Billigaste och säkraste lagringen av bilder

Permalänk
Medlem

Billigaste och säkraste lagringen av bilder

Hej!

Jag köpte precis hem en SEAGATE BUSINESS STORAGE 4TB 2BAY NAS, var inte alls nöjd så skickade tillbaka den.

Märkte då att det kanske inte var NAS jag behövde, utan bara en lokal back up med raid 1, så ifall en disk failar (har 500GB har bilder, som absolut inte får försvinna) så kan jag bara byta ut den failade disken.

Vad är den bästa lösningen?

Är det bäst att bara köpa 2st separata 2TB diskar (Har lite mer än bara bilderna jag vill ha som back up) och sedan se till att Time Machine eller Carbon Copy Cloner att köra samma backup på diskarna? Eller ska man satsa på Raid 1? Vet att man kan köra raid 1 via Disk Utility.

Jag har runt 1800kr, absolut max, att lägga på lösningen.

Vad tror ni?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

RAID1 ger dig inte säkrat data, den bara skyddar mot diskhaveri. Allt annat (virus, filsystem som kukar ur, råkar radera fel saker etc etc) så kommer du bara stå där med två diskar - med samma fel.
Backup/snapshots är det som gäller.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

RAID1 ger dig inte säkrat data, den bara skyddar mot diskhaveri. Allt annat (virus, filsystem som kukar ur, råkar radera fel saker etc etc) så kommer du bara stå där med två diskar - med samma fel.
Backup/snapshots är det som gäller.

Dåligt formulerat av mig, det var det jag menade. Jag är inte ute efter att datan ska vara säkrad eller enkrypterad, utan bara så att om min hårddisk jag har nu dör, att jag inte förlorar 500GB av bilder.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Som de gamla grekiska gudarna sade, "RAID är inte backup".
Ett ordspråk som allt för få människor förstår sig på.
Enligt mig så är det en "cold backup" plus snapshot en gång varje dag som gäller.
Vad jag menar med cold backup är att man har en hårddisk som inte är inkopplad till någonting, inte ström ens en gång, som bara ligger på hyllan. Du kopplar in den i datorn på ett lämpligt intervall, för mig är det ca 2-4 veckor, och kopierar över din backup, sen lägger du den på hyllan igen. Vill du vara extra petig kan du göra en dubbel cold backup fär den ena disken ligger någon annanstans än hemma. På så sätt är du skyddad mot både åsknedslag, bränder, och tornados.
Blandar man dessutom in snapshots i bilden så är du väl skyddad mot virus också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Se till att dubellkolla skivorna bara om du bränner ut bilder.
Min gamla Acer laptop brände helt åt HE****E! och förstörde nästan alla bilder från mina Rom resor!!!
Klantigt dock av mig att inte kontrollera skivorna innan jag tog bilderna från hårddisken men å andra sidan så måste jag åka till Rom en tredje gång

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Skrivet av Erben:

Välj att bränna ner informationen på Bluray skivor istället. Det finns skivor som kan lagra data i 1000 år numera. Om bara en tiondel stämmer är det ju bra.

Långtidsarkivering av data löses inte med en produkt: läsarna kommer inte att hålla i tusen år.
Långtidsarkivering av data löses med en process: Se till att spola om arkiverat data till nya media efter hälften av varje mediatyps planerade livslängd. På så vis kommer du alltid att ha ditt data på två mediatyper som forfarande är användbara.

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Vad är den bästa lösningen?

Är det bäst att bara köpa 2st separata 2TB diskar (Har lite mer än bara bilderna jag vill ha som back up) och sedan se till att Time Machine eller Carbon Copy Cloner att köra samma backup på diskarna?

Well, du måste fundera på

  • din RPO

  • din budget avseende tid att hålla processen i gång

Om du kan tänka dig att pyssla med backup någon timme i månaden och hade jag rekommenderat två USB-anslutna hårddiskar. En på jobbet/hos kompis/i bankfack, den andra i hemmet. Ingen av dem ansluten till någonting annat än vid in-/utläsning. Ta månadsvis backup på data till disken som är hemma och byt plats på diskarna. Lösningen ger en pessimal RPO på två månader även vid väldigt katastrofala fel, t ex en brand som tar livedata och den sprillans nya backupen.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Skrivet av Erben:

Jag tycker denna optiska lagring talar för sig själv 10 000 år +.

Kolla de här bilderna då:

Här kan du inte se alla andra bufflar konstnären målat, för de finns inte kvar. TS är ointresserad av att några bilder överlever. Målet är alla.

Permalänk
Medlem

Varför var inte NAS:en ett bra allternativ..?

Har själv två stycken NAS:ar.. en hemma och en hos min bror. Det är 4st diskar i varje och går en disk sönder eller att det blir något problem på något sätt, får jag ett email direkt. Då är det bara att byta ut den trasiga disken och datan kopieras över till den nya disken automatiskt.
Kan göra backup till dem eller komma åt dem vart jag än är, bara jag har tillgång till internet.

Själv tycker jag att det är en av de bättre backup/lagringsallternativen, för en person som inte vill lägga allt för mycket kosing på detta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tackar först och främst för alla svar! Verkar lite som jag måste läsa på om de olika valen. Det främsta problemet är väl budgeten.

Skrivet av morxy49:

Som de gamla grekiska gudarna sade, "RAID är inte backup".
Ett ordspråk som allt för få människor förstår sig på.
Enligt mig så är det en "cold backup" plus snapshot en gång varje dag som gäller.
Vad jag menar med cold backup är att man har en hårddisk som inte är inkopplad till någonting, inte ström ens en gång, som bara ligger på hyllan. Du kopplar in den i datorn på ett lämpligt intervall, för mig är det ca 2-4 veckor, och kopierar över din backup, sen lägger du den på hyllan igen. Vill du vara extra petig kan du göra en dubbel cold backup fär den ena disken ligger någon annanstans än hemma. På så sätt är du skyddad mot både åsknedslag, bränder, och tornados.
Blandar man dessutom in snapshots i bilden så är du väl skyddad mot virus också.

Haha, som sagt innan så är jag nog lite lost i denna back-up värld. Men det du skrev med cold backup verkar vara det som jag borde kika på. 2st 2TB med en backup varannan vecka, inte inkopplade emellan.

[QUOTE=Hieronymus Bosch;14519572]Well, du måste fundera på

  • din RPO

  • din budget avseende tid att hålla processen i gång

Om du kan tänka dig att pyssla med backup någon timme i månaden och hade jag rekommenderat två USB-anslutna hårddiskar. En på jobbet/hos kompis/i bankfack, den andra i hemmet. Ingen av dem ansluten till någonting annat än vid in-/utläsning. Ta månadsvis backup på data till disken som är hemma och byt plats på diskarna. Lösningen ger en pessimal RPO på två månader även vid väldigt katastrofala fel, t ex en brand som tar livedata och den sprillans nya backupen.[/QUOTE]

Det är detta som verkar vara det vettigaste alternativet, samt det billigaste.

Skrivet av Erben:

Jag tycker denna optiska lagring talar för sig själv 10 000 år +.
Det är inget hopp mellan lagringstyperna och du kan se den i din dator idag. Neandertalaren som ritade den tänkte knappast på om den var kompatibel med PC eller Mac. PC och Mac anpassade sig till bilden.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/AltamiraBi...

Haha, skönt med lite humor i tråden! (Y)

Skrivet av DaBone:

Varför var inte NAS:en ett bra allternativ..?

Har själv två stycken NAS:ar.. en hemma och en hos min bror. Det är 4st diskar i varje och går en disk sönder eller att det blir något problem på något sätt, får jag ett email direkt. Då är det bara att byta ut den trasiga disken och datan kopieras över till den nya disken automatiskt.
Kan göra backup till dem eller komma åt dem vart jag än är, bara jag har tillgång till internet.

Själv tycker jag att det är en av de bättre backup/lagringsallternativen, för en person som inte vill lägga allt för mycket kosing på detta.

Jag tror helt enkelt att det är en ekonomisk fråga när det kommer till NAS, vilket jag fick smaka på när jag köpte min NAS från Seagate för 1699. Den var oerhört seg, kopplade bort sig hela tiden, funkade inte med Time Machine som det stod att den skulle, etc. etc. Eftersom jag har en live 3TB där jag har alla filmer etc på, så tror jag det faktiskt räcker att ha 2st vanliga USB diskar som back up!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Hedersmedlem

Den stora grejen med en ordentlig backup är att inte bara ha den på ett ställe utan att både ha en på USB-HDD och även brända skivor + molnet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den stora grejen med en ordentlig backup är att inte bara ha den på ett ställe utan att både ha en på USB-HDD och även brända skivor + molnet.

Tänkte att jag har en 2TB, cold backup, i hemmet, sedan en till med cold backup som jag gör lite mer sällan hos någon släkting eller så!

Är det värt att enkryptera ens backups eller ska man bara "copy and paste" och skriva över varje gång/använda CarbonCopyCloner?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tackar först och främst för alla svar! Verkar lite som jag måste läsa på om de olika valen. Det främsta problemet är väl budgeten.

Haha, som sagt innan så är jag nog lite lost i denna back-up värld. Men det du skrev med cold backup verkar vara det som jag borde kika på. 2st 2TB med en backup varannan vecka, inte inkopplade emellan.

Det är detta som verkar vara det vettigaste alternativet, samt det billigaste.

Haha, skönt med lite humor i tråden! (Y)

Jag tror helt enkelt att det är en ekonomisk fråga när det kommer till NAS, vilket jag fick smaka på när jag köpte min NAS från Seagate för 1699. Den var oerhört seg, kopplade bort sig hela tiden, funkade inte med Time Machine som det stod att den skulle, etc. etc. Eftersom jag har en live 3TB där jag har alla filmer etc på, så tror jag det faktiskt räcker att ha 2st vanliga USB diskar som back up!

ska man köpa en NAS är det antingen Synology eller hemmabygge som gäller. Alla andra märken är bara skit i min mening.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ska man köpa en NAS är det antingen Synology eller hemmabygge som gäller. Alla andra märken är bara skit i min mening.

Hur kraftfull måste datorn man har NASen på vara? Har en dator hemma med 2GB RAM och en AMD x2 tror jag det är, 5200 eller något heter modellen. Driver Windows 7 helt okej, så det är ju fungerande. Skulle man kunna använda den?

Vad händer med en hemma-NAS som processorn eller något skulle dö?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Jag gjorde lite grejjer på dropbox hemsida och vipps har jag 75Gib där. Vilket räcker för bilder iaf!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Hur kraftfull måste datorn man har NASen på vara? Har en dator hemma med 2GB RAM och en AMD x2 tror jag det är, 5200 eller något heter modellen. Driver Windows 7 helt okej, så det är ju fungerande. Skulle man kunna använda den?

Vad händer med en hemma-NAS som processorn eller något skulle dö?

beror på vad för operativsystem man kör, hur mycket utrymme du vill ha, samt filsystem på diskarna.
Min NAS som jag har byggt nyligen har en Intel Avoton C2550 Quad-Core och 16GB RAM, men på den kör jag FreeNAS, 24TB, och ZFS. Detta är en ganska tung konfiguration, och man behöver inte alls ha så bra komponenter om man bara vill ha en enkel NAS.
Fördelen med FreeNAS och ZFS är att du får en väldigt bra mjukvaru-RAID, vilket är det man vill ha. hårdvaru-RAID och säkerhet är ett big no-no.

Men om man har en lite klenare dator kan man köra gamla hederliga windows server, och helt enkelt dela ut en eller flera diskar. windows server drar inte mer än vad vanliga windows gör, och dessutom är det väldigt nybörjarvänligt och lättarbetet jämfört med FreeNAS.
nackdelen är givetvis att du måste använda hårdvaru-RAID, och vad jag vet finns det inga funktioner för snapshots osv. i windows server.

EDIT: om processorn skulle dö i din NAS så kommer du (självklart) ha en downtime beroende på hur snabb du är med att byta ut processorn. om du är orolig för att datan ska försvinna på NASen om cpu går sönder kan jag trösta dig med att det inte är så. det fungerar precis som på en vanlig dator.
en NAS är ju en dator, bara med ett annat OS och ändamål.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kör backup till ett par olika molntjänster, då lägger du ut allt arbete till någon annan och sannolikheten att 2-3 stora molnleverantörer ska lägga sig med näsan i vädret samtidigt är obefintlig, om inte tredje världskriget inträffar, men då har du större problem.

Bilder som man verkligen, verkligen vill ha kvar kan man dessutom ta ut i ett par papperskopior och förvara på brandsäkert sätt på ett par olika platser. Papperkopior av bra kvalitet, förvarade i plastfickor lämpliga för arkivering i ett brandsäkert skåp lär överleva oss alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

beror på vad för operativsystem man kör, hur mycket utrymme du vill ha, samt filsystem på diskarna.
Min NAS som jag har byggt nyligen har en Intel Avoton C2550 Quad-Core och 16GB RAM, men på den kör jag FreeNAS, 24TB, och ZFS. Detta är en ganska tung konfiguration, och man behöver inte alls ha så bra komponenter om man bara vill ha en enkel NAS.
Fördelen med FreeNAS och ZFS är att du får en väldigt bra mjukvaru-RAID, vilket är det man vill ha. hårdvaru-RAID och säkerhet är ett big no-no.

Men om man har en lite klenare dator kan man köra gamla hederliga windows server, och helt enkelt dela ut en eller flera diskar. windows server drar inte mer än vad vanliga windows gör, och dessutom är det väldigt nybörjarvänligt och lättarbetet jämfört med FreeNAS.
nackdelen är givetvis att du måste använda hårdvaru-RAID, och vad jag vet finns det inga funktioner för snapshots osv. i windows server.

EDIT: om processorn skulle dö i din NAS så kommer du (självklart) ha en downtime beroende på hur snabb du är med att byta ut processorn. om du är rolig för att datan ska försvinna på NASen om cpu går sönder kan jag trösta dig med att det inte är så. det fungerar precis som på en vanlig dator.
en NAS är ju en dator, bara med ett annat OS och ändamål.

Det var det sista du skrev där som var svaret på min fråga. Tänkte nästan att det var så men var lite osäker. Men bra att det är så. Är ju endast jag som kommer använda servern, så lite downtime skulle ju inte direkt förstöra något.

Om man nu har satt upp FreeNAS på en dator, och något händer med den lokala disken så att säga, kan man bara installera om FreeNAS igen och "fortsätta" eller hur funkar det med datan som redan finns på diskarna? Samt dess raid etc.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Det var det sista du skrev där som var svaret på min fråga. Tänkte nästan att det var så men var lite osäker. Men bra att det är så. Är ju endast jag som kommer använda servern, så lite downtime skulle ju inte direkt förstöra något.

Om man nu har satt upp FreeNAS på en dator, och något händer med den lokala disken så att säga, kan man bara installera om FreeNAS igen och "fortsätta" eller hur funkar det med datan som redan finns på diskarna? Samt dess raid etc.

med lokala disken antar jag att du menar systemdisken? FreeNAS är lite annorlunda på det sätt att det är starkt rekommenderat att köra OS via en USB-sticka. om denna USB-sticka skulle gå sönder så är det inte någon större fara. det som kommer hända är att du får instellea om FreNAS på en ny USB-sticka, plugga in den i NASen, och sen får du göra om alla inställningar, eftersom de låg lagrade på den gamla stickan som gick sönder.
din data som ligger på hårddiskarna kommer inte hända någonting med. det är bara att mounta dom igen på det nya operativsystemet och tuta och köra.

