Permalänk

Installera om min dator Windows 7

Hej!

Jag vill nu ta bort allt på min dator men saknar en Windows skiva. Jag har mitt licensnummer på datorn/Windows. Såg att man kunde installera om datorn med hjälp av ett USB minne, men undrar om man får med allt när man installerat om datorn till exempel ljudkort, internet etc.

Är det bättre att låna en Windows skiva av någon? Finns det en chans att jag kan "förstöra" en skiva om jag lånar den? Kan jag då använda mitt eget licensnummer vid ominstallationen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan inte ge svar på dina frågor kring licensnumret då jag aldrig använt ett licensnummer men drivrutiner till internet brukar ligga på skivan du fick med moderkortet. Drivrutiner till ljudkort m.m. rekommenderar jag dig att plocka ner från internet så att du har de senaste. De installeras INTE automatiskt efter att du har installerat windows om det var det du undrade.

Visa signatur

NZXT H440 - Corsair RM 650 - G. Skill Ares 8gb - MSI Z87 G45 - Intel i5 4670k 4.3Ghz @ 1.28v (pungprolle) - Hyper 212 Evo PushPull 68c @ 100% - EVGA GTX 770 SuperClocked ACX - Samsung Evo 840 120 GB - WD 1TB - Asus Xonar DGX

Permalänk

Tack!

Så jag ska alltså installera om datorn och sedan ladda ner drivrutiner till olika program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandbranch:

Tack!

Så jag ska alltså installera om datorn och sedan ladda ner drivrutiner till olika program?

ja det stämmer, i den här ordningen brukar jag göra:
1. leta fram skivan som kom med moderkortet, annars, ladda ner och bränn ut på skiva eller usbminne
2. stoppa i W7 usbn (lättare att bränna ut på en dvdskiva anser jag), formatera hårddisken eller partitionen med nuvarande operativsystem på
3. installera w7
4. insallera moderkorts drivrutiner från skiva eller usb (efter detta bör internet fungera om inte innan, om du är ansluten via moderkortet)
5. ladda ned och installera senaste drivrutiner till ditt grafikkort
6. ladda ned och installera resten av alla drivrutiner

Visa signatur

NZXT H440 - Corsair RM 650 - G. Skill Ares 8gb - MSI Z87 G45 - Intel i5 4670k 4.3Ghz @ 1.28v (pungprolle) - Hyper 212 Evo PushPull 68c @ 100% - EVGA GTX 770 SuperClocked ACX - Samsung Evo 840 120 GB - WD 1TB - Asus Xonar DGX

Permalänk

Okej, tack!