare, om ni har lösenord på eran dator, ta bort det!

Om TSs dator hade varit lösenordslåst hade tjuven varit tvungen att formatera datorn för att bruka den och spårningen via TeamViewer hade då inte varit möjlig.

Permalänk

Uppdatering igen!

Efter det första samtalet fick jag prata med en annan polis som var utredare på förmiddagen. Ett par timmar senare fick jag ett nytt samtal från honom att förhören var klara och att det går bra att komma in på stationen och hämta ut vår dator. Jag återkommer med en bild när den är uthämtad

I påsk blir det yttre rengöring och ominstallation av Windows innan den återgår i tjänst! Det är en core2duo på 1.66ghz med 3gb ram så det är ingen värsting i våra quad och octa core sweclockersögon men den är faktiskt mina föräldrars snabbaste dator Tack vare mitt "dator-intresse" håller jag gammal utrustning vid liv länge hos min familj, t.ex. avvecklades den sista 14 år gamla Pentium 3:an i daglig drift hos min farmor för ett halvår sedan! Och pappas stationära dator är en en enkelkärnig P4 570 (9 år gammal) så om inget annat händer räknar jag med att den återfunna datorn ska vara i drift till runt år 2020. Vad är det man säger, "skomakarens barn" Men nu gick jag ifrån ämnet...

Jag återkommer!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sir_Magnum:

Uppdatering igen!

Efter det första samtalet fick jag prata med en annan polis som var utredare på förmiddagen. Ett par timmar senare fick jag ett nytt samtal från honom att förhören var klara och att det går bra att komma in på stationen och hämta ut vår dator. Jag återkommer med en bild när den är uthämtad

I påsk blir det yttre rengöring och ominstallation av Windows innan den återgår i tjänst! Det är en core2duo på 1.66ghz med 3gb ram så det är ingen värsting i våra quad och octa core sweclockersögon men den är faktiskt mina föräldrars snabbaste dator Tack vare mitt "dator-intresse" håller jag gammal utrustning vid liv länge hos min familj, t.ex. avvecklades den sista 14 år gamla Pentium 3:an i daglig drift hos min farmor för ett halvår sedan! Och pappas stationära dator är en en enkelkärnig P4 570 (9 år gammal) så om inget annat händer räknar jag med att den återfunna datorn ska vara i drift till runt år 2020. Vad är det man säger, "skomakarens barn" Men nu gick jag ifrån ämnet...

Jag återkommer!

Trevligt!

Förstår helt klart att datorn återgår i tjänst för enligt mig så är en Core 2 Duo+3GB RAM-dator helt klart duglig med valfri Linux-distro eller liknande och det som man inte får glömma är byggkvaliteten på laptops ju högre i pris man går och vilket märke man väljer och eftersom det handlar om en påkostad Asus-dator med en Blu Ray-läsare så är det ju inte alls skräp!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Kul läsning!

Vore kul att höra vad tjuven får för straff? Greps han? Nej justja vi bor ju i Sverige så han får väl ersättning istället för allt besvär polisen och du ställt till med för honom

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

otroligt grymt att du löste detta, och är impad att polisen tog sig ut.
stort grattis

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5