Permalänk
Medlem

Förresten är det möjligt för er att uppdatera bios på gigabyte 870A-UD3 rev 2,1 till stöd för FX processorer ?
Man är ju student så man har inte riktigt råd och byta moderkort samtdigt som ny cpu kommer på plats...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Förresten är det möjligt för er att uppdatera bios på gigabyte 870A-UD3 rev 2,1 till stöd för FX processorer ?
Man är ju student så man har inte riktigt råd och byta moderkort samtdigt som ny cpu kommer på plats...

Hej Mini-z,

tyvärr går det inte på rev 2.1, det går endast på rev 3.1.

Du kan hitta CPU support list för rev 2.1 här:
http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Mini-z,

tyvärr går det inte på rev 2.1, det går endast på rev 3.1.

Du kan hitta CPU support list för rev 2.1 här:
http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...

Ha en bra dag!

är det några speciella skillnader på nyare revisioner på moderkortet hårdvarumässigt med chipset eller ljudkort som kommer krångla om man nu skulle flasha in bios från nyare revision ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

är det några speciella skillnader på nyare revisioner på moderkortet hårdvarumässigt med chipset eller ljudkort som kommer krångla om man nu skulle flasha in bios från nyare revision ?

Hej mini-z,

du kan inte använda en BIOS från en nyare revision
på en äldre revision ifall hårdvaran inte är identisk.
I detta fallet är det inte identisk hårdvara och BIOS versionerna är
inte samma.

Vill du ha stöd för FX processorer måste du byta moderkort.

Om du jämför moderkorten kan du se att de skiljer sig på flera punkter.
Rev 3.1: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3786&d...
Rev 2.1: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3517&d...

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej mini-z,

du kan inte använda en BIOS från en nyare revision
på en äldre revision ifall hårdvaran inte är identisk.
I detta fallet är det inte identisk hårdvara och BIOS versionerna är
inte samma.

Vill du ha stöd för FX processorer måste du byta moderkort.

Om du jämför moderkorten kan du se att de skiljer sig på flera punkter.
Rev 3.1: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3786&d...
Rev 2.1: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3517&d...

Ha en bra dag!

Verkar vara ljudkortet som är den fysiska skillnaden. Tack för hjälpen iallafall.
Såg ingen skillnad vändorna man kikat innan skrev så måste ha missat och kika upp under specifikations.
istället på vad den listar upp generellt på sidan direkt. hade för mig att det var samma på allt heh ^.^

Nåja bara och spara mer pengar då.
hade 1600 kr som farsan lånade till bilskatt så man blev utan ny cpu iallafall.

Bara och vänta på att få tillbaks det och sedan vänta på 1000 kr som kommer in på slutet av denna månad... så har man nog råd med intels senaste I5 och skapligt moderkort (kommer inte göra några rekord i överklockning direkt utan stanna på 4,0 till att börja med på den om jag nu får tillbaks pengarna...)

Kommer på fredag åka med klassen på dustin-expo så man kommer nog se det mesta där ganska självklart att ni har plats och monter där eller ?
Har inte hittat någon lista på villka företag osv som kommer vara där dock....

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Verkar vara ljudkortet som är den fysiska skillnaden. Tack för hjälpen iallafall.
Såg ingen skillnad vändorna man kikat innan skrev så måste ha missat och kika upp under specifikations.
istället på vad den listar upp generellt på sidan direkt. hade för mig att det var samma på allt heh ^.^

Nåja bara och spara mer pengar då.
hade 1600 kr som farsan lånade till bilskatt så man blev utan ny cpu iallafall.

Bara och vänta på att få tillbaks det och sedan vänta på 1000 kr som kommer in på slutet av denna månad... så har man nog råd med intels senaste I5 och skapligt moderkort (kommer inte göra några rekord i överklockning direkt utan stanna på 4,0 till att börja med på den om jag nu får tillbaks pengarna...)

Kommer på fredag åka med klassen på dustin-expo så man kommer nog se det mesta där ganska självklart att ni har plats och monter där eller ?
Har inte hittat någon lista på villka företag osv som kommer vara där dock....

Hej igen,

sockeln är inte identisk och det är en del annat som man inte ser som är ändrat för att ge FX stöd.

Vi kommer finnas på Dustin Expo med moderkort så det är bara att titta förbi och ställa frågor
om det är något du är osäker på.

Ha en bra dag och lycka till med sparandet!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Hej.
Köpte ett Aivia Osmium keyboard maj 2013.
Ganska snart visade sig lite barnsjukdomar. Men med lite hjälp via Aivia-forumet som löste det mest akuta (samt lovade ny firmware i som skulle lösa resten) och det faktum att jag gillar tangentbordet rent fysiskt så gjordes inget ångrande av köpet.
Nu 10+ månader senare syns ännu ingen ny firmware till och huvudproblemet kvarstår; att enda sättet att få tangentbordet att släcka ned efter man stängt av datorn är att unplugga det.
Era Taiwanesiska kollegor i Aivia-forumet har inte svarat på en tråd på en månad (fler än jag som har detta problem) så nu står min vädjan till er lokala representanter att antingen komma med goda nyheter eller i alla fall ta åt er och föra informationen vidare om detta så att nånting händer.
Kört med Gigabytes produkter (mobo, gpu osv) under många år och varit nöjd. Men en sån här "silent treatment" då en produkt väl är defekt och man efterfrågar hjälp och lösning, ja det skapar ju minst sagt frågetecken om Gigabyte är rätt val även nästa gång.

Permalänk
Medlem

Har en GB-Bxi3-4010 som jag försöker installera win7 på men det verkar saknas drivrutiner för cd/dvd, lite googlande visar att det verkar vara sata drivisar som saknas för att få det att fungera.
Något herrarna kan hjälpa mig med?

Har installerat Linux utan problem, så det bör utesluta eventuella hårdvaru fel.

PS. senaste versionen av bios på enhetens nedladdningssida går inte att lägga in och den näst senaste får den, från att varit ljudlös till att låta som en hårtork.

EDIT: löst
Saknades drivrutiner för usb3 i windows, så det var därför det blev svårt för enheten att hitta usb-minnet.
Om någon har samma problem i framtiden, gäller inte bara brix utan andra enheter med bara usb3, så är detta en bra länk

Permalänk
Skrivet av Metboy:

Hej.
Köpte ett Aivia Osmium keyboard maj 2013.
Ganska snart visade sig lite barnsjukdomar. Men med lite hjälp via Aivia-forumet som löste det mest akuta (samt lovade ny firmware i som skulle lösa resten) och det faktum att jag gillar tangentbordet rent fysiskt så gjordes inget ångrande av köpet.
Nu 10+ månader senare syns ännu ingen ny firmware till och huvudproblemet kvarstår; att enda sättet att få tangentbordet att släcka ned efter man stängt av datorn är att unplugga det.
Era Taiwanesiska kollegor i Aivia-forumet har inte svarat på en tråd på en månad (fler än jag som har detta problem) så nu står min vädjan till er lokala representanter att antingen komma med goda nyheter eller i alla fall ta åt er och föra informationen vidare om detta så att nånting händer.
Kört med Gigabytes produkter (mobo, gpu osv) under många år och varit nöjd. Men en sån här "silent treatment" då en produkt väl är defekt och man efterfrågar hjälp och lösning, ja det skapar ju minst sagt frågetecken om Gigabyte är rätt val även nästa gång.

Hej Metboy,

ursäkta att det tog tid för mig att svara,
jag har varit i Stockholm på Dustin Expo och kom tillbaka till kontoret idag.

Jag har skickat en förfrågan till Taiwan och de har svarat att "Peripherals" teamet ska undersöka detta.
Jag återkommer här i tråden så fort jag har ytterligare information eller en ny firmware att skicka till dig.

Ha en bra dag och tack för ditt tålamod!

