Windows 8.1 med nya startmenyn på video

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Man kan alltid köra program appar e fjollnamn på fjollprogram.
när den uppdateringen kommer ut, ska jag testa & avinstallera start8 & se om det funkar tillfredställande,som andra påpekat så borde det varit så här från början.

Problemet är att det inte riktigt är sant. Ett program kan vara en integral liten som tusan. En app vilket är kort för applikation är ett program med ett specifikt användningsområde.
Exempel Microsoft Word är en applikation, Microsoft office är en applikationssvit och asp2php är ett program.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Microsoft sköt sig i foten och blåste hål i mellangärdet när Windows 8 lanserades utan den IKONISKA startmenyn. Fine att vissa användare som sitter på ultrabooks, pads och w/e inte har någon användning för det, men det borde vara en funktion man kan VÄLJA att ha, eller inaktivera. Projekt- utvecklingsansvariga på MS borde ha fått sparken dag 1.

Windows 8 är återigen ett potentiellt OS för ALLA, oavsett plattform och preferenser!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Vill ha startmenyn som förut, inte dessa fyrkanter och antagligen genvägar till hemska och onödiga metro grejer, får hoppas man kan ställa in sådana saker, annars är nuvarande tredjepartslösningar bättre än detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

det käns lite som att desktop appar kommer att hamna under "all apps" sen har man separerat ut "modern apps" till det de demostrerade på filmen, så att man inte blandar ihop saker som körs i fullskärmsläge och annat som körs i desktop, kan iaf hoppas hehe.

Fast i samma uppdatering ska man ju kunna köra en app i ett fönster precis som vanliga program, så det borde ju inte bli någon egentlig skillnad. Själv ser jag gärna att man skiljer på de olika APIerna dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Vill ha startmenyn som förut, inte dessa fyrkanter och antagligen genvägar till hemska och onödiga metro grejer, får hoppas man kan ställa in sådana saker, annars är nuvarande tredjepartslösningar bättre än detta.

Jag säger detsamma, det får bli startisback fortsättningsvis.

Permalänk

Detta är en riktigt bra lösning, det gamla i grunden fast uppdaterat och modernt. Kan nog börja fundera på att uppgradera till detta vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad skall du med ett operativsystem till om du inte tänker köra några applikationer på det?

Det har blandats ihop som attan senaste åren. Win 8 har två program miljöer. Modern UI appar och vanliga(klassiska) program så som Steam, Word, Photoshop, windows media player etc. Ordet "app" har tyvärr börjat gälla båda och KTL menar säkert att stänga av Modern UI Appar. Vilket även jag kommer göra.

Nu börjar faktiskt 8:an bli intressant när Microsoft rättar till saker och ting som iofs borde varit med från början.

Permalänk
Medlem

När detta kommer så installerar jag Win 8.1.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad skall du med ett operativsystem till om du inte tänker köra några applikationer på det?

appar är skräp som finns i win 8 tiles skit, medans program äör riktiga program är nog det han menar eftersom vi inte använder appar på desktop !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast i samma uppdatering ska man ju kunna köra en app i ett fönster precis som vanliga program, så det borde ju inte bli någon egentlig skillnad. Själv ser jag gärna att man skiljer på de olika APIerna dock.

det har du iof rätt i! tänkte inte på det... Får vänta och se helt enkelt. Får hoppas på nån leak version som man kan testa snart hehe.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Segmenterat, trasigt och buggigt OS, men visst, släng på startmenyn igen så jublar alla. Herregud. Laga skiten istället!

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu med Classic startmenu men detta är välkommet.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tralle:

appar är skräp som finns i win 8 tiles skit, medans program äör riktiga program är nog det han menar eftersom vi inte använder appar på desktop !

Det är en lustig blandning. Jag antar att det som kallas för appar i Windows kommer vara otroligt låst till Microsofts ekosystem. Oh well. "Program" är inte döda än.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Segmenterat, trasigt och buggigt OS, men visst, släng på startmenyn igen så jublar alla. Herregud. Laga skiten istället!

Vad är buggigt och trasigt?

Har kört Win8 ett bra tag nu, förutom att det tog ett tag att bli av med Win7 abstinensen så tycker jag att det är ett oerhört snabbt och smidigt OS. Nu har man lärt sig att den "vanliga" startknappen inte finns där, utan vill man nått så behöver man bara högerklicka för att komma åt det viktigaste (vissa verkar ha oerhört svårt att högerklicka ist för vänsterklicka).

Kommer att kännas konstigt nu när man installerar uppdateringen, laddar hem atm, och man måste börja vänja sig vid den traditionella startknappen igen..

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av neohasse:

Vad är buggigt och trasigt?

Har kört Win8 ett bra tag nu, förutom att det tog ett tag att bli av med Win7 abstinensen så tycker jag att det är ett oerhört snabbt och smidigt OS. Nu har man lärt sig att den "vanliga" startknappen inte finns där, utan vill man nått så behöver man bara högerklicka för att komma åt det viktigaste (vissa verkar ha oerhört svårt att högerklicka ist för vänsterklicka).

Kommer att kännas konstigt nu när man installerar uppdateringen, laddar hem atm, och man måste börja vänja sig vid den traditionella startknappen igen..

Massor mest saker som kanske vanliga hemanvändare inte märker. Jag har skrivit en hel del om det i den stora Windows 8 tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Vad är buggigt och trasigt?

Har kört Win8 ett bra tag nu, förutom att det tog ett tag att bli av med Win7 abstinensen så tycker jag att det är ett oerhört snabbt och smidigt OS. Nu har man lärt sig att den "vanliga" startknappen inte finns där, utan vill man nått så behöver man bara högerklicka för att komma åt det viktigaste (vissa verkar ha oerhört svårt att högerklicka ist för vänsterklicka).

Kommer att kännas konstigt nu när man installerar uppdateringen, laddar hem atm, och man måste börja vänja sig vid den traditionella startknappen igen..

Vad jag förstått är menyn inte med i denna uppdateringen utan i en framtida sådan.
Gissningsvis så blir det väl valbart vilken meny man vill använda men det får ju den här framtida uppdateringen utvisa.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av danedi:

Problemet är att det inte riktigt är sant. Ett program kan vara en integral liten som tusan. En app vilket är kort för applikation är ett program med ett specifikt användningsområde.
Exempel Microsoft Word är en applikation, Microsoft office är en applikationssvit och asp2php är ett program.

När det gäller Windows så är en app ett program som körs i modern UI och är touch-anpassat, medan ett klassiskt program körs i desktopmiljö med mus och tangentbord.

Att enbart se till app som förkortning av applikation funkar inte riktigt längre, då förkortningen app numera är en applikation som är touch-anpassad (iOS och Android gick före med denna ändring av betydelsen).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ser mkt trevligt ut, gillar också att "apparna" går att köra som program i små fönster idesktop mode, första gången jag faktiskt kan tänka mig och installera en app, tidigare har jag omeddelbart tagit bort alla appar förutom väder appen för den hade en "live tile" som visade vädret direkt på startknappen.

jag gillar dock inte att för att använda microsoft store måste man konvertera sitt windows login till ett windows konto och då ändras en del grejer, tycker man borde kunna köra ett local user med whatever username man har internt på sin dator, sen loggar man in med sitt live konto på appstore, kanske går? har inte kollat upp det för tidigare har appstore varit totalt ointressant för mig.

Permalänk

Äntligen,
Ser verkligen fram emot detta!!

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Medlem

Kul att de slänger in funktionen men för oss som kört Win8 sen start och för längesedan lärt sig använda och uppskatta ModernUI samt tröttnat på allt whinande om att Startmenyn är borta är detta ingen nyhet som berör oss nämnvärt. Verkar dock som vi tillhör en minoritet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Massor mest saker som kanske vanliga hemanvändare inte märker. Jag har skrivit en hel del om det i den stora Windows 8 tråden.

Hmm, jag försöker alltid skaffa mig en egen uppfattning om saker och ting innan jag börjar tycka en massa. Det enda jag fortfarande har kvar att anmärka är att Metron fortfarande ligger där i bakgrunden vilket jag aldrig använder nu för tiden utan det är nått man råkar hamna i när man kommer åt windowsknappen. Hemgruppen kan de ju också ta och kasta bort när de ändå håller på.

Skrivet av Zicsoen:

Vad jag förstått är menyn inte med i denna uppdateringen utan i en framtida sådan.
Gissningsvis så blir det väl valbart vilken meny man vill använda men det får ju den här framtida uppdateringen utvisa.

Ja, jag ser det. Den här 900 mb stora uppdateringen gör bara att det hanteras lite annorlunda när man klickar på Windowsknappen.. Och att apparna ligger i aktivitetsfältet. Hmm.. Vart hittar man en changelog eller liknande?

Visa signatur

---

Permalänk
Hjälpsam

En startmeny har jag önskat mig till Windows 8 enda sedan det släpptes! jag måste bara älska Microsoft för att de nu ger mig precis det jag vill ha!

Tycker faktiskt att det är viktigare för mig, att programmen normalt körs i fönster, skärmen med alla "appar" fungerar bra för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Ja, jag ser det. Den här 900 mb stora uppdateringen gör bara att det hanteras lite annorlunda när man klickar på Windowsknappen.. Och att apparna ligger i aktivitetsfältet. Hmm.. Vart hittar man en changelog eller liknande?

Ingen aning faktiskt, borde ju rimligtvis finnas på MS hemsida i alla fall.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Är det ingen som saknar Aero effekten som fiinns på Win7? Går det att få det på win8 på något sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Massor mest saker som kanske vanliga hemanvändare inte märker. Jag har skrivit en hel del om det i den stora Windows 8 tråden.

Jag tror snarare att det är SBS.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ska jag hoppa på win8 tåget vill jag ha aero, slakta bort all onödigt lull-lull som inte hör hemma på desktop platformen - modern ui och appar.

Permalänk
Medlem

Det här ser jag fram emot!

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av strejf:

Jag tror snarare att det är SBS.

Självklart tycker du att det är skit bakom spakarna när ett nytt operativsystem tvångsinför stora förändringar i användandet och operativsystemet i allmänhet...

Windows 8 blir nog riktigt bra med den här uppdateringen men du borde verkligen ta och chilla lite. Andra människor är inte dåliga för att de inte tycker som du. Du behöver inte försvara Microsoft på ett rent tvångsmässigt sätt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av strejf:

Jag tror snarare att det är SBS.

Saker i samhället ska vara Plug And Play, det ska bara funka.
Det gör inte W8.1 idag testat på jobbet NEJ.

Handlar bara kunna utföra jobbet inte att utföra ett OS för det är helt ointressant när dom kostar 1500kr timmen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fräscht var ordet. Plötsligt kändes Update 1 som jag fick i morse bara halvdant Hoppas inte denna dröjer för länge...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport