Okunnig på komponenter. Behöver råd vid första databygget

Permalänk

Okunnig på komponenter. Behöver råd vid första databygget

Hejsan!
Jag har bestämt mig för att bygga min första påkostade stationära data men insåg att jag vart mycket okunnig om alla olika komponenter när jag insåg hur mycket det egentligen fanns och hur inaktiv jag varit med att hänga med i utvecklingen de senaste åren. Jag fick tips om att fråga er på Sweclockers och jag är tacksam om någon tar sig tid att kolla igenom mitt bygge lite snabbt.

Min budget ligger ungefär runt 17000, men kan höja mig lite om det skulle göra någon stor skillnad på datorns prestanda.

Datorn kommer I första hand vara till spel. Men jag kommer också använda den till att programmera lite mindre program/appar och spel, skapa 3d modeller och mindre animationer I cinema 4d samt så kommer jag använda adobe after effects. Men det viktigaste för mig är att kunna spela de senaste och kommande spelen med bra prestanda.

I detta bygget har jag gått lite efter pris, och delvis efter märke. Internet har gett mig information om de olika komponenterna för sig. Men om de alla funkar optimalt tillsammans vet jag inte.

Mina delar:

ASUS GEFORCE GTX 780 OC 3GB PCI-E DVI/HDMI/DP

Vad jag har förstått så är detta ett kraftigt (och prisvärt?) grafikkort. Men då jag kom in på Sweclockers såg jag att en ny version utav GTX 780 ska släppas, med 6 gb minne. Det kanske är värt att vänta på? Förutom om den är i samma prisklass som titan, då går det troligen över min budget.

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 S-1150

Den verkade stabil. I moderkort vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter. Några tips?

BE QUIET! POWER ZONE 850W MODULAR

Räcker 850w?

COOLER MASTER HYPER 212 EVO S-1150/2011/AM3+/FM1

2x CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL10 (2X8GB) RED

INTEL CORE I7 4770K 3.5GHZ 8MB S-1150
Finns så många olika versioner av I7. Finns det någon bättre? jag vill kunna klocka den, (vilket k:et står för om jag förstått rätt?)

MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM

CHASSI
Jag har funderat på NZXT H44W, men då den inte är i lager tills innan jag beställer så försöker jag hitta en annan. Den verkade vara mycket bra på att ventilera samt att isolera ljudet. Finns det något annat chassi att rekommendera om man vill ha bra ventilation?

Jag är tacksam för minsta lilla hjälp jag kan få

/Martin

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag på komponenter.
850w är dimensionerat för SLI, annars behövs inte så många watt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6622207/2014-03-29

Permalänk

Tack för hjälpen och din tid. det verkar vara ett stabilt paket. Tack!

Permalänk
Medlem

Köp en mindre SSD (250gb) och mindre minne (8gb) och satsa på ett GTX 780ti ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wousch:

Köp en mindre SSD (250gb) och mindre minne (8gb) och satsa på ett GTX 780ti ist.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast 780 ti är bara ungefär 8% bättre än vanliga 780, men kostar ju ca 2000kr mer. Känns ovärt imo

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial