Permalänk
Medlem

Fläkttips PSU. 120mm.

Hej!

Min fläkt har börjat väsnas och tänkte byta till en ny. Finns det någon anledning att inte välja en random 1200rpm 120mm fläkt? T.ex Inets egna ?
PSU´n är ett Corsair vx450W.

Tack o bock

Permalänk
Medlem

Om jag skulle byta fläkt i mitt psu så skulle jag köpa en Noctua NF-F12 eller liknande. Dom går nästan aldrig sönder och dom är i princip ljudlösa och du kommer helt enkelt inte behöva byta den på hur länge som helst. Ditt psu är dock väldigt gammalt så jag skulle nog rekommendera att köpa ett nytt och spendera 500-800 mer och få ett bra agg

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Om jag skulle byta fläkt i mitt psu så skulle jag köpa en Noctua NF-F12 eller liknande. Dom går nästan aldrig sönder och dom är i princip ljudlösa och du kommer helt enkelt inte behöva byta den på hur länge som helst. Ditt psu är dock väldigt gammalt så jag skulle nog rekommendera att köpa ett nytt och spendera 500-800 mer och få ett bra agg

Tack för fläkttipset!
PSU´n har jag haft i kanske fem år och det har väl varit igång i 15 -20 000 timmar eller något om jag räknar snabb överslagsräkning. Borde jag räkna med att det går sönder snart tänker du?

/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naess:

Tack för fläkttipset!
PSU´n har jag haft i kanske fem år och det har väl varit igång i 15 -20 000 timmar eller något om jag räknar snabb överslagsräkning. Borde jag räkna med att det går sönder snart tänker du?

/

Jag läste på Corsairs hemsida att borde ha runt 100k timmar i ungefärlig levnadslängd. Sedan vet man ju inte hur många dom har testat på och de lär knappast ha testat någon produkt i 100k timmar, så ta det med en nya salt

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naess:

Tack för fläkttipset!
PSU´n har jag haft i kanske fem år och det har väl varit igång i 15 -20 000 timmar eller något om jag räknar snabb överslagsräkning. Borde jag räkna med att det går sönder snart tänker du?

/

Det är ett bra aggregat, kommer nog hålla flera år till och jag rekommenderar också en Noctua fläkt. Det fick tyst på mitt aggregat.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha. En bra fläkt får det bli helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naess:

Tack för fläkttipset!
PSU´n har jag haft i kanske fem år och det har väl varit igång i 15 -20 000 timmar eller något om jag räknar snabb överslagsräkning. Borde jag räkna med att det går sönder snart tänker du?

/

Du kan byta fläkten det vx serien är ett kvalitets bygge med bästa kondensatorer har många år kvar. Har någonstans mellan 25000-30000 tusen timmar på mitt nätagg.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair HX 850w agg, är ca 3 år gammalt, har 7 års garanti. Kollade aldig upp fläktkurvan till den när jag köpte den och även fast det är ett bra agg som jag inte ens belastar till hälften låter den en hel del. (20 decibel enligt corsair själva) Tänkte byta ut den, men vad ska man ha ta för fläkt? pwm fläkt? eller låg rpm 3 pin? En static pressure fläkt likt air penentrator eller mer spridande fläktar? Är det lätt att byta?