Facebook köper Oculus VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Ett riskkapitalbolag ger väl inte bort flera miljoner gratis utan att kanske få något tillbaka? Nu fick Andreessen Horowitz in bolaget i Facebook som de också har gett pengar till. De har en ganska imponerande portfölj: http://a16z.com/portfolio/

Okey att Andreessen Horowitz nu lämnar Oculus VR iom affären. Men de finns nog kvar i bakgrunden.

Självklart vill dom ha avkastning från sin investering och det får dom oftast genom att dom får aktier som dom sedan kan sälja av när dom vill. Men jag tycker inte man kan inte dra parallellen med investering och uppköp.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

haha jo jag ser hur du menar att det var roligt formulerat. Tur att budskapet gick fram ändå

Jo det kan gå precis hur som helst från nu. Men tyvärr är den initiala reaktionen hos utvecklare som är den farliga. Har nu 10 utvecklare lämnat så finns det inget som hindarar fler från att lämna samt vet vi inte hur många som planerade att ge sitt stöd men som nu avvaktar alternativt helt struntar i det.

Vad vi på ett forum tycker är ganska oviktigt och jag liksom många överreagerar med största säkerhet men jag reagerar på grund av allt negativt ståhej kring facebook är och naturligt extremt skeptisk till dom och allt dom rör vid (knappast ensam). Men dom som har den farliga åsikten är utvecklarna.

Ta Notch som exempel. Han var väldigt inne på ett minecraft för oculus. Hur stor skara användare tror ni försvann från framtida intäkter för oculus där? Jag skulle tippa på några hundra tusen enheter utan några större problem med tanke på hur många entusiaster som spelar minecraft.

Där i ligger domedagsprofetian för tillfället och framtiden får avgöra vilket håll det går. Personligen kommer jag avvakta tills jag ser att läget är oförändrat och att fejset har hållit sig på behörigt avstånd.

Ja det är ju rimligt att se till hur spelhusen reagerar. Håller verkligen med. Jag har inte följt hela tråden, är det 10 stycken utvecklare (som är stora nog att vara intressanta) som hoppat redan?

Får se vad som händer framöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jo, jag vet men min poäng är att det hela tiden har funnits investerare med samma syn som Facebook. Eftersom de redan har t.ex har investerat i Facebook tidigare. Vad är skillnaden? Alla som har gett pengar är inblandade. Men nu bara för att det råkar vara ett stort namn så får alla panik.

Visst har det funnits investerare tidigare men då lämnade de inte bort bestämmanderätten i företaget. Facebook är inte ett företag som det går att lita på. De lever på att gräva fram personlig information och Oculus rift ger dem ett sätt att aktivt registrera vad du tittar på för tillfället.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är ju rimligt att se till hur spelhusen reagerar. Håller verkligen med. Jag har inte följt hela tråden, är det 10 stycken utvecklare (som är stora nog att vara intressanta) som hoppat redan?

Får se vad som händer framöver.

Den stora jag vet och är intresserad av är mojang men dom övriga 9 har jag bara läst i tråden.
Lämnades källa en liten bit bak i tråden på bla mojang #14495545

övriga källor känner jag inte till utan jag litar naivt på forummedlemmarna :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av femkantig:

2 miljarder dollar för några skidglasögon med inbyggda skärmar + accelerometrar? wtf?

Snarare 2 miljarder för märket, produkten och teamet bakom det.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

haha jo jag ser hur du menar att det var roligt formulerat. Tur att budskapet gick fram ändå

Jo det kan gå precis hur som helst från nu. Men tyvärr är den initiala reaktionen hos utvecklare som är den farliga. Har nu 10 utvecklare lämnat så finns det inget som hindarar fler från att lämna samt vet vi inte hur många som planerade att ge sitt stöd men som nu avvaktar alternativt helt struntar i det.

Vad vi på ett forum tycker är ganska oviktigt och jag liksom många överreagerar med största säkerhet men jag reagerar på grund av allt negativt ståhej kring facebook är och naturligt extremt skeptisk till dom och allt dom rör vid (knappast ensam). Men dom som har den farliga åsikten är utvecklarna.

Ta Notch som exempel. Han var väldigt inne på ett minecraft för oculus. Hur stor skara användare tror ni försvann från framtida intäkter för oculus där? Jag skulle tippa på några hundra tusen enheter utan några större problem med tanke på hur många entusiaster som spelar minecraft.