EDIT: om man är smart så gör man en config backup också, så du slipper göra om alla inställningar

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

med lokala disken antar jag att du menar systemdisken? FreeNAS är lite annorlunda på det sätt att det är starkt rekommenderat att köra OS via en USB-sticka. om denna USB-sticka skulle gå sönder så är det inte någon större fara. det som kommer hända är att du får instellea om FreNAS på en ny USB-sticka, plugga in den i NASen, och sen får du göra om alla inställningar, eftersom de låg lagrade på den gamla stickan som gick sönder.
din data som ligger på hårddiskarna kommer inte hända någonting med. det är bara att mounta dom igen på det nya operativsystemet och tuta och köra.

Det jag menade ja! Okej men det låter ju smidigt. Kanske ska prova och sätta upp FreeNAS lite lätt på skräpdatorn så kan jag prova hur det funkar! Fanns några guider här på SweC, du har ingen du kan specifikt rekommendera?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Det jag menade ja! Okej men det låter ju smidigt. Kanske ska prova och sätta upp FreeNAS lite lätt på skräpdatorn så kan jag prova hur det funkar! Fanns några guider här på SweC, du har ingen du kan specifikt rekommendera?

men tänk på att freenas gärna bör användas ihop med ZFS, och ZFS slukar RAM-minne som en häst, samt att du borde ha ECC RAM, eftersom du är ute efter säkerhet.
rekommenderad absolut minimum är 8GB RAM, och 16GB för en bra upplevelse. dock tror jag du klarar dig med 8GB då du inte ska ha så mycket lagringsutrymme.

men visst kan du prova och se vad du tycker om operativsystemet i sig, förvänta dig dock inga superhastigheter förräns du lagt till mer RAM

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Redan våra förfäder, de gamla sumererna, förstod att använda beständiga lagringsmedia, lertavlor med kilskrift, är än idag fullständigt läsbara efter 6 000 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Optiska skivor är det absolut billigaste lagringsalternativet.
Funkar hårddiskar från slutet av 80-talet i dagens datorer?
Fungerar cd-skivor från slutet av 80-talet i dagens blurayläsare som har stöd för det?

Mina optiska CD/DVD:s som jag brände under 90-talet fungerar knappt längre. De flesta går inte att läsa..

Varför då? För att plasten de är gjorda av torkar.

Billigt ja, men beständigt..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Kvaliten skiljer på materialet likväl som olika bergarter skiljer sig, utsätts de för erosion och använder du skivor blir det repor och de tappar data.

Jag har ett par sådana här som brändes på 90-tal och de funkar fint än idag.
http://gfx.cdmediaworld.com/c/kodak_cd-r74_gold_ultima_mexico...

Dessa hävdar en beständighet på 1000 år med detta material. Men vem kan bekräfta det.

http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2011/08/m-disc-...

Hur länge en CD/DVD som du bränt håller, beror på många faktorer. Det kan vara hur ljust/mörkt, torr/fuktig luft, vilken temperatur det är där de förvaras och som du skrev om de används.
Mina har legat i en hurts på mitt kontor, där jag öppnat lådan kanske 2 ggr per månad och testat skivorna en gång vartannat år.
De är av olika kvalité, men även de dyrare och så kallade Longlife DVD:er har börjat haverera..

Senaste 3 åren har jag inte bränt några skivor till mig själv, utan använt NAS-backup istället. Har även gått igenom alla CD/DVD:er och fört över allt viktigt till NAS-lagringen. Även om jag har 2st DVD:er på olika platser som backup, så känns det olustigt att veta att DVD:n helt plötsligt inte går att läsa efter några år, även om den bara ligger i skrivbordslådan. Ingen förvarning eller chans att rädda datan..
Med NAS:en får jag ett email så fort något strular och jag har en chans att rädda mina filer utan problem.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Annars är väl kombinationen extern hårddisk och bankfack en bra lösning?