Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Backup av Windows-installation - lämpligt program?

Permalänk

Backup av Windows-installation - lämpligt program?

Funderar på att dra in Linux på datorn, men skulle vilja göra en "backup" av den befintliga Windows-installationen.
Jag skulle helst se att man kunde dra in den befintliga installationen på antingen ett USB-minne eller bränna den till ett par Blu-ray-skivor som man bara kan boota från sen och bara installera och allting skall vara tillbaks precis som det var innan.

Finns det ngt backup-program som klarar detta som inte kostar skjortan?

Permalänk
Medlem

Acronis True Image, beror ju på hur vi definierar "skjortan" iofs...

Funkar grymt bra. Har aldrig failat för mig.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Funderar på att dra in Linux på datorn, men skulle vilja göra en "backup" av den befintliga Windows-installationen.
Jag skulle helst se att man kunde dra in den befintliga installationen på antingen ett USB-minne eller bränna den till ett par Blu-ray-skivor som man bara kan boota från sen och bara installera och allting skall vara tillbaks precis som det var innan.

Finns det ngt backup-program som klarar detta som inte kostar skjortan?

Helt gratis
Redo backup http://redobackup.org/download.php
du behöver ett usbminne 4GB och en extern hdd att lägga backuppen på

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Acronis True Image, beror ju på hur vi definierar "skjortan" iofs...

Funkar grymt bra. Har aldrig failat för mig.

Billigt var det ju inte direkt, men det kan väl ändå vara värt det kanske.

Hur funkar det det då?

Skulle ju alltså vilja att man bootade från USB/skiva och gör en klon på hårddisken (helst bara det utnyttjade utrymmet), antingen till skivor, över nätverket eller till ett annat USB-minne.
Sen när/om det är dags att lägga in det igen vill jag helst att man skall kunna boota direkt från antingen den/de skivorna eller USB-minnet klonen ligger på, välja hårddisk och sen installeras det igen.

Eller blir det betydligt krångligare på något vis, vill inte behöva installera ngt eller så som krånglar till ett perfekt fungerande system.

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Billigt var det ju inte direkt, men det kan väl ändå vara värt det kanske.

Hur funkar det det då?

Skulle ju alltså vilja att man bootade från USB/skiva och gör en klon på hårddisken (helst bara det utnyttjade utrymmet), antingen till skivor, över nätverket eller till ett annat USB-minne.
Sen när/om det är dags att lägga in det igen vill jag helst att man skall kunna boota direkt från antingen den/de skivorna eller USB-minnet klonen ligger på, välja hårddisk och sen installeras det igen.

Eller blir det betydligt krångligare på något vis, vill inte behöva installera ngt eller så som krånglar till ett perfekt fungerande system.

redo backupp tyckte jag är enkelt.. ingen klon men den tar bara bråkdelen av utrymmet som du tar back upp på.
gör du backupp på 70GB så är backuppen på runt 15-25GB.

Clonezilla om du vill göra en klon men då blir det ju en hel hdd i samma storlek som originalet som går åt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

redo backupp tyckte jag är enkelt.. ingen klon men den tar bara bråkdelen av utrymmet som du tar back upp på.
gör du backupp på 70GB så är backuppen på runt 15-25GB.

Kikade på den och det verkar ju vara precis det jag letar efter.

Undrar dock lite över vad man har för val att klona till, klarar programmet att bränna Blu-ray (alternativt DVD) eller måste det bli till ett USB-minne?

Skrivet av jonatan80:

Clonezilla om du vill göra en klon men då blir det ju en hel hdd i samma storlek som originalet som går åt.

Som jag nämnde tidigare vill jag ju helst inte göra en riktig klon utan jag vill bara klona det använda utrymmet på HDD:n, riktig klon landar på ca. 250GB, det är lite mycket när den egentliga installationen är på ca. 60GB.

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Kikade på den och det verkar ju vara precis det jag letar efter.

Undrar dock lite över vad man har för val att klona till, klarar programmet att bränna Blu-ray (alternativt DVD) eller måste det bli till ett USB-minne?

redo backup har du på usb minnet.. tror jag använt http://www.pendrivelinux.com/ eller Rufus att mounta RB på minnet..
boota sen kolla hur stor din backup blir.. vet faktiskt inte om det går till blu-ray har själv bara testat till extern hdd

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Billigt var det ju inte direkt, men det kan väl ändå vara värt det kanske.

Hur funkar det det då?

Skulle ju alltså vilja att man bootade från USB/skiva och gör en klon på hårddisken (helst bara det utnyttjade utrymmet), antingen till skivor, över nätverket eller till ett annat USB-minne.
Sen när/om det är dags att lägga in det igen vill jag helst att man skall kunna boota direkt från antingen den/de skivorna eller USB-minnet klonen ligger på, välja hårddisk och sen installeras det igen.

Eller blir det betydligt krångligare på något vis, vill inte behöva installera ngt eller så som krånglar till ett perfekt fungerande system.

Man installerar Acronis True Image på valfri dator, sedan skapar man en bootbar USB-pinne. Boota på pinnen och välj att du vill skapa en backup/image och lägg den sedan på annan HDD/USB-HDD/USB-Pinne/nätverksshare eller dylikt. Kan också klona disken direkt och krympa/expandera partitioner mm (dock bara Windows och associerade filsystem).

Jag anser att det är billigt eftersom det besparar mig en massa tid som jag kan jobba istället.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Man installerar Acronis True Image på valfri dator, sedan skapar man en bootbar USB-pinne. Boota på pinnen och välj att du vill skapa en backup/image och lägg den sedan på annan HDD/USB-HDD/USB-Pinne/nätverksshare eller dylikt. Kan också klona disken direkt och krympa/expandera partitioner mm (dock bara Windows och associerade filsystem).

Jag anser att det är billigt eftersom det besparar mig en massa tid som jag kan jobba istället.

Jag tackar givetvis för tips, men detta med att man måste installera faller inte mig i smaken, det andra alternativet med en Live-CD verkade riktigt intressant, ska bränna och kolla vad det går att göra med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag tackar givetvis för tips, men detta med att man måste installera faller inte mig i smaken, det andra alternativet med en Live-CD verkade riktigt intressant, ska bränna och kolla vad det går att göra med det.

Du måste alltså inte installera det på den maskin du ska klona/skapa image av. Det är enbart för att kunna skapa USB-pinnen. Man kan göra en massa i själva programmet också men det är enbart för USB-pinnen jag köpt det Du kan alltså installera det, skapa pinnen, avinstallera och sedan klona/skapa image.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Funderar på att dra in Linux på datorn, men skulle vilja göra en "backup" av den befintliga Windows-installationen.
Jag skulle helst se att man kunde dra in den befintliga installationen på antingen ett USB-minne eller bränna den till ett par Blu-ray-skivor som man bara kan boota från sen och bara installera och allting skall vara tillbaks precis som det var innan.

Finns det ngt backup-program som klarar detta som inte kostar skjortan?

Kör med Norton Ghost, så får du en klon på din instalation, bara att boota upp från skiva/usb och sen köra en ghost så är det klart. Du kan antingen köra disk till disk eller disk till image. Den tar då bara upp så mycket utrymme som dina filer tar upp på disken.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

alternativt använder du Windows egna backupprogram. Fungerar klockrent tycker jag. Har både återställt avbilder och hämtat enskilda filer.
Du kan även dualboota med Windows och Linux ifall du inte är säker på att det är Linux du vill köra. Eller virtualisera om du skulle vilja det.

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

redo backup har du på usb minnet.. tror jag använt http://www.pendrivelinux.com/ eller Rufus att mounta RB på minnet..
boota sen kolla hur stor din backup blir.. vet faktiskt inte om det går till blu-ray har själv bara testat till extern hdd

Det programmet gjorde precis vad jag ville det skulle göra!
(brände inte på skiva, men gick bra att lägga backupen på en annan HDD eller över nätverket)

Tackar och bockar för utmärkt tips!