Skrivet av Blk:

Har en GB-Bxi3-4010 som jag försöker installera win7 på men det verkar saknas drivrutiner för cd/dvd, lite googlande visar att det verkar vara sata drivisar som saknas för att få det att fungera.
Något herrarna kan hjälpa mig med?

Har installerat Linux utan problem, så det bör utesluta eventuella hårdvaru fel.

PS. senaste versionen av bios på enhetens nedladdningssida går inte att lägga in och den näst senaste får den, från att varit ljudlös till att låta som en hårtork.

EDIT: löst
Saknades drivrutiner för usb3 i windows, så det var därför det blev svårt för enheten att hitta usb-minnet.
Om någon har samma problem i framtiden, gäller inte bara brix utan andra enheter med bara usb3, så är detta en bra länk

Hej blk,

är alla dina problem lösta nu eller du har fortfarande problem med BIOS uppdateringen?

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej blk,

är alla dina problem lösta nu eller du har fortfarande problem med BIOS uppdateringen?

Fick inte in version 5 av bioset, blev något error i programmet när jag försökte lägga in den.
4:an gick in, men fläkten går extremt högt i den versionen.
Testade att lägga in 3:an och den lät även den på tok för mycket, orginal versionen lät knappt något alls, vet du vilken det var?

Fast nu verkar den beslutat sig för att inte boota alls..... är det kontakta återförsäljaren som gäller om den jag inte får igång den?

EDIT: verkar som att sista biosflashningen inte fungerade som det borde, för nu är den helt död.... har ni några tips?

Permalänk
Skrivet av Blk:

Fick inte in version 5 av bioset, blev något error i programmet när jag försökte lägga in den.
4:an gick in, men fläkten går extremt högt i den versionen.
Testade att lägga in 3:an och den lät även den på tok för mycket, orginal versionen lät knappt något alls, vet du vilken det var?

Fast nu verkar den beslutat sig för att inte boota alls..... är det kontakta återförsäljaren som gäller om den jag inte får igång den?

EDIT: verkar som att sista biosflashningen inte fungerade som det borde, för nu är den helt död.... har ni några tips?

Hej Blk,

hur gjorde du för att flasha om BIOS?
Vet tyvärr inte vilken BIOS version du hade från början.

Resetta CMOS genom att ta bort batteriet och se om den kan boota.

Får du inte rätt på det får du skicka in den till återförsäljaren.

Ha en bra dag och lycka till!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Blk,

hur gjorde du för att flasha om BIOS?
Vet tyvärr inte vilken BIOS version du hade från början.

Resetta CMOS genom att ta bort batteriet och se om den kan boota.

Får du inte rätt på det får du skicka in den till återförsäljaren.

Ha en bra dag och lycka till!

Använde program och bios från http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4742#bi...
följde instruktionerna som medföljde programmet..

Testar batteriet när jag kommer hem..

Kan man boota med bios på usb?
hittade en guide som ni skrivit, http://www.gigabytenordic.com/wordpress/update-bios-gigabyte-...
kommer den kunna läsa från usb-stickan?

Permalänk
Skrivet av Blk:

Använde program och bios från http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4742#bi...
följde instruktionerna som medföljde programmet..

Testar batteriet när jag kommer hem..

Kan man boota med bios på usb?
hittade en guide som ni skrivit, http://www.gigabytenordic.com/wordpress/update-bios-gigabyte-...
kommer den kunna läsa från usb-stickan?

Hej,

om maskinen in kan boota kommer det nog inte gå att köra BIOS uppdatering som guiden beskriver, är det endast så att det inte kommer signal till monitorn men att maskinen kör så ska det fungera att uppdatera via bootbart USB minne.
Kan vara värt att låta den köra 5-10 minuter med USB stickan i men jag har svårt att tro att det skulle hjälpa.

Får du inte igång maskinen så kontakta din återförsäljare så får vi in den på RMA.

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Hej Gigabyte!

Jag har en liten fråga angående ert program Easy Tune. Jag har nyligen köpt PWM-fläktar från Noctua, men tyckte de lät för mycket i idle med BIOS-inställningarna på mitt GA-z87x-UD3H. Så jag laddade ner appcenter och easytune, skapade en fin kurva som håller fläktarna i schack. Allt funkar förutom när jag startar om, då laddas inte fläktkurvan förrän jag klickar på easytune i appcenter (som startar av sig själv).

Jag har klickat i rutan att spara kurvan mellan reboots, så det är bara att den inte laddas in.

Hur löser jag detta? Har inte hittat nån .exe man kan lägga i autostart för att fixa det...

//klirre

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Hej Gigabyte,
Jag har just nu en i7 930 med ett Gigabyte X58 udr3 moderkort och funderar på köpa en ssd. Har även läst att folk har haft problem med ssd diskar på detta moderkortet.
Kommer jag kunna utnyttja hela ssdn och få maximalt med hastighet om jag skulle välja t.ex denna?
Samsung ssd: https://www.inet.se/produkt/4304588/samsung-ssd-evo-desktop-k...
Gigabyte X58 udr3: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3449#ov

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Gigabyte GTX780Ti GHz Edition och har nu stora problem med att BF4 kraschar lite hur som helst, ibland kommer jag inte in på servern och ibland kan jag spela flera timmar...
Efter ha läst runt på fler forum så är det tydligen jättestora problem med just 780Ti korten från er...så vad skall jag göra?
Risken är ju om jag gör en RMA att jag får ett likadant kort som fortfarande kommer strula...såvida jag inte byter tillverkare...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av Metboy:

Hej.
Köpte ett Aivia Osmium keyboard maj 2013.
Ganska snart visade sig lite barnsjukdomar. Men med lite hjälp via Aivia-forumet som löste det mest akuta (samt lovade ny firmware i som skulle lösa resten) och det faktum att jag gillar tangentbordet rent fysiskt så gjordes inget ångrande av köpet.
Nu 10+ månader senare syns ännu ingen ny firmware till och huvudproblemet kvarstår; att enda sättet att få tangentbordet att släcka ned efter man stängt av datorn är att unplugga det.
Era Taiwanesiska kollegor i Aivia-forumet har inte svarat på en tråd på en månad (fler än jag som har detta problem) så nu står min vädjan till er lokala representanter att antingen komma med goda nyheter eller i alla fall ta åt er och föra informationen vidare om detta så att nånting händer.
Kört med Gigabytes produkter (mobo, gpu osv) under många år och varit nöjd. Men en sån här "silent treatment" då en produkt väl är defekt och man efterfrågar hjälp och lösning, ja det skapar ju minst sagt frågetecken om Gigabyte är rätt val även nästa gång.

Hej Metboy,

jag fick en ny firmware version.
Du kan ladda ner den här:
https://www.dropbox.com/s/ua17ns9jm8zy9d8/OSMIUM%20FIRMWARE%2...

Hör av dig och berätta om det löste ditt problem.

Ha en bra dag!

Skrivet av klirre:

Hej Gigabyte!

Jag har en liten fråga angående ert program Easy Tune. Jag har nyligen köpt PWM-fläktar från Noctua, men tyckte de lät för mycket i idle med BIOS-inställningarna på mitt GA-z87x-UD3H. Så jag laddade ner appcenter och easytune, skapade en fin kurva som håller fläktarna i schack. Allt funkar förutom när jag startar om, då laddas inte fläktkurvan förrän jag klickar på easytune i appcenter (som startar av sig själv).

Jag har klickat i rutan att spara kurvan mellan reboots, så det är bara att den inte laddas in.

Hur löser jag detta? Har inte hittat nån .exe man kan lägga i autostart för att fixa det...

//klirre

Hej klirre,

i preferences menyn finns det ett alternativ du måste klicka för:
“Retain Smart Fan settings after reboot”

Har du redan gjort det?

Skrivet av xavipro11:

Hej Gigabyte,
Jag har just nu en i7 930 med ett Gigabyte X58 udr3 moderkort och funderar på köpa en ssd. Har även läst att folk har haft problem med ssd diskar på detta moderkortet.
Kommer jag kunna utnyttja hela ssdn och få maximalt med hastighet om jag skulle välja t.ex denna?
Samsung ssd: https://www.inet.se/produkt/4304588/samsung-ssd-evo-desktop-k...
Gigabyte X58 udr3: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3449#ov

Mvh

Hej Xavipro11,

det ska inte vara några problem att köra en SSD på ett X58 moderkort.
Vi hade ingen Samsung EVO 840 SSD att testa med men det fungerade fint med andra SSD.

Vilka problem hade du läst att användare haft?

Lycka till!

Skrivet av Krokarn:

Jag köpte ett Gigabyte GTX780Ti GHz Edition och har nu stora problem med att BF4 kraschar lite hur som helst, ibland kommer jag inte in på servern och ibland kan jag spela flera timmar...
Efter ha läst runt på fler forum så är det tydligen jättestora problem med just 780Ti korten från er...så vad skall jag göra?
Risken är ju om jag gör en RMA att jag får ett likadant kort som fortfarande kommer strula...såvida jag inte byter tillverkare...

Hej krokarn,

jag pratade med VGA teamet och de bad dig skicka serienumret på kortet, du kan skicka det till mig via PM.

Har du samma problem med andra spel?
Skicka gärna en länk till var du läst att det är problem med 780Ti korten.
Vad har du för PSU, detta kortet kräver minst 600W, har du testat med ett annat nätaggregat?

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej krokarn,

jag pratade med VGA teamet och de bad dig skicka serienumret på kortet, du kan skicka det till mig via PM.

Har du samma problem med andra spel?
Skicka gärna en länk till var du läst att det är problem med 780Ti korten.
Vad har du för PSU, detta kortet kräver minst 600W, har du testat med ett annat nätaggregat?

Ha en bra dag!

Jag har ett Cooler Master GX750W nätaggregat. Har bara testat World of Tanks och BF4, craschar endast i BF4.
Hade ett Gigabyte GTX780OC innan och hade aldrig dessa problem som nu...

http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,14199.0.html

http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,14169.0.html

http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,13730.0.html

#14520722

Med vänlig hälsning Johan"Krokarn"

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Hej Xavipro11,

det ska inte vara några problem att köra en SSD på ett X58 moderkort.
Vi hade ingen Samsung EVO 840 SSD att testa med men det fungerade fint med andra SSD.

Vilka problem hade du läst att användare haft?

Lycka till!
[/QUOTE]

Moderkortet har en marvell sata port som jag har förstått det. Dock verkar den inte lika bra som en vanlig sata 3 och många säger att den även är sämre än sata 2. Om inte marvell porten funkar eller är sämre än sata 2 så kommer jag inte kunna få ut så bra hastigheter som SSDn är kapabel till. Därför undrar jag om detta bara gäller ett fåtal moderkort eller om det är lika dåligt på alla av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej klirre,

i preferences menyn finns det ett alternativ du måste klicka för:
“Retain Smart Fan settings after reboot”

Har du redan gjort det?

Japp, rutan är ikryssad... Problemet verkar vara att Easytune inte startar, utan att bara appcenter startar. Funderar just nu på om speedfan kan lösa mina problem, då fläktarna har svårt att ligga runt 650 rpm utan att dras upp till 8-900 först.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av xavipro11:

Moderkortet har en marvell sata port som jag har förstått det. Dock verkar den inte lika bra som en vanlig sata 3 och många säger att den även är sämre än sata 2. Om inte marvell porten funkar eller är sämre än sata 2 så kommer jag inte kunna få ut så bra hastigheter som SSDn är kapabel till. Därför undrar jag om detta bara gäller ett fåtal moderkort eller om det är lika dåligt på alla av dem?

Marvells sata portar på intel moderkort (dvs på ALLA styrkretsar till 1156,1155,1150,1366,2011) har varit kritiserade för att vara en bra bit efter intels sata portar på samma moderkort (dvs dom mäter betydligt sämre).
Enda lösningen är att ej köra ssd på dom utan använda intels sata portar till den/dom.

Jag gissar på att du ska köra raid med intels portar (går ju ej att kombinera intels och marvels sata i hårdvaru raid) och tack vare det blir mer heller mindre tvingad att använda marvel annars så fins ingen anledning att göra det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Jag har ett Cooler Master GX750W nätaggregat. Har bara testat World of Tanks och BF4, craschar endast i BF4.
Hade ett Gigabyte GTX780OC innan och hade aldrig dessa problem som nu...

http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,14199.0.html

http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,14169.0.html

http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,13730.0.html

#14520722

Med vänlig hälsning Johan"Krokarn"

Hej Johan,

jag skickade vidare detta till VGA teamet och de gav följande tips/alternativ:

If only crashing in BF4, please suggest user try the following steps:
1. reinstall game and driver(http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4890#dl)
2. Reference the game’s suggestions(http://help.ea.com/en/article/bf3-issues-with-overclocked-vid...)
3. replace the platform to test

If there is no improvement, please send the card to RMA for service.

Får du inte rätt med kortet med andra ord ber de dig kontakta din återförsäljare.
Jag gjorde lite snabb research och det verkar inte vara knutet till GIGABYTE grafikkort och skulle du
byta tillverkare är det troligt att du kommer ha samma problem men jag förstår samtidigt din frustration.

Lycka till och ha en trevlig helg!

Skrivet av xavipro11:

Hej Xavipro11,

Moderkortet har en marvell sata port som jag har förstått det. Dock verkar den inte lika bra som en vanlig sata 3 och många säger att den även är sämre än sata 2. Om inte marvell porten funkar eller är sämre än sata 2 så kommer jag inte kunna få ut så bra hastigheter som SSDn är kapabel till. Därför undrar jag om detta bara gäller ett fåtal moderkort eller om det är lika dåligt på alla av dem?

Hej Xavipro11,

Intel's X58 styrkrets har endast SATA2 därför sitter det en Marvell 9128 krets (GSATA3_6, GSATA3_7) för att erbjuda SATA3.
Det är ingen hemlighet att Intels SATA3 presterar bättre men som sagt, det finns inget stöd för SATA3 på X58 kretsen, oavsett moderkort eller tillverkare.
Jag har inte möjlighet att göra tester men min gissning är att du fortfarande får bättre prestanda på SATA3 portarna men inte samma prestanda som du hade fått på en nyare krets.

Kort version: Du kan använda SSD men för att få maximal prestanda måste du uppgradera din dator.

Ha en trevlig helg!

Skrivet av klirre:

Japp, rutan är ikryssad... Problemet verkar vara att Easytune inte startar, utan att bara appcenter startar. Funderar just nu på om speedfan kan lösa mina problem, då fläktarna har svårt att ligga runt 650 rpm utan att dras upp till 8-900 först.

Hej Klirre,

det bör fungera så som du gör...

Jag rekommenderar att du ominstallerar Windows, drivrutiner och mjukvara men förstår att detta kan vara mycket jobb.
En fläktkontroller är annars en underbar investering, det kostar några hundralappar och ger dig bäst kontroll.

Lycka till och ha en bra dag!

Skrivet av grizzly666:

Marvells sata portar på intel moderkort (dvs på ALLA styrkretsar till 1156,1155,1150,1366,2011) har varit kritiserade för att vara en bra bit efter intels sata portar på samma moderkort (dvs dom mäter betydligt sämre).
Enda lösningen är att ej köra ssd på dom utan använda intels sata portar till den/dom.

Jag gissar på att du ska köra raid med intels portar (går ju ej att kombinera intels och marvels sata i hårdvaru raid) och tack vare det blir mer heller mindre tvingad att använda marvel annars så fins ingen anledning att göra det.

Hej Grizzly,

tack för input, det stämmer som du säger att det är skillnad i prestanda mellan Intel och Marvell.
Anledning till att han "måste" använda Marvell kretsen i just detta fallet är dock för att X58 ej har SATA3 stöd men som du säger finns det många fall där man tvingas göra detta pga av en RAID konfiguration på Intel kretsen.

Ha en underbar dag och än en gång tack för hjälpen

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej Johan,

jag skickade vidare detta till VGA teamet och de gav följande tips/alternativ:

If only crashing in BF4, please suggest user try the following steps:
1. reinstall game and driver(http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4890#dl)
2. Reference the game’s suggestions(http://help.ea.com/en/article/bf3-issues-with-overclocked-vid...)
3. replace the platform to test

If there is no improvement, please send the card to RMA for service.

Får du inte rätt med kortet med andra ord ber de dig kontakta din återförsäljare.
Jag gjorde lite snabb research och det verkar inte vara knutet till GIGABYTE grafikkort och skulle du
byta tillverkare är det troligt att du kommer ha samma problem men jag förstår samtidigt din frustration.

Lycka till och ha en trevlig helg!

Jag har även gjort ett supportärende hos Gigabyte och fick där tips om att testa min GPU i en annan dator, och skall testa nu i helgen på min sons dator som har ett Gigabyte G1 Sniper Z87 Moderkort, Intel i5 4670K processor och Corsair RM750W nätagg och se hur BF4 fungerar där.

Visst kan jag göra en återinstallation på spelet men att gå tillbaka till en drivrutin(som finns på eran hemsida) som är daterad 14/11-2013 känns inte aktuellt.
Att sänka klocken på GPUn med 10MHz som EA rekommenderar är ju ingen big deal så det kan jag testa också.

Jag har inte kollar upp andra tillverkares forum men de som skriver om just detta kort har bytt fabrikat och sen inte haft några problem...men det kanske inte är hela sanningen...

Återkommer med resultaten.../Johan

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Hej

Ännu rullar mitt Gigabyte 5770 Silent Cell alldeles ypoperligt och kallt i datorn. Men nu när det börjar falla under gränsen för minimumkrav på de nyaste spelen känns det som om det är dags att uppdatera.

Därav en enkel fråga. Kommer Gigabyte släppa passiva kort framöver? (Kort med åtminstone lite gamingkraft i dvs (750 ti (Hint))).

/Erik

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Jag har även gjort ett supportärende hos Gigabyte och fick där tips om att testa min GPU i en annan dator, och skall testa nu i helgen på min sons dator som har ett Gigabyte G1 Sniper Z87 Moderkort, Intel i5 4670K processor och Corsair RM750W nätagg och se hur BF4 fungerar där.

Visst kan jag göra en återinstallation på spelet men att gå tillbaka till en drivrutin(som finns på eran hemsida) som är daterad 14/11-2013 känns inte aktuellt.
Att sänka klocken på GPUn med 10MHz som EA rekommenderar är ju ingen big deal så det kan jag testa också.

Jag har inte kollar upp andra tillverkares forum men de som skriver om just detta kort har bytt fabrikat och sen inte haft några problem...men det kanske inte är hela sanningen...

Återkommer med resultaten.../Johan

Såja, nu har jag testat kortet i min grabbs dator och efter ett tag kom då kraschen. Han kunde spela ganska länge innan det hände, och det är olika gånger hur länge man kan spela. Jag har W8.1 i min dator, grabben har W7. Jag kör med Firefox och han med Chrome...

Skall även meddela på Gigabyte eSupport att problemen ligger i kortet och inte i mitt eller grabbens datorer.
Antingen får de fixa en BIOS uppdatering fort som f-n om det skulle hjälpa, annars blir det att reklamera. /Johan

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Hej

Ännu rullar mitt Gigabyte 5770 Silent Cell alldeles ypoperligt och kallt i datorn. Men nu när det börjar falla under gränsen för minimumkrav på de nyaste spelen känns det som om det är dags att uppdatera.

Därav en enkel fråga. Kommer Gigabyte släppa passiva kort framöver? (Kort med åtminstone lite gamingkraft i dvs (750 ti (Hint))).

/Erik

Hej Erik,

jag har ingen information om kommande grafikkort och skulle jag be VGA teamet om information får jag tyvärr inte dela med mig av information angående kommande produkter oavsett.

Gör du lite research om kommande generationer från Nvidia och AMD kanske du kan få några indikationer.

Lycka till och ha en bra dag!

Skrivet av Krokarn:

Såja, nu har jag testat kortet i min grabbs dator och efter ett tag kom då kraschen. Han kunde spela ganska länge innan det hände, och det är olika gånger hur länge man kan spela. Jag har W8.1 i min dator, grabben har W7. Jag kör med Firefox och han med Chrome...

Skall även meddela på Gigabyte eSupport att problemen ligger i kortet och inte i mitt eller grabbens datorer.
Antingen får de fixa en BIOS uppdatering fort som f-n om det skulle hjälpa, annars blir det att reklamera. /Johan

Hej Johan,

jag meddelar dem också angående dina resultat så hoppas jag de kan hitta en lösning snarast.

Ha en bra dag!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Skrivet av Krokarn:

Såja, nu har jag testat kortet i min grabbs dator och efter ett tag kom då kraschen. Han kunde spela ganska länge innan det hände, och det är olika gånger hur länge man kan spela. Jag har W8.1 i min dator, grabben har W7. Jag kör med Firefox och han med Chrome...

Skall även meddela på Gigabyte eSupport att problemen ligger i kortet och inte i mitt eller grabbens datorer.
Antingen får de fixa en BIOS uppdatering fort som f-n om det skulle hjälpa, annars blir det att reklamera. /Johan

Hej igen Johan,

jag fick svar att det inte finns någon nyare BIOS i dagsläget
och att du rekommenderas kontakta din återförsäljare.

Lycka till!

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag har köpt moderkortet gigabyte j1800n-d2h för att använda med Ubuntu server. Insåg (efter köp) att den inte stödjer det ur boxen utan att man behöver göra en BIOS flash för att kunna köra andra OS än windows 8 / 8.1.

Jag har använt HP:s program för att göra en bootbar usb-sticka med dos, för att sedan lägga in BIOS-uppdateringsfilerna på den. Men det blir bara svart skärm med ett blinkande "understreck" längst upp i högra hörnet. Vet inte om jag använde fel dos-version om nu det är möjligt. Kan ni länka till en som fungerar?

Och vad ska man ha för inställningar i nuvarande BIOS för att flashen ska fungera korrekt? Var inne i CSM och satte allt på UEFI first, och då kom den ju in i DOS iaf..

Ser fram emot svar!

EDIT: Flashen fungerade nu korrekt då jag ändrade till legacy först på allt. Men datorn vill absolut inte ha något operativsystem fortfarande. Såg att jag har DDR3 1600Mhz minnen, när man egentligen ska ha 1333Mhz i moderkortet, spelar det någon roll eller "nergraderar" sig mina automatiskt till fungerande nivå? Eller är det något annat som spökar?

Mvh

Permalänk
Entusiast

Angående den avbrutna tävlingen här på Sweclockers. Kommer det komma en officiell ursäkt till samtliga deltagare? Än så länge har ju ingen från Gigabyte sagt något alls utan dumpat över allt på Sweclockers. Ingenstans har jag sett någon faktiskt erkänna att Gigabyte klantade sig och ingenstans har jag sett en ursäkt till alla deltagare. Att dela ut ett par musmattor till ett par av deltagarna känns som en rätt konstig lösning eftersom ni då helt ignorerar alla de som faktiskt lagt ner en del tid på tävlingen men som inte skickat in än. Är deras tid inte värt något? Någon som lagt tio minuter i paint kan få en musmatta men någon som lagt ett par timmar på ett större projekt inte ens får en ursäkt. Låter det rimligt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigabyte_Ted:

Hej igen Johan,

jag fick svar att det inte finns någon nyare BIOS i dagsläget
och att du rekommenderas kontakta din återförsäljare.

Lycka till!

Ganska märkligt att de inte vill åtgärda problemen som finns med dessa kort då jag läst att det är många som har problem. :/

Har nu gjort en RMA hos min återförsäljare. /Johan

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100