Där i ligger domedagsprofetian för tillfället och framtiden får avgöra vilket håll det går. Personligen kommer jag avvakta tills jag ser att läget är oförändrat och att fejset har hållit sig på behörigt avstånd.

Det är struntsummor man förlorar i intäkter i ditt exempel. Jämfört med de pengarna man får in nu direkt, utan att vara beroende av att släppa en lyckad produkt. Vad folk inte inser är att det förmodligen inte går att tacka nej till ett sånt här erbjudande ur en ekonomisk synpunkt. Det är en vinst för Oculus Rift och jag personligen skulle också säga deras varumärke, hur man än ser på det.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla datumet när jag läste rubriken men det var ju inte första april.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Hur får oculus en användarbas genom att facebook köper dom?
Tydligen har ju spelutvecklare lämnat tåget och och skippar stöd för oculus. Så ännu så länge har dom ju förlorat delar av sin potentiella framtida användarbas.
Den största förlusten tror jag kommer ifrån dom som var ute efter oculus för minecraft (my self included)

Framtiden får avgöra om det blir ett köp eller inte. Först måste facebook vinna över mitt förtroende. Kan inte finnas någon här som har förtroende för facebook och ärligt tror att dom inte kommer integrera sitt nätverk och eller påverka oculus att implementera önskemål.

Jag litar mer på staten och fra att hantera min personliga info än jag gör facebook. Dom är i alla fall inte ute efter att tjäna pengar på mig trots allt.

EDIT: framtiden kanske riskerar att se ut så här XD
http://i.imgur.com/FbFAiG0.jpg

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Det är struntsummor man förlorar i intäkter i ditt exempel. Jämfört med de pengarna man får in nu direkt, utan att vara beroende av att släppa en lyckad produkt. Vad folk inte inser är att det förmodligen inte går att tacka nej till ett sånt här erbjudande ur en ekonomisk synpunkt. Det är en vinst för Oculus Rift och jag personligen skulle också säga deras varumärke, hur man än ser på det.

Struntsummor?
Jo visseligen men tänk på att detta är summor från bara ett spel.
Sen som nämndes tidigare i tråden så lovade ägaren av oculus att dom aldrig skulle sälja sig till ett större företag. Det är brutet löfte som gavs till dom ursprungliga investerarna och därmed också konsumenterna.
Förtroende förlorat för oculus och förtroende aldrig vunner, facebook, nu gäller det att dom spelar sina kort rätt och tjänar förtroendet från konsumenterna igen för från nu kan det gå precis hur som helst.
Dom är trots allt långt ifrån ensamma på marknaden för vr, dom råkar bara ha det starkaste varumärket just nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Jag kommer inte att använda något som Facebook äger eller har köpt upp.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det finns inte en endaste liten möjlighet att facebook kommer att låta plattformen vara open source och det vet alla om. Runt 10 utvecklare har hoppat av rift'en efter dessa nyheter, bland annat mojang.

Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Det där är en förenklad slutsats. Det finns fler högst tänkbara alternativ här.

Det är inte omöjligt att facebook investerar i bolag som kan tänkas ge vinst även utan att blanda sig i om de inte ser att sin egen produkt kommer hålla för evigt. Är de bara ute efter avkastningen och möjligtvis den tekniska kompetensen så är det ett högst tänkbart scenario att de låter occulus utvecklas enligt sin egen väg ändå. På tok för tidigt att utesluta alla andra alternativ än att de kommer köra sitt nyförvärv i botten inom kort.

Tror Suckingberg skiter fullständig i vad gamers vill han äger ju företaget nu. Han är bara ute efter vad alla facebookhoror kan ha för nytta av riften. Så hur stor nytta har vi av FB? Exempelvis så hade inte Riften varit möjlig idag om inte utveckling inom skärmar för mobiltelefoner funnits, ju bättre skärmar det finns för mobiltelefoner desto bättre skärmar kan oculus trycka in. Nu kan de iof sätta högre krav på de tillverkarna...

Vad gäller spelutvecklare så tror jag att de kommer att lägga utvecklingen på is eller iaf i kylskåpet beroende på om riften kommer bli en plattform för Facebook eller inte. Kommer de ex. behöva betala för att få göra spelen kompatibla med Riften? Hur funkar det med ex. 3D Vision idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Den stora jag vet och är intresserad av är mojang men dom övriga 9 har jag bara läst i tråden.
Lämnades källa en liten bit bak i tråden på bla mojang #14495545

övriga källor känner jag inte till utan jag litar naivt på forummedlemmarna :\

Den enda "källan" för dessa företag som lämnat som jag sätt är en post på reddit om en snubbe som sa att 10 av hans vänner slutat utveckla för Rift. Så knee jerk och troligtvis helt obetydliga indieutvecklare är det vi snackar om.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Den enda "källan" för dessa företag som lämnat som jag sätt är en post på reddit om en snubbe som sa att 10 av hans vänner slutat utveckla för Rift. Så knee jerk och troligtvis helt obetydliga indieutvecklare är det vi snackar om.

Läste inte så långt så det är möjligt. Tack för klargörandet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Struntsummor?
Jo visseligen men tänk på att detta är summor från bara ett spel.
Sen som nämndes tidigare i tråden så lovade ägaren av oculus att dom aldrig skulle sälja sig till ett större företag. Det är brutet löfte som gavs till dom ursprungliga investerarna och därmed också konsumenterna.
Förtroende förlorat för oculus och förtroende aldrig vunner, facebook, nu gäller det att dom spelar sina kort rätt och tjänar förtroendet från konsumenterna igen för från nu kan det gå precis hur som helst.
Dom är trots allt långt ifrån ensamma på marknaden för vr, dom råkar bara ha det starkaste varumärket just nu.

Word!

Permalänk
Inaktiv

Upplägg och innehåll i fredagens panel härmed klart till 25%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Struntsummor?
Jo visseligen men tänk på att detta är summor från bara ett spel.
Sen som nämndes tidigare i tråden så lovade ägaren av oculus att dom aldrig skulle sälja sig till ett större företag. Det är brutet löfte som gavs till dom ursprungliga investerarna och därmed också konsumenterna.
Förtroende förlorat för oculus och förtroende aldrig vunner, facebook, nu gäller det att dom spelar sina kort rätt och tjänar förtroendet från konsumenterna igen för från nu kan det gå precis hur som helst.
Dom är trots allt långt ifrån ensamma på marknaden för vr, dom råkar bara ha det starkaste varumärket just nu.

Det hade nog behövt vara summor av 100 likvärdiga spel för att spela någon roll.

Källa på det löftet? Är man seriös med sin affärsidé och har stor ambition med sin produkt är det rätt dumt att ge såna löften. Sen förlorat förtroende från delar av vissa hängivna teknik entusiaster. Debatten även här på SweC är delad. Du får nog inse att de som skriker högst här på nätet påverkar väldigt lite i det stora hela. Tvärtemot stärker det här uppköpet företaget på väldigt många vis. Nu finns det tillgångar till att utvecklas i de områden som varit svaga och man får stärkt förhandlingsposition med leverantörer och möjligheter till att vara mindre begränsade i sitt val av komponenter. För att inte tala om den expertis man kan in från begåvade personer på FB och det medialt ökade intresset hos mer än bara teknikentusiaster. Det öppnar nog faktiskt upp rätt så mycket. Nu antar jag ju dock att de står för vad de säger att utvecklingen kommer fortsätta gå åt samma håll utan inverkan av FB integration vilket jag håller med om hade varit katastrofalt.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Nu blir det reklam on screen

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Det hade nog behövt vara summor av 100 likvärdiga spel för att spela någon roll.

Källa på det löftet? Är man seriös med sin affärsidé och har stor ambition med sin produkt är det rätt dumt att ge såna löften. Sen förlorat förtroende från delar av vissa hängivna teknik entusiaster. Debatten även här på SweC är delad. Du får nog inse att de som skriker högst här på nätet påverkar väldigt lite i det stora hela. Tvärtemot stärker det här uppköpet företaget på väldigt många vis. Nu finns det tillgångar till att utvecklas i de områden som varit svaga och man får stärkt förhandlingsposition med leverantörer och möjligheter till att vara mindre begränsade i sitt val av komponenter. För att inte tala om den expertis man kan in från begåvade personer på FB och det medialt ökade intresset hos mer än bara teknikentusiaster. Det öppnar nog faktiskt upp rätt så mycket. Nu antar jag ju dock att de står för vad de säger att utvecklingen kommer fortsätta gå åt samma håll utan inverkan av FB integration vilket jag håller med om hade varit katastrofalt.

Källa länkades tidigare i tråden
#14495581

Visseligen är det vi entusiaster som är den absoluta minoriteten när det kommer till konsumentmarknaden, MEN det är också vi som får igång sådana här saker. Hur många av kickstartarna tror du det var som var entusiaster?
Vilka tror du det är som komemr köpa denna produkten direkt vid lansering och som har köpt alla dev kits?

Vi som skriker högst just nu är just dom som kan få ett projekt som detta att antingen bära eller brista.
En entusiastinriktad produkt behöver entusiaster för att bära av.

Vi kan se på whats app, det var folk som letade bra alternativ till meddelanden som hoppade på tåget och som spred produkten till alla dom kände och som helt enkelt fick appen att bli framgångsrik. Det är troligen nu samma skara som har lämnat och gått över till telegram som har fått många miljoner fler användare redan samma dag (med tror det var ett snitt på lite över 4 mil pers om dagen i ett par veckor) som facebook köpte whatsapp.

Vi är viktigt i början även om vi knappt är 1% av marknaden och det är just på grund av att vi hörs och vi hörs tydligt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

jag ser framför mig det virituella Facebook, där man går omrking och kan hälsa på varandara, söka jobb gå på intervjuer, kanske tom, jobba på distans, man kan helt enkelt lägga sig i en säng och leva sitt liv via Facebook, köpa ett nice virituellt hus brevid polaren, osv..
allt från en hydda på landet

Ja allt det där + spel kommer vi att få. Kommer bli grymt sen när man går i pension. Finns ingen risk man blir uttråkad iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Visst har det funnits investerare tidigare men då lämnade de inte bort bestämmanderätten i företaget. Facebook är inte ett företag som det går att lita på. De lever på att gräva fram personlig information och Oculus rift ger dem ett sätt att aktivt registrera vad du tittar på för tillfället.

Jag ser det som samma människor, men jag kan hålla med om att de har ändrat marknadsfokus förmodligen pga att de inte trodde att Oculus VR skulle klara sig genom att bara sälja enheter. När t.ex Google kommer med sina reklamfinansierade Glass.

Bara att kolla på Android och IOS. Vilken går bäst? Apple (och Microsoft WP8) måste sälja enheter medans Google (Android) kan dumpa sin priser rejält och få pengar på ett annat sätt (Nexus "7). Sony har ju t.ex sin PS4 bakom sig för sin Project Morpheus (och TV/Film m.m.)

Okey att Valve kanske skulle kunna göra något. Men förmodligen så tyckte investerarna att Valve skulle tjäna mer på det istället för Oculus VR (och varför vara beroende av ett företag som inte ger några pengar tillbaka, förutom lite försäljning). Därför valde de ett eget företag. Dessutom vad har Valve erbjudit? De verkade inte intresserade.

Vilka andra köpare skulle det kunna finnas? Microsoft (som också äger lite i Facebook)? Apple? Två företag som jag tror redan jobbar på sina egna VR glasögon.

Och vem säger att t.ex inte Facebook skulle göra en VR app av Facebook? De gör ju redan mobilappar. Så vi skulle inte klara oss. Men sedan om Facebook skulle ta beslutet att inte släppa någon VR app av Instagram, Whatsapp och Facebook. Vad händer då med Oculus? Det blir som WP8. Men nu får de ett stort nätverk av produkter bakom sig (Ecosystem).

Skrivet av Rolle90:

Nu blir det reklam on screen

Du tror inte att EA m.m. skulle ha gjort detta ändå? Kolla på t.ex FIFA.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte när super-storföretagen köper upp en massa mindre företag, bara för att bli ännu mäktigare. Och så Facebook dessutom. Måste finnas åtminstone någon sorts balans. :/ Sen summorna, 13 miljarder svenska kronor?!? Sjuka, sjuka pengar. Var är balansen i världen?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

De kan inte tänka sig en VR värld utan Facebook. VR marknaden i sig kommer sannolikt växa så mycket att de får tillbaka sina pengar ganska snabbt. Jag tror dock att de vill integrera Facebook med VR... kanske kan man provligga med sina Facebook brudar i VR först eller ta en VR ficka. Skämt åsido är det självklart att de kommer att använda occulus för att höja Priset på Facebook aktien och eventuellt även öka vinsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror Facebook ser stora möjligheter att få tillbaka sin investering i framtiden. Vi snackar då om 10 år eller så när hårdvaran i telefoner och allt annat är kraftfull nog så vems om helst kan använda den till ett bra pris. Då tror jag att facebook kommer ha tjänster färdiga för en massmarknad.

Men om vi snackar närmaste åren så kommer det att handla om att få ut enheter så de kan testa sin teknik och förfina den. Då blir det väldigt viktigt att tekniknördarna blidkas och därför kommer de inte ändra ett smack på hur OR jobbat hittills.
De kommer säkerligen ha 100% fokus på spel närmaste åren för det är där användarna finns som kan tänka sig lägga 300 dollar och ytterligare 1000 dollar på en PC som klarar av att driva OR ordentligt.

Permalänk
Kontot avslutas

Löftet om att det ska verka oberoende av Facebook lär inte hållas. Förr eller senare kommer just Facebook-användare att vilja se skiten implementerat på något sätt och då kommer det hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag tror Facebook ser stora möjligheter att få tillbaka sin investering i framtiden. Vi snackar då om 10 år eller så när hårdvaran i telefoner och allt annat är kraftfull nog så vems om helst kan använda den till ett bra pris. Då tror jag att facebook kommer ha tjänster färdiga för en massmarknad.

Men om vi snackar närmaste åren så kommer det att handla om att få ut enheter så de kan testa sin teknik och förfina den. Då blir det väldigt viktigt att tekniknördarna blidkas och därför kommer de inte ändra ett smack på hur OR jobbat hittills.
De kommer säkerligen ha 100% fokus på spel närmaste åren för det är där användarna finns som kan tänka sig lägga 300 dollar och ytterligare 1000 dollar på en PC som klarar av att driva OR ordentligt.

Hur blir det då om oculus gör som dom sagt att rift skall vara gratis och intäckter skall komma från spel.
dom 1000 dollar som man lägger på pcn känar inte facebook på och dom få dollar som oculus skall kosta känar dom heller inget på.

Din poäng blir? ah att oculus kommer kosta pengar för att facebook vill det. ok tack för infon...

Som alla säger hittills detta "kan" vara bra för oculus men frågan är också hur vida det kommer bli bra eller dåligt för oss konsumenter.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Hur blir det då om oculus gör som dom sagt att rift skall vara gratis och intäckter skall komma från spel.
dom 1000 dollar som man lägger på pcn känar inte facebook på och dom få dollar som oculus skall kosta känar dom heller inget på.

Din poäng blir? ah att oculus kommer kosta pengar för att facebook vill det. ok tack för infon...

Som alla säger hittills detta "kan" vara bra för oculus men frågan är också hur vida det kommer bli bra eller dåligt för oss konsumenter.

Jag förstår inte vad du menar.

Facebook kommer tjäna pengar på tjänster och reklam senare men det är inget de kan göra sålänge VR kräver en kraftfull pc och en hjälm som kostar ett antal hundratals dollar. Det finns bara en grupp som är villiga att lägga pengarna på det idag och det är PC gamers. Därför kommer Facebook inte ändra på ngt OR har gjort hittills. Det kommer bli fortsatt 100% focus på spelen de närmaste åren.

Permalänk
Medlem

Men det är ju inte ens 1a april!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Fan alltså, Facebook kan dra åt helvete. Jag är så trött på dem nu.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jahopp, då var den idén död.
Bra jobbat Facebook! Bästa nya steget på spelmarknaden på 20 år och den tar de död på...

Och så sjukt besviken på Oculus jag blir. Borde inte de inse att FB som ägare är dödsstöten för ens den minsta strimma av seriositet som fanns.

Alltid kul att gå in på Swec och se vad vissa skriver, tack för dagens asgarv.

Vad har facebook dödat?
Har du märkt någon skillnad på Instagram sedan facebook tog över?

Folk här beter sig som dramadrottningar, lugna ner er för fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag förstår inte vad du menar.

Facebook kommer tjäna pengar på tjänster och reklam senare men det är inget de kan göra sålänge VR kräver en kraftfull pc och en hjälm som kostar ett antal hundratals dollar. Det finns bara en grupp som är villiga att lägga pengarna på det idag och det är PC gamers. Därför kommer Facebook inte ändra på ngt OR har gjort hittills. Det kommer bli fortsatt 100% focus på spelen de närmaste åren.

Men hur blir det om några år då och det är etablerat?
Vad hindrar dom från att tvärvända som microsoft med Xbox? Dom sa till och med "inget internet? synd. Skaffa en 360" men vände helt om och skaffa bort internetkravet.
Samma sak kan hända här fast det skulle då bli åt fel håll i stället.

En risk som är mycket verklig om än inte garanterad.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt