Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Har inte läst igenom hela tråden noggrant, men då jag jobbat på Telias bredbandssupport kan jag säga att 9/10 av fallen var det fel hos kund i liknande fall. Antingen en router som låg och störde eller att man dragit kablar lite hej vilt från inkommande kabel. Kund var väldigt ofta helt ovillig att acceptera att felet låg hos kunden, vi skickade ut tekniker som konstaterade att det var fel hos kund.

Så förutsatt att det är ADSL du har, testa utan någon annan utrustning direkt mot där kabeln kommer in i huset. Lycka till.

Tekniker har varit här femtioelva gånger. Provat med annan utrustning. Med skärmade kablar. Fint dragna. Jag har bytt ut och provat alla kombinationer som finns. Både med Telias prylar och mitt eget. Allt annat i huset har varit avstängt. Är det fel hos mig har planeterna verkligen legat i linje.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Jag tycker du ska visa din pingplottermätning och säga att du har felfritt mellan dator och router men 3% paketförlust på nästa hopp som är mellan din router och telias första router.

Är på gång. Får hit tekniker på Fredag förhoppningsvis. Hur kom det sig att du undrade över när på dygnet? Tyngre trafik?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det är möjligt att det finns träskallar ute i villor runt om i Sverige, men det gör ju inte att man kan behandla alla som att det är fel hos kunden. Om dina siffror stämmer så är det i 10% inte fel hos kunden.

Hittills har jag alltid haft rätt när det varit nåt med Felia. Vilket känns extremt tråkigt. De är sällan samarbetsvilliga utan har en oproffsig "oj" och "va?"-attityd. "Har du startat om ditt modem?". "Är du säker på att det inte bara gäller trådlöst?". Mötts av båda i det här fallet vilket känns helt idiotiskt med tanke på mängden kontakt jag haft med dem senaste halvåret.

Undrar smått över vad kompensationen för dåligt eller helt icke-fungerande nät i 5 månader är också. Lär väl få 100 spänn av på nästa av Snålia.

Jag tror 10% är en drömsiffra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djungelkrigarn:

Hittills har jag alltid haft rätt när det varit nåt med Felia. Vilket känns extremt tråkigt. De är sällan samarbetsvilliga utan har en oproffsig "oj" och "va?"-attityd. "Har du startat om ditt modem?". "Är du säker på att det inte bara gäller trådlöst?". Mötts av båda i det här fallet vilket känns helt idiotiskt med tanke på mängden kontakt jag haft med dem senaste halvåret.

Undrar smått över vad kompensationen för dåligt eller helt icke-fungerande nät i 5 månader är också. Lär väl få 100 spänn av på nästa av Snålia.

Jag tror 10% är en drömsiffra.

Det är kanske svårt att hävda någon kompensation retroaktivt. Lite kan du nog bli kompenserad, men inte fullt. Däremot tycker jag att du ska säga till dem nästa gång du pratar med dem att du inte tänker betala en spänn förrän det funkar. Om jag fattar det rätt så kunde ni koppla bort hela telesystemet efter första jacket i din bostad. Om det funkar att ha det så, så bara första jacket är inkopplat, så är Telia ägare av hela problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är kanske svårt att hävda någon kompensation retroaktivt. Lite kan du nog bli kompenserad, men inte fullt. Däremot tycker jag att du ska säga till dem nästa gång du pratar med dem att du inte tänker betala en spänn förrän det funkar. Om jag fattar det rätt så kunde ni koppla bort hela telesystemet efter första jacket i din bostad. Om det funkar att ha det så, så bara första jacket är inkopplat, så är Telia ägare av hela problemet.

Nja, riktigt så enkelt är det väl inte.
Vi har konstaterat att ADSL går felfritt men att det tappas paket på ip-nivån någonstans mellan TG7x9 och Telia första router.
En anledning till att det tappas paket kan vara att någon länk går full, det kommer in mer paket än vad som kan skickas. Och teoretisk kan det vara TS upplänk som går full, dvs det är någon utrustning hemma hos TS som stundtals genererar mer trafik än vad som får rum på den smala upplänken.

Så för att "bevisa" att felet ligger hos Telia måste man först bevisa att man inte skickar för mycket trafik samtidigt som man ser drops.
Jag hade gjort det genom att sätta upp en sniff på en speglad port men det kanske är överkurs för de flesta.

Permalänk
Medlem

Gräver upp en gammal tråd och är nyfiken på hur det gick?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk